Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-10-2008, 02:55   #1
sidstar
Newcomer

Lufthansa DLH divertion ENGM etter avgang

Hei!

Var med LH3143 på torsdag(CRJ900 OSL-MUC). Kom nettopp hjem og regnet med at jeg skulle finne noe om flighten her..men ser ut til at dette ikke har blitt lagt merke til

Etter normal avgang GM... levlet vi av og gikk rett på downwind. I følge den noe kryptiske meldingen som kom over høytaleren merket(hørte??) de noen vibrasjoner fra cocpit.
Så etter 10 min var vi på bakken på GM igjen.
Det viste seg at luka til ground power var åpen. Vet ikke om den ikke ble stengt i det hele tatt eller om den åpnet seg i lufta.
Så luka ble stengt og vi var klare igjen etter ny flightplan og slottid...og kjappe 2 timer senere var vi airborne igjen.
...og for å gjøre turen komplett....kraftig byge på short final MUC..med påfølgende goaround

Så mitt spørsmål som jeg håper noen kan svare på....er det ikke mulig å fly med GP luka åpen? Har ihvertfall opplevd F100 som sa at det ikke var noe problem (selv om luka ble stengt)
sidstar is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 03:21   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: DLH divertion ENGM etter avgang

Njaa .. luka vil nok få så mye juling at den nok blir slitt av hvis man ikke går ned relativt kjapt.. Imidlertid er det vanskelig å stikke hodet ut og se om det er denne luka som er åpen, så det tryggeste er nok å gå ned og finne årsakene til ulydene ...

Men som svar på spørsmålet ditt .. nei, du vil ikke styrte hvis GP-luka er åpen ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 04:30   #3
Utflyttet
Ute på tur

Gitt at det var luken, og gitt hastighetene innvolvert så er det jo mer enn en teoreisk sjanse for at den kan gjøre kraftig merke i leading edge om en kommer susense bakover etter å ha revet seg løs. Videre bakover finner og to hårfønere som ikke er vant med for mye fiber i dietten. Selvfølgelig er sjansene minimale, men det er jo akkurat nå man tenker slik at du kan ta deg i nesen på at den lille luken får gjort maksimal skade.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 13:17   #4
rampen
ScanFlyer Silver

Den ville nok ha fått juling ja. Det har skjedd før at fly har tatt av med disse lukene åpne, og faktisk gjennomført en hel flyvning uten at noen har oppdaget det eller pilotene har merket noe. Og tviler sterkt at denne luken har åpnet av seg selv, da det er flere låser som da måtte åpnes samtidig. Det er vel 3 lås på denne typen også hvis jeg ikke husker feil. Men det er veeeldig lett å glemme denne luken etter pushback når man fomler med å få av stag,safety pin osv..
rampen is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 16:25   #5
sidstar
Newcomer

hehe...de "hårfønerne" bak der liker nok ikke den luka

At crewet landet igjen synes jeg var bra, siden de i utgangspunktet ikke var klar over hvor vibrasjonene/bråket kom fra (i følge det som ble sagt på PA anlegget).

Men det jeg i og for seg lurer på er om det er ok å fly med en "tech luke" åpen. Det være seg denne luken eller andre som ikke har "kontakt" med trykk kabinen...på CRJ og andre flytyper. Er sikkert noen her med manualer tilgjengelig som kan svare på det

Som jeg nevnte ovenfor har jeg selv opplevd F100 som etter å ha blitt gjort oppmerksom på at luka var åpen sa at det gjorde ingen ting.
(Vi ble varslet av en oppmerksom stuer fra "konkurrerende" handling agent som observerte det taxende flyet og ringte TWR)
De sa kunne fly med den åpen. Vi hadde da imidlertid allerede "scramblet" en teknikker som ble kjørt ut til flyet på RWY for å lukke den.
Old 19-10-2008, 18:00   #6
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Er vel ikke så farlig på en 737 at ground power luken er åpen? Den lukker seg jo med vinden? Og holder seg inntil flyet så lenge det er litt vind?
Old 19-10-2008, 21:10   #7
DonRuud
ScanFlyer Silver

DonRuud's Avatar

Ja, skulle nesten tro det, men har selv opplevd å ta inn igjen fly hvor luka ikke er lukket. Og noen av låsene på strømluka på 737'ene som opererer i norge (SK & DY) er slitne. Men som det blir nevnt over her; på CRJ så tror jeg det er 3 låser og velfungerende låser så den har nok blitt glemt.. noen som har gjort ting i feil rekkefølge kanskje??
DonRuud is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 23:36   #8
tackle55
Gunnar

SAS Re: DLH divertion ENGM etter avgang

CRJ er det etter hva jeg husker 2 luker, 1 for strøm, og 1 for lys, kontakter for com med cockpit ol. Begge er det 2 låser på. Lett glemme den for strømmen, da den ligger litt "under" flyet, iallefall om du går i andre tanker. Begge lukene er hengslet slik at de henger ned, og ikke sidehengslet som på 737. Det er heller ingen fare for at lukene går i motorene da disse er bak på flyet, og mye høyere på flykroppen.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2008, 00:45   #9
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Det skjer nok ikke noe alvorlig, da luken er "nedstrøms" i forhold til flyretningen. Jeg har prøvd å fly med den åpen på andre flytyper, og det slamrer grådig i cockpit, og det er heller ingen indikasjon i cockpit på hva som er feil - en hører bare at "noe" ikke er som det skal være, så det er jo overhodet ikke tvil om at en må gå tilbake og lande hvis en opplever noe slikt. Det gjorde vi også...

For øvrig så har CR9 12 dører, hvorav 10 har warning. De som ikke har warning er takluka i cockpit (som pilotene ikke kan unngå å se om er åpen), og "eccesory" døren/stor luke under halen, som både er hengslet nedstrøms og også er unpressurized, så det skjer ikke noe alvorlig om den heller er åpen... Ground power luka er imidlertid ikke regnet som en dør som sådan.

Last edited by Lamox; 20-10-2008 at 00:48.
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2008, 01:15   #10
sidstar
Newcomer

Takk for gode svar. Ikke tvil om at retur var riktig avgjørelse.

Leste forresten akkurat nå i boken fra havariet til SAS i Stockholm i 1991 postet i annen link her, og der blir det også referert til brummende lyd fra luken til teknikernes com. panel.

Hadde et par medpassasjerer som klaget veldig ved siden av meg over forsinkelsene...og de klaget ikke mindre da vi gikk rundt i ca 100fot på MUC med CB, heavy rain og sterk crosswind på short final (vindpølsa sto nesten "oppover" i rett cross da vi passerte den )
Spurte etter landing om de heller ville foretrukket et crew som ikke tok sikkerheten på alvor
Bedre å komme frem med 2 takeoffs, 2 landings og en go around..enn ikke å gjøre det
Old 20-10-2008, 09:59   #11
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Ground power luka er imidlertid ikke regnet som en dør som sådan.
Den er vel karakterisert som panel vil jeg tro.
Old 20-10-2008, 10:17   #12
DonRuud
ScanFlyer Silver

DonRuud's Avatar

Quote:
Originally Posted by sidstar View Post
Bedre å komme frem med 2 takeoffs, 2 landings og en go around..
Det er jo det som er moro
DonRuud is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules