![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Posts: 546
|
![]() ![]() På vei til Åland på ferie i august, benyttet www.seabee.info sin red. anledningen til å dra på Seabee jakt... ![]() Mange svensker fikk sin aller første flytur i en av Ostermans Seabee'er i slutten av 1940-årene eller i løpet av 1950-årene... ![]() En som fikk sin første flytur i Seabee i løpet 1950-årene var Ulf Engström. 8 år gammel fikk han være med i en Osterman-Seabee. Dette tente en sterk flyinteresse, og selvsagt vokste han opp til å bli pilot! I mange år var han helikopterflyger i Sveriges Marine og sivilt på slike eksotiske steder som Grønland og Svalbard, og mindre ekosotisk - Norge og Sverige. I dag er Ulf heli-simulator instruktør ved Oxford Aviation Academy, Arlanda. ![]() Helt siden hans første flytur i en Seabee som gutt, har Seabee vært hans favoritt-fly. I mange år var det en drøm å eie en. Da Fiskflyg AB i Porjus i Nord-Sverige bestemte seg for å fase ut og selge deres Seabee'er i 2000, prøvde Ulf å få kjøpe en av dem - uten hell. Han prøvde også å få kjøpt en SIAI Marchetti FN.333 Riviera amfibie som befant seg i Norge, men det viste seg enda mer umulig... ![]() Så en dag i 2005 mottok Ulf en merkelig telefon fra Fiskflyg som fortalte at "nå er Seabee'en din klar for deg"! Det viste seg at Fiskflyg hadde beholdt en av deres Seabee'er lagret i flere år etter at de andre ble solgt i år 2000. Ulf reiste opp til Fiskflyg i Porjus og snart var handelen gjennomført. I juli 2005 var Seabee SE-AXB (s/n 268) hans! Den 9. juli 2005 kunne Ulf fly den nydelige Seabee'en fra Porjus til hennes nye hjem i innsjøen "Bölösen", Värmeln, vest for Edsvalla i Värmland. ![]() Tirs. 5. august hadde vi gleden av å treffe Ulf og hans hyggelige kone Christina i deres vakre hjem i Edsvalla, Värmland. Været var elendig og regnet pøste ned. Etter mat, tok Ulf og Christina med seg de besøkende den 15 minutters lange kjøreturen fra Edsvalla til Bölösen for å se på SE-AXB. Hun såg virkelig fantastisk ut i sølvblank polert aluminium og røde vingetipper og registrering! Engströms hangar ligger plassert i en liten bukt på det vakreste og mest idylliske sted man kan tenke seg! Hangaren er tidligere blitt brukt av et Cessna 180 sjøfly, så den måtte utvides litt for å gi plass til det ekstra vingespennet på SE-AXB. SE-AXB har ikke landingshjul montert, noe som reduserer flyets tomvekt med ca. 90 kg. Ulf fikk i tillegg en vogn fra Fiskflyg til å trekke flyet på land med. ![]() SE-AXB er trolig den mest historisk interessante av alle Seabee'er som finnes i Sverige. Dette var nemlig favorittflyet til den svenske flygerlegenden Stig Gunnar "Spökis" Andersson, som i mange år fløy bushfly og helikoptre i Jämtland, inntil han tragisk omkom i et helikopterhavari i 1974. Da "Spökis" tok farvel med SE-AXB i 1963, etter at flyet var blitt solgt til Fiskflyg, skrev han følgende avskjedshilsen i flyets loggbok; "Jämtlands Aeros 10-åriga trotjänare har överlämnats till Sten Lundqvist, Pitå, för vidare öden i Lapplands-fjällen. Svår tjänst har planet utfört; 5579 dygn + 1744 tim 05 min, og förbruket 122.080 liter bensin, transport av 106 älgar, 54 ambulans-flygningar, över 2.000 mil, fraktet 9.990 turister och 137.735 kg gods. Med tack och lycka till! Gunnar Andersson, flygchef". ![]() Ulf og Christina er fast bestemt på å ta godt vare på denne unike Seabee'en for fremtiden. De flyr 15 - 20 timer hvert år. På spørsmål om hva Ulf syns om flygeegenskapene til Seabee, innrømmer han at han hadde god bruk for erfaringene fra autorotasjonstrening med helikopter da han ved utsjekk på Seabee prøvde å imponere instruktøren så godt han kunne... Etter besøket hos familien Engström, drog vi videre til Mariefred, hvor vi bodde på camping i to netter. Derfra var det greit å ta tog til Stocholm på onsdag for å se oss omkring bl.a. i Stockholms vakre "Gamla Stan" - og endelig ble det også litt sol på oss! Torsdag 7. august gikk vår reise videre. ![]() Vi ringte eier av SE-AXY (s/n 830), Sten Karlsson, som fortalte at vi var hjertelig velkommen til å se hans Seabee på Barkarby Flyplass (ESKB) i Järfälla, vest for Stockholm. Dessverre kunne ikke Sten treffe oss, fordi han var på reise den dagen. Imidlertid anbefalte Sten oss å besøke hans venn og Seabee eier Björn Ek i Vallentuna, som ligger nord-øst for Stockholm. Barkarby flyplass (ESKB) er bl.a. tilholdssted for det svenske EAA Chapter 222. Blant de mange fine flyene på flyplassen var det ett som var blankere og som stod høyere enn de andre i regnet; Seabee SE-AXY! SE-AXY er også ett av Seabee-flyene som Fiskflyg solgte til nye eiere i 2000, overtatt av Sten Karlsson i mai 2001. Flyet har den samme skinnende blanke polerte aluminiumsoverflateten som SE-AXB har og ser like fantastisk ut! SE-AXY har