![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
SAS reducerer omkring 5.000 flyafgange
Justering af kapaciteten betyder reduktioner fra Københavns Lufthavn til mere end 25 destinationer i løbet af vinterfartplanen. Selskabet er tvunget til at skrue op for kapaciteten i sommerfartplanen for at modstå presset fra det norske lavprisflyselskab Norwegian, skriver Ole Kirchert Christensen i denne kommentaren. http://www.boarding.no/art.asp?id=34413
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,460
|
![]()
Absolutt nødvendig. Men eller kan man merke seg at de fleste av avgangene som kuttes ikke flyves/skal flyves i konkuranse med Norwegian
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
TOS, tror du traff spikeren på hodet med den. Det som forundrer meg er at all nytenking er forsvunnet og alt er bare av reaktiv karakter - slike foretak havner fort i skifteretten i nedgangstider.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Well, I am more shocked that SAS DK has not learned from the mistake that SAS NO did when they did their leisure expansion this summer. As long as the cost side is not fixed, it makes no sense to go into price war with the competition.
Next summer in CPH, there will be more EZY activity, there will be both HV and DY operating and it will be hard for all actors to achieve satisfactory load-factors. In my eyes, with the cost structure that SAS DK has, there is just one outcome to this, end it will be even more desasterous than the one that SAS NO discovered this summer. But, this is not the first time, SAS tried to get some of these routes working several times before. Under own brand, under Snowflake brand, now again under SAS brand... Here we go again...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]() Quote:
Quote:
Last edited by FlightDeck; 15-12-2008 at 12:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Når det gjelder Bergensruten, så har jeg strengt tatt blitt rystet over hvor lite folk det har vært ombord de siste par-tre månedene. Tidligere var i hvert fall morgenavgangene mandag og tirsdag, samt ettermiddag torsdag og fredag stort sett smekkfulle alle sammen. Nå er det heller sjelden at det er særlig mer enn 50-60% dekning på disse heller. Etter den T/R OSL-BOO med morgenavgangen begge veier sist uke, så var det akkurat samme tendensen der, med tildels svært god plass.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Lufta er for alle! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
|
![]()
Disse flyene det har vært skrevet om som skulle parkeres, er noen av dem tatt ut av drift eller blir det med ordene?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
|
![]()
[QUOTE=Hickok;330353]Når det gjelder Bergensruten, så har jeg strengt tatt blitt rystet over hvor lite folk det har vært ombord de siste par-tre månedene. Tidligere var i hvert fall morgenavgangene mandag og tirsdag, samt ettermiddag torsdag og fredag stort sett smekkfulle alle sammen. Nå er det heller sjelden at det er særlig mer enn 50-60% dekning på disse heller. QUOTE]
Dette er jo en rute som ble trafikkert av Q400, hvor man i dag bruker fly med opp til 190 seter på det meste. Kapasiteten er altså langt større enn "normalen", og som blir justert tilbake når CRJ kommer i trafikk. Kabinfaktoren blir jo påvirket av dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Oslo-Bergen og Bodø-Oslo har vel aldri vært trafikkert medQ400? Mulig jeg var litt uklar på bergensruten, men jeg mente altså BGO-OSL som en kommentar til et tidligere innlegg.
Når det gjelder CPH-BGO er det vel rett at den delvis var en Q400 rute. Ca. halvparten av avgangene gikk vel med denne typen, men ikke alle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Nuvel, men det er ikke lenge siden at det ble vurdert en 5 daglig til Flesland. Stavanger ble nettopp lansert med en 5 rotasjon.
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
|
![]() Quote:
Bare se på DL i GOT .... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Quote:
Hvorfor? Fordi de begge driver butikk? Hadde det vaert marked paa rutene SAS flyr alene, hadde 1) Det vaert konkurranse paa ruta 2) SAS hadde ikke kuttet rett og slett fordi de kan (som DY gjoer) charge en premium siden de er alene.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() Quote:
__________________
Lufta er for alle! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Ja, det gjenstaar jo aa se hvordan det faktisk vil gaa med DY paa CPH
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nye store kutt hos Air France | Someone | Flyforum | 21 | 11-10-2015 23:54 |
Mot store kutt i LOT | Someone | Flyforum | 4 | 06-01-2013 11:01 |
Store kutt i vente hos Lufthansa | Someone | Flyforum | 4 | 17-07-2009 20:28 |
Kutt fra CPH | MartinL | Flyforum | 2 | 27-02-2009 14:06 |
Store kutt i Airbus | CK | Flyforum | 1 | 01-03-2007 12:57 |