![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2005
Posts: 349
|
![]()
After entering into a new strategic cooperation,
Norwegian Air Shuttle ASA and Sterling Airlines A/S will cooperate on the routes Oslo - Copenhagen and Stockholm - Copenhagen from the 15th of September 2008. From the end of October the cooperation will be extended to a number of international destinations from Oslo and Stockholm. After the summer holidays a new code share pact between the two largest low cost airlines in Scandinavia will allow passengers to choose among the offerings of both carriers. The strategic cooperation will give passengers a better schedule to choose from. Under the codeshare agreement both carriers will market, price and sell the routes independently, but will cooperate on the production. The code share routes will include Oslo- Copenhagen, Oslo-Alicante, Oslo-Malaga, Oslo-Faro, Oslo-Nice, Oslo-Barcelona, Oslo-Tenerife, Stockholm-Copenhagen, Stockholm-Alicante, Stockholm-Malaga, Stockholm-Nice and Stockholm-Las Palmas. Norwegian will primarily operate the flights out off Oslo and Sterling will primarily operate out of Stockholm. The final schedule will be released in late August. The above mentioned cooperation agreement is subject to approval from competition authorities. |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
|
![]()
Det var vel ikke så lenge siden de droppet NB-samarbeidet?
|
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Uansett fornuftig. De tar greip tidlig... Vi er alle tjent med dette......
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Kjipt. Hadde håpet at Norwegian ville holdt seg unna Sterling, men begge selskaper begynner vel å bli passe desperate nå. Når kommer sammenslåingen?
|
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Sterling må jo slite noe voldsomt i disse tider! Det er nok de, ikke Norwegian, som nå må krype til korset.....
|
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Utvilsomt, men jeg tror uansett at det her er Sterling som er mest desperat og ikke DY.
|
![]() |
![]() |
#8 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Smart trekk, spesielt om man ser hvor mye kapasitet blir satt inn fra andre lavpris-aktörer til STO marked. AB dobler ruter til ARN, FR omlegger kapasiteter ved NYO.
Dette er en vinn-vinn situasjon for begge. Nytte til Sterling er trolig litt höyre, mens DY far faktisk alle ruter ved OSL og NB trekker seg dermed de facto fra nok en base. En ny runde av samarbeide - med strikt skillelse hvem flyr hvor stiller spörsmalet til meg "hvor lenge vil de fly som 2 aktörer. Neste logiske skritt er vel fusjon oppkjöp av en aktör... Iallefall apner det opp for flere nyheter i fremtida. Jeg ser AES er endelig annonsert, mens jeg tror DY har litt mer in petto... Disse samarbeid frigjör ogsa en del kapasiteter...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Code-share-rutene vil omfatte Oslo-København, Oslo-Alicante, Oslo-Malaga, Oslo-Faro, Oslo-Nice, Oslo-Barcelona, Oslo-Tenerife, Stockholm-København, Stockholm-Alicante, Stockholm-Malaga, Stockholm-Nice og Stockholm-Las Palmas. Norwegian vil i hovedsak operere flyvningene ut fra Oslo og Sterling vil i hovedsak operere ut fra Stockholm. Den endelige tidtabellen vil bli offentliggjort i slutten av august
|
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Da får Norwegian frigjort mye kapasitet. Blir det neste Finland mon tro..... ?
|
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,021
|
![]() Quote:
Forhåpentlig for passasjerene fungerer code sharingen bedre denne gangen. Sist de samarbeidet på OSL-CPH var det mye surr og tull, men forhåpentligvis matcher reglene deres hverandre litt bedre nå. Forsinkelsesmessig er de jo ca like ille så sånn passer de jo hånd i handske (men NB er suverent dårligst på å kansellere flygninger) Last edited by Someone; 17-07-2008 at 10:37. |
|
![]() |
![]() |
#12 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
La oss vente pa den endelig schedule. Du ma ogsa husker at en del kutt ved RYG kommer og dette frigjörer en fly til.
Jeg regner med frigjörd kapasitet av 3 fly, mens 1 fly er de facto brukte pa AES satsingen na.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Dette er nok fornuftig selv om det jo kommer til å bety noe redusert tilbud fra Oslo vel nå som NB kutter ut. Betyr dette rett og slett at NB legger ned i Oslo og Norge? I så fall ikke så rart ettersom de har en verre konkurransesituasjon her enn i Sverige og Danmark når det gjelder viktige ruter.
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]()
DY ønsker å sette alle MD-ene på bakken ASAP stod det i presentasjonen til Kjos. Kan det være noe av grunnen til at NB tar over en del STO-avganger?
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,021
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]()
Ble selv "utsatt" for dette for et par år siden, tur-retur Alicante med biletter kjøpt hos Norwegian, men fløy med Sterling. Oppfattet ikke dette som negativt.
Etterpå kunne vi lese at folk som hadde pakket kofferten med Norwegians vektregler måtte betale overvekt hos Sterling. Klarer de å unngå slike bommerter denne gangen, er det vel OK? |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]()
Så det ser ut som om NB ikke vil ha noen flyvninger fra OSL nesten. Skal de da kutte i arbeids stokken??
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Hvis NB skal ta over omtrent all trafikk fra ARN, hvorfor har da Norwegian brukt så mye penger på å lage et svensk søsterselskap?
|
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,021
|
![]()
Nå ser det ut som det stort sett er "Syden-trafikk" det er snakk om. DY.SE har jo endel destinasjoner som ikke er nevnt her
|
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Boeing og Comac samarbeider om biodrivstoff | Desk pilot | Flyforum | 0 | 24-10-2012 16:27 |
Sterling med ''enkronesbilletter'' igjen | anders320 | Flyforum | 9 | 31-05-2007 00:13 |
Sterling villeder igjen | espeno | Flyforum | 1 | 29-06-2006 07:53 |
Sterling/Norwegian | KLMfan | Flyforum | 4 | 02-02-2005 06:42 |