Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-12-2008, 00:13   #1
ClassOne
Handelsreisende
 
ClassOne's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Haugesund
Posts: 498
SAS SK324 Returnerte til OSL nå (LN-RCY)

Satt å fulgte med på radaren nå, skulle opprinnelig lande i HAU 23.50, gjorde et par forsøk før den gikk til SVG, der avbrøt den på ca 1200 fot, og har nå satt kursen mot OSL igjen. Skikkelig drittvær her borte med vind fra vest..

Blir passasjerene nå innkvartert på Gardemoen av SAS? Eller blir det å vente utover natta? Været er meldt å bli verre og verre før det skal roe seg i morgen formiddag.
__________________
" At 270 km/h , what you see in front of you is already history "
ClassOne is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2008, 00:17   #2
Shadow
OSL Slave
 
Shadow's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
Default Re: SK324 Returnerte til OSL nå (LN-RCY)

Ahhh glad jeg akkurat har kommet hjem
Men vil anta at det blir til å se an været litt før det blir hotell på de som har krav på det
__________________

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2008, 00:20   #3
ClassOne
Handelsreisende
 
ClassOne's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Haugesund
Posts: 498
Default Re: SK324 Returnerte til OSL nå (LN-RCY)

Ser også at samtidig er SK4059 på vei til SVG, den skal vel gjøre et forsøk den også? Kjipt om den også må returnere...
__________________
" At 270 km/h , what you see in front of you is already history "
ClassOne is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2008, 00:27   #4
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Re: SK324 Returnerte til OSL nå (LN-RCY)

SK324 hadde sikkert for lite fuel, hadde noen runder sør for Haugesund , før den prøvde på Sola , hørte den dra spaken i bunn over huset mitt her
Baltic er også på vei til Sola, får se om de tør å lande
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2008, 01:25   #5
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SK324 Returnerte til OSL nå (LN-RCY)

Er det ikke freezing fog, så er det vind på vest. Dette bringer tilbake minnene fra rett før julen i 2007, og jeg endte opp på buss over Haukeli. Heldigvis er det i år Østlandsjul
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2008, 03:14   #6
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,706
Default Re: SK324 Returnerte til OSL nå (LN-RCY)

Hva pokker? Hvorfor klarer ikke SAS lande når Norwegian, Westair og airBaltic landet uten problemer og det til og med på rwy18.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2008, 04:06   #7
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: SK324 Returnerte til OSL nå (LN-RCY)

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Er det ikke freezing fog, så er det vind på vest. Dette bringer tilbake minnene fra rett før julen i 2007, og jeg endte opp på buss over Haukeli. Heldigvis er det i år Østlandsjul
Det var noen koselig dager på jobb, believe me.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2008, 10:48   #8
ClassOne
Handelsreisende
 
ClassOne's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Haugesund
Posts: 498
Default Re: SK324 Returnerte til OSL nå (LN-RCY)

Og passasjerene som måtte overnatte på Gardemoen i natt, fikk trøbbel i dag morges igjen. Flyet som skulle ta dem til HAU måtte snu på grunn av tekniske problemer.

Mer om det her: http://www.h-avis.no/article/2008122...6/1058/AKTUELT
__________________
" At 270 km/h , what you see in front of you is already history "
ClassOne is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2008, 10:51   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: SK324 Returnerte til OSL nå (LN-RCY)

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Hva pokker? Hvorfor klarer ikke SAS lande når Norwegian, Westair og airBaltic landet uten problemer og det til og med på rwy18.
Kan være at de lå så lenge i holding og gjorde så mange forsøk i HAU at de ikke hadde fuel til å surre rundt SVG for lenge.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2008, 10:56   #10
ClassOne
Handelsreisende
 
ClassOne's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Haugesund
Posts: 498
Default Re: SK324 Returnerte til OSL nå (LN-RCY)

SAS maskinen som kom til SVG 30 min etter SK324 prøvde, landet med en gang. Men da virket det til å være mye mindre vind. I alle fall her, noen mil lenger nord.
__________________
" At 270 km/h , what you see in front of you is already history "
ClassOne is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2008, 11:17   #11
Flyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
Default Re: SK324 Returnerte til OSL nå (LN-RCY)

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Hva pokker? Hvorfor klarer ikke SAS lande når Norwegian, Westair og airBaltic landet uten problemer og det til og med på rwy18.
Det handler nok ikke om å klare å lande. Hvis forholdene tilsier at det er mulig å lande på en sikker måte så klarer de jo det, men vær og vind kan endre seg fra ett landingsforsøk til et annet, selv om det ikke skiller mange minuttene mellom dem.

