Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-02-2005, 09:22   #1
G-COLE
ScanFlyer Molded

Default DAT - Danish Air Transport

Et ATR-42 fra DAT måtte nødlande på Flesland i går.
Ser ut til at dette kunne blitt alvorlig !

Les i BT :
http://www.bt.no/lokalt/bergen/article336933

ogi Nettavisen:
http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article339452.ece
G-COLE is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2005, 09:54   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Default Re: DAT - Danish Air Transport

OUPS!!!

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2005, 10:04   #3
Stone
ScanFlyer Molded

Stone's Avatar

Det hørtes EKKELT ut. Løst høyderor (hvis det faktisk er tilfelle) setter absolutt luftdyktigheten på en heftig prøve. Så å si at ingen var i fare er vel mer enn tvilsomt.

Men noe sier meg at vi vet altfor lite om hva som egentlig har skjedd her. Jeg kan ikke se for meg at høyderoret bare har hengt og blafret i vinden bak flyet, men manglende høyderorskontroll er stygge saker. Bare spør de som landet med Kato i Bodø i fjor vinter etter lynnedslag....
DE sjåførene gjorde i hvert fall en kjempejobb.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2005, 10:32   #4
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Det var vel det som skjedde med Alaska MD-82?
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2005, 10:50   #5
Olebno
ScanFlyer Gold

Olebno's Avatar

Quote:
Originally posted by Stone
Det hørtes EKKELT ut. Løst høyderor (hvis det faktisk er tilfelle) setter absolutt luftdyktigheten på en heftig prøve. Så å si at ingen var i fare er vel mer enn tvilsomt.

Men noe sier meg at vi vet altfor lite om hva som egentlig har skjedd her. Jeg kan ikke se for meg at høyderoret bare har hengt og blafret i vinden bak flyet, men manglende høyderorskontroll er stygge saker. Bare spør de som landet med Kato i Bodø i fjor vinter etter lynnedslag....
DE sjåførene gjorde i hvert fall en kjempejobb.
Første tanken man gjør seg er kanskje: Hvordan er det med DAT's ettersynsrutiner ????
Old 02-02-2005, 14:06   #6
Marius_S
ScanFlyer Blue

Marius_S's Avatar

Quote:
Originally posted by Concorde
Det var vel det som skjedde med Alaska MD-82?
Stemmer det ja. Det startet så vidt jeg husker med at stabilisatoren satte seg fast pga. av en skrue eller lignende som var i dårlig stand. Etter at pilotene hadde strevd med å få løs stabilisatoren, endte det hele med at den datt av og flyet styrtet.
Old 02-02-2005, 14:41   #7
Stone
ScanFlyer Molded

Stone's Avatar

Det er vel i beste fall beslektet. For Alaska sin del var det skrujekken som styrer stabilisatoren som ble "barbert" slik at hele stab'en gikk i endestoppen da flyet endret trim da flap ble satt ut. dermed var den i så feil stilling at høyderorene ikke kunne kompensere for det. Dette har vel blitt diskutert opp og ned her før.
I og med at det i DAT's tilfelle var snakk om at det bare hang i kabler må det nesten være selve høyderoret det er snakk om, selv om jeg ikke har inngående kjennskap til ATR42.

Hvis det er høyderoret, er dette en SVÆRT alvorlig hendelse. Det som også slo meg er at det kanskje er trimroret det er snakk om. I så fall minsker alvorlighetsgraden aldri så lite. Likevel er det farlig. Jeg minnes en 737 (Transavia, tror jeg) hvor det ene trimroret på høyderoret løsnet. Da ristet det så ille at hele stabilisatoren holdt på å gå i oppløsning. De klarte å lande, men forsto etterpå (da de så skaden) at de hadde hatt solide gullhår i ****!

Uansett hva det har vært, synes jeg det er mer enn tvilsomt å kalle problemer med primære rorflater for "ufarlig".
Stone is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules