![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Økning på 15% i passasjertall til utlandet siden 1007, og 3% på innland. Helt greie tall fra BGO i oktober med andre ord:
http://www.ba.no/nyheter/naringsliv/article3914847.ece
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,609
|
![]()
Gode greier, hyggelig at det går såpass bra på Flesland.
Også hyggelig at noen av de nye rutene går bra, som Krakow og Frankfurt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Og hvordan går det med byggearbeidene da?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Hjelper lite å bygge en helt enorm oppstillingsplass ute, når arealene inne er uforandret! På mandag morgen må det ha blitt satt ny kørekord i sikkerhetskontrollen. Da gikk den helt i gjennom hele innsjekkingsområdet og ut døren!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
hehe... Har opplevd at køene har gått ut døren før på Flesland selv og at folk ikke har rukket flyene sine. Det ble noe bedre etter at sikkerhetskontrollen ble endret, men du har helt rett: antall flyoppstillingsplasser på Flesland gjenspeiler passasjerkapasiteten inne i terminalen. Skal flere fly få plass, må det også bli plass til flere passasjerer. Mellom 06.00 og 08.00 på en mandag morgen er det faktisk 25 fly som tar av fra Flesland.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Det er mange på 13 gater!
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
og på 30 oppstillingsplasser
![]() Godt de får bygget ut på flysiden, har sittet på nattevakt der for 2+ år siden med kun 1 ledig plass, den som Lufttransport bruker.. Er det noen planer om å bygge ut terminalen? evt lage en "billigterminal" med bussing et sted?
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
|
![]()
Det er en økning på 0,015 % i året, ikke rare greiene
![]() Litt nyskjerrig på hvem som fløy fra Flesland i 1007 ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]() Quote:
Hvordan er mulighetene for å bygge ut eksiterende terminal? Se bilde her: http://img.w3.no/918/jobber/veidekke_hotel.JPG |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
TurbopropFlyer
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
|
![]()
Det er trangt om plassen både inne i terminalen og ute på flyoppstillingsplassen.
Men ikke nok med det, jeg vet at alle de tre Taxi sentralene i Bergen og bussselskapene som bruker kjører mye til og fra Flesland er svært lite fornøyd med situasjonen. Spesielt om sommeren når det kryr av turbusser som bla. skal kjøre turister til Hurtigruten. Da er det en kamp om å slippe til der oppe. Som dere ser på bildet til "FlightDeck" så er det ikke trangt om plassen mellom terminalen og parkeringshuset...
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url] |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Et problem med terminalen er manglende bredde; veldig mye trafikk er konsentrert rundt det bredeste området av terminalen, mellom gatene 28 og 32. De største og absolutt fleste innenlandsfly har avgang fra disse gatene, de fleste ankommer også dette området, alle serveringstilbud er plassert her og dessuten må reisende til utland gå gjennom dette området for å komme til utenlandsområdet. Dermed blir det lett trangt og folksomt i dette området, trafikken kunne ha blitt bedre posisjonert om de øvrige områdene var bredere og lettere å utnytte.
Last edited by FlightDeck; 12-11-2008 at 13:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 567
|
![]()
De situasjonene med kø ut døren skjer vel når det er problemer med for lite bemanning, eller? Virker som det er ganske god kapasitet normalt. Men ellers er jo terminalen mange steder komisk liten. Ankomsthallen på utland f.eks, der er det vel plass til omtrent ett fullt fly? :-)
Flesland kommer aldri til å bli noen svær flyplass, så det gjelder å holde utbygningsplanene på et realistisk nivå. Da kan det jo hende de blir gjennomført også... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Men så langt jeg har sett i passasjertall så er det mer pax på Flesland enn feks Landvätter i Göteborg, og husken min synes å si at terminalen der er langt større?
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Riktig. Flesland er den fjerde største flyplassen i Skandinavia, og Landvätter den femte. Begge har mellom fire og fem millioner passasjerer. Terminalen på Landvätter er større - og mye mer praktisk både i dag og med henhold til utbygging sammenliknet med Flesland.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Nå som Landvetter får direkte USA rute 4x i uken, hva er sannsynligheten for å se noe tilsvarende i Bergen?
Regner med det er en god del mer biz pax som flyr fra GOT med Saab og Volvo i nærheten samt annen stor industri, men er det noen som kan si om det stemmer?
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Newcomer
Join Date: Feb 2008
Location: BGO
Posts: 21
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
TurbopropFlyer
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
|
![]() Quote:
![]()
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Jøss, da trengs det en kapasitet til 2-3 millioner passasjerer til, altså en dobling sett i forhold til dagens terminal. Synes det hadde vært fornuftig med et tydeligere skille mellom inn- og utland på Flesland, utlandsdelen må gjøres større. Om den ikke trenger mange flere gater, så trenger den åpenbart mer areal og et bedre servicetilbud. Riktignok ble servicetilbudet på utland noe bedre i vinter, men plassen er jo den samme... Det er så mye kriker og kroker. Drømmer også en en louge til bruk for både innenlands- og utenlandspassasjerer. Ellers er Flesland en interessant konstruksjon der alt baseres på at man skal gå i sirkler, eller i alle fall i halvsirkler.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
På Bergen lufthavn Fleslands nettsider finner jeg Masterplan 2007:
Quote:
Tegning - fase 1 (t.o.m. 2020) Tegning - fase 2 (t.o.m. 2050) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() Quote:
Landvetter har godt over 3 ganger mer utenlands trafikk enn Flesland. (3,1 mil og 0,95 mil) dette gir desverre ikke et bilde av hva trafikk grunnlaget faktisk er til USA fra de to flyplassene, men jeg skulle tro at trafikken gjenspeiler noe av behovet. En annen ting er turist trafikken om sommeren til Bergen, men jeg tror neppe det vil retferdigjøre en direkterute. Den trafikken vil nok i større grad betjenes av direkte charter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skandinaviske trafikktall oktober 2018 | Someone | Flyforum | 4 | 12-11-2018 12:54 |
Trafikktall SAS oktober 2018 | Someone | Flyforum | 1 | 09-11-2018 22:24 |
Skandinaviske trafikktall for oktober 2011 | LN-AFG | Flyforum | 14 | 10-11-2011 16:56 |
SAS trafikktall oktober 2011 | FlightDeck | Flyforum | 12 | 10-11-2011 13:48 |