![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Reisende fra Kirkenes som skal til Oslo, må i perioder mellomlande i Alta.
"Kommersiell direktør Daniel Skjeldam i Norwegian forteller at de ikke får lov til å selge billetter mellom Alta og Kirkenes. Må reise til Oslo – De som reiser fra Kirkenes får ikke gå av i Alta, men må reise helt til Oslo. Og reisende over Alta får ikke bestilt billett til Kirkenes. Dette er vi skuffet over. – Hvorfor får dere ikke lov? – Dette er en anbudsrute, derfor. Vi ser for oss at vi kunne tatt så lite som, tja, 199 kroner for billettene her, men slikt får vi altså ikke lov til, sier han, før han han legger til overfor Altaposten – Vi vurderer derfor å gi bort billetter på denne ruta, hvis vi har lov til det. Dette må sjekkes juridisk før jeg kan gi noen lovnader, men du kan sitere meg på at vi jobber for å få dette til. " Anbudsruter kan også i noen tilfeller få noen sære konsekvenser. Blir spennende å se om de faktisk kan og vil gi bort billetter på denne ruten. Full sak hos avisa Nordlys |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg kjenner ikke regelverket i detalj, men jeg tviler på at de har adgang til å gi bort billetter, det vil jo føre til enda skarpere konkurranse for selskapet som flyr anbudsruten.
Upcoming flights: APR ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N Last edited by jb1; 22-10-2008 at 13:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Men det burde vel være åpning i regelverket for anbudsrutene om et selskap finner ut at man godt kan fly på kommersielle villkår?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
WF begynte iallefall og fly BOO-SKN på kommersiellt basis for et par-tre år siden. Det var anbudsrute før.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Er kanskje forskjell på å si at den ruta tar vi kommersielt vs det å konkurrere ut enkelte avganger på "litt sporadisk basis"? Er anbudene av typen "du får monopol og en liten pengesekk i tillegg"? De som leser anbudsdokumenter kjenner vel dette bedre enn meg.....
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hva har dem å tjene på å gi bort billetter? Flere pax = flere kostnader. Om dem kun skulle betale skatter, så kanskje. Men da er det ikke lenger snakk om å gi bort noe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det burde være en klausul i anbudene om at dersom noen vil fly ruten kommersielt uten støtte bør de få lov til de.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
De får levere inn anbud selv da!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Problemet er at andbudet er lagt opp til at man skal fly ruten jevnlig hele året, med et krav om en for frekvens. Da blir det også feil at et selskap kommer inn å skummer fløten på denne måten da det sparker bena under hele andbudssystemet. Last edited by Someone; 22-10-2008 at 14:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det henger vel litt sammen med forutsettning i anbudsrunden for de som lever anbudet , og hvordan "sløyfene" i anbudet er knytt sammen. DY prøver vel å gå inn å skumme en del av dette ... ø nå blir jeg vel skutt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
(dobbeltsending ifht Someone og PAViking....)
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ingen grunn til å skyte på deg. Her er iallefall jeg helt enig i at så lenge rutene er lagt ut på anbud med visse krav til frekvens o.l., og er av en gitt varighet, så kan man ikke uten videre slippe andre aktører inn med en og annen avgang her & der. Om det er slik at anbudsinnehaver er enig i at anbudet kan opphøre og man terminerer kontrakten så er det en annen sak. Myndighetene kan evt i neste runde vurdere om ruten har potensial til å være kommersiell.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Og hva tror du sjansen er for at noen vil terminere en anbudskontrakt der de får betalt for å fly, hvis denne ruten likevel kunne stått seg uten støtte? Jeg hadde i hvert fall holdt fast i kontrakten med nebb og klør!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Av og til kan ytre omstendigheter gjøre sitt til at betalingen man får er slik at alternativ anvendelse av egne ressurser (fly & crew) er bedre enn anvendelse på en slik anbudsrute. Jeg vil anta at anbudskontrakten spesifiserer en betaling, som ikke nødvendigvis innebærer at det til enhver tid er full kostnadsdekning. F.eks. så kan man tenke seg at WF dedikerer en maskin til en, eller et sett av anbudsruter, men hvor WF kunne tjent mer penger på å benytte maskinen kommersielt. Om det da ikke lar seg gjøre å rekruttere nytt crew eller få tak i materiell så ville det vært i WF sin interesse å terminere kontrakten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Hva slags lovhjemmel finnes det for å nekte Norwegian å selge billetter på denne strekningen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Men hvorfor må de fly via Alta?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Det skjønte jeg, men hvilken regel er det som forbyr andre å fly?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Quote:
http://www.regjeringen.no/upload/kil...nt_f_&_n-t.pdf Dette er også godkjent av EØS (og EU) Derimot, når anbudet går ut i 2010, står hvem som helst fritt frem til å si ifra at de ønsker å fly strekningen og det vil da ikke være en anbudsrute og ingen selskap vil ha enerett på ruten Quote:
Last edited by Someone; 22-10-2008 at 22:20. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian gir bort LN-KKW til Luftfartsmuseumet i Bodø | jameson82 | Flyforum | 45 | 14-11-2020 12:19 |
Estonian Air auksjonerer bort billetter på Facebook | Glenn | Flyforum | 2 | 30-07-2011 22:29 |
Norwegian vurderer drivstoffavgift | Someone | Flyforum | 21 | 31-05-2011 08:41 |
Gir bort 100 billetter imorra | DY | Flyforum | 5 | 19-09-2005 17:59 |
Norwegian vurderer erstatningskrav | sail4fun | Flyforum | 14 | 05-06-2005 20:32 |