Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-06-2008, 02:44   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Boeing 787: Power on!

En liten milesten er naadd. Ikke full 'power on', men litt 'power on'.

http://nyc787.blogspot.com/2008/06/787-feels-power.html

The 787 was powered on for the first time today, confirming earlier rumors that Boeing would start power on testing very shortly as well as speculation that Boeing would indeed meet the schedule that they had set in early April.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2008, 07:00   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,308
Default Re: 787: Power on!

Gratulerer Boeing! Fly er best i luften!
EB is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 15:39   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
Default Re: 787: Power on!

Da skal "full" power-on for LN1 være oppnådd ifølge Boeing
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 15:46   #4
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: 787: Power on!

http://www.bloomberg.com/apps/news?p...80A&refer=home

Kommer i lufta ganske snart, EB. Det som er flott med Boeing er at naar sjitn er klar kommer det 787er ut paa loepende baand..
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 16:25   #5
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,308
Default Re: 787: Power on!

"Ganske snart" har vi lært av Boeing at kan bety så mangt...
EB is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 16:42   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: 787: Power on!

Det er en stor forskjell paa Boeing og Airbus naar det gjelder nye fly. A380 er ikke noe revolusjonerende, det er en klassisk type flymaskin. 787 er en revolusjon, mye av skorget er kompositt. Skulle bare mangle at man bruker lengre tid paa aa faa ting paa plass.

Og forskjellen er at Boeing bygger fly i bakgrunnen saa naar alt er klart, blir det aa rulle ut titalls 787 paa kort tid mens A380 blir levert i et tempo paa 1 stk i maaneden paa det beste
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 16:44   #7
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,308
Default Re: 787: Power on!

Du glemte å nevne den revlusjonerende nyskapningen 747-8i... Rett skal være rett Boeing er fremtiden.
EB is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 16:51   #8
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: 787: Power on!

he he.. 747-8i vil vi nok bli nedlagt... Kundene har ikke akkurat banket paa doerene til Boeing for aa kjoepe denne maskinen. Boeing har dog fokus paa effektiv produksjon, noe vi ser paa 777 og 737. Det vil ogsaa gjelde 787.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 17:26   #9
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: 787: Power on!

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
A380 er ikke noe revolusjonerende, det er en klassisk type flymaskin. 787 er en revolusjon, mye av skorget er kompositt.
Vel, vil ikke si at noen av dem er virkelig revolusjonerende, begge har vinger, en flykropp og jetmotorer Men ja, 787 er mer nyskapende enn det A380 er.

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Skulle bare mangle at man bruker lengre tid paa aa faa ting paa plass.
Nå er det ikke først og fremst teknikken og teknologien som har holdt maskinen tilbake, men ufaglærte arbeidere hos underleverandører, manglende varer fra (under)leverandører, og en smidig produksjonslinje som ble til et puslespill med flere titalls tusen biter der instruksjonene var på alt fra italiensk til japansk. Når slikt skjer blir det vanskelig å styre prosjektet. Heldigvis for Boeing har de ikke vært utsatt for de samme designbrølerne som Airbus ble rammet av, i alle fall ikke som er kjent foreløpig.

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Og forskjellen er at Boeing bygger fly i bakgrunnen saa naar alt er klart, blir det aa rulle ut titalls 787 paa kort tid mens A380 blir levert i et tempo paa 1 stk i maaneden paa det beste
Vel, Boeing vil ikke nå noe særlig mer enn 1-1 1/2 787 per måned fram til sommeren neste år, og rundt 15+ maskiner bør være klare til levering i tredje kvartal neste år om alt går etter planen. At Airbus ikke greier levere flere maskiner har med at wave 1-maskinene får en custom kabling for hånd, at de sliter med å få opp farta på monteringen av wave 2-maskinene, og at franskmenn og tyskere enda ikke kommer helt overens.

Uansett, grattis til Boeing for å ha nådd denne milepælen.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 17:28   #10
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: 787: Power on!

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
747-8i vil vi nok bli nedlagt...
Neppe, det koster Boeing || så mye levere 748i når de leverer 748F, og når de samtidig kan kutte marginene til konkurrenten er det liten tvil om det var et klokt valg
brendas is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 18:02   #11
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,386
Default Re: 787: Power on!

brendas, jeg ville bare si at det alltid er en glede å lese bidragene dine her på forumet. Du må være en av de, hvis ikke den, mest saklige og kunnskapsrike av alle her.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 19:01   #12
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: 787: Power on!

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
brendas, jeg ville bare si at det alltid er en glede å lese bidragene dine her på forumet. Du må være en av de, hvis ikke den, mest saklige og kunnskapsrike av alle her.
Helt enig! Desverre sitter jeg ofte igjen med enda flere spørsmål etter å ha lest innleggene; hva er wave-1 og wave-2 i A380 sammenheng for eksempel?
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 20:10   #13
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: 787: Power on!

