![]() |
|
![]() |
#1 |
Rocketeer
Join Date: Oct 2007
Location: trd
Posts: 204
|
![]()
Jeg har dilla på flysimulator, og etter å ha surret rundt med PMDG sin 747-400 på korte turer, har tiden kommet for å strekke litt på bena.
Jeg tenkte å sette opp en tur fra Hong Kong til New York, non stop. Var innom Cathay Pacific sine sider, og fant ut de hadde en slik flight i virkeligheten. Ruten blir flydd med B773 og B744. Men, B744 krever et fuelstop i Canada, mens B773 flyr non stop. Det er jo helt rått. Er det rett og slett fordi B773 kun har to bensinslukere, og B744 fire? Link til Cathay`s flight VHHH - KJFK Last edited by gilberg; 02-09-2008 at 18:18. Reason: Linken |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Nei, CX bruker 77W og ikke 773 på JFK-HKG.
Som du sier, T7 bruker mindre fuel pga at den har to motorer og er et nyere og mer effektivt design. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Rocketeer
Join Date: Oct 2007
Location: trd
Posts: 204
|
![]()
Er ikke sikker på om det er 77W, på sidene står det 77A, men når du trykker lengre inn står det 773?
Er det stor forskjell på kapasiteten på flyene 773 vs. 744 på en slik rute, eller får de med seg ca. samme mengde cargo og pax? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,524
|
![]()
Her har du tallene fra fabrikanten:
http://www.boeing.com/commercial/777...lrproduct.html http://www.boeing.com/commercial/747...00er_prod.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Nökkelen a forsta er Payload Range Charts:
Du finner den pa side 3 her http://www.boeing.com/commercial/air...s/777rsec3.pdf for B77W og for B744 her http://www.boeing.com/commercial/air...s/7474sec3.pdf En selskap forsöker vannligvis a fly med maximum av payload (pax+frakt) sa lenge som mulig. Dette betyr, at B747-400 har en max range i med MTOM i HGW-versjon av ca 5.200 NM, mens B77W har ca 5.500NM. Man kan selvsagt flyr lengre, men da velger man a bytte ut payload mot fuel, noe som pavirker dine inntekter negativ. Og pa visse ruter gir Cargo mye $$$ i kassa...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Denne ruta ble tidligere fløyet med 340-600, og så snart CX fikk sine første 77W ble den satt inn på ruta. Da var det endelig mulig å fly den med full pax last og noe cargo. En -300ER får med seg en solid last passasjerer og kanskje litt cargo, mens en -400 knapt klarer ruta med passasjerer og null cargo. Fuelstopen til -400 er for å unngå å fly med blokka seter og tom for cargo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
På bildet som indikerer posisjonen til flyet står det 77W og i teksten under står det 777-300ER
![]() Med -400 mener jeg 747-400 og med -300ER mener jeg 777-300ER. Restriksjoner er det, 77W kan ikke laste til MZFW, men det er ett av veldig få fly som kan fly ruta lønnsomt. Last edited by Dag Viking; 02-09-2008 at 19:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Ok, da er vi enige om definisjonen ;o)
787-900 vil vel klare ruta uten problem? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Tror forresten 77W går med en penalty på ca 20 tonn under MZFW. Det vil selvsagt variere ut fra vindforholdene.
787-900 klarer ruta med 1000+NM margin, så det burde gå an å få litt litt cargo i tillegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Rocketeer
Join Date: Oct 2007
Location: trd
Posts: 204
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Dag (V)...!
Quote:
![]() Problemet med B747-400, som UA proevde en kort stund fra JFK til HKG, var at den maatte fly paa et hoeyere MACH nummer, godt over .84 om jeg ikke husker feil, for aa holde fuel temeraturen oppe, og det var over optimalt cruise for vekt. Det ble nevnt av en av kapteinenen vaares, selv om jeg aldri fikk bekreftet dette, at en B747-400 med denne hastigheten, over en time raskere enn en B777-200ER paa denne ruten, brant nesten 100.000 lbs mer fuel paa samme rute. Vaar configurasjon B777-200ER OEW ligger rundt 308.000 lbs, MZFW 430.000 lbs, MAX Landing 460.000 lbs og MTOW 656.000 lbs og jeg tror vi brenner noe i overkant av 200,000 lbs, men dette skal jeg sjekke naermere. Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Ja, det var dere jeg hadde i tankene når jeg skrev "veldig få".
![]() NW var jo også inne på ruta med 744 og fikk den ikke til å gå rundt. Standard cruise på 744 er vel 0.85? Godt mulig den lå på 0,86+ og da renner det fort gjennom. På en så lang rute er den temmelig tørst i starten, og jeg vil tro den brenner ca 160 tonn fuel. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Range vs last 737-500? | Someone | Flyteknisk forum | 7 | 26-10-2011 15:55 |
Flytyper og max range | grindstein | Flyteknisk forum | 19 | 18-11-2009 00:38 |
Range på Airbus | sarpingen87 | Flyforum | 9 | 29-10-2009 16:29 |