Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-11-2008, 04:14   #1
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Best over dammen?

Om jeg skal til Østen, så er jeg ikke i tvil om hvem jeg synes er best både i biz og i Reidar klasse, men når det gjelder den andre veien, er jeg mer usikker.

Etter å ha sett bilder av UA sin nye biz klasse må jeg si at det så meget bra ut. Personlig er jeg veldig usikker på hva jeg ville ha valgt når det gjelder tur i Reidar klasse.

Hva mener dere andre? Jeg tenker da på europeiske og amerikanske selskaper som har et fornuftig tilbud av amerikanske destinasjoner (f.eks 4 eller flere) og hvis man ser bort fra direkte avganger kontra one-stop avganger.

La diskusjonene begynne!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2008, 04:38   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Best over dammen?

Det kommer an på hva dine prioriteter er ... men sånn helt uten å se på bonusprogram, IFE etc ser jeg det slik ...

- BA .. mange destinasjoner fra LHR. Lenge siden jeg har fløyet dem, men har ennå ikke hatt en dårlig opplevelse på BA bak. Britisk jovialitet og humor blant crewet og OK sittekomfort.

- SK .. jeg kommer alltid 'hjem' når jeg trår inn i en SAS-maskin utenlands. Turistproduktet er helt OK, seteavstanden akseptabel og crewet snakker skandinavisk.

- Alle de amerikanske: Skjærer likegodt alle over en kam. Helt anonymt produkt. Varierende sittekomfort og seteavstand, ofte innen samme selskap. Pluss for direkteruter (CO/US).

- KL: Styr unna. Grisetrangt.

- AF: Samme konsern, men en helt annen opplevelse. Grei benplass og service. Paris er litt omvei for mange destinasjoner, dog ..

- LH: Tildels veldig trangt, men helt greit på alle andre områder.

- Nevner MH siden de har best benplass .... 34'' er luksus i disse dager. At servicen går for å være glimrende, skader heller ikke. Minus for begrenset rutetilbud.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 29-11-2008, 09:10   #3
B777ER
ScanFlyer Blue

SQ er vel et selskap som må nevnes. Selv om de flyr umenneskelig tidlig ut fra Frankfurt til JFK som gjør at man ikke har connection fra Norge som når avgangen deres som igjen betyr hotellopphold i Frankfurt.
B777ER is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2008, 09:19   #4
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by B777ER View Post
SQ er vel et selskap som må nevnes. Selv om de flyr umenneskelig tidlig ut fra Frankfurt til JFK som gjør at man ikke har connection fra Norge som når avgangen deres som igjen betyr hotellopphold i Frankfurt.
Jeg tenkte det samme, men som han sier:

Quote:
Jeg tenker da på europeiske og amerikanske selskaper som har et fornuftig tilbud av amerikanske destinasjoner (f.eks 4 eller flere)...
-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2008, 09:27   #5
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

over dammen synes jeg SK er av de bedre på monkey-class faktisk.

BA har jeg veldig mange "ups and downs" med, men produktet er bra.

UA synes jeg ikke noe om, og jeg merker jeg er flink til å da skjære alle amerikanske selskaper over en kam.

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2008, 15:10   #6
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Skal jeg stikke hodet ut vedr. . R-klasse og AF( er jo aldri foran, men en kompis som brenner formuen har vært der og anbefaler foran ) er meget bra.

CDG er jo ikke drømmeplassen , men egentlig ikke mye verre enn FRA eller LHR , dersom en kan den plassen...

To venner som dro til MIA med AF en tid tilbake ( kun fløyet charter i hele sitt liv, aldri rutefly ) ble utstyrt med bruksanvisning og kart fra meg, og de sier at det gikk som en drøm på AF's terminal 2..

Anbefaler spesielt deres A343 og deres toseter i R-klasse ! Herlig tur t/r LAX-PPT.. Eneste den maskinen har tendens til å bli veldig kald... I alle selskap...

Lusekofte i ull ?
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2008, 15:27   #7
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

AF er nydelige. Fransk eleganse og god mat.
Tror det beste jeg har sett foran av vestlige selskap er Virgin Atlantic. Maken til service skal du lete lenge etter. Har hatt noen runder med de og de skuffer aldri.
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2008, 16:03   #8
DonRuud
ScanFlyer Silver

DonRuud's Avatar

Far hadde nettopp en tur over dammen med AF og var svært fornøyd! da i R...
DonRuud is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2008, 16:38   #9
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Etter min mening er LH klart best!
EDIT: BF: Synes LH har gode, komfortable seter, bra IFE og meget hyggelig betjening. Når man reiser med LH får man den følelsen av god, tysk kvalitet over seg. Det er deilig.

