![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Spennende å se hva det blir av det da, prisene greier de vel å jekke opp rakst, men hva mener de med servicen??
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1063&a=774996 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#3 |
Ute på tur
|
![]()
Jeg tipper at vi får enda mer avvik, siden SAS Norge er jo så godt som en LCC.
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
SAS Norge er vel det eneste SK-selskapet med gratis frokost og kaffe...? Tre-klasse i kabinen på Europa er vel heller ikke noe tegn på LCC?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ute på tur
|
![]()
Nei, men nå var det SAS Sverige som skulle finne på noe nytt, og disse SAS-selskapene har jo ingne tendens til å være veldig samkjørte. Det kan jo være at dette er svensk for "Vi relanserer service!" og så får vi ingen endringer også da?
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Innenriks: NO har gratis kaffe på dagtid SE selger mat og drikke på dagtid DK har ingen ting Forøvrig har jeg også sett at prisene for å handle ombord varierer avhengig av SAS-selskap, så de bør jo enten bestemme seg for om de vil være et selskap (SAS) eller dele det helt opp. Det blir jo bare forvirrende når man til CPH betaler NOK 30 for noe småpukk, og hjem igjen NOK 35 fordi de snakket dansk på hjemveien. Service handler jo litt om forutsigbarhet, men uttalelsen i Sverige frykter jeg at det mange oppfatter som service fremdeles blir like dårlig, mens det man oppfatter som dill-dall blir endret. Når de for litt siden innførte "låsing av seating" to timer før avgang så ble jo det tatt frem som et bra servicetiltak. Skal se at siden en del folk etter hvert har begynt å skjønne forskjell på de tre klassene og servicenivåene så snur de rundt på hele greia igjen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det enkleste er ofte det beste......
![]() ![]()
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Jeg reiste CPH-MUC i går, og i setelommen lå det menyer fra SAS Sverige. Dette oppdaget crewet først da de var i gang med bestillingene, altså lenge etter at de hadde bedt oss om å se på menyen i stollommen. Det var ingen danske menyer å oppdrive i maskinen og salgsrunden tok derfor veldig lang tid...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Tiden er mildt sagt overmoden for at SAS gjør noe med disse konseptene sine. Litt mer service og litt færre konsepter- eksemplet ovenfor fra CPH-MUC i går er jo et av mange komiske problemer.
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ja, enkelt som fy aa betale for sete, bagasje etc. to ganger hver vei dersom du skal connecte...
![]() Dersom SAS har litt baller, kan de virkelig gjoere en stor forskjell. 1. Faa de ansatte med paa de nye endringene. Lag en markant endring slik at de ansatte OENSKER aa vaere med aa vinne veksten fra konkurrentene og vaere delaktig i aa fylle opp flyene. Profit sharing og aerlighet er stikkord. Man maa jobbe sammen ikke mot hverandre. SAS kulturen er utrolig destruktiv, dette maa endres 2. Oek prisene slik at pkt 3 og 4 loenner seg. Oekt profitt og omsetning kommer av seg selv ved oekt tilstromning av nye passasjerer. 3. Gi gratis mat og drikke paa alle flygningene a la LH. Frokost om morran, en liten sandwich resten av dagen. 4. Gi 100% Eurobonus poeng i alle bookingklassene. 5. Gjoer dette ENKELT slik at til og med muttern faar dette med seg. Dersom SAS ikke gjoer noe halveis som vanlig, men gjoer dette skikkelig og at folk merker forskjell har man differensiert seg fra konkurrenten og man har masse grunner til aa velge SAS selv om SAS ikke alltid er billigst. Dersom de foelger denne planen, blir livet meget mer vanskelig for sleipe Kjos |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]()
Helt enig med Tommy.
S |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Kunne ike sies bedre ! Trist for SK er også at de som har flyttet vekk fra EuroBonus og inngått nytt "ekteskap" komme rikke tilbake med det første.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Du velger det selskapet som har best pris, ferdig med det. Og jeg er overbevist om at du heller hadde valgt mitt "nye SAS" paa alle dine flighter innen Europa med 125% poeng, haug med non stop flygninger fra OSL og full service over et stopp som tar en dag av ferien hver vei dersom prisen hadde vaert riktig |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Vel, i Europa velger jeg fortsatt SK elle LH uansett pga direktelinjer dersom prisen er behagelig. Betaler gjerne mer enn DY.
Blåser i poengopptjening i Europa. I år har jeg hatt tre LH og tre står igjen. Dessuten med SK har jeg to til NAP og SVQ... MEN, Tommy du har delvis rett, dersom jeg får 125 % poeng vil jeg muligens opprettholde EuroBonus som et nr. 2 program ! Men ikke elite. Altfor stusselig med elite ekstrapoeng der. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Naar det gjelder langrutene, spiller det jo ingen rolle om du velger torturmaskinene til alliansen for roekla. SAS selger jo 86% av setene sine uansett ![]() Det er jo ogsaa en overhengende fare at det eneste ordentlige flyselskapet i alliansen for roekla velger aa hoppe over til Star Alliance. Hva gjoer du dersom CO gjoer det, Reidar?? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Tommy 777, jeg tror ikke det grann på at "ditt SAS" vil oppstå selv om tanken er fin. I SAS skal kostnadene skjæres ned innafor beinmargen og det er overhodet ikke rom for noe som helst gratis catering ombord. Husk, man skal konkurrere med DY, og skal ditt SAS oppstå som du vil må prisene økes såpass mye at mye volum vil gå tapt. SAS har ganske enkelt ikke råd til å miste mye markedsandeler i disse tider.
MD11 - King Of The TriHolers Last edited by MD11; 03-06-2008 at 00:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Med en slik tankegang passer du rett inn i SAS ledelsen, MD11... SAS klarer aldri aa spare seg til seier i noen som helst kamp.
En litt fremtidsrettende og aggresiv strategi kontra typisk SAS strategi (komplett forvirring og famling i blinde) er det jeg foreslaar. Og hvor mye pr. pax tror du litt catering vil koste?? La oss si 30 kroner t/r pr. passasjer. Dersom strategien gjennomfoeres paa et skikkelig vis og folk merker forskjellen kommer SAS til aa vinne denne kampen og volumet vil gaa opp noe som igjen soerger for at SAS faktisk finansierer denne cateringen og mye mer enn de 30 kronene dette kanskje koste. Faktum er at folk er villig til aa betale noen smaapenger ekstra for aa slippe nickel and dimeing med kost for seter og bagasje, motta poeng og god service ombord. Det forutsettes at SAS gjoer dette skikkelig og enkelt, da vil kundene komme tilbake av seg selv. Dessverre (og heldigvis for DY) vil nok dette aldri skje... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Catering koster MYE mer en kr 30,- pr. passasjer, det er rett og slett svindyrt. Se på BA og LH, de har beholdt fullservice og følger begrepet skomaker bli ved din lest. Men SK skal prøve alt og ender opp som en hybrid som ingen passasjer forstår seg på. Noe er gratis, annet skal betales for. Dette blir bare surr. Men BA og LH har et mye større hjemmemarked og ta av og ikke minst mange flere lukrative longhauls. De får volum uansett. Hvis SK setter opp prisene slik at differansen til f eks DY blir for stor så vil de miste masse markedsandeler.
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc) | ghostern | Småprat | 619 | 22-01-2020 18:51 |
Krisen kradser i BLL? | Joker7913 | Flyforum | 2 | 31-12-2009 15:20 |
Endelig gode SAS priser i biz fra USA, men dessverre skjoenner ikke SAS poenget | Tommy777 | Reiseforum | 2 | 04-06-2009 02:38 |
QF og BA om krisen | sk931 | Flyforum | 5 | 14-04-2009 21:02 |
Bud eller nyemission kan rädda SAS | RIBRO | Flyforum | 30 | 03-09-2008 16:03 |