Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-12-2008, 10:37   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
SAS Store kutt fra CPH, Norwegian biter.

SAS reducerer omkring 5.000 flyafgange
Justering af kapaciteten betyder reduktioner fra Københavns Lufthavn til mere end 25 destinationer i løbet af vinterfartplanen. Selskabet er tvunget til at skrue op for kapaciteten i sommerfartplanen for at modstå presset fra det norske lavprisflyselskab Norwegian, skriver Ole Kirchert Christensen i denne kommentaren.

http://www.boarding.no/art.asp?id=34413
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2008, 10:48   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,460
Default Re: Store kutt fra CPH, Norwegian biter.

Absolutt nødvendig. Men eller kan man merke seg at de fleste av avgangene som kuttes ikke flyves/skal flyves i konkuranse med Norwegian
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2008, 11:11   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Store kutt fra CPH, Norwegian biter.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Absolutt nødvendig. Men eller kan man merke seg at de fleste av avgangene som kuttes ikke flyves/skal flyves i konkuranse med Norwegian
Om jeg forstår dette rett så utnytter SAS sin monopolmakt på de rutene de i dag flyr alene med reduksjon av kapasitet, og at konkurransen (kanskje..) virker på de andre rutene og da på bekostning av de mer marginale rutene.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2008, 11:51   #4
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Store kutt fra CPH, Norwegian biter.

TOS, tror du traff spikeren på hodet med den. Det som forundrer meg er at all nytenking er forsvunnet og alt er bare av reaktiv karakter - slike foretak havner fort i skifteretten i nedgangstider.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2008, 12:17   #5
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Store kutt fra CPH, Norwegian biter.

Well, I am more shocked that SAS DK has not learned from the mistake that SAS NO did when they did their leisure expansion this summer. As long as the cost side is not fixed, it makes no sense to go into price war with the competition.

Next summer in CPH, there will be more EZY activity, there will be both HV and DY operating and it will be hard for all actors to achieve satisfactory load-factors. In my eyes, with the cost structure that SAS DK has, there is just one outcome to this, end it will be even more desasterous than the one that SAS NO discovered this summer.

But, this is not the first time, SAS tried to get some of these routes working several times before. Under own brand, under Snowflake brand, now again under SAS brand... Here we go again...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2008, 12:56   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Store kutt fra CPH, Norwegian biter.

Quote:
København til Bruxelles, Frankfurt, Hanover, Manchester, München og Stuttgart, der alle har fået reduceret én daglig frekvens i vinterfartplanen.
At det kuttes med en daglig avgang på disse rutene synes jeg slett ikke er dramatisk sett i sammenheng med nedgangen i etterspørselen. Dette er uansett endringer som har blitt iverksatt for over en måned siden, og liknende endringer har skjedd tidligere år i forbindelse med vinterprogrammet også. Jeg har fløyet en del fra Manchester dette halvåret, og denne destinasjonen er "rammet" ved at 13:50-avgangen fra Manchester kuttes. Det er ikke spesielt dramatisk ettersom SAS Danmark fortsatt vil fly to rundturer (morgen/kveld), samt at SAS Sverige vil fly ettermiddag (og morgen noen dager) og SAS Norge til Oslo på formiddagen. Når det gjelder de tyske destinasjonene, så er jo SAS' og Lufthansas tilbud til sammen veldig bra.

Quote:
En række afgange reduceres fra København til nordiske destinationer som Bergen, Oslo, Göteborg, Stockholm, Helsinki, Tampere og Turku.
Etter å ha sett på rutetabellen er ikke kuttene på disse rutene så store. Når det gjelder ruten til Bergen så sliter den med stor overkapasitet - og et avgangskutt er vel helt nødvendig.
__________________

Last edited by FlightDeck; 15-12-2008 at 12:59.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2008, 14:06   #7
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Store kutt fra CPH, Norwegian biter.

Når det gjelder Bergensruten, så har jeg strengt tatt blitt rystet over hvor lite folk det har vært ombord de siste par-tre månedene. Tidligere var i hvert fall morgenavgangene mandag og tirsdag, samt ettermiddag torsdag og fredag stort sett smekkfulle alle sammen. Nå er det heller sjelden at det er særlig mer enn 50-60% dekning på disse heller. Etter den T/R OSL-BOO med morgenavgangen begge veier sist uke, så var det akkurat samme tendensen der, med tildels svært god plass.
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2008, 14:19   #8
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Store kutt fra CPH, Norwegian biter.

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Når det gjelder Bergensruten, så har jeg strengt tatt blitt rystet over hvor lite folk det har vært ombord de siste par-tre månedene. Tidligere var i hvert fall morgenavgangene mandag og tirsdag, samt ettermiddag torsdag og fredag stort sett smekkfulle alle sammen. Nå er det heller sjelden at det er særlig mer enn 50-60% dekning på disse heller. Etter den T/R OSL-BOO med morgenavgangen begge veier sist uke, så var det akkurat samme tendensen der, med tildels svært god plass.
imens øker KLM
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2008, 15:07   #9
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
Default Re: Store kutt fra CPH, Norwegian biter.

Disse flyene det har vært skrevet om som skulle parkeres, er noen av dem tatt ut av drift eller blir det med ordene?
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2008, 15:22   #10
Flyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
Default Re: Store kutt fra CPH, Norwegian biter.

[QUOTE=Hickok;330353]Når det gjelder Bergensruten, så har jeg strengt tatt blitt rystet over hvor lite folk det har vært ombord de siste par-tre månedene. Tidligere var i hvert fall morgenavgangene mandag og tirsdag, samt ettermiddag torsdag og fredag stort sett smekkfulle alle sammen. Nå er det heller sjelden at det er særlig mer enn 50-60% dekning på disse heller. QUOTE]

Dette er jo en rute som ble trafikkert av Q400, hvor man i dag bruker fly med opp til 190 seter på det meste. Kapasiteten er altså langt større enn "normalen", og som blir justert tilbake når CRJ kommer i trafikk. Kabinfaktoren blir jo påvirket av dette.
Flyer is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2008, 15:26   #11
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Store kutt fra CPH, Norwegian biter.

Oslo-Bergen og Bodø-Oslo har vel aldri vært trafikkert medQ400? Mulig jeg var litt uklar på bergensruten, men jeg mente altså BGO-OSL som en kommentar til et tidligere innlegg.

Når det gjelder CPH-BGO er det vel rett at den delvis var en Q400 rute. Ca. halvparten av avgangene gikk vel med denne typen, men ikke alle.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2008, 16:33   #12
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Store kutt fra CPH, Norwegian biter.

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
imens øker KLM
Hvor har du det fra? Det er jo direkte feil! Snakket med handling folkene til KLM på Flesland i forrige uke, og de har hatt en til dels kraftig nedgang de siste par månedene.
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2008, 16:54   #13
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Store kutt fra CPH, Norwegian biter.

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Hvor har du det fra? Det er jo direkte feil! Snakket med handling folkene til KLM på Flesland i forrige uke, og de har hatt en til dels kraftig nedgang de siste par månedene.
Nuvel, men det er ikke lenge siden at det ble vurdert en 5 daglig til Flesland. Stavanger ble nettopp lansert med en 5 rotasjon.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2008, 17:43   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
Default Re: Store kutt fra CPH, Norwegian biter.

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Nuvel, men det er ikke lenge siden at det ble vurdert en 5 daglig til Flesland. Stavanger ble nettopp lansert med en 5 rotasjon.
Jeg tror du vil se en del planlagte økninger forsvinne i det stille fremover. Alle sliter og det må tas grep for å holde loadfactor oppe.

Bare se på DL i GOT ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2008, 18:00   #15
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Store kutt fra CPH, Norwegian biter.

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Om jeg forstår dette rett så utnytter SAS sin monopolmakt på de rutene de i dag flyr alene med reduksjon av kapasitet, og at konkurransen (kanskje..) virker på de andre rutene og da på bekostning av de mer marginale rutene.
Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
TOS, tror du traff spikeren på hodet med den. Det som forundrer meg er at all nytenking er forsvunnet og alt er bare av reaktiv karakter - slike foretak havner fort i skifteretten i nedgangstider.
He he... Da baerer det fort til skifteretten for DY ogsaa.. Det gjoer akkurat det samme og naar de lanserer nye ruter i konkurranse med SAS, legger de stort sett avgangene ving mot ving mot SAS.

Hvorfor? Fordi de begge driver butikk? Hadde det vaert marked paa rutene SAS flyr alene, hadde 1) Det vaert konkurranse paa ruta 2) SAS hadde ikke kuttet rett og slett fordi de kan (som DY gjoer) charge en premium siden de er alene..
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2008, 18:19   #16
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Store kutt fra CPH, Norwegian biter.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Jeg tror du vil se en del planlagte økninger forsvinne i det stille fremover. Alle sliter og det må tas grep for å holde loadfactor oppe.

Bare se på DL i GOT ....
Ja det har du nok helt rett i LN-MOW.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2008, 18:30   #17
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Store kutt fra CPH, Norwegian biter.

Ja, det gjenstaar jo aa se hvordan det faktisk vil gaa med DY paa CPH
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nye store kutt hos Air France Someone Flyforum 21 11-10-2015 23:54
Mot store kutt i LOT Someone Flyforum 4 06-01-2013 11:01
Store kutt i vente hos Lufthansa Someone Flyforum 4 17-07-2009 20:28
Kutt fra CPH MartinL Flyforum 2 27-02-2009 14:06
Store kutt i Airbus CK Flyforum 1 01-03-2007 12:57


All times are GMT +2. The time now is 09:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.