Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-02-2005, 09:22   #1
G-COLE
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default DAT - Danish Air Transport

Et ATR-42 fra DAT måtte nødlande på Flesland i går.
Ser ut til at dette kunne blitt alvorlig !

Les i BT :
http://www.bt.no/lokalt/bergen/article336933

ogi Nettavisen:
http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article339452.ece
G-COLE is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2005, 09:54   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: DAT - Danish Air Transport

OUPS!!!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2005, 10:04   #3
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: DAT - Danish Air Transport

Det hørtes EKKELT ut. Løst høyderor (hvis det faktisk er tilfelle) setter absolutt luftdyktigheten på en heftig prøve. Så å si at ingen var i fare er vel mer enn tvilsomt.

Men noe sier meg at vi vet altfor lite om hva som egentlig har skjedd her. Jeg kan ikke se for meg at høyderoret bare har hengt og blafret i vinden bak flyet, men manglende høyderorskontroll er stygge saker. Bare spør de som landet med Kato i Bodø i fjor vinter etter lynnedslag....
DE sjåførene gjorde i hvert fall en kjempejobb.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2005, 10:32   #4
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: DAT - Danish Air Transport

Det var vel det som skjedde med Alaska MD-82?
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2005, 10:50   #5
Olebno
ScanFlyer Gold
 
Olebno's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
Default Re: DAT - Danish Air Transport

Quote:
Originally posted by Stone
Det hørtes EKKELT ut. Løst høyderor (hvis det faktisk er tilfelle) setter absolutt luftdyktigheten på en heftig prøve. Så å si at ingen var i fare er vel mer enn tvilsomt.

Men noe sier meg at vi vet altfor lite om hva som egentlig har skjedd her. Jeg kan ikke se for meg at høyderoret bare har hengt og blafret i vinden bak flyet, men manglende høyderorskontroll er stygge saker. Bare spør de som landet med Kato i Bodø i fjor vinter etter lynnedslag....
DE sjåførene gjorde i hvert fall en kjempejobb.
Første tanken man gjør seg er kanskje: Hvordan er det med DAT's ettersynsrutiner ????
__________________
Ole Bjørn Jensen
Olebno is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2005, 14:06   #6
Marius_S
ScanFlyer Blue
 
Marius_S's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 308
Default Re: DAT - Danish Air Transport

Quote:
Originally posted by Concorde
Det var vel det som skjedde med Alaska MD-82?
Stemmer det ja. Det startet så vidt jeg husker med at stabilisatoren satte seg fast pga. av en skrue eller lignende som var i dårlig stand. Etter at pilotene hadde strevd med å få løs stabilisatoren, endte det hele med at den datt av og flyet styrtet.
__________________
------------------
Marius
Marius_S is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2005, 14:41   #7
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: DAT - Danish Air Transport

Det er vel i beste fall beslektet. For Alaska sin del var det skrujekken som styrer stabilisatoren som ble "barbert" slik at hele stab'en gikk i endestoppen da flyet endret trim da flap ble satt ut. dermed var den i så feil stilling at høyderorene ikke kunne kompensere for det. Dette har vel blitt diskutert opp og ned her før.
I og med at det i DAT's tilfelle var snakk om at det bare hang i kabler må det nesten være selve høyderoret det er snakk om, selv om jeg ikke har inngående kjennskap til ATR42.

Hvis det er høyderoret, er dette en SVÆRT alvorlig hendelse. Det som også slo meg er at det kanskje er trimroret det er snakk om. I så fall minsker alvorlighetsgraden aldri så lite. Likevel er det farlig. Jeg minnes en 737 (Transavia, tror jeg) hvor det ene trimroret på høyderoret løsnet. Da ristet det så ille at hele stabilisatoren holdt på å gå i oppløsning. De klarte å lande, men forsto etterpå (da de så skaden) at de hadde hatt solide gullhår i ****!

Uansett hva det har vært, synes jeg det er mer enn tvilsomt å kalle problemer med primære rorflater for "ufarlig".
Stone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Danish Air Transport blir DAT, og DOT blir DAT LT Someone Flyforum 27 03-12-2024 16:16
TRD Danish Air Transport MD87 30/07 og 01/08 Jabberwocky Spotteralerts 0 28-07-2014 16:59
TRD 5. Sept: Danish Air Transport MD87/Estonian Air CRJ900 Trdfly Spotteralerts 0 04-09-2011 20:54
Danish Air Transport sk931 Flyforum 6 05-06-2008 14:34
DAT (Danish Air Transport) G-COLE Flyforum 7 25-01-2005 12:33


All times are GMT +2. The time now is 00:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.