![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Se her:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article427218.ece - Eksperter mener bonuspoeng opptjent på reise med jobben grenser mot korrupsjon og smøring. Millioner i skattepliktig fordel snikes unna og gjør folk flest til lovbrytere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
nå blandes vil kortene litt? (privat)reiser tatt ut på bonuspoeng opptjent på tjenestereiser er skattepliktige, og verdien skal oppgis i selvangivelsen. Å kalle bonuspoeng - om det er på hotell eller fly - korrupsjon er å ta den siste tids "hekseprosess" noegt langt. De aller fleste bedrifter har i dag avtaler og strenge reisepolicies som avgjør hvilket selskap man skal bruke - og da blir poengene en liten liten bonus...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg er en forbryter... Innrømmer at SAS opp igjennom årene har sponset meg med modeller, postere, poeng og til og med gratis alkohol på klasser som da egentlig ikke tilbød dette.
Puh... Det er godt å bekjenne sine synder... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jeg har varslet Økokrim.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg ser ikke på dette som noen hekseprosess men et ledd i diskusjonen som har kommet opp når det gjelder "ekstra goder til noen". Hvor går grensen. Problemet i Norge er at man er veldig raske til å lage lover og regler, men er veldig dårlige til å fastsette grensene samt utrede konsekvensene.
Spørsmålet blir: kan en årlig gratis weekend for deg og din familie betraktes som smøring dersom dette er en gave fra den leverandøren du kjøper mye varer fra? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg vil tro at det gamle systemet før poeng til SAS med at man ga Royal-kortene til de sin var sjefer og ansvarlige for reiseinnkjøp (men nødvengdigvis ikke reiste mye) er mer smøring enn dagens poeng system som gir fordeler for de som faktisk reiser ofte eller mye med SAS uansett status og stilling.
Uansett så tror jeg smøring er helt gjennomsyret i samfunnet for lenge siden og bedrifter bør heller sørge for at man har en profesjonell som kan se igjennom smøringene i forhandlinger om kontrakter. Nye lover fjerner som regel bare gamle smutthull og lager nye.
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det samme med vareprøver, visningsturer etc. Folk som skal selge et produkt skal helst ha testet det også, og selger du skjorter er det jo greit for produsenten å at du har brukt dem selv og kan anbefale dem til kundene dine. Det samme med kniver, viner eller destinasjoner. Det som man MÅ slå ned på er der det er helt klart smøring - hva er linken mellom en produsent av dopapir og at butikksjefen får en plasma-TV?? (her kunne jeg ha kommet med et billig poeng om dritt på TV, men jeg skal la det være....) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Media selv har jo sine smøreturer... Både VG og Dagbladet (sikkert TV2 også) kjører ganske rå opplegg for de som sitter og bestemmer hvor man skal bruke reklamekronene... Da blir det for dumt at det er media som er emst opptatt av å finne andres skandaler... Ta en tur i kantinen er min oppfordring til media!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Men så lenge det kommer et ord som staves g-r-a-t-i-s er mnage ikke så ivrig på å få med seg resten. Da skal dette forferdelige og sikkert korrupte bort og vekk og fy og fy og skam på lanken...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det kan jo forresten fort koste endel tusenlapper å benytte seg av sine bonuspoeng. En tur for 4 innen Skandinavia gir fort 3-4000 i skatt/avgifter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
...i min jobbkategori er det vanlig med 15.000-20.000 USD som kompansasjon for reising....naar jeg valgte denne jobben, hadde jeg et tilbud i fra et av firmaene som staar bak Orbitz.com og de strakk seg til 20.000 USD som kompansasjon for pendling Seattle Boston......og det var ikke nok for meg.....(dette var foer 11 September!!)
![]() |
#14 | |
ÜberScanFlyer
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det største problemet med bonuspoengene er nok ikke om de er smøring eller korrupsjon eller hva man skal kalle det - man kan like gjerne kalle det en form for kvantumsrabatt (på samme måte som man kan få klippekort hos frisører eller pizzabringere med hver tiende hårklipp eller pizza gratis). Onkel skatteetat bør ha bedre ting å ta seg til (men å røske opp i triksing i næringslivet er sikkert vanskelig, så vi får ta de små istedet).
