![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Jeg håper at vi klarer å holde oss til en drikketråd i uka... Ettersom jeg skal bort et par dager, så begynner jeg med ukas øl...
Ukas øl presenteres etter ei ukes beklagelig opphold, men de som prøvde seg på Limfjordsporter fikk sikkert nok øl for et par uker der. Denne uka beveger vi oss tilbake til Norge, men holder oss fortsatt til mørke varianter. For den som liker mørke øl, er det ikke mye utvalg i butikkhyllene. Et hederlig unntak, ihvertfall hos Ultra- og Meny-butikker med bra utvalg, er Nøgne Ø Havrestout. Dette er et mørkebrunt, nesten svart, øl med lysebrunt skum. Smaken er ikke veldig kraftig, med mye sødme og litt brentsmak, og heller ikke humlearomaen er overveldende. Et ganske lettdrikkelig, mørkt øl. Jeg anbefaler dette ølet til alle som liker Guinness, og har lyst til å prøve noe nytt. Pris i butikk ca 35-45 kroner for 0,5 liter. 4,5% alkohol. Vær oppmerksom på at Nøgne Ø sine øl er ettergjæret på flaske, i stedet for at CO2 tilsettes i tappeprosessen. Det fører til at det er et lag med gjær som bunnfall i flaska. Dersom flaska er ristet litt på, og de færreste i kassa på Meny vet at de skal være forsiktige med disse flaskene, så bør flaska få stå et par dager i ro i kjøleskapet. Hell litt forsiktig av flaska, og slutt når ølet som kommer ut er grumsete. Får du litt gjær i glasset gjør det ikke noe, men får du med alt så kan det bli litt gjærsmak. La ikke dette skremme deg fra å prøve Nøgne Ø, for det er ikke spesielt vanskelig. Og for de som synes det har vært mye mørke øl, neste gang blir det lyst øl fra USA. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Topp, mer slik lærdom !
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk for tipset, og god beskrivelse! Øltips kan jeg trenge, for det er ting jeg ikke har peiling på, stort sett.
Sitter her med ølet. Det var veldig bra! Det var kanskje litt overraskende lite sødme, noe som ikke gjør noe, men jeg forventet mer. Det skyldes kanskje den relativt lave alkoholprosenten? Har forresten "Underlig jul" og "God jul" liggende igjen fra i fjor. Har hørt at det skal være ok å lagre slikt øl. Det får vise seg om et par måneder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Så snart årets Julebokk (Ringnes) er i salg, har jeg tenkt å kjøre en sammenlignings test mellom den "ferske" og den som har ligget og godgjort seg et år
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Spennende. Er dog litt usikker på om dette ikke er ferskvare strengt tatt, men det finner vi jo snart ut av.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Alkoholstyrke og sødme kan man styre ganske uavhengig av hverandre i bryggeprosessen. Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
He he joda
![]() ![]() Last edited by Someone; 26-09-2008 at 21:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Gunnar
|
![]()
HM Har en julebokk som har stått i kjøleskapet i snart 6 år. Tenkte egentlig å kaste den, men nå blir jeg insiprert til å smake istedet!!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Selv pleier jeg alltid å kjøpe endel juleøl som jeg setter i kjelleren og henter frem igjen i påskeferien, da har de stort sett fått godgjort seg nok til å bli ordentlig gode. Av den grunn synes jeg også at juleøl-testene blir ganske meningsløse (ihvertfall så lenge AASS ikke vinner ![]()
![]() |
![]() |
#12 |
Gunnar
|
![]()
Joda, var derfor jeg hadde tenkt å kaste den, men nå må jeg jo bare teste. Så får vi se da om mann overlever. Min far fant en gang en hel kasse juleøl som hadde stått mørkt og kjølig i 1 ÅR. Det ølet var faktisk veldig godt. Tror det var Ringnes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
En kompis av faren min, pleier visst å sette bort litt juleøl hvert år, som han sparer til neste jul.. Smakte en gang, og jeg lever ennå.. Kan ikke huske det snakte noe fælt, hvertfall..
Ellers kjøpte jeg meg Carlsberg på tax-freen i dag, jeg.. (er derfor jeg drikker...) Var god den og.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
jeg derimot.. drikker ikke øl
![]() ![]()
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Følger du resten av fylket blir det derimot blanke saker i glasset for deg fremover: http://www.finnmarkdagblad.no/nyhete...cle3704854.ece |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Bache har hatt noen utmerkede "ukulørte" på polet de siste årene. Fikk smake en fantastisk i jula i fjor, men den kom bare i et svært begrenset utvalg, så den var utsolgt da jeg skulle kjøpe den selv. Ellers er jeg ikke helt enig i at de uten sukker alltid er best, noen kan bli litt for "stramme" ift det man forventer når man skal "hygge seg med en konjakk og kaffe"..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Skal få testet ut uken øltips til maten. Tenkte å prøve den til lammecarre med sellerirotpurre.....men innen den tid så trenger man øl og musikk til arbeidet
![]() ![]() ......I'm on a higway to heeeeeeeeeell Har glemt hvorfor jeg drikker? Last edited by Someone; 27-09-2008 at 20:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Ellers så har jo Delamain mye snadder å by på, men som regel i en heeeeelt annet prisklasse.....
I´ve been Teslified ![]() Last edited by ENGM RAMP; 27-09-2008 at 21:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
På vei til jobb en lørdagskveld???
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Da fikk jeg testet øllet. Et absolutt godt øl og man merker med en gang at det er et høykvallitets øl. Samtidig som det er veldig mørkt så er det overaskende lett og selv om det ligner på Guinness i utseende så er dette langt friskere og syrligere.
Mitt eneste ankepunkt er at jeg synes dte var litt mye hint av kaffe og anis, to smaker jeg ikke er veldig begeistrert for. Men allikevel er dette et øl jeg kunne tenke meg å drikke igjen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ukas innkjøp | Halvorsn | Samlerhjørnet | 5 | 16-06-2010 15:01 |
Prøver med en DO catering og drikketråd her istedet... | Tommy777 | Flyforum | 65 | 22-02-2009 11:10 |
Ukas bilde. | Airbus 330 | Flyforum | 4 | 23-03-2007 21:46 |
Ukas dykk i arkivet | Fellowship | Flyhistorisk forum | 9 | 17-10-2005 14:16 |
Ukas dykk i arkivet | Fellowship | Flyforum | 9 | 04-10-2005 11:56 |