Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-06-2008, 23:06   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
SAS DPF klart til krig (nei ikke mot SAS...)

(og klar for en Airbus order ? )
http://www.dpf.info/udm/UDM%20juni%202008.pdf
Quote:

”HVAD DÆLENLER I EFTER?”
Som nævnt i den seneste leder er der flere tegn på at der er et grundlæggende skift på vej inden for
luftfart, en omvæltning der har sin rod i de hastigt stigende fuel priser. På den nyligt afholdte SAGPA
konference var et af temaerne en gennemgang af den lokale konkurrent Norwegian. Grunden til
dette var dels at mødet foregik i Trondheim, og dels at Norwegian kort forinden var kommet ud
med et regnskab for første kvartal der viste et underskud på 293 mnkr på bundlinien. For lige at sætte
det i perspektiv ville det svare til at SAS Airline skulle havde haft et resultat på, ikke minus 468
msek, men nærmere minus 3 milliarder. I første kvartal! Jeg tør dårligt tænke på hvad det ville have
udløst af gråd og tænders gnislen her i lejren. Hos Norwegian var stemningen anderledes koldblodig.
Her udtalte Bjørn Kjos at alt går efter planen. Det må jeg nok sige! En fremskrivning af sidste
års resultater modificeret for de prisudviklinger der er slået igennem i første kvartal viser at den vej
ikke holder året ud. Spellcheck har lige foreslået Bjørn ”Kaos” - der er altså forbindelse mellem
Word og Excel!
Et andet regnskab der indeholdt meget sigende information var Ryanairs fra sidste kvartal i 2007.
Her skriver Michael O´Leary, manden der tilbød Jørgen Lindegaard et arbejde som cabin attendant i
Ryanair, så sent som 4 februar i år at hans mest konservative forventning til olieprisen i 2008 er 85
$! Det er med stor glæde at vi nu i DPF kan kvittere ved at give Hr. O´Leary spalteplads i UDM
med gengivelse af hele afsnittet:
“The European airline sector is presently facing one of these cyclical downturns, with possibility of
a “perfect storm” of higher oil prices, poor consumer demand, weaker Sterling and higher costs at
unchecked monopoly airports such as Dublin and Stansted which account for a significant proportion
of Ryanair’s traffic. While it is impossible to accurately forecast full year fuel prices and yields
this far in advance, there is now a significant chance that profits may decline next year. At our most
optimistic, a combination of flat yields and $75 oil would see profits grow by 6% to approximately
€500m, but at our most conservative, if forward oil prices remain at $85, and consumer sentiment/
sterling weakness leads to a 5% reduction in yields, then profits in the coming year could fall by as
much as 50% to as low as €235m (excluding profits from aircraft disposals). We would hope to be
in a position to provide a more informed update on guidance with the release of our full year results
on June 3rd, 2008.
Kilde: http://www.ryanair.com/site/about/in...3_2008_doc.pdf
Derudover viser sensitivitets analysen at det koster Ryanair 14 mill euro for hver 1$ olien er over
65. Altså farvel til overskud i 2008 ved 470/14 + 65= 99 $/tønde.
Kilde: http://www.ryanair.com/site/about/in...rter3_2008.pdf
Sætningen: ”it is impossible to accurately forecast full year fuel prices” må være den der pt. ligger
i spidsen som årets ”understatement”.
v. Lars Björking, Næstformand, DPF
4
Union Digest - Juni 2008
Olieprisen ligger nu og svinger omkring 130$ per tønde – og hvad værre er for LCC´erne, så udgør
deres fuelomkostningers andel af deres samlede udgifter typisk næsten det dobbelte af SAS. I 4.
kvartal brugte SAS 17,8% af revenue på fuel mens det tilsvarende tal for Ryanair var 33,7. I første
kvartal i år var tallet for SAS 18,9% og for Norwegian 31,6. I runde tal vil en fordobling af fuelprisen
slå igennem med 30% stigning i driftsomkostningerne hos en LCC og det halve hos SAS. Der
ses i dette bort fra fuel hedging og at både Norwegian og Ryanair er kommet galt af sted på dette
område, men helt konkret holder argumentet. Som relativ forbedring af konkurrenceevnen svarer
det til at piloterne i SAS nu flyver gratis.
Nu er Ryanair ikke lige så galt ude som Norwegian. Ryanair har kontant beholdning til at klare
det. Men selv om man har råd betyder det jo ikke at man nødvendigvis har lyst til at betale. Det var
derfor formodentlig et smart træk af Ryanair at de i sidste uge valgte at sætte 20 fly, svarende til
12% af deres samlede kapacitet. Mon ikke lease prisen på B737 kan forventes at falde og det med
afsmittende effekt på fx. A321.
DPF har på vegne af PFOR haft en fin dialog med SKC om hvad vi kan og skal gøre i denne nye
verden. Projektet er endnu fortroligt og i øvrigt ikke vedtaget men konklusionen fra vores side er
helt utvetydig:
Hvis SAS endelig skulle være ved at få mod og mandshjerte til at gå i struben på vores konkurrenter
så er vi klar, ikke bare i morgen, men lige nu.
Hvis alle inklinationerne derimod endnu en gang skal ende i præstationsangst så falder vores interesse
for at tage dette potentiale ud i ekspansion naturligvis tilsvarende. Så vil der være andre måder
at markere at olieprisens himmelflugt efterhånden gør de øvrige omkostninger mindre relevante.
Så mon ikke det alt i alt er passende at runde af med et citat fra en af Trondheims mest glorværdige
bysbørn, nemlig Peter Wessel Tordenskjold, og hans uforglemmelig ord til Kommandanten på
Carlsten:
”Hvad dælen nøler I efter?”
mvh Lars.
Quote:
Der er nu kun 5 måneder til, at vi modtager den første CRJ900NG. Den er vel så økonomisk som
det kan lade sig gøre inden for sin klasse. Den kan (og bør) bruges til at vise, at SAS er i gang
med en fornyelse af flåden, og måske kan vi til den tid annoncere et lidt større Airbus-køb?
Og deri noen Chip'ede A318 for CPH-LCY-OSL-LCY-CPH slinger ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ikke takk nei til vodka i Russland! jameson82 Reiseforum 10 08-03-2012 13:58
CAU i DK: "Erklærer «krig» mot SAS-ledelsen" ENGM RAMP Flyforum 22 31-12-2008 13:16
SAS og Norwegian går til krig... LN-RRA Flyforum 7 12-08-2007 14:36
SAS og Norwegian på kollisjonskurs og nei, Ikke fra vg nett!!!! MartinL Flyforum 8 14-03-2005 14:52
Mot 'krig' paa Sea-Tac? LN-MOW Flyforum 0 26-01-2005 14:17


All times are GMT +2. The time now is 09:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.