Last edited by LN-AØR; 29-11-2008 at 16:59.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2008, 16:54   #10
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Meningen var å diskutere fordeler og ulemper! Jeg kan ikke se at du gjør det! Kan du utdype meningen din kanskje?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2008, 18:34   #11
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
EDIT: BF: Synes LH har gode, komfortable seter, bra IFE og meget hyggelig betjening. Når man reiser med LH får man den følelsen av god, tysk kvalitet over seg. Det er deilig.
Jeg er enig med deg der etter å ha flydd fire transatlantiske turer med LH relativt nylig. Men når det er sagt, er ikke Continental borte heller. Takket være en viss learjet fikk jeg hyggelig selskap på turen og kun to personer på en nødutgangrad . Servicen var bra og crewet hadde et visst glimt i øyet.

Men glem ikke at det over Atlanteren er mer enn USAianske og europeiske selskaper. Jeg har ikke flydd Air Canada over Atlanteren, men krysset halve Nord-amerika med dem og kvaliteten på servicen var meget bra.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2008, 18:54   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Jeg fløy Air Canada i fjor fra Vancouver til London og de var bra og på høyde med det jeg har fløyet av Europeiske selskaper over dammen. Nå har også alle flyene unntatt 7 av 333ene deres fått AVOD så da begynner det ihvertfall å hjelpe

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=28514
Old 29-11-2008, 18:58   #13
Stian
ScanFlyer Gold

LH bra IFE?
Veeel...
Selv unngår jeg LH på lange turer. Synes de har meget ukonfortable seter på economy. Servicen er robotaktig og helt upersonlig.
AF og KL er ikke særlig bedre.
AF på economy har lite med fransk elegense å gjøre. Det er et helt gjennomsnittlig produkt, og servicen synes jeg faktisk var dårligere der enn hos KL.
SK synes jeg er veldig hit or miss, dessverre oftere miss enn hit. Og det er latterlig at de ikke har mer en en rett på menyen. Hvilke andre selskaper tilbyr ikke et alternativ?
CO var ingenting å skrive hjem om. Maten er noe av det verste jeg har vært bort i, og kabinpersonalet blant det sureste. I tillegg var ikke 757 noen god opplevelse på en 8 timers tur.

Etter å ha prøvd BA,CO SK, AF LH og KL, er det igrunnen bare BA som er aktuellt for min del, men da i Club World. I economy har de det trangt, men selve setene er ganske komfortable. I tillegg synes jeg stort sett alltid kabinpersonalet er veldig hyggelige. Dersom man kommer på et fly med AVOD (har det på alle 744 og 767, og i endel 777 tror jeg), er også underholdningen sikret.

Last edited by Stian; 29-11-2008 at 19:00.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2008, 19:02   #14
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

AF eller SK i R-klasse pga gratis champis og god vin hos AF, og et enkelt og godt produkt uten glipper hos SAS.
CO eller SK i C-klasse. CO har god mat og god service, har alltid hatt veldig bra crew hos de. SK er igjen tålig bra på det meste.

Overall så er CO best, siden de tilbyr non-stop USA-Norge.
Old 29-11-2008, 19:07   #15
Southwind
ScanFlyer Blue

Southwind's Avatar

AC fra LHR er ikke å anbefale. Grunnen er A330 og 767. Da anbefaler jeg heller FRA. Synes NW er godkjent over dammen, men er trangt under setet foran grunnet IFE-systemet. Men IFE'en er i seg selv bedre enn hva SK tilbyr
Old 29-11-2008, 19:10   #16
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Når det gjelder LH så har det i senere tid vært min favoritt i Europa, mest fordi fly via AMS ev. CDG er litt krøkkete hvis en skal rett syd eller sydøstover. Liker AF og KL , men det passer ikke.

Vedr. LH longhaul så fløy jeg FRA-BUE nov. 1997 med deres 744. Helt topp, gode "fyldige" polstrede seter. Jeg tror året etter endret de seating. Så på deres seatmap i tidtabellen at det var en seterad mer i bakre kabin.

Det gjorde utslaget for meg ( ikke servicen ombord !! ) , det ble klart mer trangt til tross for mye tynnere og hardere seter. På 744 ved senere turer... Vonde seter for meg personlig, aner ikke andre.

På Airbus siden har jeg kun fløyet deres 346 og sittet ved bulkhead og hatt det godt, men ikke så godt i ryggen. En annen tur til Shanghai en fireseter i midten og herlig, men prøvsittet i normal positur , og det var vondt.

