Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-01-2005, 20:53   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Nyheter i 2005

Stille og lite nytt fra luftfarten i Norge. Noen som tørr å bruke disse stille dager på å gjette litt om hvilke oppstart av nye ruter (som enda ikke er gitt) vi kanskje kan vente oss inn i det nye året!

__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2005, 21:08   #2
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Nyheter i 2005

får vell begynne å drømme da:

Mulig jeg tar i her, men det ville ikke overraske meg om Orient Thai eller Thai Airways dukker opp innen året er omme eller innen de nermeste årene om de gjennomfører sin flåte økelse. Litt store maskiner til Bangkok er velkommen og burde snart bli en reallitet. (tatt katastrofen i betraktning). Tror ikke de ville hatt store problemer med å fylle opp ett par fly i uken både med tanke på turister til thailand og som en Gateway to Asia

SK: Hva med Trondheim - London? Norwegian er jo blitt en suksess og tror nok ikke SK lar de få tappe ut hele dette potensiale her allene.
SK: Hva med en rute fra Oslo til Glasgow? RyanAir klarer jo å fylle opp fra torp.

Vell ingen grunlag til å utale meg, men morro å prøve seg. Noen som har noen meninger eller andre trolige ruter?
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2005, 21:25   #3
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,274
Default Re: Nyheter i 2005

Synes selv det er ekstremt vanskelig å gjette på nye ruter...men Orient Thai er allerede i Danmark, så muligheten er vel absolutt til stede for at de kan droppe innom Norge/Oslo også. Men de flyr vel til Danmark i samarbeide med en turoperatør?
Angående Thai så har det jo gått rykter om at de skal fly til Oslo via Køben en stund, var vel rimelig nært en slik rute i fjor?

En annen ting jeg undres litt over er det totale fraværet av UAE-selskaper i Skandinavia, kan det komme noe her? Neppe fra Oslo, men kanskje Køben eller Stockholm?

Forøvrig så hadde det jo vært artig med ytterligere en langrute eller to fra Oslo i det nye året.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2005, 21:30   #4
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,617
Default Re: Nyheter i 2005

Jeg håper også på langruter her, en rute til Østen kan komme, turismen har fått seg en knekk i mange land men ikke så alvorlig som man kanskje kan tro og Thailand kommer nok snart på fote igjen og skandinaver liker Thailand og vi liker eksotiske reisemål. Bangkok med Thai fra i høst er derfor et håp.

i Europa håper jeg på Istanbul og St. Petersburg.

__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2005, 21:44   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Nyheter i 2005

Kunne jo håpe på at UA starter ORD--OSL med 763.
Enormt mange destinasjoner i hele Amerika med bare en mellomlanding. Dessuten er 767 passe til en by som Oslo
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2005, 21:47   #6
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Nyheter i 2005

En annen ting jeg undres litt over er det totale fraværet av UAE-selskaper i Skandinavia, kan det komme noe her? Neppe fra Oslo, men kanskje Køben eller Stockholm?

Hva er et UAE selskap?


Hva med en rute til Dubai?
Emirates eller kanskje SAS med en 321.

Ellers kan jeg ikke fatte at det ikke skulle gå økonomisk med flere langruter fra Osl når Arlanda med knappe to mill flere reisende enn oss har flere.

Hva med BA til Bergen fra London? Tror denne kunne blitt noe.

Personlig har jeg ikke skjont hvorfor ingen kjører sommerruter fra Statene til Bergen i sommer sessongen, eller å la Continental til Osl gå ned via Bergen på vei til og fra. Ville tatt mange pax fra KLM og åpnet store muligheter for vestlands turismen fra statene!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2005, 21:55   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Nyheter i 2005

Quote:
Originally posted by MartinLangaas
Personlig har jeg ikke skjont hvorfor ingen kjører sommerruter fra Statene til Bergen i sommer sessongen, eller å la Continental til Osl gå ned via Bergen på vei til og fra. Ville tatt mange pax fra KLM og åpnet store muligheter for vestlands turismen fra statene!
Nedslagsfeltet til Flesland er kanskje 20% av Gardermoen i antall folk. Dessuten ville mye av CO's rutes forse forsvinne dersom den har en mellomlanding. Da kan man like gjerne fly via en annen by med et annet selskap, med widebody og PTV
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2005, 21:57   #8
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,274
Default Re: Nyheter i 2005

Quote:
Originally posted by MartinLangaas

Hva er et UAE selskap?

UAE = United Arabic Emirates...Gulf Air, Emirates, Qatar etc hører hjemme i den regionen.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2005, 22:00   #9
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Nyheter i 2005

Takker

Men har noen av disse noen gang snuset på Oslo da?
finnene har jo minst to ukentlige direkte fra Helsinki med Finnair tror jeg.
Dubai og området rundt øker jo bare i etterspørsel.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2005, 22:05   #10
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Nyheter i 2005

Quote:
Originally posted by Blubird
Quote:
Originally posted by MartinLangaas

Hva er et UAE selskap?

UAE = United Arabic Emirates...Gulf Air, Emirates, Qatar etc hører hjemme i den regionen.
Trodde egentlig at Quatar hørte hjemme i Doha, dvs Quatar. Gulf Air i Abu Dabi, Bahrain og Muscat.

