Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-11-2008, 23:39   #1
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
UK BA sender første B744 til høgger'n

G-BNLB ble i går ferget fra Heathrow til Cardiff for "part-out and scrap". Maskinen ble levert ny til BA på tampen av juli '89.


http://www.airliners.net/photo/Briti...436/1174536/L/
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2008, 23:55   #2
B767
ScanFlyer Gold
 
B767's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
Default Re: BA sender første B744 til høgger'n

Hæ? bare nesten 20 år gammel ? .. klare den ikke mer ?
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737
29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500
29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2008, 00:19   #3
B777ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 295
Default Re: BA sender første B744 til høgger'n

Det reagerte jeg også på!

Eller hvorfor den heller ikke ble solgt til andre selskap?
B777ER is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2008, 01:18   #4
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: BA sender første B744 til høgger'n

Quote:
Originally Posted by B777ER View Post
Eller hvorfor den heller ikke ble solgt til andre selskap?
Et stikkord: motorene. (Som igjen gjør den fint lite attraktiv som 744BCF)
brendas is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2008, 07:23   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,472
Default Re: BA sender første B744 til høgger'n

Quote:
Originally Posted by B777ER View Post
Eller hvorfor den heller ikke ble solgt til andre selskap?
Som Brendas indirekte sier: Høgger'n var villig til å betale mer for maskinen enn andre flyselskaper
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2008, 07:34   #6
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Re: BA sender første B744 til høgger'n

G-BNLC er også med i samme øksa
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2008, 07:57   #7
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: BA sender første B744 til høgger'n

Og ut på nyåret går også BNLD samme vei - spørsmålet er så om den vil beholde gullnesen frem til den tid
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2008, 08:10   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: BA sender første B744 til høgger'n

Hvilke fly erstatter BA disse med da? Har de nye 777 på vei inn?
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2008, 08:23   #9
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: BA sender første B744 til høgger'n

777 er inbound ja, men det er kutt i vinter som gjør det mulig å ta ut 744ene tidlig. Med andre ord eksisterende 772 erstatter 744, eksisterende 763 erstatter 772 og noen tidligere 763-ruter utgår.

På lik linje foregår det utskiftninger for single aisle - nye A320-200 har nettopp ankommet og A32X erstatter 737 på Gatwick fortsetter.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2008, 09:11   #10
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
Default Re: BA sender første B744 til høgger'n

Kan vel også nevnes i samme åndedrag at flere B735 er faset ut, og antar at resten av den forholdsvis lille 500-flåten også skal ut.

Ser vi nå slutten på BAs B763 på Europa-ruter? Tyskland, Frankrike, Sverige osv.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2008, 10:56   #11
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Re: BA sender første B744 til høgger'n

Kult å se BA B763 i DUS , synd om den forsvinner
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2008, 11:17   #12
Øivind
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
Default Re: BA sender første B744 til høgger'n

BA planlegger kanskje å begynne å bruke disse 763 på long haul?
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2008, 15:29   #13
HS-TGA
ScanFlyer Blue
 
HS-TGA's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
Default Re: BA sender første B744 til høgger'n

Hva er det med disse RR motorene som gjør flyene så uattraktive for andre?
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2008, 15:56   #14
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: BA sender første B744 til høgger'n

Quote:
Originally Posted by HS-TGA View Post
Hva er det med disse RR motorene som gjør flyene så uattraktive for andre?
Selv om disse motorene (etter det jeg vet) er ganske snille mtp vedlikehold brenner de mer fuel enn hva de konkurrerende motorene gjør (har sett at RR en stund måtte betale enkelte kunder pga høyere fuel burn.)
Men viktigst er det nok at det er såpass få selskaper som har maskiner med RR-motorer, og da spesielt blant cargo-selskapene (SA, QF, NZ, BA og CX har RR-motorer på sine 744, mens det bare er CX og CV som har det på sine 744F IIRC.)
brendas is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2008, 09:36   #15
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,612
Default Re: BA sender første B744 til høgger'n

Quote:
Originally Posted by brendas View Post
Et stikkord: motorene. (Som igjen gjør den fint lite attraktiv som 744BCF)
Det er vel ikke moterene som er den reelle årsaken til at BA velger å sende noen av 744 maskinene til part-out.
Dette er veldig sammensatt og henger sammen med "fair market value" til enhver tid for en flytype.
Akkurat nå er markedet for fraktere "near term" og "long term" dekket med maskiner som allerede er bestillt for konvertering og bestilling av nye fraktere direkte fra fabrikantene av flyselskapene.
BA sine 744 har høy gangtid og cycler.Dette påvirker verdien av maskinene.
For 3-4 år siden ville maskinene kunne blitt kandidater for konvertering til fraktere.
Siden har så mange selskaper med 744 avhendet maskiner i markedet med den følge at tilgjengeligheten for disse kjerrene er god og "fair market value" i henhold til Avitas har fallt betydelig.
Derfor lønner det seg i dette tilfelle for BA å bruke maskinene som delefly .
Mer penger å tjene på dette samtidig som de tar noen maskiner av markedet og driver forhåpentligvis "fair market value" opp igjen for gjenværende maskiner.
BA har mange 744 maskiner som skal avhendes de kommende årene og ønsker naturligvis mest mulig ved overdragelse av maskinene til andre flyselskaper og finansierings institusjoner/leasing selskaper.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2008, 09:52   #16
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
Default Re: BA sender første B744 til høgger'n

Kan man ikke bytte motorer på maskinene?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2008, 11:45   #17
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: BA sender første B744 til høgger'n

I siste nummer av Airways beskrives prosessen fra stort jern til skrapjern
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2008, 13:33   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
Default Re: BA sender første B744 til høgger'n

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Kan man ikke bytte motorer på maskinene?
Hvis du tenkte på å bytte ut RR med annet merke så går ikke det pga. innfestingene og motorstyring/instrumenter eller noe sånn hvis jeg har skjønt det korrekt. Dag J skrev om det i en annen tråd, bl.a. her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=37526
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2008, 13:35   #19
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,612
Default Re: BA sender første B744 til høgger'n

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Hvis du tenkte på å bytte ut RR med annet merke så går ikke det pga. innfestingene og motorstyring/instrumenter eller noe sånn hvis jeg har skjønt det korrekt. Dag J skrev om det i en annen tråd, bl.a. her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=37526
Dette er ikke økonomisk lønsomt eller aktuelt.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2008, 13:38   #20
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
Default Re: BA sender første B744 til høgger'n

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Dette er ikke økonomisk lønsomt eller aktuelt.
Om det i det hele tatt er mulig uten å bygge om hele flyet. Eller litt overført - det er vel sjelden det lønner seg å sette en ny Volvo-motor inn i en gammel Golf.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Første A380 til høgger'n Blubird Flyforum 0 27-11-2016 14:46
Norge sender et C130 Hercules til Nord-Irak Trdfly Flyforum 0 15-08-2014 17:53
Første 737-800 til høgger'n? LN-MOW Flyforum 12 04-07-2014 16:07
A340'er til høgger'n Blubird Flyforum 21 25-09-2009 11:29
UA og CO sender barn til 'Nordpolen' LN-MOW Flyforum 1 15-12-2008 05:38


All times are GMT +2. The time now is 02:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.