Er enig at i innleggene til Brendas er noe man ser frem til. Mye informasjon i den hjernen

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Helt enig! Desverre sitter jeg ofte igjen med enda flere spørsmål etter å ha lest innleggene; hva er wave-1 og wave-2 i A380 sammenheng for eksempel?
Her kan kanskje jeg svare. Wave 1 og 2 henviser vel til de maskinene med wire-rework. Wave 1 er vel de maskinene som må modifiseres etter de er satt sammen pga at de orginalt har for korte wire mellom de forskjellige seksjonene av maskinen, mens på wave 2 har de rettet dette opp ved production.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 21:33   #14
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: 787: Power on!

Airbus gjorde en stygg bommert med ledningene som ikke passet, men Boeing har jo måttet endre wingbox'en på 787 da den ble vurdert for svak for de belastningene den vil bli utsatt for.

Design flaw in 787 wingbox threatens further delays
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 21:51   #15
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: 787: Power on!

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
brendas, jeg ville bare si at det alltid er en glede å lese bidragene dine her på forumet. Du må være en av de, hvis ikke den, mest saklige og kunnskapsrike av alle her.
Takker og bukker så mye Herlov, LCH og BSSW

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
hva er wave-1 og wave-2 i A380 sammenheng for eksempel?
Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Her kan kanskje jeg svare. Wave 1 og 2 henviser vel til de maskinene med wire-rework. Wave 1 er vel de maskinene som må modifiseres etter de er satt sammen pga at de orginalt har for korte wire mellom de forskjellige seksjonene av maskinen, mens på wave 2 har de rettet dette opp ved production.
Ganske riktig BSSW
Wave 1-maskinene er maskinene til og med MSN25. Deler av flykroppen på disse maskinen ble produsert feil pga bruk av forskjellige versjoner av designverktøyet Catia innad i Airbus. Dette førte til at kabelbuntene i deler av en wave 1-maskin ikke passet med kabelbuntene i resten av maskinen. Dette førte til at hver eneste wave 1-maskin måtte få nye og unike kabelbunter, og alt dette måtte sertifiseres. Dette er svært tidkrevende, og de siste maskinene i wave 1 vil derfor ikke være ferdige før i 2009.
Maskinene i wave 2, fra og med MSN26, er bygget riktig, og trenger følgelig ikke å gå gjennom den samme tidkrevende prosessen.


Forøvrig: Da Boeing annonserte sin siste forsinkelse i april sa de at power on skulle skje før slutten av juni, noe de nå har greid med en margin på litt over en uke.
Innen to uker skal monteringen av LN4 være igang på Everett, og delene til en ny maskin vil komme til Everett med litt over en måneds mellomrom etter dette.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 21:55   #16
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: 787: Power on!

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
brendas, jeg ville bare si at det alltid er en glede å lese bidragene dine her på forumet. Du må være en av de, hvis ikke den, mest saklige og kunnskapsrike av alle her.
Slenger meg paa denne uttalelsen ogsaa!

(maa du ikke bli fornaermet i Houston )
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 23:08   #17
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: 787: Power on!

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
(maa du ikke bli fornaermet i Houston )
Dag og en rekke andre har nå en ganske mye større innsikt og teknisk kompetanse å komme med, de har vel bare så mye annet fornuftig å gjøre (enn å henge her)
brendas is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 23:14   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: 787: Power on!

Har Dag paa telefonen annenhver dag. Mannen er sinnsykt tidlig oppe hver morgen og har mye aa gjoere, ja.. Naar jeg staar opp, har han vaert paa jobb et par timer :P

Men han henger saa mye han klarer...
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 23:14   #19
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,864
Default Re: 787: Power on!

Jeg slutter meg ogsaa til de som er meget imponert over brendas innsikt og kunnskap og kan legge til at mere enn en gang har brendas imponert Boeing ansatte jeg kjenner...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 23:28   #20
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: 787: Power on!

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg slutter meg ogsaa til de som er meget imponert over brendas innsikt og kunnskap og kan legge til at mere enn en gang har brendas imponert Boeing ansatte jeg kjenner...
Kanskje det finnes muligheter for Brendas i Seattle da
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
In Seat Power hos UA alekbj92 Reiseforum 5 26-07-2014 19:38
Feel the power... Blubird Bilder & foto 4 06-03-2010 00:41
Power on på den første 787 - igjen. LN-MOW Flyforum 7 31-01-2009 20:03
"I've got the power!" ENGM RAMP Flyforum 11 11-04-2007 21:12
Engine Power.... sk931 Flyforum 4 05-12-2005 21:12


All times are GMT +2. The time now is 21:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.