![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
|
![]()
FRONT !
Drivstoffleverandører begynner nå å forlange kontant forhåndbetaling for drivstoff som bestilles av flyselskapene. Flere og flere flyselskap verden over er under hardt press i det prisen på drivstoff til fly igjen har steget dramatisk. http://www.hangar.no/news/120/ARTICL...008-05-26.html Tja, somom flyselskaber ikke er presset hård på likviditeten i forvejen, hvis denne praksis breder sig spår jeg snarlige kollaps hos de likviditetsmæssigt hårderst pressede selskaber.
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry). Last edited by Jan; 26-05-2008 at 19:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Ser vel for meg at dette i første omgang gjelder de selskapene som er strapped for cash, som for eksempel Sterling. Utover det er jo kredittid noe som også er en forhandlingssak, og jeg tipper at f.eks. BA har gode kort på hånden her...
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Hvis dette breder sig, kan det jo blive et slagtehus....Nogen klarer sig, og nogen vil hurtigt
stoppe deres flyvninger, hvis ikke de kan betale ved kasse 1....Man kan jo godt have bange anelser.... Men jeg vil nu se det i praksis før jeg tror det hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,452
|
![]()
Dette er dramatisk. Det vil skjaere dypt inn i cashreservene til de som trenger det mest. Oljeselskapene faar enda mer blod paa hendene ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
Jeg er nå så bakstreversk at jeg fortsatt synes det er greit at de selskapene jeg handler hos skal tjene litt penger på transaksjonen slik at de er der i morgen når jeg skal hjem (luftfartsbransjen), kan klage på utført arbeid (håndverkere), eller kjøpe mer etterhvert som kopper og kar knuses. Jeg vet at dette er tankegods fra forrige århundre, ja forrige årtusen, men jeg trives med det. ![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,452
|
![]()
Vel - driver man business er det normalt med 30-60 dagers betalingsutsettelse ... forstyrrer man denne balansen, faar det konsekvenser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Det kommer litt an på kredittverdigheten til kunden det. Der jeg jobber velger vi ofte å ikke bruke underleverandører med dårlig likviditet og styrer unna de samme kundene...
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,452
|
![]()
Her snakker vi om en leverandoer som skrur opp prisene med 400% siden 1999 .. og saa forlanger forhaandsbetaling fordi de er redde for ikke aa bli betalt?? HALLOOOOOO!!!!!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Det er på kanten, men de har bukta, begge endene og ballene i en nøtteknekker og kan gjøre hva de vil - og gjør det.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Det jobbes på spreng med alternativt drivstoff og om ikke lenge håper jeg vi vil se resultat som gir oljeselskapene noe å tenke på.....
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,889
|
![]() Quote:
![]() ![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Newcomer
Join Date: Jan 2008
Posts: 23
|
![]()
Dette har vært gjort før. I USA var det in sin tid et selskap som fikk "no fuel credit". det tok bare et par dager, så stoppet all flygning.
Sa hvis et selskap har dårlig likviditet så er det fort kroken på døra |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,452
|
![]()
Selg ikke skinnet foer bjoernen er skutt. Jeg har liten tro paa at et skifte i Det Hvite Hus vil gi saerlige endringer i oljeprisens trend. Ettersom 2012-olje allerede naa gaar for 115-120 dollar fatet, viser det tydelig hva markedet tror om hva som skjer etter valget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
joda, men skattelette for oljebransjen kan de nok se langt etter
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
det er dramatisk, men som Someone sier - det er neppe alle selskaper som mister kreditten. Med den likviditetsskvisen særlig amerikanske flyselskaper er i om dagne, kan jeg forstå at oljeselskapene vil sikre seg. Ikke moro om de store kundene går i Chapter 11. Hvem vet, kanskje det er dette som skal til for å sende et par av de store i Chapter 7 og gjøre noe med den enorme overkapasiteten som truer. For de av oss som har vært borte i spillteori er jo dette et klassisk "fangens dilemma". Alle flyselskapene i USA hadde vært better off om de satte opp prisene og parkerte fly i ørkenen. Men, ingen tør ta det første skrittet, fordi det alltid er en eller annen jæ*** som ikke spiller med.
Husker da det begynte å gå rykter om at Swissair måtte betale cash for fuel i Europa i 2001. Da tok det ikke lang tid før flere flyselskaper kansellerte interline-avtalen med SR og representanter for leasingselskapene begynte å ta arrest i fly rundtomkring. I mangel av "feige" Chapter 11-regler, var det kroken på døren og konkurs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,051
|
![]()
Og sett fra en samfunnmessig sysnpunkt er heller ikke konkursen alltid et negativt onde. Det er selvsagt kjipt for dem det rammer, men det hjelper til å fjerne og luke ut råtne selskaper, slik at nye friske kan komme til.
I USA er det en overkapasitet som har presset prisene alt for langt ned i forhold til kostnadsnivået. Siden etterspørsel neppe kommer til å øke i disse tider må da heller kapasiteten kuttes og det kan enten skje frivillig ved at alle gjør det eller at en eller flere aktører av betydning går konkurs. Som CK forklarer så skal de mye til for at de første skjer da det nturligvis alltid vil være noen som ikke følger "reglene". At da enkelte blir dyttet over kanten og "hjulpet" frem til konkurs, kan da heller sammenlignes med å hurtig røske av et plaster, det gjør vondt der og da, men på lang sikt blir smerten mindre. Dessuten har man som leverandør seg og sine aksjonærer og ansatte å passe på, en dårlig og usikker kundes ve og vel kommer langt bak i rekken av prioriteringer |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Lurer paa hvilken overkapasitet det er det siktes til. Alle de store her i USA, bortsett fra Southwest, flyr med 80%+ av setene sine solgt. Det er noe europeiske flyselskaper bare kan droemme om..
De store her i USA har for lenge siden startet aa redusere kapasitet innenriks i USA, UA startet tidlig i 2007, lenge foer oljeprisen gikk amok Naar det er sagt, vil det selvsagt naa bli mye mindre etterspoersel her i USA og de amerikanske flyselskapene satser naa mye mer internasjonalt noe som igjen kan faa konsekvenser for europeiske flyselskaper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,051
|
![]()
Over-/underkapasiteten har ikke nødvendigvis kun å gjøre med belegget ombord. Overkapasiteten i USA kan sees i form av prispress, og ikke halvfulle fly
Last edited by Someone; 27-05-2008 at 19:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,452
|
![]()
Naa ble jeg forvirret ....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Cash upgrade hos LH? | bergejm | Reiseforum | 3 | 21-08-2012 22:42 |
Upgrade for cash, BA | JoeW | Reiseforum | 13 | 28-06-2012 08:34 |
SAS forlanger 1/2 mia. i erstatning af Bombardier | Jan | Flyforum | 4 | 03-10-2007 23:08 |
SAS forlanger gebyr for å refundere skatter og avgifter | dc9-21 | Flyforum | 5 | 25-11-2005 12:14 |
Fuelprisene gir cash-problemer | LN-MOW | Flyforum | 0 | 11-03-2005 14:28 |