![]() |
|
![]() |
#1 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Her kommer noen bilder fra Texas og av T-37B. -Produsert av Cessna; for leeeenge siden. Hensikten med bildene er utelukkende å vise bilder fra ENJJPT til de som måtte finne det interessant (med andre ord er dette ikke noe bildekvalitets-show).
For spesielt interesserte: noen raske villkårlige fakta ut av hodet; T-37B Tweet har to motorer som hver skal yte 1025 pund skyvekraft. -Men det er litt mindre når de er installert (testet til 1025pund i test-blokka). Max fuelmengde er 2110 pund JP-8, og etter 1,4 timer gjenstår det vanligvis rundt 5-600 pund. Motorene er svært trege og bruker 10-12 sekunder på det meste fra IDLE til MAX ("Military"). Selv om motorene lager en høy plystrende lyd som er uutholdelig uten ørepropper, så er lyden av motorene svært så fin - med beskyttelse for ørene! Simulatoren først - hvor elever trener og øver prosedyrer av alle slag, og hvor man i tillegg kan fly instrumentflyging. I tilknytning til hver slik sim er store dataskap med gammeldagse datamaskiner som driver hele systemet. Instrumentene er ekte, med modifikasjoner til å reagere på datasignaler i stedet for inputs som statisk trykk, totaltrykk, etc, etc, etc. ![]() Taxilight (hvitt), og passing light (rødt) som viser om hjulene er nede og låst (blinkende) eller oppe (rødt). ![]() 66-7961 er serienummeret til dette flyet med tailnummer 961. 66 indikerer fiskal-år (sær amerikansk greie) og 7961 er flyindividet for USAF i fiskal-året 1966. Akkurat dette flyet, som halvparten av flåten på ENJJPT, ble kjøpt av Tyskland under oppstarten av skolen. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() På line! ![]() Spent elev taxer ut til RWY ![]() T-37B synger på sitt siste vers hos ENJJPT. De har vært i tjeneste siden midten av 1960-tallet. Det norske elev-kullet som nå går på ENNJPT er det siste som flyr T-37B. Det neste kullet er de første nordmennene som begynner på T-6A Texan II. Denne finnes dessuten som en fin addon til FSX. T-37B finnes bare til FS2004. ![]()
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 04-10-2008 at 04:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Glimrende bildereportasje, Andreas. Til tross for "dårlige" bilder.
![]() Jeg har alltid synes at Tweet'en er en kul maskin. Men en racer er den vel ikke. Fascinerende lav skyvekraft i de motorene. Mer, mer. Det skulle vel være litt av hvert annet på den flyplassen også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Airborne
|
![]()
Herlig reportasje fra line!
Sliter Tweeten så mye med hjula at det er eget som tårnet kan sjekke ved forbiflyging? Eller forsto jeg den feil? ![]() Har du hørt noe om hvordan T-6'en er å fly? Må vel ha noe av de samme egenskapene som en jet, selv om den er propell.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
atck: jepp det finnes mer! så fort jeg får tid
![]() RampRat: Det er et lite "tårn" ved hver rullebane som ikke er kontrollert av tårnet under normale operasjoner. Tårnet kontrollerer instrument-rullebanen 15/33C og 17/35, imens 15L/33R og 15R/33L opereres av hver sine "tårnboder" med erfarne flygere som overvåker trafikken; blant annet sørger for at folk ikke svinger når de ikke kan, klarerer for avgang og landing, noterer ned hvordan folk flyr pattern og landinger (til spott og spe for resten av folket dagen etter), og passer i tillegg på at folk har rett flaps-setting og gear down før de lander. Jeg antar at passing-light er til for nattflyging når man ikke ser hjulene i kikkerten. Så 15L er T37-banen som er overvåket av flygere, 15C flys stort sett av T-38 og kontrolleres av tårnet, 15R er T-38-bane som overvåkes av flygere og American Airlines og GA lander på 17 som er kontrollert av tårnet. T-6'en har jeg ikke hørt så mye om egentlig, men den har en veldig kraftig motor og oppfører seg som om den ikke hadde en propell... Adverse yaw er det systemer som tar seg av slik at den kan brukes som en valid trainer for jet selv om den har en propell i front.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Adverse Yaw? Et automatisk trim-system som kompenserer for torque da?
Jeg så T-6'en i bruk i Hellas og må si den imponerte både med stige- og bortoverhastighet. ![]() Ser fram til noe annet snacks fra arbeidsplassen din. :thumb: |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Det var egentlig det jeg mente... system som kompenserer for slipstrømmen fra propellen slik at du ikke bruker sideror. Hvor godt det fungerer aner jeg ikke.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Airborne
|
![]()
Takk for svar Andreas! Høres ut som det er ganske så travelt på de tre parallelle rullebanene..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Artig å se hverdagen din - Andreas!
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
23 AFB | Jerry | Bilder & foto | 7 | 16-03-2015 21:54 |
Norske piloter på Sheppard AFB | ThePlanespotter1 | Småprat | 0 | 31-03-2014 21:53 |
Edwards afb. | Motard | Bilder & foto | 3 | 07-02-2011 21:38 |