Hovedproblemet med bonuspoengene er at, i den grad de har innvirkning, korrumperer de markedet fordi hele hensikten med dem er å få kundene til å oppføre seg irrasjonelt - være lojale - istedetfor til enhver tid å reise med billigst mulig selskap. På samme måte som klippekort hos pizzabringere. Det er jo fortsatt ingen gratis lunsj... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer ettellerannet..
|
![]()
Dette med bonuspoeng på fly innenriks er kapittel som er helt utrolig teit.. fatter ikke hva som er det store problemet med å ha det. Jeg har mange personer på linja inn hit til SAS Braathens som klager på manglende bonuspoeng innenlands. (greit å ha norwegian å skylde på av og til..
![]() Det er jo ikke stort bedre det en å ha "kjøp 10 baguetter å få en gratis" på subway eller hver 5 kakao/kaffe gratis som vi har i kaffesjappa her på lysaker. Hva er da så inmari galt å ha ett bonus system på innenriksfly ?? Jo her kommer det..(og dette er MIN mening om saken,må bare nevne det da jeg regner med å ikke bli så veldig pop) Da Norwegian skulle starte med sine flyvninger så var de sterkt imot at SAS og Braathens hadde bonus opptjening på sine avganger. De mente de ville ha problemer med å komme inn på markedet. Så hva gjør man da.. jo man begynnerå hause dette opp i media, får noen analytikere til å analysere litt. Norwegian syter og klager over at "de store stygge konkurentene våre har gir kundene fordeler i form av bonus poeng, dette kommer ikke vi tli å gjøre for da blir billettene dyrere... Så da er det urettferdig ovenfor Norwegian som ikke har ett slikt system og følgelig lider under urettferdigheten. Konkurransetilsynet har sine ildsjeler som ser på saken, og finner ut at nei stakkars lille nykommern. Da tar vi bort denne "fordelen", så det blir like forhold for alle sammen.. Så kan vi samtidig legge skylden på næringslivet og de som reiser foretnig,men benytter poengene privat UTEN at futen får litt av kaka.. Dette er helt utrolig. Greit SAS og Braathens hadde på den tiden ikke samlet seg og hadde to forsjellige bonus systemer. Og billettene var da noe dyrere en hva Norwegian ville gjøre... Etter min mening så skyter da Norwegian seg selv i foten.. De klager over en "fordel" andre har, de tenker jo da ikke på at de selv vil antagelig ha en større fordel på pris hvis SK/BU hadde fortsatt med høyrere priser OG bonuspoeng. En hver person med litt hode for strategi ville da kjøre på at de som vil betale betraktelig mer,kansje så mye som 50% mer å få bonuspoeng. Her har DY en klar fordel de kan kjøre på prising, de ser ikke at de kan gjøre noe som "vil du ha bonuspoeng,full service og dyre flybilletter, velg SK/BU,men vil du ha lavprisbilletter så velg oss" Men så smarte var de ikke. Istedet så kjører dem på masse som resulterer i at SK/BU må kvitte seg med bonusordningen på innland. Noe som sparer konkurrenten for masse penger og de da kan kjøre lavere priser og konkurere direkte med Norwegian på den eneste fordelen de har. nemlig pris. Norwegian må skrape inn til beinet samme som SK/BU i en beinhard konkurranse. Men hvorfor krangle om "things past". Poengene skulle være borte i ca 5 år fra 2002 var det vel, så da er det ennå ett par år å krangle på før det skal avgjøres på nytt.. ![]()
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() De virtuelt tilstedeværende økonomer burde være de første til å foreslå forbud mot bonuspoeng og klippekort, fordi det korrumperer markedsmekanismene. På den annen side: Man kan også se på det som en form for kvantumsrabatt, og da er det ikke så ille lenger. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer ettellerannet..
|
![]() Quote:
Det er vel heller tvilsomt hvis konkuransetullsynet og Kjosern får det som de vil... husk det er jo urettferdig ovenfor bøttegjengen i Norwegian om BU/SK har bonuspoeng på innenlandsreiser.. Scanor som nå stuper i dekning..
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Qatar og bonuspoeng | doffer | Reiseforum | 6 | 11-01-2013 16:39 |
CO- One Pass bonuspoeng.. | SQ 777 | Reiseforum | 6 | 09-06-2009 18:03 |
Etterregistrering av Bonuspoeng | storg | Flyforum | 22 | 06-02-2009 16:07 |
Reiser og smøring | gustavf | Flyforum | 29 | 21-12-2007 23:59 |
FOR MYE BONUSPOENG !! ? | SQ 777 | Flyforum | 0 | 30-08-2007 13:10 |