![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
i mai kommer Lufthansas Ju-52 på Norges-tur. Onsdag 11/5 skal den fly SVG-OSL, og OSL-ARN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() ![]() Skulle gjerne sett den i mer sentrale strøk.
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Du mener i "Norges fly-hovedstad" ??
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nå har jeg ikke det eksakte årstallet inne, men det var en gang mellom 1985 og 89, at jeg jobbet som sjåfør for en dagligvaregrossist. Sånn ca. rundt lunch-tider en dag, stod jeg parkert ved en butikk for å losse da det kom en lyd gjennom luften som fikk meg til å glemme bilen, varene og hele butikken. I 5-600 fot kom en Junker Ju-52 rett over meg! Jeg trodde den landet i Kristiansund, og selv om jeg var en fergestrekning unna byen, fikk jeg det relativt travelt. Men, da jeg fikk sjekket opp hva det var, viste det seg at et firma hadde leid denne Junkeren fra Swissair for å dra på en eller annen slags "norgesturnè". Det eneste som skjedde på Kvernberget var en low-pass, og jeg synes å huske det ble sagt at den fortsatte videre nordover.
Så til dere som får oppleve "Tante-Ju" utenfor en flyshow-setting; gled dere! ![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]()
Ahhh... det stemmer det. Jeg jobbet på Flesland i den perioden, og da hadde vi besøk av dem flere somre på rad. Junkeren hadde følge av en liten armada med småfly, alle sveitsiske. Og jeg mener også at de fortsatte nordover etter overnatting på Flesland.
Det sveitsiske flyvåpnet opererte faktisk tre av dem helt til et stykke opp på åttitallet, da de ble overført til "Ju-Air", som jeg tror er organisert som en slagt stiftelse. Senere overtok de en spanskbygget CASA 352 og bygget denne opp med Junkerens originale BMW-motorer. De tre opprinnelige sveitsiske maskinene er førkrigs, bygget i '37-38, og har originale BMW-motorer til forskjell fra Lufthansas P&W-motorer. Og jeg går ut fra at alle vet at Lufthansas Junker er opprinnelig en DNL-maskin? ![]() Men hvilken ørensfryd..... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
sist jeg var nær denne maksinen var på flyshowt på Sola i 1987, og da fikk jeg ikke fløyet den. Det skal IKKE skje denne gang
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Se her ja..., et lite stikkord, så trigges de små grå og vi får fine historier om flyopplevelser rundt om..., artig!
![]() Kanskje noen vet hvor langt nord de dro også, og hvem som leide flyene?
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]()
Sjekket litt rundt og fant at Ju-Air hadde "trekking" til Nordkapp sommeren 1989. Hvilken flyplass det vil si kan kanskje noen av våre venner i nord finne ut av?
Men jeg er sikker på at de var her flere somre enn det! :smokin |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Får mimre litt jeg og da :
Første gang jeg traff "henne" var som CK på Sola i 1987. Neste gang jeg traff "henne" var i 1996 under Hansa dagene i Bergen. Da ble det fløyet turer i formasjon med Tanta JU og SAS sin DC-3 over Bergen. Bodde da rett i "løypen" de fløy inn over Bergen, hver gang de kom var det ut og nyte synet og ikke minst lyden.....sukk!! Fikk jeg være med..............nei. MEN jeg fikk dem for meg selv en ettermiddag utenfor SAS hangaren, selvfølgelig med kamera (burde kanskje scannet de bildene etterhvert). Kunne gå rundt dem og nyte dem i fulle drag helt alene!! Husker også at det var Junker på Flesland i 1989, da jobbet jeg der. Trodde bestemt at det vat Tante JU det også, men mulig jeg husker feil, at det var Swissair sin,det nærmer jo seg 16 år siden!!
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
tirsdag eller 11.5 , tirsdag 11.5 passer ikke med min kalender , eller ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
ONSDAG 11/5 - SORRY
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Er det meningen at tanta skal fly en eller to sightseeing-runder fra Garder's?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() (Venter i spenning)
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Gammel tråd men...
Snoka litt på nettet og har funnet ut at foreløpig reiserute ser slik ut: 09. mai: Hamburg - København 09. mai: København - Gøteborg/Säve 10. mai: Gøteborg/Säve - Stavanger/Sola 11. mai: Stavanger/Sola - Oslo/Gardermoen 13. mai: Oslo/Gardermoen - Stockholm/Bromma 14. mai: Stockholm/Bromma - Turku 15. mai: Turku - Helsinki/Vantaa 16. mai: Helsinki/Vantaa - Tallinn/Yulemiste osv... Det skal være rundturer både her på Sola og på Gardermoen, men det ser ikke ut til at de skal være åpne for hvemsomhelst. CK, vet du hvem som har chartra maskinen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Noen aktuelle links er http://www.lufthansa-ju52.de/english/0indexe.htm og http://konzern.lufthansa.com/en/html/magazin/ju52/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jeg har vært med på flytur i LH Junker'en! Æda bæda,folkens!:smokin
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|