Flyr gjerne LH longhaul, men ikke første eller annet valg. Men billig nok kan jeg gjerne dra til MUC og junaiten etterpå uten å klage.

Tilbake til AF. 21. des har jeg deres 332 til SEA og vil gi en kortfattet rapport senere.
Old 29-11-2008, 19:16   #17
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Hektet meg litt opp i europeiske sammenligner.... LH-AF-KL etc. Sorry NW !

NW er absolutt topp. Flotte 333 og 332, god benplass, flott IFE og service.

Har de tilbake i januar fra MSP...
Old 29-11-2008, 19:24   #18
OEH
ScanFlyer Gold

Bak gardinet er det egentlig veldig lite forskjell mellom selskapene. Alle er like dårlige. Men hos de europeiske selskapene får du iallefall gratis alko.
Dog har jeg hatt en opplevelse som var så dårlig at jeg har unngått selskapet senere, nemlig DL. Verre service, skitnere fly, jævligere mat og ikke eksisterende service både ombord og på bakken, har jeg aldri opplevd.
Lovet meg selv at jeg aldri mer skulle bruke penger på dette selskapet, og det akter jeg å holde.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2008, 22:55   #19
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Southwind View Post
AC fra LHR er ikke å anbefale. Grunnen er A330 og 767. Da anbefaler jeg heller FRA. Synes NW er godkjent over dammen, men er trangt under setet foran grunnet IFE-systemet. Men IFE'en er i seg selv bedre enn hva SK tilbyr
For det foerste, flyr AC 77W fra LHR, for det andre er 27 av 30 767 hos AC oppgradert til AVOD og helt ny kabin. De resterende 3 blir ikke brukt paa flygninger til Europa. 2 setere som 767 har er ofte foretrukket av passasjerene.

http://www.aircanada.com/en/about/fl...7-300erxm.html

1 av 8 330 har AVOD bak gardina, resten kommer fortloepende
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2008, 23:18   #20
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Naar det gjelder hvem som er best, kommer det jo an paa mange faktorer, som status og hva som er viktig for deg. har man status, faar man ofte en mer behagelig reise dersom man holder seg innafor alliansen man har status i.

Hvilke selskaper mener jeg er best over atlanteren

Oekonomi

I oekonomi kommer UA bra ut paa grunn av den utrolig bra benplassen de har i Economy Plus. Har du ikke UA status, faller UA ut av lista

1. Open Skies. Fordel: Liten kabin, best paa benplass. Bakdel: Koster litt mer
2. Swiss. Fordel: God benplass og AVOD, meget hyggelig betjening. Bakdel: Gnien paa bonuspoeng
3. UA. Fordel: Best benplass i Economy Plus, gratis for folk med status, Ch. 9. Bakdel. Mye gammelt rask av materiell
4. Air Canada. Fordel: Spanking nytt materiell paa de fleste rutene, 767 helt nytt interioer. Bakdel: Litt daarlig benplass i siste seksjonen paa ett par av flyene
5. NWA. Fordel: Meget bra benplass paa 330, gratis brennevin. Bakdel: Feil allianse

Business

1. Swiss nye business class. Fordel - beste, flate sete kombinert med at man kan ha det privat eller ha kontakt med reisefoelget, ingen kompromiss. Bakdel - Kommer ikke paa noe i farta
2. Virgin Atlantic - Fordel - Glimrende service. Bakdel - dyrt
3. Air Canada. Bakdel - har man reisefoelge, er det ikke stol paa enden av suiten saan at man ikke har kontakt med sitt foelge hele turen over.
4. BA. Fordel - mye snadder paa LHR. Bakdel - kistene er litt trange, kjedelig catering.
5. UA. Fordel - helt flate seter. Business er helt nytt. Bakdel - kun 15% av flaaten er oppgradert. Gamle UA business er soeppel.

First
1. Swiss. Fordel - meget bra seter. Liten, intim kabin, beste amenity kit. Bakdel - ingen kaviar
2. AF. Fordel - konge vinlister, kun 4 seter paa flere av flyene. Bakdel - catering er ustabil, feil allianse
3. LH. Fordel - F terminal i FRA, eneste flyselskap over atlanteren som har kaviar. Bakdel, seter og AVOD. Med nye seter neste aar er LH paa foersteplass.
4. UA. Fordel - den nye suiten er det beste setet over atlanteren. Bakdel - ustabil service, masse non rev og igjen at bare 15% av flaaten er reconfiget
5. BA. Fordel - catering er bra. Bakdel - eldgammelt sete
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules