Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-05-2008, 19:33   #1
Bll spotter
ScanFlyer Gold

Bll spotter's Avatar

SAS SAS tigger leverandører om nødhjælp

markedsværdi er nu kun 7.4 mia svkr

http://borsen.dk/finans/nyhed/132507/

SAS tigger leverandører om nødhjælp

Krisen i SAS er dyb. Flyselskabet beder leverandørerne om at få rabat for at komme gennem de vanskelige tider. Aktien er på sit laveste siden 2003.

For at skære yderligere i omkostningerne beder SAS anført af topchef Mats Jannsson (billedet) nu i et brev til sine leverandører om en 10 procent prissænkning på varer og tjenester. Tiltaget indgår i den kortsigtede ekstra strategi plan - "Profit 2008".

"Vi presses af vigende marginaler. Årsagen til dette er, at brændstofpriserne er steget 100 procent siden 2007, mens vi samtidig har haft en økonomisk afmatning med lavere flypriser som følge," siger Patrik Knutsson, SAS' koncernindkøbschef, i en pressemeddelelse.

Det er SAS selv, der har valgt at fortælle offentligheden om det usædvanlige skridt, sent fredag eftermiddag.

SAS-aktien er faldet 73 pct. siden toppen i juli sidste år.

Samtidig varsler SAS, at man vil skære ned i antallet af leverandører i den kommende tid, og erklærer, at man ser frem til at stærke relationer og tæt samarbejde med de leverandører, der bidrager til prissænkningen. Dette sker i overensstemmelse med planen Strategi 2001.
Bll spotter is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2008, 20:30   #2
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Default Re: SAS tigger leverandører om nødhjælp

Jeg kan skjønne at økte drivstoffpriser slår tungt inn i store selskaper som SAS, men en økning på 100 prosent siden 2007 høres da helt usannsynlig ut?
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2008, 21:09   #3
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Nei det er vel ikke så usannsynlig. SAS har jo hatt futurekontrakter på bunkers som sikkert er inngått til priser langt under markedspris for 2007. Denne effekten får de ikkje i år, og derfor merker det nok økningen i bunkers sterkere enn hva markedspris på jet fuel tilsier.
LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2008, 22:19   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Oljeselskapene har skrudd opp prisen vesentlig for langtidssikring naa, saa de selskapene som er igjen i 2012 maa betale minimum 115-120 ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2008, 22:24   #5
Utflyttet
Ute på tur

Dette her er jo en blåkopi av hva Lingegård allerede har gjort en gang for noen år siden.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2008, 22:39   #6
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Ja, hadde ikke SAS en slik 'kampanje' etter 9/11? Mente aa huske at det var noe ..

Uansett .. i dag vil dette ha langt mindre sympati. Flesteparten av SAS' leverandoerer plages ogsaa av dyrt brennstoff ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2008, 23:02   #7
Utflyttet
Ute på tur

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked...=article_title

DN hdde helt tydelig en annen tanke om dette:

"SAS prøver å true seg til rabatt"

Personlig vil jeg si at jeg har liten fortåelse for en ledelse som tar slike grep, men ikke greier å samle butikken og fokus innad og fører så mange krangler med seg. Det er ikke levrandørene som skal betale gildet for all den interne krangelen i SAS.

-A
Old 23-05-2008, 23:27   #8
henning
ScanFlyer Blue

hvor mange dager siden er det at neste alle her på forumet satt å kritiserte Ryanair for å gjøre det samme?

Det er sånn det er i alle bransjer, i nedgangstider må man prøve å kutte kostnader uansett om man er SAS, Ryanair eller hvilket som helst annet selskap.
henning is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2008, 23:50   #9
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by henning View Post
hvor mange dager siden er det at neste alle her på forumet satt å kritiserte Ryanair for å gjøre det samme?

Det er sånn det er i alle bransjer, i nedgangstider må man prøve å kutte kostnader uansett om man er SAS, Ryanair eller hvilket som helst annet selskap.
Jeg har ikke sett en post om Ryanair om dette, men vis meg den så skal jeg si det samme, og så bemerke at de ser jo ut til å ha generelt bedre fokus på å kjøre butikken enn SAS, selv om det er et slaveskip, du vet hva du får der. Derfor unngår jeg også Ryanair og bryr meg om SAS.

