![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]()
SAS aksjen er per i dag kl 12:44 børsvinner på oslo børs. Noen som har den videste anelse hvorfor? har jeg fått sparken? hehe
__________________
Upcoming flights; mange! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,295
|
![]()
Uansett grunn - veldig hyggelig!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,691
|
![]()
Hyggelig, ja. Hvorfoe, nei si det. Både DY og SAS pleier å ha lite volum, så det er fort gjort at det blir store utslag på kursen. Kan svinge litt pga "markedets iboende et-eller-annet" - etter en laaang nedtur er det alltid noen som synes det er på tide å kjøpe litt.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]()
og opp over 30 % siste uke, uten noen særlig store nyheter å komme med. nå skal det jo sies at børsverdien den siste tiden ikke akkurat representerer de faktiske verdiene i hverken SAS eller Norwegian
__________________
Upcoming flights; mange! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]()
Den stiger noe tilsvarende i Stockholm, på betydelig større volum.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,691
|
![]()
Oljeprisstigning har jo dabbet av, bl.a., og det hender jo at selv aksjer har en bunn...... Vi får bare glede oss.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Location: Stokke
Posts: 101
|
![]()
Kan jo kanskje ha noe med dette å gjøre også?
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1447633.ece
__________________
MVH Christian |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Fra Hegnar.no
http://www.hegnar.no/bors/article296679.ece Mindre negativ til Norwegian enn sektoren som helhet - Norwegian er i en bra posisjon, spesielt med tanke på de nye flyene som kommer fra Boeing, som bruker mindre bensin. Norwegian er hakket foran SAS, da de har nyere fly, mindre streikeutsatt og utvider raskere, avslutter han. Har SAS eldre fly enn NAS generelt? hva med at sas har bundet prisene på store deler av drivstoffet? skjønner ikke dette jeg, en dårlig analytiker?
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]()
Det vet jeg faktisk ikke, men Norwegian har ihvertfall en ganske konkret plan om når de skal sitte med kun nye 737-800. Den dagen de faser ut sine siste MD80 og 737-300, vil de sitte med en nyere flåte enn SAS.
Samtidig sitter de på en flåte med relativt store fly. Det er ikke en ubetinget fordel, så dette slår litt begge veger. Quote:
Det virker som det er mye misforståelser rundt flyselskapenes bruk av future-kontrakter på fuel (fuel hedging). Det er ikke noen automatikk i at dette fører til lavere priser, men det er en måte å sikre seg forutsigbare priser. Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Vet ikke om jeg har forstått hedging riktig; er det slik at selskapet forplikter seg til å betale en premie på fuelprisen opp til en viss sum i kontraktsperioden?
D.v.s. slik at dersom man hedger på x $ per tonn, så betaler man max x $ + hedgepremie uansett hvor høyt prisene stiger, mens hvis fuelprisen synker under x $ per tonn til y $ per tonn, så betaler man y $ + hedgepremien?
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,861
|
![]()
Nei, ikke helt. Fuel hedging er det samme som en opsjon til å kjøpe x-antall enheter fuel til en fastsatt pris til en bestemt dato. Denne opsjonen/hedgen er selvsagt ikke gratis, men poeng er at det gir selskapet større forutsigbarher ang fuelkostnader samt beskytter selskapet hvis prisen på A1-jet overstiger det de har hedget til.
Det fungerer ca på samme måte som en aksjeoppsjon (call option/kjøpsopsjon) som gir deg rett (noen opsjoner er det også en plikt) til å kjøpe en aksje til en fastsattpris. Denne wikiartikkelen gir en ganske grei forklaring på hegding generelt http://en.wikipedia.org/wiki/Hedging Last edited by Someone; 21-07-2008 at 17:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]()
Selv om Someone sitt svar er riktig, så synes jeg det ble litt uforståelig. Jeg forsøker meg derfor på å være like uforståelig, med litt flere ord
![]() Dersom du driver et oljeselskap, så vet du omtrent hvor mye olje du kommer til å produsere til en hver tid i ganske lang tid framover. Det er derfor ikke noe problem å avtale at du skal levere 10.000 fat olje i januar 2009. Driver du et oljeraffineri (la oss vente litt med flyselskapene), så det vet du hva du trenger av råolje framover, og kan godt avtale at du skal kjøpe 10.000 fat olje i januar 2009. Da kan oljeselskapet og raffineriet gjøre en handel og avtale en pris. Dagens markedspris på ei slik kontrakt er 133,36 dollar per fat, dersom olja er av kvalitet Brent Blend. Oljeselskapet har også en annen mulighet: De kan selge lovnaden om å levere 10.000 fat olje i januar 2009 på en børs. En slik børs kalles gjerne "commodity exchange" eller "futures exchange", ettersom den handler med framtidige rettigheter (futures) til råvarer (commodities), i stedet for aksjer. Da kan kjøperen av kontrakta være en investor, som ikke nødvendigvis har et behov for olje i januar, men som tror at verdien av denne kontrakta kommer til å øke i tida framover. I desember kan