Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-07-2008, 16:34   #1
Quagmire
Newcomer
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 4
Sverige Vad händer med gamla kommersiella flygplan?

En liten fundering: Om stora flygbolag som SAS och British Airways idag bestämmer sig för att förnya sig och införskaffa nyare, tystare, mer bränslesnåla flygplan, vad gör man med de gamla planen? Eftersom SAS-flottan har en genomsnittålder på mer än 11 år antar jag att många av flygplanen är svåra att sälja i Europa eller Nordamerika.

Säljs planen till Afrika och Asien eller skrotas de? Någon som har koll på detta?

Tacksam för svar!
Quagmire is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2008, 16:57   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,585
Default Re: Vad händer med gamla kommersiella flygplan?

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2008, 17:27   #3
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,181
Default Re: Vad händer med gamla kommersiella flygplan?

dom resirkuleras.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2008, 17:30   #4
Quagmire
Newcomer
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 4
Sverige Re: Vad händer med gamla kommersiella flygplan?

Ok, så om vi säger att SAS vill göra sig av med ett 15 år gammalt MD81-plan så skrotas det med största sannolikhet? Är det ingen som säljer gamla plan till Afrika längre?
Quagmire is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2008, 17:34   #5
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Vad händer med gamla kommersiella flygplan?

Nå eier vel ikke SAS så veldig mange av sine fly lengre. Dermed går vel disse tilbake til sine respektive eiere for ny lease. Evt. lagring på et dertil egnet sted (les: ørken).
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2008, 17:45   #6
Quagmire
Newcomer
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 4
Sverige Re: Vad händer med gamla kommersiella flygplan?

Nej, precis. Enligt senaste årsredovisningen var 185 av deras 260 flygplan leasade. Det jag mest undrade var om det kan finnas någon begagnatmarknad i någon annan världsdel för planen om de inte anses duga för större västerländska flygbolag.

Last edited by Quagmire; 01-07-2008 at 17:52.
Quagmire is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2008, 17:59   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,585
Default Re: Vad händer med gamla kommersiella flygplan?

Det er en del, men ikke nok til aa ta alle maskinene som blir ledige.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2008, 18:06   #8
HansJ
ScanFlyer Silver
 
HansJ's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
Default Re: Vad händer med gamla kommersiella flygplan?

Quote:
Originally Posted by Quagmire View Post
En liten fundering: Om stora flygbolag som SAS och British Airways idag bestämmer sig för att förnya sig och införskaffa nyare, tystare, mer bränslesnåla flygplan, vad gör man med de gamla planen? Eftersom SAS-flottan har en genomsnittålder på mer än 11 år antar jag att många av flygplanen är svåra att sälja i Europa eller Nordamerika.

Säljs planen till Afrika och Asien eller skrotas de? Någon som har koll på detta?

Tacksam för svar!
Generellt brukar utrangerade flygplan från Europa och Nordamerika hamna i Afrika, Sydamerika eller Sydostasien. Av SAS MD-80-flotta har redan många gått till Allegiant i USA, dit även FlyNordics samtliga MD-80 kommer att levereras under de närmaste åren.
HansJ is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2008, 18:32   #9
Quagmire
Newcomer
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 4
Default Re: Vad händer med gamla kommersiella flygplan?

Quote:
Originally Posted by HansJ View Post
Generellt brukar utrangerade flygplan från Europa och Nordamerika hamna i Afrika, Sydamerika eller Sydostasien. Av SAS MD-80-flotta har redan många gått till Allegiant i USA, dit även FlyNordics samtliga MD-80 kommer att levereras under de närmaste åren.
Tack så mycket för ett utförligt svar!

Tack ni andra också
Quagmire is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hjälp med gamla flighter? Stromoren Register- og ATC-Forum 4 30-03-2015 14:19
Vad hände med NAX4047 idag 23/11?? OpelZafira Register- og ATC-Forum 0 23-11-2011 20:16
Vad hände med DY4136 idag 2/10? OpelZafira Register- og ATC-Forum 2 03-10-2011 16:05
Vad händer med flyget när oljan tar slut? Alf Flyforum 21 18-10-2004 13:03
Vad händer med frukost på SK nu? Pedro Flyforum 4 23-09-2004 09:46


All times are GMT +2. The time now is 11:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.