![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Er det noen logisk sammenheng mellom SAS booking reference og Amadeus resevqtion number? Det er en kjekk feature i Amadeus med å hente ut flight details til kalenderen. Denne er ikke (så vidt jeg kan se) på SAS mine bestillinger.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Jeg sitter faktisk og lurer på det samme. SAS sitt ref.nr er 5 tegn, mens Amadeus spør etter 6 tegn. Er det noe sted jeg kan finne Amadeus ref.nr på min SAS-booking??
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvis du booker direkte hos SAS får du 5 tall/bokstaver, da bestillingen da gjøres direkte i Resaid. Da kan du ikke få opp bookingen på f.eks Checkmytrip.com.
Dersom du bestiller hos et reisebyrå så booker de (til 95%) i Amadeus, og du får da 6 tall/bokstaver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Den ene gangen jeg fløy langdistanse med SAS, booket jeg på sas.no. Fikk allikevel en 6-bokstavers/tall-kode, som funket på checkmytrip.com, mens det var klin umulig å finne noenting på sas.no..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
5-tegnsreffen er fra Resaid, SAS sitt interne system. Nå har jeg ikke sett en SK-bekreftelse på en stund, men kan tenke meg at den kanskje står et sted. Se etter en 6-tegnskode i forbindelse med "1A" eller noe lignende. 1A er koden for Amadeus.
Men det er ikke noen logisk sammenheng mellom de to - man kan ikke lese den ene reffen fra den andre uten å gå inn i PNRen og se etter, ingen matematisk formel eller noe lignende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dette er en utrolig irriterende ting!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
For å se bookinger: Amadeus: www.checkmytrip.com Worldspan: www.mytripandmore.com Sabre: www.virtuallythere.com Galileo: www.viewtrip.com Mulig at Worldspan funker for Galileo og vv da dem begge eies av Travelport. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Resaid er mye billigere enn Amadeus. Om SAS klarer unngå å bruke Amadeus, sparer de penger
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
En annen småirriterende ting er at dersom man booker eks. på wideroe.no så kan jeg ikke gå inn på sas.no og se på bookingen min (endre seating etc)
Booket en BA-billett på wideroe.no og sekunder etter at bekreftelsen kom på skjermen så var bookingen tilgjengelig i min profil på ba.com og jeg kunne gå inn der og gjøre endringer, legge inn API m.m.
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Da irriterer slike ting som man før ikke tenkte over.. ![]() Og man blir enda mer bestemt på at man ikke vil tilbake som SAS-lojalist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
igjen, fordi bookiner på wideroe.no gjøres i Amadeus og hosa sas.no (for det aller meste) i resAid
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Eurobonus Diamond
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ja, utrolig gjennomtenkt av SAS. Det er greit at dette er en filleting for noen, men det kommer paa toppen av alt annet lattis som SAS IT styrer med. Bortsett fra aa selge billetter til der SAS flyr er portalene ubrukelig. Det boer faktisk vaere mulig aa finne reservasjonen og tilpasse seg omverdenen. ALLE andre gjoer nemlig det.
For oss som er vant til aa forholde oss til andre flyselskaper savnes ting som: En felles side der man lett kan faa oversikt over sine bookinger, poeng etc Mulighet til aa velge seter etter at bestilling er gjort, evt endre seter Mulighet for aa endre billetter paa nett (selv oekonomiklasse mot gebyr) Mulighet for aa bestille open jaw Mulighet for a bestille multi destinations Aa ha EN oversiktlig hjemmeside som er klin lik, bare forskjellig spraak. SAS har 4 forskjellige hybrider som er helt forskjellige Med andre ord ting som man maa ringe til SAS for aa faa til.. Alt i alt, en katastrofe som gjoer at SAS taper masse omsetning. I tillegg svindler de kunder som oensker aa bestille spesifikke billetter som ikke finnes paa nett. Du maa nemlig ut med 4-500 spenn for aa bestille en billett til USA dersom den har et open jaw eller flere destinasjoner. Dette er ikke fordi man velger aa ikke booke paa web, men fordi websidene er paa Krabi Air nivaa. SVINDEL kaller man saant. La Mosjoeen ta over, det har jeg sagt for lengst. SAS IT er en gjeng med amatoerer. Og de de rapporterer til er ikke bedre. Kanskje man fortsatt sitter og tror at internet kun er et blaff i drivhuset utenfor Stockholm |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Er sånt man har gjengen til Farmer til ![]() Har forvrig vært inne og sett på sas.no etterpå, og da lot det seg bestille fra OSL.. Er ellers enig med Tommy: Da jeg skulle bestille langdistanse hos SAS første gangen, hadde jeg mest erfaring med bestilling av sånne turer hos CO.. Der kunne jeg nårsom helst gå inn og se på bookingen, på selskapet sine egne sider, og f.eks. endre seter om jeg ville.. Har man rett billett, kan man sikkert endre flighter der og.. Booket så turen til SEA (den forrige, altså) på sas.no, og det eneste stedet jeg kunne gå inn og se info om turen i ettertid, var på en side kalt www.checkmytrip.com.. Ble ikke videre imponert, i forhold til intrykket jeg fikk hos CO.. CO har også en grei funksjon hvor man ser bookingklassen før man velger flighten.. Hos sas fikk jeg vite da billetten ble utstedt, og jeg fikk kvitteringen på mail, en uke etter bestilling.. (Og det er vel strengt tatt hos SAS jeg har bruk for å vite det, da bookingklasse avgjør hvor mange poeng en får..).. Savner også muligheten til å søke opp multi-city og open jaw hos sas.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Sverger som regel til Farmer sin løsning når jeg skal bestille flybilletter.
Savner likevel to ting som hadde gjort denne komplett (som jeg har nevnt i en tidligere tråd): - Muligheten til å velge "Economy Extra" eller "Premium Economy" i søkevinduet. Her kan man kun velge Første, Business og Økonomi. Vet f.eks. Economy Extra dukker opp, men kun hvis vanlig Economy er utsolgt. Kan selvfølgelig også ta kontakt med support etter at billetten er kjøpt, men det beste hadde jo vært om dette var mulig å gjøre fra starten av. - Muligheten til å legge inn flere enn 3 legs når man skal velge flyavganger basert på pris. Skal man ha flere enn 3 legs så må man velge "tidsplan". Tommelen opp for Farmer og gjengen ![]() Det som irriterer mest med bookingmotoren på sas.no er: - Ingen mulighet for mulitcity - Ofte TRF i stedenfor OSL - "Rar" logikk på hvilke avganger som kan kombineres (et valg eliminerer en haug returer osv osv...). - Viser ikke bookingklasse
Upcoming flights: None Last edited by jcnorway; 22-10-2008 at 18:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Ja til å gi Oslo Metropolitan Area kode OXW!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
![]() Støttes ![]()
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Amadeus | 88charlie | Småprat | 2 | 16-03-2017 14:37 |
Southwest goes Amadeus | LN-MOW | Flyforum | 3 | 20-04-2012 11:38 |
SAS går for Amadeus Altea | CK | Flyforum | 22 | 03-04-2009 10:37 |
SAS signs letter of intent with Amadeus | sail4fun | Flyforum | 11 | 16-04-2008 14:04 |
Amadeus forum? | JEP | Flyforum | 0 | 06-08-2005 19:32 |