![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er en artikkel om utbyggingen på Sola i dagens Aftenblad. 18. desember åpner den nye innenriksterminalen på 2000 kvadratmeter. Denne vil bli utvidet ytterligere i 2010 med 1700 kvadratmeter publikumsareal, og den totale lengden på den nye terminalen blir 280 meter.
Utvidelsen av utenriksterminalen er startet, og vil være ferdig i løpet av 2009. Bygget og parkeringsområdet dimmensjoneres for store fly, og flyginger til land utenfor Schengen-området. Total lengde på hele flyterminalen blir 680 meter. |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Hvor mange passasjerer blir SVG da dimensjonert for årlig etter ferdig utvidelse?
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Betyr dette at vi snart får se en lounge på Stavanger lufthavn, Sola? ;-)
#4 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det står også at "Bane 18-36 er 60 m bred og således den eneste i landet som vil kunne godkjennes for kode F-fly, eksempelvis den nye Airbus 380." ?? Kart fase 1 viser hvordan det blir når de pågående utbyggingene er ferdig. http://www.avinor.no/lufthavn/stavan.../91_Masterplan |
|
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
På tide, jeg skjemmes over å ha den overfylte byggeplassen som flyplass i oljehovedstaden. Det er trangt ikke ikke mye trivelig, blir godt å få ferdig utvidelsen.
Ang lounge, er det noen som husker EuroClass loungen på SVG i gamle dager på utenriks? Husker jeg fikk være med faderen der noen ganger, det synes jeg var ganske gromt. Mørkeblå lenestoler og så mye brus jeg klarte å drikke (gratis!) hehe. |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Sjekk artikkel på http://www.aftenbladet.no/lokalt/959...og_hotell.html
#7 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]() Quote:
✈ Gamle fly bråker best ✈ Last edited by ENGM 911; 10-12-2008 at 08:51. |
|
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Bare en liten digresjon...masterplanen er på 55MB
![]() ![]()
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Spennende, ser ut til at de er litt raskere i Stavanger enn i Bergen som også trenger en utvidelse... Jeg trodde deler av utenriksområdet i dag var relativt nytt, jeg? Mener i alle fall å huske at det hadde nye broer.
|
![]() |
![]() |
#10 |
Eurobonus Diamond
|
![]()
Deler av utenriksterminalen på Sola er ny ja, ble åpnet for et par år siden, men den var vel allerede for liten på åpningsdagen.
Last edited by LN-RRA; 10-12-2008 at 12:12. |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ny terminal ? Eller bare utvidelse av den som står der i dag, og forfaller ???
|
![]() |
![]() |
#12 |
Newcomer
|
![]()
Slik ser den nye innenriksterminalen på Sola ut. Ser ut som det er fin utsikt til flyene.
Bilder på aftenbladet.no http://www.aftenbladet.no/bildegalle...icle963503.ece |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Syns ikke noe om denne nye delen av terminalen. Det er jo å gå tilbake i tid dette her. Liker ikke terminal uten broer og at passasjerene er på bakkenivå. Er jo heller ikke mulighet for pre-boarding.
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Endelig har Sola blitt en skikkelig flyplass og fått en barnebutikk med dyre leker som ingen liker.. Den nye terminalen er et steg tilbake i tid, men samtidig er vel bedre enn sprengt kapasitet?
|
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Sammenlignet med den gamle og grå, er den nye mye flottere
![]() ![]()
#16 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Flyselskapene kommer til å tape passasjerer på pga. dette. Hvem vil vel stå ute i kø i en flytrapp i stiv kuling og pøsende regn som det som altfor ofte er på Sola? Forstår heller ikke hvordan de skal spare tid på dette?
1.Det tar lenger tid å kjøre på to trapper og fjerne dem igjen før pushback. 2.Det er ikke mulighet for pre-boarding. 3.Paxen kommer bare til å gå i veien for de som jobber rundt flyet. Vært mye bedre med broer og så kunne vi bare gjort som vi alltid har gjort før på Sola. Nemlig kjøre på trapp bak på Norwegian og paxen går opp en trapp i gaten. Se for dere DY og SK får fjernet broene på OSL. Hvorfor i huleste skal terminalen være så forbanna trang og lav. Takhøyde ekisterer ikke. Se på OSL i forhold. Bredden er latterlig og det er sinnsykt smalt.
#17 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Vi har faktisk fjernpark og parkplasser/gater uten broer på OSL også. Og si at flyselskapene taper pax på det er vel og ta litt i... Tror det skal litt til for at du dropper en flytur i frykt for stiv kuling i en trapp...
To trapper er mer effektivt enn en trapp og bro - det tror jeg på. Vi har da prøvd og bruker den løsningen på osl også, men folk venter heller litt for å gå ut foran enn å gå opp og ned trapper ute. Dessuten bruker du ihvertfall ikke mer tid på å kjøre trapper fremfor bro. Trapper i seg selv og manglende bro er intet hinder for preboarding, strengt tatt har jeg ikke personlig sansen for å preboarde ned i en kø i broen, men det er en enkel løsning (og jeg bruker den selvsagt selv skulle jeg ha ansvaret for en gate...). På cph har jo så godt som alle gater en skikkelig preboardingsmulighet, det synes jeg er kjekkere, men muligens mer plasskrevende. Det ble jo prøvd med noen glassvegger på osl på domestic; men det ble vel kke regnet som noen suksess. Vi liker vel alle broer best, men det betyr ikke at andre løsninger ikke har noe for seg! |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Trafikkvekst og utbygging på Sola | SVG | Flyforum | 103 | 07-09-2018 09:55 |
LN-RRJ var på Sola nettopp ?? | Lennart | Register- og ATC-Forum | 1 | 07-07-2013 21:06 |
Tilbake til fremtiden? Stavanger Sola | EB | Flyforum | 4 | 28-12-2008 10:33 |
Mystiske fly på Sola var fangetransporter | Airwolf | Flyforum | 7 | 19-03-2006 19:20 |