![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
SAS har sänkt biljettpriserna till Montreal, Ottawa och Toronto, vilket gör de
kanadensiska städerna lika billiga att nå som Chicago, en av flygbolagets populäraste USA destinationer. http://www.newsdesk.se/view/pressrel...med-sas-235215 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]()
Det der har jeg alltid lurt på: Hvordan gjør SAS det når "SAS" senker prisene til Canada, når de ikke flyr helt frem selv?
Er det da SAS' egen del av ruten de setter ned prisen på, eller er det United og Air Canada som har senket prisene? Eller er det en kombinasjon, hvor SAS har forhandlet seg frem til lavere pris hos UA og AC under forutsetning av at man sender X antall passasjerer fra sine egne ruter videre med UA og AC, og senker prisene på egne flygninger i tillegg for de som reiser videre? Noen som vet hvordan dette funker?
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Bruker man codeshare her med en SPA, eller er det MPA eller noe annet? Jeg overlater til den gamle revenuereven til å forklare. ;-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
man blir enig med sin code-share partner om prisnivået (der man har lov til det), og så deles inntektene som Il Ticketore sier i følge den SPA (Special Prorate Agreement) som de to selskapene har. Den mest vanlige (blandt "gode venner)" er straight-rate prorate (SRP) som (forenklet sett) betyr at om du flyr 70% av strekket og partneren 30% så deles de totale billettinntektene etter den nøkkelen. I andre avtaler, er dealen slik at selskap B skal ha x kroner for sitt strekke (proviso), uansett prisen som selskap A selger billetten for. Og - selvsagt - finnes det kombinasjoner av dette. Av ot til har man SRP, men med et minimumsbeløp (særlig connections til longh-haul, der man ellers ikke ville sittet igjen med noen ting)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Sikkert fint det. Skjoenner ikke helt poenget naar du uansett ikke har kapasitet aa selge paa SAS sine flygninger til USA og at du har kuttet frekvenser til Chicago i tillegg
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,924
|
![]()
Det er fordi den derre YLI blir saa mye bedre vet du Tommy...og uten YLI stopper allt..
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 567
|
![]()
Enig med Tommy. Synes ofte SAS har veldig gode priser på reiser med connections videre i USA. Når det prises slik CK beskriver, og man ikke har problemer med å fylle opp flyene uansett, må jo dette være dårlig butikk? Prisforskjellen på BGO-ORD og BGO-ORD-BNA (for å ta et eksempel jeg selv sjekket/booket nylig) er kanskje 10%...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Å være gode venner er vel ikke en forutsetning for SRP? Hvor mange gode venner har VS f eks?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene? | ILS2 | Flyforum | 93 | 02-06-2014 14:13 |
Skitur til Canada! SAS biz til Chicago og UA/AC til/fra Calgary | Eriksan | TripReports | 6 | 26-02-2009 23:09 |
SAS senker prisene på Economy Extra | RIBRO | Flyforum | 0 | 15-02-2008 10:45 |
SAS senker standby-prisen til 200 kroner i Sverige | MD90 | Flyforum | 6 | 12-01-2005 20:50 |
BA senker prisene i Club Europe | MD90 | Flyforum | 0 | 15-10-2004 11:05 |