![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
|
![]()
Et ATR-42 fra DAT måtte nødlande på Flesland i går.
Ser ut til at dette kunne blitt alvorlig ! Les i BT : http://www.bt.no/lokalt/bergen/article336933 ogi Nettavisen: http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article339452.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
OUPS!!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]()
Det hørtes EKKELT ut. Løst høyderor (hvis det faktisk er tilfelle) setter absolutt luftdyktigheten på en heftig prøve. Så å si at ingen var i fare er vel mer enn tvilsomt.
![]() Men noe sier meg at vi vet altfor lite om hva som egentlig har skjedd her. Jeg kan ikke se for meg at høyderoret bare har hengt og blafret i vinden bak flyet, men manglende høyderorskontroll er stygge saker. Bare spør de som landet med Kato i Bodø i fjor vinter etter lynnedslag.... ![]() DE sjåførene gjorde i hvert fall en kjempejobb. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
Det var vel det som skjedde med Alaska MD-82?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
|
![]() Quote:
__________________
Ole Bjørn Jensen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 308
|
![]() Quote:
__________________
------------------ Marius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]()
Det er vel i beste fall beslektet. For Alaska sin del var det skrujekken som styrer stabilisatoren som ble "barbert" slik at hele stab'en gikk i endestoppen da flyet endret trim da flap ble satt ut. dermed var den i så feil stilling at høyderorene ikke kunne kompensere for det. Dette har vel blitt diskutert opp og ned her før.
I og med at det i DAT's tilfelle var snakk om at det bare hang i kabler må det nesten være selve høyderoret det er snakk om, selv om jeg ikke har inngående kjennskap til ATR42. Hvis det er høyderoret, er dette en SVÆRT alvorlig hendelse. Det som også slo meg er at det kanskje er trimroret det er snakk om. I så fall minsker alvorlighetsgraden aldri så lite. Likevel er det farlig. Jeg minnes en 737 (Transavia, tror jeg) hvor det ene trimroret på høyderoret løsnet. Da ristet det så ille at hele stabilisatoren holdt på å gå i oppløsning. De klarte å lande, men forsto etterpå (da de så skaden) at de hadde hatt solide gullhår i ****! Uansett hva det har vært, synes jeg det er mer enn tvilsomt å kalle problemer med primære rorflater for "ufarlig". |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Danish Air Transport blir DAT, og DOT blir DAT LT | Someone | Flyforum | 27 | 03-12-2024 16:16 |
TRD Danish Air Transport MD87 30/07 og 01/08 | Jabberwocky | Spotteralerts | 0 | 28-07-2014 16:59 |
TRD 5. Sept: Danish Air Transport MD87/Estonian Air CRJ900 | Trdfly | Spotteralerts | 0 | 04-09-2011 20:54 |
Danish Air Transport | sk931 | Flyforum | 6 | 05-06-2008 14:34 |
DAT (Danish Air Transport) | G-COLE | Flyforum | 7 | 25-01-2005 12:33 |