-A
Old 24-05-2008, 00:00   #10
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Det å kutte kostnader også på slike områder er jo under kategorien "skulle bare mangle" etter min mening. Jeg har et inntrykk av at jo større selskapet er, sette fra leverandørens side, jo mer forsøker man å skvise ut på pris.
I mange tilfeller kan man få et inntrykk at de store flyselskapene og andre store organisasjoner lider av "stordriftsulemper" ved at mange leverandøerer jekker opp prisene, og pakker inne masse elementer i en storkundeavtale som til slutt fordyerer innkjøpet. Nå snakker jeg ikke spesifikt om om SAS, men har med selvsyn sett eksempler som viser dette. Som kommunepolitiker opplevde jeg også så se at de såkalte Fylkesavtalene som bandt opp leveranser til fastgitte priser i relativt lange perioder gjorde at mange produkter som ble kjøpt inn var betydelig dyrere enn hva man kunne finne til normalpris hos lokale leverandører. Ofte var prisene på disse produktene gått ned av ulike grunner, men på grunn av fastlåste prisavtaler ble det langt dyrere totalt sett.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2008, 11:05   #11
Gulboble
ScanFlyer Silver

Gulboble's Avatar

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Det å kutte kostnader også på slike områder er jo under kategorien "skulle bare mangle" etter min mening. Jeg har et inntrykk av at jo større selskapet er, sette fra leverandørens side, jo mer forsøker man å skvise ut på pris.
I mange tilfeller kan man få et inntrykk at de store flyselskapene og andre store organisasjoner lider av "stordriftsulemper" ved at mange leverandøerer jekker opp prisene, og pakker inne masse elementer i en storkundeavtale som til slutt fordyerer innkjøpet. Nå snakker jeg ikke spesifikt om om SAS, men har med selvsyn sett eksempler som viser dette. Som kommunepolitiker opplevde jeg også så se at de såkalte Fylkesavtalene som bandt opp leveranser til fastgitte priser i relativt lange perioder gjorde at mange produkter som ble kjøpt inn var betydelig dyrere enn hva man kunne finne til normalpris hos lokale leverandører. Ofte var prisene på disse produktene gått ned av ulike grunner, men på grunn av fastlåste prisavtaler ble det langt dyrere totalt sett.
Kanskje vi som kunder skulle be om 10% rabatt neste gang vi bestiller biletter ?
Forøvrig er ikke flyselskapenes (og andre selskapers) bekymring kundene, men bunnlinja og aksjonærenes krav om utbytte.
De forholdene du peker på er en utfordring, men jeg vil tro at de virksomhetene som eks har avtale med flyselskaper får risene billigere totalt sett.

Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2008, 13:38   #12
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

det blir vel på en måte litt som at man konkurranseutsetter tjenestene man kjøper?
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2008, 15:48   #13
henning
ScanFlyer Blue

til ph-ndr - her ser du linken til denne;

http://forum.flyprat.no/showthread.p...hlight=ryanair

flyplasser er jo en leverandør til flyselskapene akkurat som alt annet - mat, drikke, drivstoff, flylevrandører osv...
henning is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2008, 16:13   #14
Utflyttet
Ute på tur

Done.

dåt
dåt
dåt

-A
Old 24-05-2008, 18:50   #15
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Jeg tror Janson vil ikke komme frem med dette.

Pa den ene side finnes det hellige kuer. SAS Airlines ma kjöpe tjenester hos SGS og STS. Disse tjenester er for dyre i markeds sikt.

Pa den andre hand forsöker han a true de sma-leverandörer.
Han kan ikke presse ned leasing-rater for de meste flyene. MD80s og 737-600er sikkert, mens alle andre er mer eller mindre med stabile eller lett stigen leasing-rater i marked. Kommer SAS med virre ideers som laverer rater, finner flyene vei til CIS og Russia. Da er det hot marked.

Han kan ikke presse ned flyplassene og deres afgifter. Ellers ATC. Dette er fixe rater. Han kan jo begynne a fly til flyplasser som Weeze. Welcome etter vil Ryanair da si.

Mens, ser han igjen pa sine kostnader, sa kommer lönninger ut som den desidert störste. Og - det ma han aerlig tilgi - Management har gjört for liten a senke disse kostnader. Vi hadde streiker og i fölge av disse lönnsvekst. Mens ingen har regnet om SAS virkelig trenger alle disse folk.
Hvor mye ansatte har SAS for a fly 1 Mill. Pax? Og hvor mye har en Finnair, en Norwegian eller en Lufthansa? SAS er rett og slett forsatt overstaffed.

Jeg ser Jansons uttalelser som en confirmation av faktum at SAS Top Management har ikke de ideer og planer som trenges na a fa skipen turned around. Med denne Management vil Drage-baten sinke!
Old 24-05-2008, 19:16   #16
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

[QUOTE=BU662;272769]

Mens, ser han igjen pa sine kostnader, sa kommer lönninger ut som den desidert störste. Og - det ma han aerlig tilgi - Management har gjört for liten a senke disse kostnader. Vi hadde streiker og i fölge av disse lönnsvekst. Mens ingen har regnet om SAS virkelig trenger alle disse folk.
[QUOTE]

? , fulgt dårlig med i det siste, trodde det var tiltak på gang for en bemanningsreduksjon, det kommuniseres flere/mange tiltak, men endel personer er svært selektive i å hva som kommenteres til enhver tid.

Dessuten så er det veldig mange innkjøp og leverandører til SAS [foruten flyleasing og ATC....], og at det er noe å hente her kandet vel ikke være tvil om ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2008, 21:50   #17
C172
ScanFlyer Gold

C172's Avatar

Er vel et tidsspørsmål før aksjonærene er mer panisk en ledelsen. KLM/AirFrance aksjen har gått ned 9% tross et overskud på flere milliarder.
C172 is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2008, 04:56   #18
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Avinor Re: SAS tigger leverandører om nødhjælp

[QUOTE=P.A. VIKING;272772][QUOTE=BU662;272769]

Quote:

? , fulgt dårlig med i det siste, trodde det var tiltak på gang for en bemanningsreduksjon, det kommuniseres flere/mange tiltak, men endel personer er svært selektive i å hva som kommenteres til enhver tid.

Dessuten så er det veldig mange innkjøp og leverandører til SAS [foruten flyleasing og ATC....], og at det er noe å hente her kandet vel ikke være tvil om ?

nei P-A.

Jeg har fulgt godt med. Og för jeg la denne innleg konsulterte jeg meg med Annual Report 07.

SAS fyrer 1.000 ansatte. Mens med lönnsvekst pa ca 4-5% er netto-effekt pa bunnlinje nesten NULL. Det pagar en del lönnsforhandlinger, som vil utvilsomt före til lönnsökninger, fordi Management frykter streik som devil en prest.
Lönninger utgjör 17 Mrd SEK i kostnader. Deretter kommer fuel med 12-15 Mrd SEK. Disse to alene er mere enn 50% av total-omsetningen (52 Mrd SEK i 2007).

Selv om SAS vil klare a presse alle disse sma-leverandörer ned med 10%, sa er Netto-Effekt ikke i naerheten av 3 Mrd SEK, mens trolig 1 Mrd. SEK. Dermed ma man endelig fa S11 igang og rekke de definerte Milestones.

ATC, flyplass-avgifter og Leasing er relativ store i de restende kostnader. Sikkert, man kan argumentere, man kutter all disse mange sma leverandörer, som leverer papir, pencils, ström, vann etc med 10%, mens det hva teller er Netto-Effekt.

Netto Effekt kan du fa om du gjörer noko pa Lönnsiden (outsourcing eller fyringer) eller om du kan öke inntjening. Mens - dagens Management ikke ser en slight sjanse a öke inntjening. Man kan ikke kutte seg ned til lönnsomhet, mens man ma vokse slik at man kan fordele de store fix-kostnader pa en bedrere basis. Med dagens störrelse er SAS for sma for a vaere en levedyktig nettverk-selskap og for dyr for a vaere en nisje-aktör. Austrian har samme problem. De vil bli kjöpt av LH eller gar konk.
SAS har med dagens Management har ingen fremtid. Sa veldig bitter er det. Desverre.
Old 25-05-2008, 07:13   #19
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Hovedproblemet ligger vel initielt på eiersiden, de 4 største eierne følger ikke med, og det burde instruert styret i større grad.

Trenger SK i Scandinavia 5(!(skN,SKD,SKS,SKI,WF)XManagment + Konsernledelse i våre 3 land ?, nei det trenger man selvsagt ikke.

Så å f.eks gå for 4*AOC blir feil, selv om SOM forsvinner kunne man velge et lands AOC, å fly på det. Ha 1*Managment og baser i de andre land osv.

Tror vi ikke står så veldig langt fra hverandre i dette spørsmålet BU662 (!?)

Men at de skulle bli kjøpt av LH ? ...

Last edited by sail4fun; 25-05-2008 at 08:01.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2008, 08:19   #20
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

...er alltids noe vi kan håpe på. Lufthansa som eier vil gi et skikkelig løft og sammen med Swiss, Austrian, LOT og bmi vil dette bli et vanvittig sterkt selskap.
EB is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules