Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-06-2008, 21:38   #1
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,690
SAS Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen

Spennende å se hva det blir av det da, prisene greier de vel å jekke opp rakst, men hva mener de med servicen??

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1063&a=774996
Discus is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2008, 23:40   #2
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,600
Default Re: Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Spennende å se hva det blir av det da, prisene greier de vel å jekke opp rakst, men hva mener de med servicen??

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1063&a=774996
Jeg håper det betyr gratis frokost på alle morgenflyvninger og samme service som på innenriks over hele rutenettet. Fint med gratis frokost på tidlige flyvninger, da man ofte ikke rekker å spise før man avsted, senere på dagen er de lettere å planlegge måltider utenom flyvninger, men en kaffe er alltid hyggelig. Bedre service bør også bety bedre bonus for de billigste billettene, økes prisene forsvinner ihvertfall siste rest av argumentet om at prisene har sunket så mye. SAS vet at de lot 25 % bonus omfatte altfor mange bookingklasser.
__________________
Upcoming flights:
APR WAW-MUC LH 319, MUC-ARN LH 320, ARN-VIE OS 321, VIE-WAW OS E95, GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 09:43   #3
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen

Jeg tipper at vi får enda mer avvik, siden SAS Norge er jo så godt som en LCC.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 10:37   #4
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Jeg tipper at vi får enda mer avvik, siden SAS Norge er jo så godt som en LCC.

-A
Og da må det forbli slik til evig tid ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 10:38   #5
Flyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
Default Re: Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen

SAS Norge er vel det eneste SK-selskapet med gratis frokost og kaffe...? Tre-klasse i kabinen på Europa er vel heller ikke noe tegn på LCC?
Flyer is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 10:44   #6
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
Og da må det forbli slik til evig tid ?
Nei, men nå var det SAS Sverige som skulle finne på noe nytt, og disse SAS-selskapene har jo ingne tendens til å være veldig samkjørte. Det kan jo være at dette er svensk for "Vi relanserer service!" og så får vi ingen endringer også da?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 10:59   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,690
Default Re: Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen

Quote:
Originally Posted by Flyer View Post
SAS Norge er vel det eneste SK-selskapet med gratis frokost og kaffe...?
NO/SK/DK har alle frokost innenriks, som for de fleste flygingene er de korteste. Jo lenger man flyr, jo dårligere service.......

Innenriks:
NO har gratis kaffe på dagtid
SE selger mat og drikke på dagtid
DK har ingen ting

Forøvrig har jeg også sett at prisene for å handle ombord varierer avhengig av SAS-selskap, så de bør jo enten bestemme seg for om de vil være et selskap (SAS) eller dele det helt opp. Det blir jo bare forvirrende når man til CPH betaler NOK 30 for noe småpukk, og hjem igjen NOK 35 fordi de snakket dansk på hjemveien.

Service handler jo litt om forutsigbarhet, men uttalelsen i Sverige frykter jeg at det mange oppfatter som service fremdeles blir like dårlig, mens det man oppfatter som dill-dall blir endret. Når de for litt siden innførte "låsing av seating" to timer før avgang så ble jo det tatt frem som et bra servicetiltak.

Skal se at siden en del folk etter hvert har begynt å skjønne forskjell på de tre klassene og servicenivåene så snur de rundt på hele greia igjen.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 12:03   #8
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen

Det enkleste er ofte det beste...... Trenger jeg si mer
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 15:31   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen

Jeg reiste CPH-MUC i går, og i setelommen lå det menyer fra SAS Sverige. Dette oppdaget crewet først da de var i gang med bestillingene, altså lenge etter at de hadde bedt oss om å se på menyen i stollommen. Det var ingen danske menyer å oppdrive i maskinen og salgsrunden tok derfor veldig lang tid...
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 16:42   #10
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
Default Re: Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen

Tiden er mildt sagt overmoden for at SAS gjør noe med disse konseptene sine. Litt mer service og litt færre konsepter- eksemplet ovenfor fra CPH-MUC i går er jo et av mange komiske problemer.
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 16:43   #11
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Det enkleste er ofte det beste...... Trenger jeg si mer
Ja, enkelt som fy aa betale for sete, bagasje etc. to ganger hver vei dersom du skal connecte...

Dersom SAS har litt baller, kan de virkelig gjoere en stor forskjell.

1. Faa de ansatte med paa de nye endringene. Lag en markant endring slik at de ansatte OENSKER aa vaere med aa vinne veksten fra konkurrentene og vaere delaktig i aa fylle opp flyene. Profit sharing og aerlighet er stikkord. Man maa jobbe sammen ikke mot hverandre. SAS kulturen er utrolig destruktiv, dette maa endres
2. Oek prisene slik at pkt 3 og 4 loenner seg. Oekt profitt og omsetning kommer av seg selv ved oekt tilstromning av nye passasjerer.
3. Gi gratis mat og drikke paa alle flygningene a la LH. Frokost om morran, en liten sandwich resten av dagen.
4. Gi 100% Eurobonus poeng i alle bookingklassene.
5. Gjoer dette ENKELT slik at til og med muttern faar dette med seg.

Dersom SAS ikke gjoer noe halveis som vanlig, men gjoer dette skikkelig og at folk merker forskjell har man differensiert seg fra konkurrenten og man har masse grunner til aa velge SAS selv om SAS ikke alltid er billigst.

Dersom de foelger denne planen, blir livet meget mer vanskelig for sleipe Kjos
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 17:23   #12
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
Default Re: Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen

Helt enig med Tommy.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 18:16   #13
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen

Kunne ike sies bedre ! Trist for SK er også at de som har flyttet vekk fra EuroBonus og inngått nytt "ekteskap" komme rikke tilbake med det første.....
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 18:20   #14
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Kunne ike sies bedre ! Trist for SK er også at de som har flyttet vekk fra EuroBonus og inngått nytt "ekteskap" komme rikke tilbake med det første.....
Tror ikke paa deg ett sekund, Reidar

Du velger det selskapet som har best pris, ferdig med det. Og jeg er overbevist om at du heller hadde valgt mitt "nye SAS" paa alle dine flighter innen Europa med 125% poeng, haug med non stop flygninger fra OSL og full service over et stopp som tar en dag av ferien hver vei dersom prisen hadde vaert riktig
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 18:48   #15
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen

Vel, i Europa velger jeg fortsatt SK elle LH uansett pga direktelinjer dersom prisen er behagelig. Betaler gjerne mer enn DY.

Blåser i poengopptjening i Europa. I år har jeg hatt tre LH og tre står igjen. Dessuten med SK har jeg to til NAP og SVQ...

MEN, Tommy du har delvis rett, dersom jeg får 125 % poeng vil jeg muligens opprettholde EuroBonus som et nr. 2 program ! Men ikke elite. Altfor stusselig med elite ekstrapoeng der.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 18:55   #16
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Vel, i Europa velger jeg fortsatt SK elle LH uansett pga direktelinjer dersom prisen er behagelig. Betaler gjerne mer enn DY.

Blåser i poengopptjening i Europa. I år har jeg hatt tre LH og tre står igjen. Dessuten med SK har jeg to til NAP og SVQ...

MEN, Tommy du har delvis rett, dersom jeg får 125 % poeng vil jeg muligens opprettholde EuroBonus som et nr. 2 program ! Men ikke elite. Altfor stusselig med elite ekstrapoeng der.
Merk at SAS gir 125% grunnpoeng (EQM) til gullmedlemmer noe ikke Flying Blues gjoer, slik at det blir lettere aa beholde statusen. Innen Europa vil du som EBG oppnaa like mange poeng som Flying Blues dersom SAS hadde gitt 100%.

Naar det gjelder langrutene, spiller det jo ingen rolle om du velger torturmaskinene til alliansen for roekla. SAS selger jo 86% av setene sine uansett . Det du dog aldri opplever paa CO, AF eller KLM er aa faa oppgradering naar du reiser langt. Som EBG mottar man utrolig ofte oppgradering til Extra eller Business. Det er i mine oeyne verdt ganske mye! I tillegg kan du oppgradere til Extra paa poeng uansett hvilken bookingklasse du reiser i for kun 10K poeng. Det er en meget god value!