UAE = Et land med hovedstand Dubai, ikke en region

Pirk pirk
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2005, 22:17   #11
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,274
Default Re: Nyheter i 2005

Quote:
Originally posted by Dag Viking

Trodde egentlig at Quatar hørte hjemme i Doha, dvs Quatar. Gulf Air i Abu Dabi, Bahrain og Muscat.

UAE = Et land med hovedstand Dubai, ikke en region

Pirk pirk

Pirk pirk: Man skriver Qatar uten U
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2005, 22:22   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Nyheter i 2005

Quote:
Originally posted by Blubird
Quote:
Originally posted by Dag Viking

Trodde egentlig at Quatar hørte hjemme i Doha, dvs Quatar. Gulf Air i Abu Dabi, Bahrain og Muscat.

UAE = Et land med hovedstand Dubai, ikke en region

Pirk pirk

Pirk pirk: Man skriver Qatar uten U
Hmm, har de lært av Quantas?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2005, 22:26   #13
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,274
Default Re: Nyheter i 2005

"U"'en i Q'en er jo innebygget...smør på flesk med en ekstra U der...akkurat som det ville blitt med en "E" i nicket mitt.... :
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2005, 23:39   #14
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: Nyheter i 2005

Kanskje det trengs en liten oppklaring her:

United Arab Emirates (UAE) er ett land som består av syv Emirater:

Abu Dhabi, Ajman, Dubai, Fujairah, Ras al-Khaimah, Sharjah og Umm al-Quwain

Hovedstad og største by er Abu Dhabi City.

Qatar er ett eget land hvor hovedstaden heter Doha.

Bahrain og Oman er også egne land.

Emirates er ett flyselskap som hører hjemme i UAE (Dubai). Hovedbase er Dubai International Airport.

Etihad er ett nytt selskap som også er basert i UAE (Abu Dhabi).

Gulf Air er nasjonalt selskap for Bahraein, Oman og Abu Dhabi. Qatar var også med, men de trakk seg ut og startet Qatar Airways..

Kan bli forvirret av mindre
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2005, 07:01   #15
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,375
Default Re: Nyheter i 2005

En rute til Gulfområdet hadde vært topp. Men hvis SAS skulle begynne å fly ville det vel ha blitt fra København og forbindelse til OSL, TRF, KRS, SVG, BGO og TRD.

A321 er en liten maskin i forhold til hva andre selskap benytter på f.eks Dubai - hvordan er rekkevidden?
EB is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2005, 07:24   #16
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Nyheter i 2005

Hadde for meg at SAS A321 ble benyttet til å fly Danske soldater til Kuwait, og at den gikk uten mellomlandinger.

/Geir
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2005, 07:46   #17
vadheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 396
Default Re: Nyheter i 2005

Nye ruter er vel ihvertfall (....men disse er gitt!):
Oslo-Aberdeen, City Star Airlines
Oslo-Montpellier, Norwegian/Sterling
Oslo-Paris, Norwegian/Sterling
Oslo-Budapest, Malev

I tillegg har det jo lenge vært rykter om:
Oslo-Istanbul, Turkish
Oslo-Bangkok, Thai

Økning i antall avganger på:
Oslo-Tallinn, Estonian
Oslo-Praha, CSA
Oslo-Køln, Germanwings
vadheim is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2005, 07:48   #18
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Nyheter i 2005

jeg tror nok også at vi kan komme til å se easyJet på OSL - enten fra Newcastle eller Bristol (eller kanskje også GVA når SK legger ned OSL-GVA)
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2005, 09:15   #19
Olebno
ScanFlyer Gold
 
Olebno's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
Default Re: Nyheter i 2005

Quote:
Originally posted by CK
jeg tror nok også at vi kan komme til å se easyJet på OSL - enten fra Newcastle eller Bristol (eller kanskje også GVA når SK legger ned OSL-GVA)
Neppe NCL-OSL. Hvorfor skulle de det når de har lagt ned NCL-CPH. Tror ikke pax grunnlaget er bedre på OSL enn CPH. Det som selvfølgelig kan åpne for OSL er at OSL er "snillere" med avgifter enn CPH.

Ole B
__________________
Ole Bjørn Jensen
Olebno is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2005, 09:20   #20
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,617
Default Re: Nyheter i 2005

Quote:
Originally posted by vadheim
Nye ruter er vel ihvertfall (....men disse er gitt!):
Oslo-Aberdeen, City Star Airlines
Oslo-Montpellier, Norwegian/Sterling
Oslo-Paris, Norwegian/Sterling
Oslo-Budapest, Malev

I tillegg har det jo lenge vært rykter om:
Oslo-Istanbul, Turkish
Oslo-Bangkok, Thai

Økning i antall avganger på:
Oslo-Tallinn, Estonian
Oslo-Praha, CSA
Oslo-Køln, Germanwings
Skal Malév gjenåpne Oslo-Budapest, artig, det visste jeg ikke, skal den begynne med sommerprogrammet. Da får Norwegian konkurranse, Malév satser vel på litt transferpax også.
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
2 SAS nyheter safir Samlerhjørnet 6 01-07-2014 14:38
SBS-1 -Nyheter. ATC-flyradar Flyforum 8 23-02-2007 22:47
TRAFIKKTALL JUNI 2005 / TRAFFIC FIGURES JUNE 2005 sail4fun Flyforum 5 09-07-2005 11:22


All times are GMT +2. The time now is 00:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.