Forøvrig er dette tøffe beslutninger kapteinene tar; det er både dyrt for selskapet (fuel, hotell, ombooking) og kjedelig for passasjerene å diverte. Selv vil jeg heller fly med en kaptein som tar ansvar og snur når det er fornuftig, enn en som presser maskinen ned under uforsvarlige forhold.
Flyer is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2008, 12:29   #12
B767
ScanFlyer Gold
 
B767's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
Default Re: SK324 Returnerte til OSL nå (LN-RCY)

eg hørte flyet også.. uvanlig høyt.. selv om vinduet va lukket.. men så forsvant flyet av synet mitt.. men kunne fortsatt se rullebanen.. da litt rart flyet ikke landet der.. eg tenkte det va nok en avbrudt landing.. så eg hadde rett...
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737
29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500
29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2008, 12:30   #13
ClassOne
Handelsreisende
 
ClassOne's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Haugesund
Posts: 498
Default Re: SK324 Returnerte til OSL nå (LN-RCY)

Og her står det om årsaken til at de måtte returnere til OSL på lørdag morgen. En dør som ikke var skikkelig lukket.

http://www.h-avis.no/article/2008122...7/1058/AKTUELT
__________________
" At 270 km/h , what you see in front of you is already history "
ClassOne is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2008, 14:17   #14
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,706
Default Re: SK324 Returnerte til OSL nå (LN-RCY)

Her er det noen som ikke har gjort walkaround jobben sin skikkelig.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2008, 14:55   #15
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: SK324 Returnerte til OSL nå (LN-RCY)

Norwegian til Bodø på lørdagskvelden kom heller ikke ned. Hadde en kompis som skulle med den til Oslo.. Flyet endte i Tromsø for så å fly til Gardermoen og opp igjen søndag morgen. Tenker meg at det ble slitsomt for de passasjerene som bare skulle til Bodø og måtte fly en ekstra t-r Tromsø, 5 timer pause og så til Bodø..
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2008, 15:39   #16
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: SK324 Returnerte til OSL nå (LN-RCY)

Quote:
Her er det noen som ikke har gjort walkaround jobben sin skikkelig.
Disse dørene er ofte åpne når man gjør walkaround, så vanskelig å få sjekket at de er lukket.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2008, 16:22   #17
rampen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
Default Re: SK324 Returnerte til OSL nå (LN-RCY)

Quote:
Originally Posted by F35Landing View Post
Disse dørene er ofte åpne når man gjør walkaround, så vanskelig å få sjekket at de er lukket.
Men..dette skal vel sjekkes uansett etter at de er lukket. Er det en dør eller flere som er åpen når man tar walkaround, skal disse dørene sjekkes før man gir klarsignal for pushback. Etter min opplæring så heter det på fagspråket; all doors closed, handle in locked positions.. og de headsets som er i dag har så lang ledning at man kan gå flere meter rundt pushback traktoren for å kunne se at disse dørene er låst eller ikke. Så jeg ser ikke problemet at dette ikke kan la seg kontrollere før avgang.
rampen is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2008, 16:28   #18
Southwind
ScanFlyer Blue
 
Southwind's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 77
Default Re: SK324 Returnerte til OSL nå (LN-RCY)

På større fly kan man se på EICAS hvilke dører som er oppe og igjen. Er det ikke det på 737NG eller A320?
__________________
Photography is a wonderful way of capturing not only reality, but your perception of reality.
Southwind is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2008, 16:36   #19
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: SK324 Returnerte til OSL nå (LN-RCY)

På B737 så er det panel i taket hvor det er lysindikasjon på om dørene er igjen eller ikke.

Hvordan dette tilfellet oppstod har jeg ikke lyst til å spekulere i. Det eneste jeg vil si er at kapteinen gjorde ihvertfall det eneste rette, og returnerte.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2008, 17:49   #20
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,314
Default Re: SK324 Returnerte til OSL nå (LN-RCY)

Vede må være tøffeste gutten - på bakken!
EB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SK837 OSL-CDG returnerte til OSL Someone Småprat 1 25-06-2017 13:09
United returnerte til OSL i dag LN-RJJ Småprat 47 16-10-2012 21:00
KLM til TRD returnerte til AMS etter røyklukt Trdfly Småprat 6 01-12-2011 17:25
DY398 returnerte til OSL Glenn Register- og ATC-Forum 1 03-03-2011 02:56
SAS fly returnerte t OSL. Sprekk i cocpitrute. LN-RPL Flyforum 1 30-03-2009 23:12


All times are GMT +2. The time now is 03:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.