Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-06-2008, 21:12   #1
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

SAS Booking-klasse på SAS biletter.

Har litt vanskligheter med å finne hvilken booking-klasse jeg har på mine biletter. Prøvd å lete på siden min på SAS, checkmytrip.com og til og med wideroe.no uten resultat. Jeg prøvde å ring SAS men det tok for lang tid... Men jeg vet at det er noen her inne som kan det, så da spør jeg dere om hjelp

Takker og bukker

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2008, 23:12   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Re: Booking-klasse på SAS biletter.

Det er ikke mulig å finne bookingklasse på sas.no før du bestiller billetten, men du ser den i dokumentet du får tilsendt når du har bestilt. Dette gjelder for bestillinger fra så å si alle bookingmotorer. Du kan finne bookingklasse på wideroe.no før du bestiller ved å søke opp og velge billett, trykke på "Kjøpsbetingelser" og deretter på "Avbestilling og endring". Da vil du få opp følgende, der det uthevede er bookingklassen:

1 - psgr p1 adt rules display
fare component 1 adt oslman sk tnoowm pu 1 s
fcl: tnoowm trf: 21 rule: emec bk: t
ptc: adt-adult ftc: xap-advance purchase excursion
pe.penalties

Men hvis du allerede har bestilt, skal det som sagt komme frem av bekreftelsen.
Old 28-06-2008, 01:32   #3
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Det er nettopp det at det ikke står i print-outen! Da er det vel eneste utvei å ringe inn i morgen tidlig for å komme først i kø da.. Men takk for det alikevel da

-Fredrik Propell-
Old 29-06-2008, 21:59   #4
Extra230
ScanFlyer Blue

Dette er jo helt håpløst dårlig. SAS har et system med svært varierende poeng- eller milesopptjening i forhold til bookingklasse. Da må jo poenget være å kunne få se bookingklassen før man bestiller biletten !?!
Extra230 is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2008, 22:47   #5
k.s.
ScanFlyer Blue

På blietter med sas international finner man bookingklassen ved og tryke på prisinformasjon.
k.s. is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2008, 22:51   #6
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Ja dette er noe som de BØR rette på. Dette har erget meg flere ganger, men får håpe noen i systemet leser dette og får ordning i det

-Fredrik Propell-
Old 29-06-2008, 22:58   #7
k.s.
ScanFlyer Blue

Har SAS no,se,dk,international forskjelige bookingsystemer???? siden man finner bookingklassen noen ganger. Jeg finer bookingklasser kun på ruter med SAS international.
k.s. is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2008, 09:57   #8
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Om du har ditt billettnummer, så kan du PM-e det til meg så skal jeg sjekke det.
Old 30-06-2008, 10:50   #9
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Utfordringen for dette problemet ligger i at det er valgt å "pakke inn" inntil 9 bookingklasser i begrepet "economy". Dermed blir det et stort prisspenn som styres i henhold til tilbud og etterspørsel. Alternativet ville være å legge inn flere produkter som Biz, Eco Flex, economy etc, men dette vil igjen betinge en helt annen type bookingdialog med enveispriser etc, noe som blir utfordrende for veldig mange flyselskap.
Det eneste selskapet som vel har klart dette på en god måte er Air Canada..
Et annet alternativ ville være å la alle Economy billetter ha full bonusopptjening, noe som i alle fall jeg tror ville ha vært en meget stor fordel i den konkurransen SAS er utsatt for nå!

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2008, 13:13   #10
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Quote:
Originally Posted by Extra230 View Post
Dette er jo helt håpløst dårlig. SAS har et system med svært varierende poeng- eller milesopptjening i forhold til bookingklasse. Da må jo poenget være å kunne få se bookingklassen før man bestiller biletten !?!
Jeg kan si så mye som at det er noe det jobbes med.

Jeg har sant og si ikke sjekket det k.s. sier, men det kan nok stemme.
SAS' internettsider benyttes to forskjellige bookingsplatformer - på langrutene og der det er kombinasjon av SAS + et selskap utenfor gruppen (som f.eks. LH - eller BT selv om de er i gruppen) benyttes Amadeus' eRetail-platform (som forøvrig er omtrent den samme som wideroe.no benytter)

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2008, 13:16   #11
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Det bør i alle fall være mulig å se hvilken bookingklasse man bestiller i og hvor mange EuroBonus-poeng dette gir. Så kan man evt. velge å oppgradere til full opptjening ved å betale litt ekstra.

bmi har f.eks. et skille mellom Economy Saver og vanlig Economy som jeg synes fungerer ganske bra. På hver bestilling kan du velge om du vil oppgradere eller ikke ved å se på de ulike fordelene/ulempene som hver bookinggruppe gir. Sjekk selv!
Old 30-06-2008, 14:00   #12
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

OK har en topp løsning. Da får en valget om hvor mye bonuspoeng en vil ha og til hvilken pris. Eks: Har tittet på Bologna neste år. Ved å betale kr. 450 mer får en 2.000 flere poeng på FB . Hvis en så er FB gold blir det 3.500 poeng pluss at en kan endre bill. mot et gebyr.

CSA har et topp tilbud ut i Europa.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2008, 14:17   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Continental har løst dette elegant ved å gå til "avansert søk", der kan man selv oppgi de bookingklassene man ønsker å søke på.

En ting er å søke, en annen ting er å vise bookingklassene - selskapene burde jo være pålagt å vise hva man kjøper. Etter min mening er 25% eller 100% opptjening to forskjellige produkter (les: to forskjellige rabatter).

Old 30-06-2008, 14:58   #14
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Siden så mange selskaper tydeligvis klarer dette ganske fint, bør det være en smal sak for SAS. Jeg tror faktisk at de kan tjene en del penger på å offentliggjøre hvor mange poeng man tjener idet man bestiller - det er sikkert en god del folk som er villige til å legge på noen hundrelapper for å få full opptjening. Dessuten handler det om å vise effekten av bonusprogrammet i flest mulig kanaler.
Old 30-06-2008, 15:36   #15
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

tja, smal sak og smal sak - når det gjelder flyselskapers bookingssystemer har jeg lært meg at (uansett selskap) er det neppe noen smal sak. ALT kan man fikse, men det koster bare litt penger. Air Canada og BA har kjøpt en nyere (og dyrere) pakke enn SAS har, men som sagt - dette er noe det jobbes med.

VOLARE NECESSE EST
Old 30-06-2008, 17:01   #16
OSLflyer
ScanFlyer Silver

OSLflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by CK View Post
tja, smal sak og smal sak - når det gjelder flyselskapers bookingssystemer har jeg lært meg at (uansett selskap) er det neppe noen smal sak. ALT kan man fikse, men det koster bare litt penger. Air Canada og BA har kjøpt en nyere (og dyrere) pakke enn SAS har, men som sagt - dette er noe det jobbes med.

Skal bli spennende å se hva SK IT kommer fram med og NÅR.
Jeg undres på om det er IT avd som legger føringer for markedsavd., for jeg tror neppe det er motsatt som det burde ha vært.
Old 30-06-2008, 18:16   #17
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

det er lenge siden IT-avdelingen var i førersetet - men heldigvis er det ikke marketing heller...

VOLARE NECESSE EST
Old 30-06-2008, 18:46   #18
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Mente egentlig ikke at det var en smal sak, CK, men at det kanskje var "smalere" enn jeg trodde i utgangspunktet siden såpass mange andre selskaper nå har et liknende system på plass.
Old 30-06-2008, 19:22   #19
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Da SAS innfoerte sin 25% regel for opptjening i diverse bookingklasser sa de bye bye til en rekke kundesegmenter som i dag flyr bl.a. DY. Det er en skandale at man ikke tenkte lengre enn nesetippen da man i 2003 gjorde disse store endringene til EB programmet. Muttern er et godt eksempel: Flyr til Oslo og ut i verden 4-5 ganger i aaret. Ikke noe stor kunde, hverken EBS eller EBG, men kanskje 15 t/r totalt i aaret. EB var enkelt for henne som ikke er poengnerd aa forstaa: Hver 5. tur til Italia var gratis. Da hun skulle bestille bonusreise i 2004 fant hun ut at hun hadde mye mindre poeng enn forventet. Hun ringte EB og fikk beskjed at hun kun fikk 25% poeng paa 2/3 av segmentene hun hadde flydd. Hun spurte da, hva er bookingklasse. Hun ble da forklart hva det var og spurte, hvordan kan jeg bestille reiser som gir 100% poeng og hva koster det? Svaret hun fikk er jo helt paa jordet: Du kan ikke bestille dette og det varierer hva det koster. Enormt skuffet ble hun over SAS som lurte henne fra EB poengene med nye regler som hun ikke forstaar og at hun ikke kan bestille billett som gir 100% poeng. Saa hun har dermed ingen grunn til aa vaere lojal mot SAS. Naa er hun ihugga DY kunde, dersom SAS hadde fortsatt med 100% poeng eller gitt henne en mulighet for aa opptjene poeng, hadde SAS faatt 40-50K fra henne i aaret.

Saa intet annet aa si at dette trekket fra SAS er HELT paa trynet. DY vinner all veksten til Europa, SAS sitter igjen med et system folk ler av og taper kunder.

Jeg har valgt aa droppe SAS paa alle billetter som er i W eller lavere, SAS har nok tapt 100K+ aarlig fra meg...

De har hatt 5 (!!!) aar paa seg til aa lansere en fornuftig loesning. Aa komme med at "ting tar tid", CK, det holder ikke. Vet du er ny, men SAS sitt opplegg her er paa trynet.

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Continental har løst dette elegant ved å gå til "avansert søk", der kan man selv oppgi de bookingklassene man ønsker å søke på.

En ting er å søke, en annen ting er å vise bookingklassene - selskapene burde jo være pålagt å vise hva man kjøper. Etter min mening er 25% eller 100% opptjening to forskjellige produkter (les: to forskjellige rabatter).
Elegant loesning for flyselskaper som har begrensninger i bookingklasser, ja. Det er vel mest for oppgradering som er grunnen til at CO har denne funksjonen. Du opptjener jo 100% i alle klasser med CO sitt program paa CO metal. Noen restriksjoner er det dog paa partnere, eks NW som man kun tjener 50% EQM i enkelte klasser

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
OK har en topp løsning. Da får en valget om hvor mye bonuspoeng en vil ha og til hvilken pris. Eks: Har tittet på Bologna neste år. Ved å betale kr. 450 mer får en 2.000 flere poeng på FB . Hvis en så er FB gold blir det 3.500 poeng pluss at en kan endre bill. mot et gebyr.

CSA har et topp tilbud ut i Europa.
En flight daglig ut av OSL er topp tilbud?? Hjelpe meg...

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Utfordringen for dette problemet ligger i at det er valgt å "pakke inn" inntil 9 bookingklasser i begrepet "economy". Dermed blir det et stort prisspenn som styres i henhold til tilbud og etterspørsel. Alternativet ville være å legge inn flere produkter som Biz, Eco Flex, economy etc, men dette vil igjen betinge en helt annen type bookingdialog med enveispriser etc, noe som blir utfordrende for veldig mange flyselskap.
Det eneste selskapet som vel har klart dette på en god måte er Air Canada..
Et annet alternativ ville være å la alle Economy billetter ha full bonusopptjening, noe som i alle fall jeg tror ville ha vært en meget stor fordel i den konkurransen SAS er utsatt for nå!
Uansett, SAS har hatt dette problemet i 5 aar.. Det er lenge, det..

Har lenge jobbet med SAS EB om disse tingene. Det er dessverre ikke vilje i SAS ledelsen til aa gjoere noe med dette. SAS EBs ledere sitter med oppfatningen at dette kun gjelder bonus nerder, noe som er fullstendig feil! Folk er interessert i aa beholde sin status og tjene poeng, saerlig naar man har et opptjeningsforbud i Norge. Min paastand er at SAS hadde tatt en meget stor andel av ekspansjonen paa utenlandsflygninger ut av Norge dersom man hadde hatt et bonusprogram hvermansen forstaar og gitt 100% poeng paa alt.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2008, 19:26   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Har lenge jobbet med SAS EB om disse tingene. Det er dessverre ikke vilje i SAS ledelsen til aa gjoere noe med dette. SAS EBs ledere sitter med oppfatningen at dette kun gjelder bonus nerder, noe som er fullstendig feil! Folk er interessert i aa beholde sin status og tjene poeng, saerlig naar man har et opptjeningsforbud i Norge. Min paastand er at SAS hadde tatt en meget stor andel av ekspansjonen paa utenlandsflygninger ut av Norge dersom man hadde hatt et bonusprogram hvermansen forstaar og gitt 100% poeng paa alt.
Kunne ikke vært mer enig. Selv modern bryr seg om dette!
Reply

Posting Rules