![]() |
|
![]() |
#1 |
Eurobonus Diamond
|
![]()
Norwegian blir det første flyselskapet i verden, som tar i bruk personvernvennlig biometri. - Vi vet at våre kunder er opptatte av personvern, og denne teknologien åpner for nye anvendelser av biometri, sier Bjørn Erik Barman-Jenssen i Norwegian.
http://boarding.no/art.asp?id=33564 Unskyld meg, men har ikke SAS hatt dette i bruk i over 1 år nå ![]() I så fall lurer jeg på hvordan Norwegian kan være først i verden..... Ja, jeg ser at det er "neste generasjons biometri" de skal bruke, men funksjonaliteten går vel ut på det samme. Last edited by LN-RRA; 20-10-2008 at 14:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
De (Kjos) pleier jo å være veldig sleipe (ja, jeg er Norwegianhater) og har sikkert en annen leverandør enn det SAS har, så det er sikkert det som er begrunnelsen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
Tror det går på kryptering i løsningen. Ergo er det ikke så stor forskjelli opplevelsen fro kunde. Men det er sikkert ikke mulig å hente ut fingeravtrykket og vite hvem det tilhører.
Disclaimer: jeg gjetter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Eurobonus Diamond
|
![]() Quote:
Det er ikke mulig å hente ut det biometriske avtrykket, og det er heller ikke mulig på en senere anledning da dette ikke blir lagret noe sted. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
For øvrig Bjørn Erik Barman-Jenssen jobbet jo i SAS Norge før med å utvikle nye produkter på bakken. Bl.a. biometri. At det skulle være noe bedre enn SAS sin løsning tviler jeg på. Det høres ut som mer snakk enn hva det vil være i praktisk for å selge noe for å høre bedre ut enn det som SAS har brukt. Som for øvrig nok kan trenge en oppdatering, både i funksjonalitet, kvalitet og praktisk bruk, både mot passasjerer og ansatte.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Men skal DY bruke rullemaskinen til SAS eller må det forsatt stå en person på hver side av skranken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Eurobonus Diamond
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
er det "personvernvennlig" som er utslagsgivende her?
Ganske frekt å selge dette som en stor nyhet, når forskjellene på DY og SK er minimale (semantikk?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
new slogan - same shit
---- Men selvfølgelig det "selger" jo bedre enn - Dy tar i bruk samme som biometri som Sk allerede bruker, for det er vel folks finger som skal brukes ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
"neste generasjons biometri" er utrykket som brukes. SPAR MEG Det eneste SASbiometrisystemet gjør er å ta kopi som gis til gate som forsikrer at det er samme person som går ombord som har sjekket inn bagasje. Ikke kom å fortell meg at det er noe annet med Norwegian. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Så vidt jeg husker, så lagrer SAS sin løsning fingeravtrykket midlertidig. Noen kan sikkert flere detaljer, men jeg mener ihvertfall at slettingstidspunktet (og rutinene) var det Datatilsynet maste mest om.
GenKey ser ut til å ha et system der de klarer å lage en hash (envegsrepresentasjon) av fingeravtrykket. Det kan kvalifisere som ei ganske god nyhet i forhold til personvern og fingeravtrykk, men selv om jeg kan en del om dette feltet er websidene deres nesten komplett uforståelig buzzwordbingo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Enig i at dette ikke er noe nyhet. Boarding burde jo også vite at dette ikke er noe nytt og burde ikke ukritisk skrive alt det de blir fortalt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
jeg vet det frister til en debatt om journalisters evner, men la oss kutte den, ok?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Vi får se hva dette egentlig innebærer, men det var jo et sinnsykt sats på hoppkanten her da Boarding!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
skal vi holde oss ON topic?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Dette kunne blitt en interessant diskusjon, men vi blir vel klubbet av MOD fordi vi ikke snakker om biometri? Kanskje vi skulle opprette en egen tråd om emnet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Den "diskusjonen" har vel gått i reprise til det kjedsommelige...
Ikke er den spesielt interessant heller. LCC selskaper er kommet for å bli, også i Norge For øvirg er det interessant at Kjos frambringer et slikt sinne hos noen, hver gang han er figurerer i nyhetsbildet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
USA tar i bruk automater for reisende fra visumfrie land | Dag Viking | Reiseforum | 1 | 20-02-2014 16:59 |
SAS tar i bruk SAS Credits som "bank" | LN-TIB | Småprat | 2 | 07-02-2013 00:08 |
SAS, Datatilsynet og biometri | Utflyttet | Reiseforum | 24 | 12-08-2010 22:31 |
SAS får bruke biometri | ATC-flyradar | Flyforum | 19 | 20-06-2007 22:31 |
TNT tar i bruk 747 | Boeing | Flyforum | 1 | 03-01-2007 14:25 |