Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-05-2008, 19:29   #1
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Default Olieselskaber forlanger cash up

FRONT !

Drivstoffleverandører begynner nå å forlange kontant forhåndbetaling for drivstoff som bestilles av flyselskapene. Flere og flere flyselskap verden over er under hardt press i det prisen på drivstoff til fly igjen har steget dramatisk.

http://www.hangar.no/news/120/ARTICL...008-05-26.html


Tja, somom flyselskaber ikke er presset hård på
likviditeten i forvejen, hvis denne praksis breder sig
spår jeg snarlige kollaps hos de likviditetsmæssigt hårderst
pressede selskaber.
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).

Last edited by Jan; 26-05-2008 at 19:31.
Jan is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2008, 19:49   #2
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Olieselskaber forlanger cash up

Ser vel for meg at dette i første omgang gjelder de selskapene som er strapped for cash, som for eksempel Sterling. Utover det er jo kredittid noe som også er en forhandlingssak, og jeg tipper at f.eks. BA har gode kort på hånden her...
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2008, 20:23   #3
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Olieselskaber forlanger cash up

Hvis dette breder sig, kan det jo blive et slagtehus....Nogen klarer sig, og nogen vil hurtigt
stoppe deres flyvninger, hvis ikke de kan betale ved kasse 1....Man kan jo godt have bange anelser....
Men jeg vil nu se det i praksis før jeg tror det

hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2008, 23:03   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,452
Default Re: Olieselskaber forlanger cash up

Dette er dramatisk. Det vil skjaere dypt inn i cashreservene til de som trenger det mest. Oljeselskapene faar enda mer blod paa hendene ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2008, 23:10   #5
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Olieselskaber forlanger cash up

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Dette er dramatisk. Det vil skjaere dypt inn i cashreservene til de som trenger det mest. Oljeselskapene faar enda mer blod paa hendene ...
Tja, nå driver de også business for å tjene penger - ikke være blåkors for luftfarten. Problemet ligger vel heller i luftfarten som ikke har marginer som gir rom for denne typen kostnadsøkning. Minner litt om dottkom (og gikk) i IT-bransjen for noen år tilbake der visse "mastodonter" ble dømt nord og ned, men det var dottkommerne som gikk.

Jeg er nå så bakstreversk at jeg fortsatt synes det er greit at de selskapene jeg handler hos skal tjene litt penger på transaksjonen slik at de er der i morgen når jeg skal hjem (luftfartsbransjen), kan klage på utført arbeid (håndverkere), eller kjøpe mer etterhvert som kopper og kar knuses. Jeg vet at dette er tankegods fra forrige århundre, ja forrige årtusen, men jeg trives med det.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2008, 23:26   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,452
Default Re: Olieselskaber forlanger cash up

Vel - driver man business er det normalt med 30-60 dagers betalingsutsettelse ... forstyrrer man denne balansen, faar det konsekvenser.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2008, 23:27   #7
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Olieselskaber forlanger cash up

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Vel - driver man business er det normalt med 30-60 dagers betalingsutsettelse ... forstyrrer man denne balansen, faar det konsekvenser.
Det kommer litt an på kredittverdigheten til kunden det. Der jeg jobber velger vi ofte å ikke bruke underleverandører med dårlig likviditet og styrer unna de samme kundene...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2008, 23:31   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,452
Default Re: Olieselskaber forlanger cash up

Her snakker vi om en leverandoer som skrur opp prisene med 400% siden 1999 .. og saa forlanger forhaandsbetaling fordi de er redde for ikke aa bli betalt?? HALLOOOOOO!!!!!!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2008, 23:41   #9
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Olieselskaber forlanger cash up

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Her snakker vi om en leverandoer som skrur opp prisene med 400% siden 1999 .. og saa forlanger forhaandsbetaling fordi de er redde for ikke aa bli betalt?? HALLOOOOOO!!!!!!
Det er på kanten, men de har bukta, begge endene og ballene i en nøtteknekker og kan gjøre hva de vil - og gjør det.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2008, 12:50   #10
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Olieselskaber forlanger cash up

Det jobbes på spreng med alternativt drivstoff og om ikke lenge håper jeg vi vil se resultat som gir oljeselskapene noe å tenke på.....
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2008, 13:46   #11
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,889
Default Re: Olieselskaber forlanger cash up

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Det er på kanten, men de har bukta, begge endene og ballene i en nøtteknekker og kan gjøre hva de vil - og gjør det.
Du glemmer at oljebransjen selv er saa svak at de "maa" ha store skatteletter...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 27-05-2008, 14:01   #12
SH 7
Newcomer
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 23
Default Re: Olieselskaber forlanger cash up

Dette har vært gjort før. I USA var det in sin tid et selskap som fikk "no fuel credit". det tok bare et par dager, så stoppet all flygning.
Sa hvis et selskap har dårlig likviditet så er det fort kroken på døra
SH 7 is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2008, 16:27   #13
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Olieselskaber forlanger cash up

