Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-05-2008, 19:33   #1
Bll spotter
ScanFlyer Gold
 
Bll spotter's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,286
SAS SAS tigger leverandører om nødhjælp

markedsværdi er nu kun 7.4 mia svkr

http://borsen.dk/finans/nyhed/132507/

SAS tigger leverandører om nødhjælp

Krisen i SAS er dyb. Flyselskabet beder leverandørerne om at få rabat for at komme gennem de vanskelige tider. Aktien er på sit laveste siden 2003.

For at skære yderligere i omkostningerne beder SAS anført af topchef Mats Jannsson (billedet) nu i et brev til sine leverandører om en 10 procent prissænkning på varer og tjenester. Tiltaget indgår i den kortsigtede ekstra strategi plan - "Profit 2008".

"Vi presses af vigende marginaler. Årsagen til dette er, at brændstofpriserne er steget 100 procent siden 2007, mens vi samtidig har haft en økonomisk afmatning med lavere flypriser som følge," siger Patrik Knutsson, SAS' koncernindkøbschef, i en pressemeddelelse.

Det er SAS selv, der har valgt at fortælle offentligheden om det usædvanlige skridt, sent fredag eftermiddag.

SAS-aktien er faldet 73 pct. siden toppen i juli sidste år.

Samtidig varsler SAS, at man vil skære ned i antallet af leverandører i den kommende tid, og erklærer, at man ser frem til at stærke relationer og tæt samarbejde med de leverandører, der bidrager til prissænkningen. Dette sker i overensstemmelse med planen Strategi 2001.
Bll spotter is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2008, 20:30   #2
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: SAS tigger leverandører om nødhjælp

Jeg kan skjønne at økte drivstoffpriser slår tungt inn i store selskaper som SAS, men en økning på 100 prosent siden 2007 høres da helt usannsynlig ut?
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2008, 21:09   #3
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: SAS tigger leverandører om nødhjælp

Nei det er vel ikke så usannsynlig. SAS har jo hatt futurekontrakter på bunkers som sikkert er inngått til priser langt under markedspris for 2007. Denne effekten får de ikkje i år, og derfor merker det nok økningen i bunkers sterkere enn hva markedspris på jet fuel tilsier.
LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2008, 22:19   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,375
Default Re: SAS tigger leverandører om nødhjælp

Oljeselskapene har skrudd opp prisen vesentlig for langtidssikring naa, saa de selskapene som er igjen i 2012 maa betale minimum 115-120 ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2008, 22:24   #5
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SAS tigger leverandører om nødhjælp

Dette her er jo en blåkopi av hva Lingegård allerede har gjort en gang for noen år siden.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2008, 22:39   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,375
Default Re: SAS tigger leverandører om nødhjælp

Ja, hadde ikke SAS en slik 'kampanje' etter 9/11? Mente aa huske at det var noe ..

Uansett .. i dag vil dette ha langt mindre sympati. Flesteparten av SAS' leverandoerer plages ogsaa av dyrt brennstoff ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2008, 23:02   #7
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SAS tigger leverandører om nødhjælp

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked...=article_title

DN hdde helt tydelig en annen tanke om dette:

"SAS prøver å true seg til rabatt"

Personlig vil jeg si at jeg har liten fortåelse for en ledelse som tar slike grep, men ikke greier å samle butikken og fokus innad og fører så mange krangler med seg. Det er ikke levrandørene som skal betale gildet for all den interne krangelen i SAS.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2008, 23:27   #8
henning
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Location: Sandefjord
Posts: 105
Default Re: SAS tigger leverandører om nødhjælp

hvor mange dager siden er det at neste alle her på forumet satt å kritiserte Ryanair for å gjøre det samme?

Det er sånn det er i alle bransjer, i nedgangstider må man prøve å kutte kostnader uansett om man er SAS, Ryanair eller hvilket som helst annet selskap.
henning is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2008, 23:50   #9
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SAS tigger leverandører om nødhjælp

Quote:
Originally Posted by henning View Post
hvor mange dager siden er det at neste alle her på forumet satt å kritiserte Ryanair for å gjøre det samme?

Det er sånn det er i alle bransjer, i nedgangstider må man prøve å kutte kostnader uansett om man er SAS, Ryanair eller hvilket som helst annet selskap.
Jeg har ikke sett en post om Ryanair om dette, men vis meg den så skal jeg si det samme, og så bemerke at de ser jo ut til å ha generelt bedre fokus på å kjøre butikken enn SAS, selv om det er et slaveskip, du vet hva du får der. Derfor unngår jeg også Ryanair og bryr meg om SAS.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2008, 00:00   #10
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: SAS tigger leverandører om nødhjælp

Det å kutte kostnader også på slike områder er jo under kategorien "skulle bare mangle" etter min mening. Jeg har et inntrykk av at jo større selskapet er, sette fra leverandørens side, jo mer forsøker man å skvise ut på pris.
I mange tilfeller kan man få et inntrykk at de store flyselskapene og andre store organisasjoner lider av "stordriftsulemper" ved at mange leverandøerer jekker opp prisene, og pakker inne masse elementer i en storkundeavtale som til slutt fordyerer innkjøpet. Nå snakker jeg ikke spesifikt om om SAS, men har med selvsyn sett eksempler som viser dette. Som kommunepolitiker opplevde jeg også så se at de såkalte Fylkesavtalene som bandt opp leveranser til fastgitte priser i relativt lange perioder gjorde at mange produkter som ble kjøpt inn var betydelig dyrere enn hva man kunne finne til normalpris hos lokale leverandører. Ofte var prisene på disse produktene gått ned av ulike grunner, men på grunn av fastlåste prisavtaler ble det langt dyrere totalt sett.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2008, 11:05   #11
Gulboble
ScanFlyer Silver
 
Gulboble's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
Default Re: SAS tigger leverandører om nødhjælp

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Det å kutte kostnader også på slike områder er jo under kategorien "skulle bare mangle" etter min mening. Jeg har et inntrykk av at jo større selskapet er, sette fra leverandørens side, jo mer forsøker man å skvise ut på pris.
I mange tilfeller kan man få et inntrykk at de store flyselskapene og andre store organisasjoner lider av "stordriftsulemper" ved at mange leverandøerer jekker opp prisene, og pakker inne masse elementer i en storkundeavtale som til slutt fordyerer innkjøpet. Nå snakker jeg ikke spesifikt om om SAS, men har med selvsyn sett eksempler som viser dette. Som kommunepolitiker opplevde jeg også så se at de såkalte Fylkesavtalene som bandt opp leveranser til fastgitte priser i relativt lange perioder gjorde at mange produkter som ble kjøpt inn var betydelig dyrere enn hva man kunne finne til normalpris hos lokale leverandører. Ofte var prisene på disse produktene gått ned av ulike grunner, men på grunn av fastlåste prisavtaler ble det langt dyrere totalt sett.
Kanskje vi som kunder skulle be om 10% rabatt neste gang vi bestiller biletter ?
Forøvrig er ikke flyselskapenes (og andre selskapers) bekymring kundene, men bunnlinja og aksjonærenes krav om utbytte.
De forholdene du peker på er en utfordring, men jeg vil tro at de virksomhetene som eks har avtale med flyselskaper får risene billigere totalt sett.
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE:



Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2008, 13:38   #12
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: SAS tigger leverandører om nødhjælp

det blir vel på en måte litt som at man konkurranseutsetter tjenestene man kjøper?
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2008, 15:48   #13
henning
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Location: Sandefjord
Posts: 105
Default Re: SAS tigger leverandører om nødhjælp

til ph-ndr - her ser du linken til denne;

http://forum.flyprat.no/showthread.p...hlight=ryanair

flyplasser er jo en leverandør til flyselskapene akkurat som alt annet - mat, drikke, drivstoff, flylevrandører osv...
henning is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2008, 16:13   #14
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SAS tigger leverandører om nødhjælp

Done.

dåt
dåt
dåt

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2008, 18:50   #15
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS tigger leverandører om nødhjælp

Jeg tror Janson vil ikke komme frem med dette.

Pa den ene side finnes det hellige kuer. SAS Airlines ma kjöpe tjenester hos SGS og STS. Disse tjenester er for dyre i markeds sikt.

Pa den andre hand forsöker han a true de sma-leverandörer.
Han kan ikke presse ned leasing-rater for de meste flyene. MD80s og 737-600er sikkert, mens alle andre er mer eller mindre med stabile eller lett stigen leasing-rater i marked. Kommer SAS med virre ideers som laverer rater, finner flyene vei til CIS og Russia. Da er det hot marked.

Han kan ikke presse ned flyplassene og deres afgifter. Ellers ATC. Dette er fixe rater. Han kan jo begynne a fly til flyplasser som Weeze. Welcome etter vil Ryanair da si.

Mens, ser han igjen pa sine kostnader, sa kommer lönninger ut som den desidert störste. Og - det ma han aerlig tilgi - Management har gjört for liten a senke disse kostnader. Vi hadde streiker og i fölge av disse lönnsvekst. Mens ingen har regnet om SAS virkelig trenger alle disse folk.
Hvor mye ansatte har SAS for a fly 1 Mill. Pax? Og hvor mye har en Finnair, en Norwegian eller en Lufthansa? SAS er rett og slett forsatt overstaffed.

Jeg ser Jansons uttalelser som en confirmation av faktum at SAS Top Management har ikke de ideer og planer som trenges na a fa skipen turned around. Med denne Management vil Drage-baten sinke!
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2008, 19:16   #16
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS tigger leverandører om nødhjælp

[QUOTE=BU662;272769]

Mens, ser han igjen pa sine kostnader, sa kommer lönninger ut som den desidert störste. Og - det ma han aerlig tilgi - Management har gjört for liten a senke disse kostnader. Vi hadde streiker og i fölge av disse lönnsvekst. Mens ingen har regnet om SAS virkelig trenger alle disse folk.
[QUOTE]

? , fulgt dårlig med i det siste, trodde det var tiltak på gang for en bemanningsreduksjon, det kommuniseres flere/mange tiltak, men endel personer er svært selektive i å hva som kommenteres til enhver tid.

Dessuten så er det veldig mange innkjøp og leverandører til SAS [foruten flyleasing og ATC....], og at det er noe å hente her kandet vel ikke være tvil om ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2008, 21:50   #17
C172
ScanFlyer Gold
 
C172's Avatar
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
Default Re: SAS tigger leverandører om nødhjælp

Er vel et tidsspørsmål før aksjonærene er mer panisk en ledelsen. KLM/AirFrance aksjen har gått ned 9% tross et overskud på flere milliarder.
C172 is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2008, 04:56   #18
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Avinor Re: SAS tigger leverandører om nødhjælp

[QUOTE=P.A. VIKING;272772][QUOTE=BU662;272769]

Mens, ser han igjen pa sine kostnader, sa kommer lönninger ut som den desidert störste. Og - det ma han aerlig tilgi - Management har gjört for liten a senke disse kostnader. Vi hadde streiker og i fölge av disse lönnsvekst. Mens ingen har regnet om SAS virkelig trenger alle disse folk.
Quote:

? , fulgt dårlig med i det siste, trodde det var tiltak på gang for en bemanningsreduksjon, det kommuniseres flere/mange tiltak, men endel personer er svært selektive i å hva som kommenteres til enhver tid.

Dessuten så er det veldig mange innkjøp og leverandører til SAS [foruten flyleasing og ATC....], og at det er noe å hente her kandet vel ikke være tvil om ?

nei P-A.

Jeg har fulgt godt med. Og för jeg la denne innleg konsulterte jeg meg med Annual Report 07.

SAS fyrer 1.000 ansatte. Mens med lönnsvekst pa ca 4-5% er netto-effekt pa bunnlinje nesten NULL. Det pagar en del lönnsforhandlinger, som vil utvilsomt före til lönnsökninger, fordi Management frykter streik som devil en prest.
Lönninger utgjör 17 Mrd SEK i kostnader. Deretter kommer fuel med 12-15 Mrd SEK. Disse to alene er mere enn 50% av total-omsetningen (52 Mrd SEK i 2007).

Selv om SAS vil klare a presse alle disse sma-leverandörer ned med 10%, sa er Netto-Effekt ikke i naerheten av 3 Mrd SEK, mens trolig 1 Mrd. SEK. Dermed ma man endelig fa S11 igang og rekke de definerte Milestones.

ATC, flyplass-avgifter og Leasing er relativ store i de restende kostnader. Sikkert, man kan argumentere, man kutter all disse mange sma leverandörer, som leverer papir, pencils, ström, vann etc med 10%, mens det hva teller er Netto-Effekt.

Netto Effekt kan du fa om du gjörer noko pa Lönnsiden (outsourcing eller fyringer) eller om du kan öke inntjening. Mens - dagens Management ikke ser en slight sjanse a öke inntjening. Man kan ikke kutte seg ned til lönnsomhet, mens man ma vokse slik at man kan fordele de store fix-kostnader pa en bedrere basis. Med dagens störrelse er SAS for sma for a vaere en levedyktig nettverk-selskap og for dyr for a vaere en nisje-aktör. Austrian har samme problem. De vil bli kjöpt av LH eller gar konk.
SAS har med dagens Management har ingen fremtid. Sa veldig bitter er det. Desverre.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2008, 07:13   #19
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS tigger leverandører om nødhjælp

Hovedproblemet ligger vel initielt på eiersiden, de 4 største eierne følger ikke med, og det burde instruert styret i større grad.

Trenger SK i Scandinavia 5(!(skN,SKD,SKS,SKI,WF)XManagment + Konsernledelse i våre 3 land ?, nei det trenger man selvsagt ikke.

Så å f.eks gå for 4*AOC blir feil, selv om SOM forsvinner kunne man velge et lands AOC, å fly på det. Ha 1*Managment og baser i de andre land osv.

Tror vi ikke står så veldig langt fra hverandre i dette spørsmålet BU662 (!?)

Men at de skulle bli kjøpt av LH ? ...

Last edited by sail4fun; 25-05-2008 at 08:01.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2008, 08:19   #20
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,295
Default Re: SAS tigger leverandører om nødhjælp

...er alltids noe vi kan håpe på. Lufthansa som eier vil gi et skikkelig løft og sammen med Swiss, Austrian, LOT og bmi vil dette bli et vanvittig sterkt selskap.
EB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian og nødhjælp Scandinavien_Airlines Småprat 5 05-10-2017 23:20
Airbus nødhjælp sk931 Småprat 0 16-11-2013 13:13
Leverandører av 1:200 fly. Vede Samlerhjørnet 24 28-04-2010 23:54
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige MD90 Flyforum 86 12-08-2007 15:11
Seriøse leverandører av "CO2-nøytralitet"? gustavf Flyforum 9 11-04-2007 18:30


All times are GMT +2. The time now is 17:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.