![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei
For et par år siden dro jeg til Asia og jeg hadde business klasse billett med SAS hjem. På grunn av diverse måtte jeg utsette hjemreise og da jeg skulle hjem var det fullt på business og jeg ble flyttet over på Thai økonomi og fikk ingen penger igjen for dette. Det viste seg i etterkant at det var masse restriksjoner på min businessklasse billett. Men hvor fleksibel er billetten hvis man kjøper den på sas.no? Er det noe samarbeid mellom de forskjellige selskapene i Star Alliance? Kan man f.eks. få et sete på Thai business med samme billett dersom det er fullt på SAS eller er det ikke slik det fungerer?
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det er et spølrsmål som er mer komplisert enn at det kan svares i en kort melding. Men at det er business betyr ikke at det er fleksibel billett nødvendigvis. Men i utganspunktet så er en billett på den carrieren den er utstedt til og skal man endre så må det være på samme (evt codeshare). Du må nesten sjekke fare rules for den fare basis du har bestilt. Det enkleste da er å ringe SAS hvis du har bestilt på SAS.no. Evt reisebyrå om du har bestilt der. Det finnes IATA fares som gjelder for alle selskapene, men de er sjelden å få lenger og er de dyreste
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
i booking-dialogen kan du klikke på billetttypen for å få opp reglene. Det finnes en Business med restriksjoner også. Kjøper du den dyreste Business-billetten er du garantert no hassel!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Dette varierer så mye både mellom flyselskap og flyselskap men også "internt" mellom alle mulige pristyper som finnes. Jeg kjenner ikke SK så godt, men at man har en "fleksibel" billett betyr ikke nødvendigvis hva man tror. Når jeg er i kontakt med pax prøver jeg å være nøye på at jeg informerer om hva reglene faktisk er, for det er store variasjoner.
Det finnes nok både billetter som kan brukes på allianseparterne og sånne som ikke kan det. Igjen - ikke ta noe for gitt selv ikke om det er en businessbillett. For øvrig får man ingen kompensasjon om man frivillig nedgraderer seg selv, voluntary donwgrade. Har man spesifike krav og spørsmål om ting som dette så ville jeg ikke anbefalt å booke på nettet. Ta da heller kontakt med et menneske på flyselskapet eller et reisebyrå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Gard, det var det vi snakket om i KUL traaden din.
Hos SAS har de en Business Fixed billett. Det er en saakallt Z billett som overhodet ikke kan endres naar den kjoepes i/fra Norge (fra USA kan du endre Z billetter mot et gebyr med SAS, har med markedssituasjonen aa gjoere). Hos SAS maa du ha en D, C eller A klasse billett minimum for aa kunne staa fritt til aa endre (C og D er solgt som Business Flexible paa SAS sine egne sider). Disse koster skjorta og jeg anbefaler ikke aa bruke SAS paa slike billetter. De fleste andre flyselskapene har nemlig muligheten til aa endre mot et mindre gebyr paa Business Restricted og som du saa i eksemplet mitt, Austrian selger D billetter langt under det SAS gjoer Last edited by Tommy777; 06-11-2008 at 16:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Tommy, nå forstod jeg slik at i dette tilfellet er snakk om en forretningsreise betalt av arbeidsgiver og om hvor fleksibel en fleksibel billett er, og ikke hvordan komme seg billig til Asia på business, som den andre tråder handler om.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Joda, men emnet kom opp i den andre traaden og jeg regner med at det er den turen Gard er interessert i aa vite vilkaarene til foer han bestiller. Naa har han jo faatt godt med svar i denne traaden ogsaa
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor bør en 15-åring dra hvis hun kunne reise "hvor som helst" med bestemora? | blazius | Reiseforum | 17 | 19-05-2016 23:17 |
"Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden (2015) | Fred | Reiseforum | 31 | 24-11-2015 11:47 |
Hvor finner jeg "Match me" på SAS sine hjemmesider | BårdK | Reiseforum | 4 | 18-05-2011 18:51 |
Hvor "sikker" er flytypen satt opp hos sas.no? | Polaris | Register- og ATC-Forum | 7 | 11-12-2009 22:16 |
"Europa-rundt" - ticket options | JoeW | Flyforum | 12 | 02-10-2008 18:31 |