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Du glemmer at oljebransjen selv er saa svak at de "maa" ha store skatteletter...
Tipper det fort blir slutt paa det naar apen flytter tilbake til Houston Zoo og Obama kommer inn
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2008, 16:33   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,452
Default Re: Olieselskaber forlanger cash up

Selg ikke skinnet foer bjoernen er skutt. Jeg har liten tro paa at et skifte i Det Hvite Hus vil gi saerlige endringer i oljeprisens trend. Ettersom 2012-olje allerede naa gaar for 115-120 dollar fatet, viser det tydelig hva markedet tror om hva som skjer etter valget.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2008, 16:45   #15
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Olieselskaber forlanger cash up

joda, men skattelette for oljebransjen kan de nok se langt etter
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2008, 17:14   #16
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Olieselskaber forlanger cash up

det er dramatisk, men som Someone sier - det er neppe alle selskaper som mister kreditten. Med den likviditetsskvisen særlig amerikanske flyselskaper er i om dagne, kan jeg forstå at oljeselskapene vil sikre seg. Ikke moro om de store kundene går i Chapter 11. Hvem vet, kanskje det er dette som skal til for å sende et par av de store i Chapter 7 og gjøre noe med den enorme overkapasiteten som truer. For de av oss som har vært borte i spillteori er jo dette et klassisk "fangens dilemma". Alle flyselskapene i USA hadde vært better off om de satte opp prisene og parkerte fly i ørkenen. Men, ingen tør ta det første skrittet, fordi det alltid er en eller annen jæ*** som ikke spiller med.

Husker da det begynte å gå rykter om at Swissair måtte betale cash for fuel i Europa i 2001. Da tok det ikke lang tid før flere flyselskaper kansellerte interline-avtalen med SR og representanter for leasingselskapene begynte å ta arrest i fly rundtomkring. I mangel av "feige" Chapter 11-regler, var det kroken på døren og konkurs.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2008, 18:12   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,051
Default Re: Olieselskaber forlanger cash up

Og sett fra en samfunnmessig sysnpunkt er heller ikke konkursen alltid et negativt onde. Det er selvsagt kjipt for dem det rammer, men det hjelper til å fjerne og luke ut råtne selskaper, slik at nye friske kan komme til.

I USA er det en overkapasitet som har presset prisene alt for langt ned i forhold til kostnadsnivået. Siden etterspørsel neppe kommer til å øke i disse tider må da heller kapasiteten kuttes og det kan enten skje frivillig ved at alle gjør det eller at en eller flere aktører av betydning går konkurs. Som CK forklarer så skal de mye til for at de første skjer da det nturligvis alltid vil være noen som ikke følger "reglene". At da enkelte blir dyttet over kanten og "hjulpet" frem til konkurs, kan da heller sammenlignes med å hurtig røske av et plaster, det gjør vondt der og da, men på lang sikt blir smerten mindre. Dessuten har man som leverandør seg og sine aksjonærer og ansatte å passe på, en dårlig og usikker kundes ve og vel kommer langt bak i rekken av prioriteringer
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2008, 18:51   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Olieselskaber forlanger cash up

Lurer paa hvilken overkapasitet det er det siktes til. Alle de store her i USA, bortsett fra Southwest, flyr med 80%+ av setene sine solgt. Det er noe europeiske flyselskaper bare kan droemme om..

De store her i USA har for lenge siden startet aa redusere kapasitet innenriks i USA, UA startet tidlig i 2007, lenge foer oljeprisen gikk amok

Naar det er sagt, vil det selvsagt naa bli mye mindre etterspoersel her i USA og de amerikanske flyselskapene satser naa mye mer internasjonalt noe som igjen kan faa konsekvenser for europeiske flyselskaper.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2008, 18:58   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,051
Default Re: Olieselskaber forlanger cash up

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Lurer paa hvilken overkapasitet det er det siktes til. Alle de store her i USA, bortsett fra Southwest, flyr med 80%+ av setene sine solgt. Det er noe europeiske flyselskaper bare kan droemme om..
Over-/underkapasiteten har ikke nødvendigvis kun å gjøre med belegget ombord. Overkapasiteten i USA kan sees i form av prispress, og ikke halvfulle fly
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 27-05-2008 at 19:06.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2008, 19:01   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,452
Default Re: Olieselskaber forlanger cash up

Naa ble jeg forvirret ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Cash upgrade hos LH? bergejm Reiseforum 3 21-08-2012 22:42
Upgrade for cash, BA JoeW Reiseforum 13 28-06-2012 08:34
SAS forlanger 1/2 mia. i erstatning af Bombardier Jan Flyforum 4 03-10-2007 23:08
SAS forlanger gebyr for å refundere skatter og avgifter dc9-21 Flyforum 5 25-11-2005 12:14
Fuelprisene gir cash-problemer LN-MOW Flyforum 0 11-03-2005 14:28


All times are GMT +2. The time now is 02:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.