Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-10-2008, 20:22   #1
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
OBB 19 Informasjon fra Airpics.com

Fortiden, Hva og hvem har skjedd

Det har i løpet av det siste året (sånn ca) vært noe utskifting av Airpics-staben.
I tillegg til noe utskifting av screenere, så har vi også tatt inn en liten stab som kun skal jobbe med oppdateringer av basen.

Tidligere i år så flyttet vi hele Airpics til en egen server, noe mange merket ved at ytelsen ble betraktelig bedre.
Vi har utvidet ytterligere, og Airpics har i dag lånt database i tillegg til egen vevserver.


Fremtiden, Hva skal skje?

I tillegg til å legge ut bilder fra nær og fjern, så har vi det siste halve året jobbet hardt med både nytt utseende på Airpics,
som i dag er veldig 1999. Det jobbes også med det som ligger bak - her er det mye gammelt som trenger en oppfriskning.

Som et ledd i dette skal vi bl.a. igjen begynne med nyheter, og her trenger vi deres hjelp! (Se under)
Fokuset her vil være nordiske, europiske og til en viss grad internasjonale nyheter.

DB Tool

DB Tool er det veldig beskrivende navnet på våre nye interne verktøy som espen-o har lagd, som vi kan bruke til å kjapt og enkelt rett opp info
som er feil eller mangelfull.

Fotografer/Uploads

Her kommer den spennede utfordringen - nemmelig hvordan vi kan forbedre for fotografer som skal laste opp, og for screenere.
Vi får i dag veldig mye bra bilder inn i køa, men vi får desverre også mye dårlig. Dette er selvfølgelig et problem som vi aldri
vil bli kvitt, og rett og slett må leve med - men vi må nok foreta oss endel tiltak for å minimere problematikken.
Dette vil gagne både fotografer og screenere. Screenere da jobben vil bli enklere, og fotografer da både tid i kø og andel rejects
i forhold til accepts vil gå ned.

De største problemene i køa i dag er:
- Tilt. Bilder som rett og slett er skeive. Dette er det nok desverre kun fotografene som kan gjøre noe med.

- Laaaange serier / Nesten like bilder. Noen fotografer er litt for flinke til å laste opp 3-4-5 og opptil 10 bilder av samme kjerre i serie.
Det har blitt vurdert å legge inn begrensninger på antall bilder, både hva fotograf og fly gjelder, litt ala a.net, men det er i mine øyne noe
strengt, og noe jeg håper vi slipper å gjøre. Pr. i dag så er det kun varsling til screener om at det er flere av samme registrering fra samme
fotograf og flyplass i køa. Fotografer kan her hjelpe oss ved å bruke mer selvkritikk når de laster opp.

Se bare forskjellen på disse to:




Den første stripa er et meget godt eksempel på mye av det vi får inn, den siste er en akseptabel serie.

- Manglende informasjon. Vi forventer at fotografer i det minste forsøker å finne riktig informasjon når de laster opp. Utrolig hvor ofte info som
er enklere enn enklest å finne mangler. For å minimere problematikken her, så har vi hjelpesider for å finne informasjon på planen, i tillegg til at
vi skal forbedre søkemotoren for registreringer på siden, etterhvert som DB Tool (se over) rydder opp i informasjonen. Vi vil sakte men sikkert bli
strengere på manglende informasjon ved upload.

Vi vil forøvrig bli strengere med fotografer som også ikke klarer å lese grunnene til rejects. Det er desverre et nødvendig onde.

Stilling ledig

I forbindelse med at vi på tampen av året skal begynne med nyheter på Airpics, så trenger vi skribenter til å ta seg av den jobben.
Om du føler deg kallet til å hjelpe oss med dette, så sender du en epost til jens.erik kanelsnurr airpics.com med noen gode grunner
til hvorfor akkurat du er egnet. Du må beherske engelsk, og lønn utbetales i himmelen
Aktuelle skribenter vil bli invitert til å skrive noen prøveartikkler når nyhetssystemet er på plass.


Det er også lov å komme med innspill (ren klaging og kjefting kan vi ta et annet sted), forslag, spørsmål og tanker. Enten i denne tråden, på Airpics' eget forum, eller på epost
til admin kanelsnurr airpics.com.
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2008, 23:47   #2
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Informasjon fra Airpics.com

Jeg kan si et par ord om det å være screener... det mest postitive med å være screener er å 1: få fulgt med på hva som skjer i luftfarten og spesielt innen norsk luftfart. De som synes det er verdt å vite hvilke forandringer som skjer på de ulike individene vil få mye ut av en slik jobb... (alle husker vel tiden hvor vi lurte på når SE-DNX og SE-DOT skulle få Scandinavian malt på motor-cowlingene?). 2: Det er utrolig gøy og se fremgangen til fotografer som registrerer seg på siden, og begynner å laste opp bilder. I begynnelsen pleier de fleste å få mange bilder avslått, men de som tar til seg konstruktiv kritikk blir veldig gode etterhvert og det er veldig morsomt å se; og det tror jeg andre som har hatt samme screener-jobb også har lagt merke til. Videre bør man kunne være objektiv; altså ikke la seg påvirke av noe annet enn selve bildet når man screener. Et bilde skal vurderes på lik linje om det er en kamerat som har tatt det eller om det er en helt ukjent person fra Madagascar (et ganske tilfeldig valgt tilfelle). Dessverre er det blitt lite tid til jobben som screener i det siste...

Jeg har sett forslaget til nytt design og jeg håper det blir implementert snart!
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2008, 21:03   #3
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Informasjon fra Airpics.com

Bra forslag og et bra arbeid dere gjør!
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
NSFF Informasjon Airbus 330 NSFF-forum 15 21-08-2011 10:36
Informasjon om fly Tristar1011 Reiseforum 6 29-07-2010 22:15
Litt informasjon fra NSFF NSFF Info Flyforum 1 28-06-2009 21:04
EU vil hente inn mer informasjon fra reisende Utflyttet Flyforum 2 04-07-2007 10:59


All times are GMT +2. The time now is 06:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.