![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ned 11.5 prosent for SAS Norge
SAS Norge transporterte 733.000 passasjerer på sitt ordinære rutenett i november. Det var 11,5 prosent færre enn i samme måned i fjor. Størst nedgang var det i den norske innenrikstrafikken med 17.7 prosent. - Vi begynner nå å se effektene av finanskrisen i våre passasjertall, sier SAS Norge-sjef Ola Strand. For hele konsernet er yelden opp i forhold til i fjor. Det er den eneste positive nyheten jeg seg i dette desverre. http://www.boarding.no/art.asp?id=34261
Lufta er for alle! Last edited by MartinL; 05-12-2008 at 11:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Målt i RPK ser utviklingen slik ut.
-9% i Danmark -7,3% i Sverige -12,1 i Norge Mulig Sterling konkursen bidrar til at tallene ikke faller like mye i Sverige og Danmark, men jeg tror desverre ikke at nedgangen i Norge er kun et resultat av nedgangstider. Det kommer nok ikke som en bombe om DY presenterer svært gode tall på bekostning av Nettopp SAS Norge, som har hele 17% nedgang i innenriks trafikken!
Lufta er for alle! Last edited by MartinL; 05-12-2008 at 11:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
For de av dere som ønsker å lese hele meldingen så legger jeg den ut her:
11:00 SAS Groups November traffic figures . SAS Groups traffic decreased by 12.9 during November and seat capacity was down 11.0 vs 2007. . SAS Group carried 2.7 million passengers in September, down 14.5 vs 2007. . Total passenger load factor was down by 1.4 p.u. to 64.5. Group market trends and yield development Yield for Scandinavian Airlines in October was up by 1.3, as expected. For November 2008, the change in yield is expected to improve slightly and be positive versus last year. The market is characterized by lower demand due to weaker macroeconomic development in Scandinavia and Europe. The challenges within the credit market will most likely result in an even more difficult macroeconomic environment in SAS Groups core markets. The SAS Group is currently implementing measures - Profit 2008 - to secure the result development in 2008. The measures comprises both revenue enhancing and cost measures totaling SEK 1.5 billion. Capacity reductions of 10 as announced earlier are gradually taking effect. The program is running according to set out plan. SAS Scandinavian Airlines . Traffic decreased by 10.0 in November . The load factor decreased by 2.4 p.u to 66.4. Scandinavian Airlines Internationals total intercontinental traffic was down by 10.7 vs last year and capacity was down 3.8. Traffic on Asian routes was down 14 and down 7 on USA routes. The total passenger load factor was 76.2, down 5.8 p.u. Scandinavian Airlines Danmark decreased its capacity with 11.3 in November. On European routes, the capacity was down 8.6 and traffic was only down 3.6. The total load factor was 63.2, up 2.7 p.u. Scandinavian Airlines Norges capacity decreased by 0.3 and traffic was down by 12.1. Total load factor was 57.5, down 7.7 p.u. Scandinavian Airlines Sveriges capacity decreased by 13.9.The total traffic was down 9.0 resulting in a 3.7 p.u. higher total passenger load factor in November. Punctuality (Novmber) Within 15 minutes 86.1 of the flights departed on time, the best since may 2003 and the regularity was 99.2, the best since Aug 2004. Internet bookings (October) The proportion of Internet bookings was 33.6 (33.4) in October 2008 For further information Please contact VP,Head of SAS Group Investor Relations Sture Stølen + 46 8 797 1451 sture.stolensas.se Homepage: www.sasgroup.net
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Naa skal man ikke glemme at setekapasiteten totalt ble kuttet med 11% .. man kan ikke vente aa opprettholde trafikken naar dette gjoeres, men det blir ikke like tablod.
Paa den annen side, tallene er skuffende lave uansett - vi faar haape at seteinntekten er bedre .... Ja, naa ser jeg at load factor for SAS Norge er ned 5.7% .. det er mye ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
ja jeg ser det blir en hyggelig jul for mange....
herre min hatt, dette er tragisk
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
SAS Norge kan jo ikke skylde på kapasitetsreduksjon heller.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ja det er etter min mening ganske klart hvilket selskap som biter SAS antallet i leggen så de spraker!
Det finnes også vinnere selv om alle er påvirket av nedgangstider.
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Vi faar se naar tallene til DY kommer .. hvis SAS svir saa mye, kan jeg vanskelig tenke meg at DY har sluppet helt skadefri fra det heller ... Dette er en drastisk resuksjon i antall pax - ikke bare en kapasitetsreduksjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hvis en tar for seg en annen del av SAS - SAS Sverige, så har de mindre nedgang enn f.eks. Arlanda; 13% mot 11%. Dette er vel mer naturlig siden Sterling var relativt store på ARN og å tette hullet etter dem vil ta sin tid.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Ikke så bra for SAS dette. Men OSL kommer nok til å falle en del i novemner. Må også ta med OSL og norsk trafikk generelt hadde en massiv oppgang for ikke lenge siden og da blir fort fallet kraftigere når det kommer. Blir tosifret prosentnedgang på OSL i november mon tro?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Meget dramatisk, kabinfaktor på drøye 57 %. Jeg legger også merke til at andelen billetter på internett er forholdsvis lav, kun 33 %. Det er vesentlig lavere enn DY.
Det virker som om bortfallet av reisende skjer i rekordfart. Skremmende. Nå må SAS skjære ned i kapasiteten sin.
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg er sjokkert, dette er den prosentmessige verste nedgangen jeg har sett verden over. 57% loadfactor innenriks Norge er mildest talt alarmerende.. Naar slipper DY sine tall?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Husk at SAS har en stor antell av sine billetter solgt gjennom andre portaler enn sin egen. Jeg regner med at 33% er prosentandelen bookinger som skjer direkte gjennom SAS sin web portal.
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ingen overraskelse med stor nedgang. Nedgangen har nok bare begynt.
Jeg er forundret at ingen har nevnt Ryanair som konkurrent til SAS. Men mange mener kanskje at de ikke er konkurrenter. Også de har fått merke at markedet blir vanskelig, og hadde bare 11% oppgang siden i fjor, det vil si at de fraktet 4,3 millioner passasjerer i november. Kabinfaktoren der var på 79, opp en prosent fra i fjor. SAS kommer nok til å merke at firmaer nå begyner å stramme inn på reisebudsjettet. De vil nok reise mindre, og ønske å betale mindre når de først reiser. Så å håpe på økt pris pr. sete tror jeg er det samme som å håpe julenissen kommer. IMM
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Siden folk har blitt mer kostnadsbevisste, så kan det hende at "lavpris" selskaper kan tjene på det selv når de selger dyrere billetter enn andre. Det kan trekke DY oppover. Det som kan trekke nedover i tillegg til generelle nedgangstider er at i byggebransjen skjer det ingenting, mange fra polen må begynne å seg etter andre jobber, det kan få konsekvenser for trafikken den veien. Men nå er november generelt en lav måned.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Asiatrafikken ned fra Norge | MartinL | Flyforum | 5 | 28-09-2009 20:35 |
SAS Norge kutter i Nord-Norge (10 %) | BU595 | Flyforum | 5 | 08-12-2008 23:36 |
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige | MD90 | Flyforum | 86 | 12-08-2007 15:11 |
Opp som SAS Braathens og ned som SAS Norge | LN-KGL | Flyforum | 22 | 01-06-2007 21:11 |
Novembertallene er klare | Hurum | Flyforum | 11 | 09-12-2006 19:45 |