![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Location: Sarpsborg
Posts: 154
|
![]()
Hørte på direktesending nå mellom NRK Østfold og Samf.Departementet at de ikke vil legge hindringer i veien hva andgår passasjertaket. Det er ikke fjernet. men skal heller ikke stå i veien for utviklingen av flyplassen. Noe som vil gi ledelsen arbeidsro, og samtidig åpne for flere aktører. HEEEEERRRLIG:
Ten Four |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Æh..... det høres ut som søte sitroner. Passasjertaket er der men mann skal ikke bry seg om den?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,711
|
![]()
Her er saken:
Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
OK, nå skjønner jeg litt mer. Et tak på antall flygninger virker mer fornuftig, det er mye enklere å styre en antall passasjerer og gir en mye mer forutsigbar drift av flyplassen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,278
|
![]()
Brevet fra departementet sier, så vidt jeg kan se, intet annet enn at det åpnes for å behandle konsesjonen på nytt, altså er ingen lovnader gjort i hverken den ene eller andre veien.
Med andre ord langt fra noen avklaring som kan være med på å gjøre at eierne av RSL kan gå inn med mer cash på sikker grunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]() Quote:
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Location: Sarpsborg
Posts: 154
|
![]()
Kjære dere hvor pessemistiske går det an og bli. Kan ikke dere "forståseipåere" unne andre å og lykkes med noe. Og det å påstå at RYG ligger litt forkjært til i forhold til befolkningstettheten er jo en påstand som viser at man enten ikke vet bedre, eller aldri har vært sør for Sjursøya. Lær dere å glede dere over andres gleder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
[QUOTE=TenFour;331880] Kan ikke dere "forståseipåere" unne andre å og lykkes med noe. QUOTE]
Gleden er på min side at det er tak på RYG. Da kan Avinor/OSL fortsette å være økonomisk uavhengig og store deler av landets flyplasser får bestå.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 430
|
![]() Quote:
![]() Forsåvidt ligger Gardermoen også ganske forkjært til.. Utviklingen på øvre romerike har jo ikke skjedd først etter at flyplassen kom. Dvs at Oslo begynte å "trekke" seg nordover etter flyplassen ble opprettet. Rygge er 10 min lenger unna Oslo sentrum en Gardermoen, for noen er det lenger andre kortere! Og du bør kansje titte litt på kartet med befolkning Moss , Halden, Fredrikstad, Sarpsborg, Tønsberg, Sandefjord, dette er byer i motsetning til Jessheim:P Her kan du se tydelig at Drammen, Østfoldbyene og noen deler av Oslo er nærmere RYG en OSL. ![]() Dette viser enda bedre hvor folk bor på østlandet utenom Oslo. ![]() Desuten tror jeg ikke folk bryr seg sååå mye når di først skal ut å reise med 20 min fra eller til... Dermed vil det beste tilbudet der og da avgjøre.. Last edited by plane-spotter; 19-12-2008 at 20:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Dere har helt rett i at heller ikke Gardermoen og omegn kommer innunder benevnelsen "sentrale strøk". Er det noe som irriterer, er det plasseringen av hovedflyplass såpass langt unna befolkningstette områder. Hadde myndighetene på den tiden plassert hovedflyplassen nærmere Oslo ville ikke behovet for omkringliggende lufthavner vært tilstede. Alt samlet på en hovedflyplass med godt utbygd infrastruktur til og fra distriktene hadde alle vært fortjent med.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
Sludder! Selv om det hadde blitt flyplass på Hurum, er jeg rimelig sikker på at det hadde vært trafikk på GM og/eller Torp. Husk at de hadde allerede 1 rullebane på GM.
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
Husk at det store antallet av Norges flyplasser eksisterer fordi det flys subsidierte ruter dit. Jeg har store problemer med å tro at noen av disse rutene legges ned på grunn av at veksten på Gardermoen ikke er like stor som den kunne vært uten Rygge (og Torp). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Nei, SVG TRD BGO ville trolig ikke bli berørt i første omgang, og det tror jeg du skjønner. At myndighetene subsidierer ruter er en ting, de subsidierer ikke Avinor`s drift og vedlikehold.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Hvis det går så langt at SVG, TRD og BGO ikke lenger klarer seg på egenhånd, så tviler jeg sterkt på at OSL heller vil ha så veldig mye penger å fordele rundt i landet heller. Disse store flyplassene (etter norske forhold) klarer seg ypperlig på egenhånd.
Det er nok da heller en del mindre flyplasser rundt om på vestlandet og i Nord-Norge som ligger dårligere an lenge før dette. Så kan vi jo diskutere om det er riktig at passasjerene på de store flyplassene i Norge skal betale ekstra avgifter for å opprettholde flyplasser på hvert et lite nes langs kysten, men den diskusjonen kan vi ta i en annen tråd... ![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Uansett tror jeg alle i dette forumet er interessert i et levedyktig, bærekraftig og nyskapende luftfartsmiljø i Norge. Mulig jeg kom litt skjevt ut fra hoppkanten, jeg mener ikke RYG ikke har livets rett, for all del.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ Last edited by ENGM 911; 19-12-2008 at 21:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]()
Nei, men det mener altså de som driver flyplassen. Du mener at Harstad ikke har livets rett om Rygge får litt bedre muligheter til å overleve. Jeg tror du tar feil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]() Quote:
Nei, jeg mener ikke at Harstad ikke har livets rett, men at det bør være en viss styring for å opprettholde infrastrukturen, ja.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ Last edited by ENGM 911; 19-12-2008 at 21:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]() Quote:
Avinor må subsidiere sine distriktsflyplasser gjennom overskuddet fra GM og et par andre flyplasser, og er i så måte svært sårbare for ekstern konkurranse. Med fare for å tråkke noen på tærne her, så mener jeg at man bør på generelt grunnlag vurdere å legge ned noen flyplasser, bygge et par nye som erstatter flere og legge finansieringen av deler av kortbanenettet inn på statsbudsjettet. Man bør også vurdere å tvangsoverdra flyplasser til kommuner som ikke vil akseptere at en flyplass som dekker et større område erstatter 2-5 flyplasser innenfor et gitt geografisk område. Så får man heller bygge ut veinettet for å gjøre dette mulig. Flyselskapene ville nok også vært glade for å kunne samle virksomheten sin på en plass, samtidig som de ville kunne få fullere fly, og kanskje også gjøre avgangstidene og tilgjengligheten bedre. Så ville man unngå at Avinor hele tiden må balansere investeringsbudsjettet sitt opp mot fallende inntekter, pålagte myndighetskrav og tapssluket som kortbanenettet faktisk er rent flyplassmessig. Og hvis man i tillegg lot Avinor fastsette egne landingsavgifter på de flyplassene de hadde igjen å drive, så ville man få reell konkurranse mellom flyplassene på Østlandet uten at Samferdselsdepartementet bidrar med handikap og fordeler. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Om vi en dag kunne samles for å diskutere luftfartspolitikk over en kald en kunne blitt artig og heftig.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,278
|
![]() Quote:
Hvis min post er en av de du sikter til, bør du i så fall ta et dypdykk i arkivet og alle RYG-tråder for å få rett perspektiv... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Grønt lys for rway 3 og terminal 6 på LHR | Concorde | Flyforum | 1 | 15-01-2009 23:41 |