![]() |
|
![]() |
#1 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
De nordiske landene vurderer å gå sammen om å kjøpe brannslukkingsfly. Forslaget er blitt mer aktuelt etter skogbrannen i Froland.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=513363 Sikkert ikke en dum ide med et Svensk/Norsk samarbeid. Husker godt Catalinaen hvor effektiv den var. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Gå til Bombardier og kjøp ett av deres CL-415. Samtidig kunne de jo skaffe regjeringen noen nye Bizjets. En Challenger eller tre slik at de gamle Dassault Falcon 20 kan erstattes.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Airspray selger ut sin Invadere. Min forståelse av saken er at det er gjort hovedsaklig av politiske grunner og de selv ønsket å fortsette å operere dem.
Vi har jo den nødevendige operative erfaringen med flytypen. Løp og kjøp! - Thore |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Absolutt en god idé, men nå har norske byråkrater vurdert vannbombere i 40-50 år uten å få ut fingeren.
Catalinaen var et kompromiss, husker godt diskusjonen om at den for all del ikke måtte stasjoneres på Fornebu, distriktsnissene hadde meninger om det også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer ettellerannet..
|
![]()
Noe bedre vannbombefly en CL-415 finner man ikke, har sett ett par dokumentarer om den og det er 1 stk RÅTT fly..
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nå, med den siste store skogbrannen i frisk minne, regner jeg med at det er mange som ønsker en CL-415 eller en Beriev (*drømme*), men det kan da ikke være godt brukte penger for de skandinaviske land å kjøpe et par vannbombefly som vil stå uvirksomme over halv året, fordi det meste av året er det søkk vått i alle skandinaviske skoger. Helikptrene ser fislete ut, men de tar med seg 2000-3000 liter vann. En CL-415 tar i følge Bombardiers nettsider inntil 6137 liter. Med andre ord kan du gjøre samme jobben som en CL-415 med 2-3 helikoptre. De kan hente vann i mindre vann enn en CL-415 som krever 1340 meter (hvorav 410 i vannet) (kilde). Og - helikptrene kan brukes til noe annet de 49 ukene i året det ikke er skogbrann.
Nå vet jeg ikke noe om hvordan brannsluksningsarbeidet med fly/helikopter er orghanisert, men det så utvilsomt puslete ut med ett helikopter de første dagene. På høyden hørte jeg det var 11 helikoptre i sving, og da skulle man ha en ganske formidabel innsats. Det er ganske mange helikoptre her i landet - også mange tunge - så med et godt system for å rekvirere helikopter med "bøtte" fra sivile og militære operatører, skulle jeg tro dét var en bedre investering enn et flott, men for det meste ubrukelig, gult fly fra Canada |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
N/A
|
![]() De fleste helikopterene som ble brukt i Froland kunne vel strengt tatt bare ta med seg omtrent 1.000 liter pr. løft (AS350, o.l.). Bell 412 kan vel løfte ca. 2.000 liter, mens Bell 214B, som det bare er to av her til lands, hvorav kun én var operativ, kan vel løfte drøye 3.000 liter. Én CL-415 klarer mao. like mye på ett løft som seks AS350, 3 B412, eller 2 B214B... Utenom skogbrann kan den sikkert brukes til SAR og denslags... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
I tillegg til at en CL415 har fløyet flere turer på samme tiden ett helikopter vil bruke...noe som er spesielt fordelaktig dersom det er lang avstand til vannet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvorfor satte de ikke inn AS32 fra Helikopterservice og evt Norsk? en kar jeg snakket med sa at de løftet 3000l og utstyret til løfting sto der..
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hvor mye trener Norsk og CHC gutta på sling-load og bambi bucket?
Null, nix, nada vil jeg tro. Airlift jobber sling load med sin, med de har montert TV master i Troms i det siste.
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Ble det noe mer av dette prosjektet ?
Hvilke brannslukkefly er fortsatt i produksjon i verden i dag ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Bombardier har sin 415 (tidligere Canadair CL-415) som er i full produksjon.
![]()
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Forskjellen på effekt når man sammenligner fly og helikopter er stor.
Tanken på Catalinaen var vitenskapelig utformet for å gi maks effekt mht til flyets hastighet. Det ble gjort noen dropp på 19/01 Fornebu og det var et imponerende footprint. Det ble på 80 tallet gjort et forsøk med å tilby svenskene å låne Catalinaen da det raste en stor skogbrann i Sverige. Det ble til slutt avslått fordi Canada var medlem av NATO. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() Jeg er med på den!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Da må det bli en Evergreen 747 supertanker. Synes nå jeg.
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Wow. Hva er usable load på en evergreen 747 da?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg er fan av Beriev 200. SÅ kan den brukes til andre ting når det ikke brenner ![]() Fakta fra wiki Max Take Off Weight (Land): 41,000 kg (90,390 lb) Max Take Off Weight (Water): 37,900 kg (83,550 lb) Max Capacity (Water or Retardant): 12,000 kg (26,450 lb) Max Capacity (Cargo): 7,500 kg (16,530 lb) Max Capacity (Passengers): 44 (Be-200ES) 72 (Be-210)
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS Last edited by STARSHIP 2; 21-04-2011 at 17:43. Reason: legge til fakta |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Ja et par sånne Beriev burde jo kunne dekke behovet i Norden. Åssen er de i pris kontra Catalina 415 ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
EgyptAir vurderer å kjøpe Sukhoi SSJ100 | Trdfly | Flyforum | 0 | 07-07-2015 21:09 |
Norsk Luftambulanse vurderer å kjøpe Lufttransports ambulansehelikopter-avdeling | Trdfly | Flyforum | 7 | 12-06-2014 13:54 |
Turkish vurderer å kjøpe LOT | Someone | Flyforum | 6 | 05-06-2012 14:33 |
Air Indus vurderer å kjøpe Sukhoi superjet | TC-JGY | Flyforum | 2 | 09-05-2012 20:02 |
Aeroplan vurderer å kjøpe seg inn i andre lojalitetsprogram | Desk pilot | Flyforum | 1 | 04-09-2007 08:50 |