Det er jo ogsaa en overhengende fare at det eneste ordentlige flyselskapet i alliansen for roekla velger aa hoppe over til Star Alliance. Hva gjoer du dersom CO gjoer det, Reidar??
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2008, 00:10   #17
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen

Tommy 777, jeg tror ikke det grann på at "ditt SAS" vil oppstå selv om tanken er fin. I SAS skal kostnadene skjæres ned innafor beinmargen og det er overhodet ikke rom for noe som helst gratis catering ombord. Husk, man skal konkurrere med DY, og skal ditt SAS oppstå som du vil må prisene økes såpass mye at mye volum vil gå tapt. SAS har ganske enkelt ikke råd til å miste mye markedsandeler i disse tider.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers

Last edited by MD11; 03-06-2008 at 00:12.
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2008, 00:27   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen

Med en slik tankegang passer du rett inn i SAS ledelsen, MD11... SAS klarer aldri aa spare seg til seier i noen som helst kamp.

En litt fremtidsrettende og aggresiv strategi kontra typisk SAS strategi (komplett forvirring og famling i blinde) er det jeg foreslaar. Og hvor mye pr. pax tror du litt catering vil koste?? La oss si 30 kroner t/r pr. passasjer. Dersom strategien gjennomfoeres paa et skikkelig vis og folk merker forskjellen kommer SAS til aa vinne denne kampen og volumet vil gaa opp noe som igjen soerger for at SAS faktisk finansierer denne cateringen og mye mer enn de 30 kronene dette kanskje koste. Faktum er at folk er villig til aa betale noen smaapenger ekstra for aa slippe nickel and dimeing med kost for seter og bagasje, motta poeng og god service ombord.

Det forutsettes at SAS gjoer dette skikkelig og enkelt, da vil kundene komme tilbake av seg selv.

Dessverre (og heldigvis for DY) vil nok dette aldri skje...
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2008, 00:36   #19
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen

Catering koster MYE mer en kr 30,- pr. passasjer, det er rett og slett svindyrt. Se på BA og LH, de har beholdt fullservice og følger begrepet skomaker bli ved din lest. Men SK skal prøve alt og ender opp som en hybrid som ingen passasjer forstår seg på. Noe er gratis, annet skal betales for. Dette blir bare surr. Men BA og LH har et mye større hjemmemarked og ta av og ikke minst mange flere lukrative longhauls. De får volum uansett. Hvis SK setter opp prisene slik at differansen til f eks DY blir for stor så vil de miste masse markedsandeler.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2008, 00:49   #20
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Catering koster MYE mer en kr 30,- pr. passasjer, det er rett og slett svindyrt. Se på BA og LH, de har beholdt fullservice og følger begrepet skomaker bli ved din lest. Men SK skal prøve alt og ender opp som en hybrid som ingen passasjer forstår seg på. Noe er gratis, annet skal betales for. Dette blir bare surr. Men BA og LH har et mye større hjemmemarked og ta av og ikke minst mange flere lukrative longhauls. De får volum uansett. Hvis SK setter opp prisene slik at differansen til f eks DY blir for stor så vil de miste masse markedsandeler.
Ehhh... Det er jo dette jeg forsoeker aa si... Hjemmemarkedet er jo stort nok. Hvor tror du DY henter veksten sin fra??? SAS mister jo ikke passasjerer, tvert om, men de vinner ikke noe av den store veksten Dersom SAS vinner 1/3 av denne veksten vil SAS sin kabinfaktor gaa opp betraktelig noe som igjen vil si at man vil tjene mer og dekke ekstrakostnadene en slik satsing vil koste og vel saa det
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc) ghostern Småprat 619 22-01-2020 18:51
Krisen kradser i BLL? Joker7913 Flyforum 2 31-12-2009 15:20
Endelig gode SAS priser i biz fra USA, men dessverre skjoenner ikke SAS poenget Tommy777 Reiseforum 2 04-06-2009 02:38
QF og BA om krisen sk931 Flyforum 5 14-04-2009 21:02
Bud eller nyemission kan rädda SAS RIBRO Flyforum 30 03-09-2008 16:03


All times are GMT +2. The time now is 05:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.