kanskje raffinieriet være villig til å betale 145 dollar per fat for å få olje i januar, og da har investoren tjent bra med penger. På den annen side, kan det hende at oljeprisen synker og at raffineriet ikke er villig til å betale mer enn 100 dollar per fat, med tilsvarende tap for investoren. På en slik børs kan man altså investorer (eller spekulanter, om man vil) kjøpe og selge olje, selv om de hverken produserer eller forbruker olje. Alt de gjør er å kjøpe og selge ulike rettigher til olje. Når man først har en slik markedsplass, med investorer som spekulerer i oljeprisen (eller for den saks skyld kaffepris, aluminiumspris eller hvetepris), åpner det for et stort antall andre finansielle instrumenter. En av dem er kjøpsopsjon, det vil si en rettighet til å kjøpe ei vare til en bestemt pris på et bestemt tidspunkt. Men for å dra dette tilbake til flyselskapene... Flyselskap bruker ikke råolje, de trenger i hovedsak kerosene. Riktignok er prisen på kerosene avhengig av oljeprisen, men også av raffineri- og transportkapasitet. I dag finnes det ikke noe fungerende futuresmarked for kerosene, selv om det handles kontrakter i yen på Tokyo Commodity Exchange. Et flyselsap som ønsker å sikre seg mot svingninger i oljekursen, må derfor sikre seg indirekte. En vanlig måte å gjøre det på er å kjøpe futures i fyringsolje eller råolje. Og for de som måtte lure, dagens kurs på kjøp av et fat Brent Blend olje i juli 2009 er 134 dollar, mens man for juli 2013 må ut med 133 dollar. Den som tror at oljekursen skal opp, løp og kjøp. Er du flyselskap kan det veddemålet bety være eller ikke være. Oljepriser finnes på http://www.dn.no/energi/borsdata/oljepris.do?list=BRN I morgen: Valutasikring. Last edited by gustavf; 21-07-2008 at 19:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
At SAS i tillegg har masse opsjoner på kjøp av Jet A1 er jo knall for dem og gjør dem bedre rustet på kort sikt enn NAX etter min mening. NAX har mindre cash, SAS-Norge har bedre fly og opsjoner på billig drivstoff. For meg virker det som om hvertfall SAS-Nok(CNO) er bedre rustet enn NAX. NAX må ut å skaffe penger, det svir i dagens marked. Ble mye rot her, men analytikeren sier at NAX har en mer moderne flåte enn SAS, det ser ikke jeg. Når skal NAX egentlig være kvitt sin siste 733 og når får de levert den siste av de bestilte 738?
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS Last edited by STARSHIP 2; 21-07-2008 at 19:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]() Quote:
Quote:
Q3 2008 22% opsjoner med snittpris 881 USD/ton 10% swap med snittpris 702 USD/ton 5% three way 800 USD/ton = 37% med snittpris 821 USD/ton Q4 2008 30% opsjoner med snittpris 827 USD/ton 13% swap med snittpris 829 USD/ton = 33% med snittpris på 827 USD/ton Q1 2009 23% opsjoner med snittpris på 883 USD/ton 8% swap med snittpris på 773 USD/ton = 31% med snittpris på 854 USD/ton Med dagens oljepris gir jo dette en hyggelig besparelse, men den tar ganske snart slutt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Newcomer
Join Date: Jun 2008
Location: London
Posts: 45
|
![]()
Ikke så rart aksjen kommer noe tilbake....hvor mye er den ned på året 50-60%?
Det undrer meg at Kjos fortsatt velger å være spot. Ikke gambler han på vegne av aksjonærene, men også ansatte, kunder, leverandører etc. Hva tilsier at han skal kunne spå oljeprisen bedre enn markedet? Første stikk har hvertfall markedet tatt. Jeg synes DY burde hedge seg - gjerne på dagens nivåer - og gjerne 10 år frem i tid. Se vedlegg - artig liten tegneserie som beskriver mye av psykologen i markedet i dag. - BF |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
jeg leser har og ikke får, tross alt det som er mest interessant i dagens kritiske situasjon. Regner med at SAS også har planer for flåten framover om ikke så store. Om den videre fremtid er det interessant hvor fort utskiftingen skal skje og hvordan finansieringen skjer. Står det noe om det i kvartalrapporten eller andre steder?
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,375
|
![]()
Han har ikke cash nok.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]() Quote:
SAS ser ut til å hedge i underkant av 50% for omtrent et år framover, og Norwegian hadde vel i 2007 en lignende strategi. Er det noen som vet hvilken horisont andre flyselskaper har på sine posisjoner? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,861
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Ellers er det jo hyggelig å se at SAS stiger. Jeg hadde lyst å kjøpe da kursen var nede i 25 kroner, men hadde ikke penger akkurat da. Men den kommer vel kanskje ned dit igjen... Vi får se. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor har SAS satt opp ekstra avgang til EVE i dag 16FEB? | Tarzan | Småprat | 3 | 16-02-2018 21:16 |
SAS-aksjen | SAS1DSVG | Småprat | 15 | 21-07-2016 01:33 |
SAS-aksjen | XPilot | Småprat | 8 | 13-09-2012 19:20 |
SAS aksjen opp 10 % på to dager etter fusjonsrykter mellom Virgin Atlantic og BMI | Jarlabanke Vking | Flyforum | 12 | 05-04-2008 16:40 |
SAS-aksjen... | tosfreight | Flyforum | 4 | 28-02-2005 15:33 |