Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-07-2008, 08:44   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,557
Default Gamle og svinedyre piloter i SAS

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv...T.mc_id=dn_rss

Flere år med manglende vekst har medført at de rundt 1.800 pilotene i SAS har høy ansiennitet.

Nedskjæringer og stagnasjon innebærer at SAS ikke har ansatt en ny ung pilot siden 1998, skriver business.dk.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2008, 10:07   #2
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Gamle og svinedyre piloter i SAS

Jeg kan tilføye med nær 99,9% sannsynlighet at det heller ikke blir ansatt noen nye piloter mer i SAS.
Vi har nå en lang rekke styrmenn som kommer til å nå pensjonsalderen før de rekker å sjekke ut som kaptein, med dertil meget redusert pensjon.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2008, 10:36   #3
Boeingflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Re: Gamle og svinedyre piloter i SAS

...og for å gjøre situasjonen enda bedre har vi en gjeng med svært egoistiske 60+ som sitter som en "kork" i systemet! Direkte usmakelig!!!
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2008, 10:46   #4
Olebno
ScanFlyer Gold
 
Olebno's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
Default Re: Gamle og svinedyre piloter i SAS

Så det er altså "usmakelig" at en frisk og ellers "fit" pilot ønsker å fly etter 60 ?????
Har forøvrig forstått det slik at disse "egoistene" er "degradert til F-50.
__________________
Ole Bjørn Jensen
Olebno is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2008, 11:28   #5
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: Gamle og svinedyre piloter i SAS

Quote:
Originally Posted by Boeingflyer View Post
...og for å gjøre situasjonen enda bedre har vi en gjeng med svært egoistiske 60+ som sitter som en "kork" i systemet! Direkte usmakelig!!!
Det er vel heller slike kommentarer som dette som er usmakelig.
storg is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2008, 11:30   #6
Boeingflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Re: Gamle og svinedyre piloter i SAS

Ja det er usmakelig!

Etter å ha vært del av og nytt godt av en kollektivavtale i 25-35 år velger man kun seg selv og sine grådige monitære interesse og "driter" i kollektivet. Dette vel vitende om at det forringer kollegaers karriereløp men mye viktigere legger et ekstra press på avtalen som unektelig må bli forringet pga av deres valg! Yngre kollegaer vil aldri få "valget" engang! For ikke å snakke om piloter som er sparket som blir hindret i å komme tilbake!

Man kan derimot velge å gjøre som noen, nemlig å fortsette men ikke i samme selskap (ikke drite i eget reir, so to speak). Mye bedre å være et sted der din erfaring sees som nyttig og verdifull men dette krever selvfølgelig litt. Man må lære seg litt nye prosedyrer forholde seg til et nytt selskap! Det er det ikke alle som orker og syntes det er lettere å "pisse" gamle kollegaer oppetter ryggen.

Meget lite ærefult!
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2008, 11:48   #7
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,480
Default Re: Gamle og svinedyre piloter i SAS

Anser du även folk som är 60+ i andra företag vara en kork?

Skall bli spännande att se om du är lika "klok" när du kommer upp i den åldern.

Last edited by Savipix; 04-07-2008 at 11:51.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2008, 12:00   #8
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: Gamle og svinedyre piloter i SAS

Det er mildest talt naivt å tro at noen som har opparbeidet seg en posisjon og vært lojale mot SAS i mange, mange år skal slutte, og begynne å fly i Gylfen eller andre steder for å skape turnover.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2008, 12:26   #9
Boeingflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Re: Gamle og svinedyre piloter i SAS

Quote:
Skall bli spännande att se om du är lika "klok" när du kommer upp i den åldern.
Då hoppas och räknar jeg med att någon ber mig dra åt pipsvängen!

PS Tror dessverre ikke jeg får noe valg pga ovennevnte :-( DS

Last edited by Boeingflyer; 04-07-2008 at 12:32.
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2008, 12:37   #10
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Gamle og svinedyre piloter i SAS

Quote:
Originally Posted by Falcon View Post
Det er mildest talt naivt å tro at noen som har opparbeidet seg en posisjon og vært lojale mot SAS i mange, mange år skal slutte, og begynne å fly i Gylfen eller andre steder for å skape turnover.
Det er ikke så veldig naivt, når det er nettopp det de aller fleste som ønsker å fly etter 60 gjør. Men noen velger å bli værende etter 60. Og å sitte i full jobb til max lønn når man samtidig hever pensjon på en pensjonsavtale som kollektivet har forhandlet frem for deg, og som på grunn av at dublir sittende kommer til å bli kraftig forringet, er direkte umoralsk.

Det blir jo artig å se om de velger å bli med sin dobbelttopplønn når de ynsgste styrmennene blir kastet på dør også. Men det er vel kanskje naivt å tro at de ville tenke at "nok er nok" da også, eller?
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2008, 23:43   #11
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: Gamle og svinedyre piloter i SAS

Quote:
Originally Posted by Nick Figaretto View Post
Det er ikke så veldig naivt, når det er nettopp det de aller fleste som ønsker å fly etter 60 gjør. Men noen velger å bli værende etter 60. Og å sitte i full jobb til max lønn når man samtidig hever pensjon på en pensjonsavtale som kollektivet har forhandlet frem for deg, og som på grunn av at dublir sittende kommer til å bli kraftig forringet, er direkte umoralsk.

