![]() |
|
![]() |
#1 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Nei, nå går det over alle støvleskafter her.
Kilde: takeoff.nu USA kopierer flypassagerers computere Sikkerhedskontrollen i USA's lufthavne er blevet endnu strengere. Nu kan indholdet af passagerens computer beslaglægges og kopieres - på ubestemt tid. Inden næste rejse til USA bør passagerer overveje at luge ud i diverse dokumenter og billeder på deres laptops og mobiltelefoner. Ellers risikerer de, at den amerikanske lufthavns sikkerhedskontrol kigger det hele igennem, kopierer det – og beholder det så længe de vil, skriver Politiken. En amerikansk domstol har netop slået fast, at USA’s lufthavne har ret til at beslaglægge computere, mobiltelefoner, digitalkameraer, USB-nøgler og mp3-afspillere for at gennemgå og kopiere indholdet. Til svenske Expressen siger sikkerhedskonsulent for IT-sikkerhedsfirmaet, NSEC, Klas Schöldström, at det betyder en større risiko for, at passagerer bliver chikaneret: Feriebilleder af familiens yngste, der sopper nøgen i strandkanten, kan pludselig forvandles til noget fordækt, mens forretningsrejsende kan få problem med at rejse med forretningshemmeligheder i computeren. Se på TakeOff http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNews...&nNewsId=16456 BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Gådd bless Amerikæ!
![]() |
#3 |
N/A
|
![]()
Surprise-surprise....
![]() ![]() Lurer på hva det neste trekket fra dette totalitære regimet blir...? På listen over steder jeg vil reise, så hoppet Burma og Irak opp, for å gi plass til USA under seg... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Ute på tur
|
![]()
Jeg skal til Nord-Korea om jeg får viljen min i sommer, så slipper jeg dra til USA før passet er byttet.
![]() -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
Ja , her har vi starten på en tråd som kan vare resten året.
For min del som er relativt mye i US så vil konsekvensen om dette nonsens utspillet skulle bli innført være at jeg reiser uten PC og leier en mobil telefon slik at jeg kan beholde alt terror-relatert materiale på min PC uten innsyn fra onkel Sam. Makan til paranoide folk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
|
![]()
Hvis takeoff hadde kunnet oversette 'border agents' korrekt, hadde det kanskje ikke vaert saa spennende ....
Greia er at grensekontrollen skal kunne ha adgang til aa gjennomsoeke din elektronikk paa samme maate som din koffert, taxfreepose eller andre eiendeler naar du gaar igjennom tollen. Dette har ingenting med sikkerhetskontroll aa gjoere, TSA vil ikke sjekke annet enn at maskinen booter opp - noe som i dag kun gjoeres i unntakstilfeller. Sjekk fakta. Last month a US court ruled that border agents can search your laptop, or any other electronic device, when you're entering the country. http://www.guardian.co.uk/technology...uting.security Last edited by LN-MOW; 19-05-2008 at 14:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
Det har vært lengre debatter om dette på slashdot og FT, og eneste noe lunde fornuftige er teknisk sett er dualboot og TrueCrypt og litt mer moro så du har så såkallt "plausible deniability", men da havner du igjen i saksen med å bevisst unndra ting fra føderale offiserer, etc. -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Det endrer likevel ikke fakta at den opprinnelige artikkelen skriver at dette gjoeres i sikkerhetskontrollen. Det er feil. Det er grensekontrollen som har adgang til aa gjoere dette - paa lik linje med kontroll av andre effekter du bringer med deg inn i landet. Aa gjoere unntak for elektroniske lagringsmedia er ikke logisk eller realistisk. Det er helt klart et problem for mange som reiser med konfidensielt materiale, men passasjerer har reist med konfidensielle dokumenter i alle aar uten at dette har vaert noe stoerre problem. Forskjellen naa er at folk har med seg mer av disse og at det de er lagret annerledes. Fourth Amendment gjelder fortsatt .. dette skal ikke gjoeres uten skjellig grunn til mistanke. De som er bekymret over dette vil maatte innrette seg deretter og reise med 'rene' maskiner og laste ned forretningsdokumentene fra en remote server etter grensepassering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
Mer info her: http://en.wikipedia.org/wiki/Border_search_exception Og en del domstoler liker å koble tilstedeværelse av crypto-programvare med "intent": http://www.news.com/Minnesota-court-...3-5718978.html Og Bruce Schneier har som vanlgi noe bra utvalgte ord på dette: http://www.schneier.com/blog/archive...ng_border.html -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Infrequent traveller ;-)
|
![]() Quote:
Om to år skal jeg si akkurat hva jeg mener ![]()
![]() |
![]() |
#12 | |
N/A
|
![]() Quote:
![]() Det hadde tatt seg ut... ![]() (Spiller dum, og håper jeg ikke våkner opp i oransje kjeledress på Cuba... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
avsluttet
|
![]()
De kan få de fine hjemmesnekra filmene mine! Da får de bakoversveis og henretter meg på stedet grunnet fæle "scener". Ha!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Foreslaar at vi gaar tilbakt til temaet, som er takeoff's feilaktige oversettelse av en utenlandsk artikkel ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Ken: Det er da ikke hver dag du kan få en gratis tur til Cuba... eller jo ... det er det jo...
![]() |
#16 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
http://arstechnica.com/news.ars/post/20060506-6767.html -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyklapper
|
![]()
Jeg kan ikke helt se sammenhengen ... denne traaden handler om adgang til aa sjekke elektroniske data. Ikke om no-fly lister, dildoer eller andre slagvaapen i ryggsekker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
|
|
![]() |