![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Heisann
![]() Velkommen til denne reiserapporten som tar dere til Sharm el Sheik og Cairo, Egypt. Reisen ble bestillt av Speedbird gjennom den noe ukjente turoperatøren Pyramidereisene. Pris for hotell 7 dager + fly var 4.800 Kr. Bodde på hotellet Sharm Reef som er et bra mellomklasse hotell. Deltakere: Øystein, Martin(Speedbird), Andreas og Fredrik(MountainDew) Fredag 1 August 2008 OSL-SSH Air Cairo Airbus A320 Load factor 95% Begynte dagen med å pakke bagasjen. Jeg hadde bare håndbagasje på veien nedover. På vei til flyplassen reiste jeg innom apoteket og kjøpte spritservietter samt mageregulerende middel. Hentet Speedbird på Gardermoen som ankom fra Bergen. Kjørte til Maura for å hente bagasjen som han trengte. Kjørte også innom Kiwi for å kjøpe ansiktservietter og andre ting. SGS har innsjekk på Air Cairo og en hyggelig dame sendte avgårde bagasjen til Speed og Øystein raskt. Kom til gate ca 5 min før den stengte. En annen passasjer klaget og var høyrøstet mot gate manageren pga seteplasseringen ikke var slik som han ønsket. Det er Paxport i Sverige som har seatingen på Air Cairo og det er litt vanskelig å endre på dette midt i boarding. Jeg ba denne mannen om å ta seg sammen og oppføre seg ellers kunne han bare holde seg hjemme!! Han kom ombord som sistemann og sa ” Du reiser vel gratis du som jobber her” når han gikk forbi setet mitt. What??? Oki nok om det! Speedbird gjennomgår sikkerhetsbosjyren før avgang: ![]() Push back omtrent på rute: ![]() ![]() Departure fra 19 L. Jessheim by på venstre side: ![]() Flyet så ganske nytt ut. Desverre ingen underholdning ombord: ![]() God plass på rad 31(exit) Takk til de ansatte i Paxport som hjalp oss med dette. Forstår ikke helt radsystemet. Tror rad 1 var 17 eller noe slikt og exit over vingene var rad 31 og 32. ![]() Med mangel på underholdningssystem var det flaks at Andreas hadde med Yatsy og kort ![]() Matservering bestod av pasta og kjøtt + en liten rullekake. Reisefølget mitt var ikke helt fornøyd med maten så det ble mye på meg. Kjøttet var litt tørt men sammen med pasta og saus smakte det ok. Cateringen var tatt med fra Sharm. ![]() ![]() Vi ankom Egypt en stund etter solnedgang. Folk er oppe i gangen før setebeltelyset er slått av: ![]() Crewet var profesjonellt og hyggelig. En Egypter som har bodd 2 år i Norge var reiseleder og informant ombord. Vi ankom etter 5 timer i luften men ganske frisk og opplagt da denne turen gikk fort med egenunderholdning. Immigrasjon gikk greitt. Ca 20 min i kø og ingen spørsmål. Flyplassen er nyåpnet. ![]() På bussen fik vi Baraka vannflasker. Smakte som Evian (svømmebasseng)! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() ![]() Etter en natt søvn var det på tide med det obligatoriske charter velkomst møtet: Vi bestillte besøk til pyramidene med fly. I følge reiselederen var dette med et selskap som het Sharm Voyage og fløy med 737. Hadde aldri hørt om selskapet før. ![]() Første dagen tok vi hotellets buss til klippestranden. (5min) ![]() ![]() Her var det dypt ned. Masse fisk i havet. Jeg foretrekker basseng for å være ærlig. Dette er et dykkerparadis. Håper Speedbird vil legge ut noen bilder fra den store opplevelsen med å ta dykkersertifikat. ![]() Meg og Andreas slappet av med hotellets bassenger mens Speedbird og Øystein var å tok dykkersertifikat. ![]() Her er noen utvalgte bilder fra Sharm området: ![]() ![]() ![]() Innenriks i Egypt: Torsdag 7 August SSH – CAI Petroleum Air Service PAS DHC-8-Q300 Load factor 100% Speedbird er hoppende glad kl 0420 om morgenen Vi skulle møte transporten til flyplassen på dette tidspunktet men de fant det for godt å først dukke opp kl 0500. ![]() I følge reiselederen var det en B737 fra Sharm Voyage vi skulle fly med. Han hadde tydeligvis ikke mye peiling. Sharm Voyage var jo bare et turselskap som kjøpte tjenester fra andre. Når vi ble følgt til Petroleum Air Service begynte vi å lure litt på hva vi egentlig skulle begi oss ut på. Boardingpass stod det ingen navn på. Vi skrev oss selv inn på passasjerlisten. ![]() ![]() På flyplassen var det mange skilt om 100ml regelen men dette ble ikke følgt opp i sikkerhetskontrollen. Her var det i praksis ingen grenser for hvor mange flasker vann folk tok med seg . Litt frokost mens en venter: ![]() Det var buss ut til det ukjente flyet: ![]() ![]() Dette blir min første tur i Q300. Har tidligere kun flydd 100 og 400 serien. ![]() ![]() Motorene begynte å starte opp med det samme alle var kommet seg inn i flyet. Ble heller ikke tid til noe sikkerhetsbriefing fra crewet! Martin tok heller å holdt en briefing for oss ![]() Last edited by MountainDew; 07-09-2008 at 20:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() ![]() ![]() Det var god service fra crewet ombord: ![]() Veldig mye smog rundt Cairo så tidlig på morningen: ![]() Vi ankom CAI ca 1 t etter avgang: EgyptAir *fly A330-200: ![]() EgyptAir Express EMB170 ![]() Reisefølget med guider i bussen: ![]() Nasjonalmuseum med utrolig mange skatter fra Pyramidene og andre gravsteder: ![]() Lunch før vi fortsetter til pyramidene. Det var sikkert 5 strømbrudd på den tiden vi var der å spiste. ![]() Fantastisk å oppleve dette i virkeligheten. Anbefales på det sterkeste. Var inne i gravkammeret på Keops pyramiden. Tror Speedbird har noen fra gravkammeret. Bildene taler for seg selv: ![]() ![]() MountainDew ![]() Speedbird: ![]() ![]() Etter en opplevelserik dag i Kairo området var det på tide å sette kursen mot Sharm igjen: CAI – SSH Petroleum Air Service PAS DCH-7 Load factor 100% Mye surr på flyplassen og ingen informasjon om forsinkelser. Det var hele 8 PAS fly til Sharm på 60 minutt fra samme bussgate. Ikke rart det ble litt kaotisk og folksomt i gate området. Ble ca 40 min forsinket selv om det var ”On time” i følge skjermene. De ansatte brukte fargemerking på billettene for å skille flightene fra hverandre. ![]() ![]() Vi hadde forventet en DCH-8 på returen men ble gledelig overrasket av denne gamle traveren fra 1984. The DCH-7!! ![]() Litt slitt etter årene men det er da litt av sjarmen med fly ![]() ![]() Vi satt på rad 1 og 2 i en club seating. Den Britiske gutten virket litt sjokkert over vår utforskende enuiasme ovenfor dette flyet. Øystein viser oss det løse armlenet: |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() ![]() ![]() ![]() Kjempegod service her også. Fikk utlevert bort som lå oppe i hattehyllen: ![]() Etter landing fikk jeg ta dette bildet som en verdig avslutning på en nostalgisk tur. Er ikke så alt for mange 7 ere i drift mer: ![]() Da return: Etter en flott og varm ferie i Egypten var det på tide å sette turen tilbake til Noreg: Meg og Andreas klarte å forsove oss til hjemtransporten. Jeg var helt utslitt etter turen til Kairo dagen i forveien og slo vekkingen av i søvne. Vi skulle møte i resepsjonen kl 0600 men våknet ikke før kl 0600 av noen som banket på døren. Ble noe stressende minutter men vi rakk bussen med grei margin. Innsjekk til Oslo Metro ![]() Lett frokost ![]() Fin flyplass men ingen gater: ![]() ![]() ![]() ![]() Vi ble ca en halv time forsinket med ombordstigning. Vet ikke hvorfor. På denne flygningen var det ikke Paxport som rådet over seating så da ble det ingen exit. Gikk greitt med vanlige seter også. Tror jeg duppet av et par timer for var så trøtt. ![]() Hotellområder: ![]() Middelhavet: ![]() Mat ble først servert 3 timer etter avgang. Noe seint synes jeg da. I dag var det kylling på menyen og den gode rullekaken. Mitt reisefølge satte ikke pris på maten så jeg hadde 4 måltid disponibel. Klarte dobbel porsjon! ![]() ![]() Etter 5 timer i luften var vi tilbake der det startet. Veldig hyggelig og spøkefullt crew på turen. Air cairo var et helt greitt selskap å reise med. Mange likte ikke maten så det trekker noe ned. Her er noen nyttige linker: Pyramidereisene: http://www.pyramidene.no/ Air Cairo: http://www.aircairo-eg.com/aboutus.php Petroleum Air Service: http://www.pas.com.eg/ Håper Speedbird tar med bilder fra det flotte farvannet han og Øystein dykket i! Takker så mye for oppmerksomheten. Håper det var en grei rapport MD |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Supert!! Takker og bukker Mr Dew
![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Flott rapport, og ikke minst flotte bilder! Maten så noe enkel ut, tre skiver agurk kan vel knapt kalles salat. Hvor mye kostet turen til Cairo med PAS?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for en flott rapport, 7'ern må ha vært et høydepunkt! Med åtte Dasher til Sharm i timen, hva med å vurdere litt større materiell og litt færre avganger??
Sharm er et greit utgangspunkt for reiser i Egypt, men er ikke spesielt sharmerende i seg selv - i likhet med Hurghada... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Flott og rikt illustert rapport! Den Pyramide-utflukten ga jo riktig bra valuta for pengene for en flyfreak :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Herlig rapport! Mer av den sorten !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Browncoat
|
![]()
Fin rapport dette Fredrik.
Øystein kunne vel kjapt fikset det armlenet med et par nagler og/eller bolter ![]() ![]() Hørtes ut som en fin tur dere hadde ned dit. Ser ut til at det var fint vær, men hva slags temeraturer er det der nede? Og luftfuktighet?
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hei Olav!
Temperaturen i Sharm lå på rundt 38 om dagen og 30 om natten. Godt og varmt med andre ord. Lav luftfuktighet gjorde at det ikke ble ubehagelig. Ved pyramidene var det godt over 40 og det ble i meste laget.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
|
![]()
Som vanlig når dere gutta er involvert - lesverdig og morsomt!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hehe, hva er sjansen for å at en Dash-7 plutselig er framkomstmiddelet når man skal ut og fly!? Herlig
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Amatør
|
![]()
Dette var morsom og fin lesning, ble litt sugen på en Egypttur nå ja!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Virgin
|
![]()
Herlig og eksotisk rapport! Spennende å se nye selskaper! Takk for den :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BGO Air Cairo søndag 25/11 | toftos | Spotteralerts | 5 | 26-11-2012 19:17 |
Andre TRF Air Cairo 02.10, 09.10 og 16.10 | andreas_a | Spotteralerts | 4 | 27-09-2011 00:29 |
Air Cairo og Primera Air, sikkerhet | LN-TAL | Flyforum | 20 | 04-08-2010 01:11 |
AIR CAIRO | C172 | Flyforum | 0 | 16-01-2007 01:09 |
Cairo air cargo | TOS | Flyforum | 19 | 09-10-2004 23:38 |