Det blir jo artig å se om de velger å bli med sin dobbelttopplønn når de ynsgste styrmennene blir kastet på dør også. Men det er vel kanskje naivt å tro at de ville tenke at "nok er nok" da også, eller?
Presisering: Skifte jobb av hensyn til fellesskapet FØR fylte 60.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2008, 15:31   #12
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,330
Default Re: Gamle og svinedyre piloter i SAS

Høres ut som det er avtalen det er noe feil med fra mitt ståsted. At eldre (men kompetente) medarbeidere skal presses ut pga alder er helt feil. Hvis avtalen gir dem både i pose og sekk er det avtalen som er feil.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2008, 18:55   #13
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: Gamle og svinedyre piloter i SAS

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Høres ut som det er avtalen det er noe feil med fra mitt ståsted. At eldre (men kompetente) medarbeidere skal presses ut pga alder er helt feil. Hvis avtalen gir dem både i pose og sekk er det avtalen som er feil.
Avtalen er ikke dårlig. den er meget god. Det er derfor en SAS pilot er dyr.
Men for at avtalen skal forbli god, må alle følge avtalen og slutte når de fyller 60 år. Dette har man visst siden man begynte i SAS. Priviligerte egoister, som jeg vil kalle dem, ødelegger en god avtale som de selv har nytt godt av så lenge de har vært i SAS.
Piloter i BA har alltid hatt lavere kollektivavtalefestet pensjonsalder enn det som har vært myndighets bestemt. De har da ikke torpedert sin egen kollektivavtale!
Kua is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2008, 19:11   #14
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Gamle og svinedyre piloter i SAS

Må si meg litt enig med TG923, på en uinnvidd virker det som om avtalen er litt dum.. Det er jo synd om man skal bli "moralskt tvunget" ut av jobben som pilot ved 60 om man er kvalifisert og ønsker å fortsette til 64. Burde da vært en klausul i avtalen om at dersom man fortsetter etter 60 vil man i perioden man fortsetter kun få normal lønn elns?

OT: Har han hyggelige karen som liker å kalle opp i FL"wun-wun-wun" lenge igjen?
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2008, 23:28   #15
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Gamle og svinedyre piloter i SAS

Mulig at det er noe jeg ikke har fått med meg her .. men er det virkelig slik at det er mulig for SAS piloter å fortsette å fly for SAS etter fylte 60 år i dag?
I hvor stor utstrekning gjøres dette i så tilfelle er da mitt oppfølgingsspørsmål ?
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2008, 23:57   #16
Boeingflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Re: Gamle og svinedyre piloter i SAS

Ja Farmer, det er mulig!

Hadde egentlig ikke tenkt å skrive videre her da jeg har fått en svært usaklig påpakning av moderatoren på dette forum, men i og med at du spør!

I henhold til kontrakt og kollektivavtale gjelder ansettelsen fram til fylte 60. Men etter at lovverket dessverre åpnet for flyvning fram til 65 er det noen individer som velger å gi blaffen i kollektivet som de har støttet seg på i alle år for egen vinnings skyld.

I Sverige er problemet aller størst der det er bortimot 70-80 stykker! I Norge ca 15 men i Danmark tror jeg ikke det er noen, for "backstabbing" av egen kollektivavtale blir bare ikke akseptert!

Må si jeg syntes det er noe underlig at folk syntes det er uproblematisk at det finnes relativt unge nyetablerte som er sparket, samtidig med at andre surfer videre med "dobbelt lønn". Dersom man ikke har lov til å kalle det egoistisk så vet ikke jeg!!
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2008, 05:31   #17
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: Gamle og svinedyre piloter i SAS

Men kan disse "svindyre" pilotene fly hvorsomhelst ?...mener aa huske at enkelte land har lavere grenser enn 65....og at dette innvirker.....langt bak i hukommelsen ligger en historie om en SAS pilot's siste flight som gikk fra New York....og at denne Kapteinen fyllte 60 aar nettopp denne dagen, og ikke kunne vaere "Pilot in Command" i Amerikansk luftrom, men overtok etter og landet i Europa ??
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2008, 09:36   #18
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Default Re: Gamle og svinedyre piloter i SAS

Quote:
Originally Posted by Boeingflyer View Post
Ja Farmer, det er mulig!

Hadde egentlig ikke tenkt å skrive videre her da jeg har fått en svært usaklig påpakning av moderatoren på dette forum, ......
Jeg oppfordrer denne moderatoren om å be pent om unnskyldning!

Fordi: Boeingflyer har tydeligvis meget god grunn til å bruke de ordene han bruker i alle sine innlegg i denne tråden.
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2008, 17:27   #19
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Gamle og svinedyre piloter i SAS

ØH? De tre første avsnittene i pressemeldingen er jo helt lik den til Continental Airlines...
Quote:
Here is an excerpt from the Continental letter:

...
The airline industry is in a crisis. Its business model doesn’t work with the current price of fuel and the existing level of capacity in the marketplace. We need to make changes in response.

While there have been several successful fare increases, those increases haven’t been sufficient to cover the rising cost of fuel. As fares increase, fewer customers will fly. As fewer customers fly, we will need to reduce our capacity to match the reduced demand. As we reduce our capacity, we will need fewer employees to operate the airline. Although these changes will be painful, we must adapt to the reality of today’s market to successfully navigate these difficult times.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2008, 17:42   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,360
Default Re: Gamle og svinedyre piloter i SAS

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
ØH? De tre første avsnittene i pressemeldingen er jo helt lik den til Continental Airlines...
Kanskje fordi dette ikke er en pressemelding fra SAS......
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS sparker piloter MartinL Flyforum 1 29-08-2008 11:06
Gamle og svindyre piloter i SAS tiemand Flyforum 1 04-07-2008 15:49
Danske Sas piloter vil ikke jobbe for SAS DK.. Tertit54 Flyforum 65 23-01-2006 23:03
SAS-piloter er fed up? LN-BRK Flyforum 17 08-11-2005 15:19
SAS piloter saksøker SAS og SASBraathens LN-HAT Flyforum 1 17-10-2005 12:34


All times are GMT +2. The time now is 15:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.