selvsagt hjul montert, installert av Sten etter han overtok flyet. Fiskflyg opererte alle deres Seabee'er uten hjul for å spare vekt. Både SE-AXB og SE-AXY har alle 'godsakene' installert; Simuflight Lycoming GO-480 motor på 295 hk, forlengede vinger (og flaps), 'droop' vingetipper, brede og forlengede 'vannsprutskjermer' langs skroget m.m. Eneste forskjell, så langt jeg har forstått det, er at SE-AXB har motor med forgasser, mens SE-AXY har injection motor IGO-480. SE-AXY har i tillegg også et landingslys montert i nesen. ![]() I tillegg til SE-AXY, kjøpte Sten også et Seabee restaureringsprosjekt fra Fiskflyg, SE-AXF (s/n 592). SE-AXF blir restaurert ved Västerås Flygmuseum, Västerås Flygplats Hasslö (ESOW), og er et prosjekt som trolig vil ta flere år. ![]() Etter å ha tatt mange bilder av en regnvåt og skinnende SE-AXY, gikk kjørturen videre til den lille byen Vallentuna, nord-øst for Stockholm, for å treffe Björn and Anita Ek, som eier den Franklin-drevne Seabee SE-IIO (s/n 120). Björn Ek er en bonde og fly-entusiast som tidlig på 1990-tallet gjorde om noen av jordene hjemme på "Lindönäs gård" til en 1.000 m lang gress flystripe. Hans gode barndomsvenn og nabo Åke Jansson er medeier i SE-IIO. I tillegg eier Åke en Douglas C-47B-35-DK (DC-3) Dakota 9Q-CUK og en Piper PA-18-150 Super Cub SE-KTG, operert fra samme flystripe! Tre av flyhistoriens største "klassikere" på samme flystripe! Åke bor praktisk talt på flystripen, mens Björn og Anita bor rett over på andre siden av vei "268" mellom Vallentuna og Upplands-Väsby. Åke driver et lite flyverksted fra et lokalt industriområde i Vallentuna. Han tilbrakte 28 år som pilot i Africa, med egen DC-3. Jeg er sikker på at han må ha mange historier å fortelle... ![]() Björn og Anita var i ferd med å kle seg for å feire deres 10-års bryllupsdag da vi ringte på hjemme hos dem. Likevel ble vi inviterte inn. Anita, som opprinnelig kommer fra Åland, hjalp oss til og med å reservere plass på ferga mellom Sverige og Åland, som var målet for ferie-turen vår. Vi fikk plass allerede samme kveld, så brått fikk vi litt dårlig med tid. Björn hentet fram loggbøkene til SE-IIO slik at jeg fikk anledning til å skrive ned noen flere detaljer fra historien til flyet. Deretter var de tid for omvisning. Først viste Björn og Anita oss en garasje på gården hvor det var lagret en del av Björn's and Åke's fly og flydeler. Blant annet er vingene til Sten Karlssons SE-AXF lagret her. Videre har Björn og Åke hele beholdningen av Fiskflygs tidligere Franklin motorer og deler lagret et annet sted på gården, fra den gang da Fiskflyg byttet Franklin-motorene med Lycoming GO-480 motorer på alle deres Seabee'er tidlig på 1990-tallet. ![]() Så var det tid for å se Seabee! SE-IIO er ikke en av de mange Seabee'ene som ble importert av Ostermans Aero AB. Faktisk tilbrakte s/n 120 mange år i USA som N87558 og N14R, før flyet ble importert til Sverige i 1981 av Leif Gustav Eriksson og Tommy Lundqvist. En eller annen gang ble det gjort en landing med hjulene nede på vann. Seabee ekspert Bo Larsson (eier av SE-AXX s/n 829) hadde gjort det meste av restaureringsarbeidet da Björn og Åke overtok og fullførte prosjektet i 2004. Hun ser strøken ut i aluminiumsfarget lakk og rødt på vingetipper, skrogbunn og registreringsbokstaver! Seabee'en er også merket "Anita" på høyre dør og "Björn" på venstre dør. SE-IIO har en original Franklin motor på 215 hk, men har også slike modifiseringer som forlengede vinger (uten forlengelse av flaps), 'droop tips' og forlengede 'vannsprut-skjermer' langs skroget. På nesa er det montert på en rød Kevlar-plate for å beskytte mot bulker ved dokking på vann. Björn og Anita bruker Seabee'en blant annet til å fly til deres idylliske hytte på en av de mange øyene som utgjør Åland. Etter å ha ønsket Björn og Anita en hyggelig feiring av bryllupdagen, var det for oss på tide å rekke fergen til Åland... ![]() Da vi returnerte til Norge fire dager senere, benyttet vi anledningen til en kort visitt innom Lindönäs igjen, så vi fikk tatt noen flere bilder. Björn viste oss også rundt i Åkes Dakota. ![]() Tusen takk Camilla, Ulf & Christina, Björn & Anita og Sten for at dere gjorde årets ferie til et uforglemmelig Seabee-minne! Steinar Sævdal 2008-08-19 ![]() www.seabee.info Last edited by Seabee; 22-08-2008 at 15:01. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Seabee uhell i Sverige | CFM | General Aviation og sjøfly | 0 | 02-07-2018 09:10 |
Amfibiefly i Norge? | Sveinmk | General Aviation og sjøfly | 1 | 28-12-2012 00:33 |
Doble gjerder og en Seabee | KAB | Bilder & foto | 5 | 18-10-2011 14:36 |
Seabee i går ettermiddag | Jumper G5 | Flyforum | 7 | 20-06-2007 14:16 |
Amfibiefly fra Hardanger | STARSHIP 2 | General Aviation og sjøfly | 5 | 15-02-2007 12:35 |