![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Austrian Airlines besökte idag Arlanda med sin 777 OE-LPB, som mellanlandade på väg från Tenerife till Helsingfors. Varför de flög denna rutt idag är för mig okänt men det blev några bilder på denna och ett par andra objekt.
![]() OS2272 landar på 01R kl 17:40 ![]() Som synes bevakades händelsen av fler... ![]() En läcker MD-90 från Finland tog av från 01L. ![]() Inhyrd(?) Saab 2000 som flyger för något av alla småbolag. ![]() Snart är väl denna också blå och kall, i stället för orange och varm... ![]() Efter en timme på marken fortsatte T7an mot Helsingfors. ![]() Notera cyklisten i botten av bilden... Kallt och blåsigt men det var värt varenda minut! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Flott rapport, takk for det.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette var veldig pent. Fine skarpe bilder. Gøy å se mennesker på bildene av de store flya, de blir så små!
<a href="http://www.airliners.net/search/photo.search?photographersearch=Terje+Aalrust&sort _order=views">Mine bilder på airliners.net</a> <a href="http://terjeaalrust.blogspot.com/">Fotobloggen</a> |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Grattis till 777:an. Försökte fånga den i en paus men det blev delay på delay på den. SAABen flyger för Nordic Airways på Gällivare.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
der var'n! Så 777'en da den kom forbi F-piren i går ettermiddag.
Hadde det ikke vært for at halvparten av sjekk-inn automatene til SGS var Out of Service og det var kø i bag.drop helt ut på gaten i T5 og det var kanskje 6 skranker åpne i T5 hadde jeg rukket å ta bilder av den jeg også. SGS på ARN leverte ikke akkuratt i går... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Verkar ju som om någon av de stora har breakdown med tanke på att det varit L-1011-500 här i veckan också... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det var vi (SGS) som hade den. Skall luska i orsaken. Paxen såg inte ut som "your average charter tourist".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer ettellerannet..
|
![]()
Flotte bilder av en majestetisk maskin.
Likte også godt MD-80'en sett forfra. Bildene er også teknisk veldig fine
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Sylskarpt HansJ
![]() ![]() Tenkt meg til ARN i slutten av Juni på dagstur for å spotte. Vet du av noen gode steder å stå foruten det "spotterhuset" som du finner om på arlanda.se? Står de på bilde #2 innefor gjerdet? Bra! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jag har ritat in de positioner som jag brukar använda på kartorna nedan. Nr 1: Threshold 01L Se bilderna på MD-90 och Saab 2000, de är tagna härifrån. Om man har bra kondition kan man gå dit från terminalen även om det tar minst 45 min. Det ligger en civil brandstation här på platsen som heter Kolsta. Bäst ljus på eftermiddag/kväll. Nr 2: Approach 01L Se bilderna på A330 och de sista på B777. Man kan gå från terminalen men det tar ca 45 min. Bäst ljus på morgon/förmiddag. Nr 3: 01R/19L. Se bilderna på 777 som landar. Platsen där de tre personerna står är ungefär där jag har satt punkten. Det finns en stor grushög precis vid staketet - otroligt men sant - ca 10 m hög. Hur länge den finns kvar kan man bara gissa, men även när den inte fanns gick det lätt att ta bilder här eftersom terrängen runtom är högre än banan. Har man ingen bil kan man ta sig till den närbeliggande långtidsparkeringen BETA med gul gratisbuss nr 17 från terminalen. Även buss nr 14 till ALFA går bra. Bäst ljus på eftermiddag/kväll. Nr 4: Taxiway W Mycket bra plats för taxibilder, ligger bakom f d SAS Flight Academy, numera Oxford Aviation Academy. Flygplanen passerar på ca 50 m avstånd. Gratisbuss nr 14 till Radisson SAS Arlandia Hotell och gå ca 200 m. Nr 5: "Spottingpaviljongen" 19L Arrangerad plats med vindskydd och informationsskyltar som byggts av Luftfartsverket. Se exempel i den här tråden (där finns även fler bilder från punkt nr 3). Bäst ljus på eftermiddag/kväll. Gå från terminalen, ca 45 min, eller ta lokalbuss som stannar vid cateringhuset bredvid. Nr 6: Hotell Ibis, threshold 19L Mycket bra plats för närbilder om man har bra zoom och ljuset är i ryggen (dvs morgon/förmiddag). Det går hotellbuss från terminalen till Ibis som ligger bredvid, antar att man kan åka med den om man låtsas vara gäst på hotellet? ![]() Nr 7: Apron K, 08/26 Ovanlig plats men man kan få fina bilder på landande eller startande från 08/26, och dessutom komma nära "Arlanda Flygmuseum" (dvs Transjet 747 och tre Caravelle som är långtidsparkerade där). Se den här tråden för exempel (Finnair ERJ-170, FlyNordic MD-80, Transjet 747) Nr 8: Threshold 26 Klassisk plats där några arrangerat med lastpallar att stå på och stolar eftersom det är en populär position. Jag har inga exempel på bilder men det finns hur många som helst på t ex Airliners.net. Långt att gå, räkna med minst 80-90 min från terminalen. Nr 9: Approach 26 Bra om man vill ha närbilder på undersidan med vidvinkel. Populär plats för folk med bil. Bra ljus från mitt på dagen och framåt. Fler frågor, hör av dig! Det finns mycket kul att se på Arlanda om man konsulterar tidtabellerna först, annars är risken att man tvingas titta på Skyways F50 och SAS 737-600 hela tiden... ![]() Edit: Glömde en position! Vid fraktterminalen kan man få bra bilder på taxande från 19R/01L och även på trafik till terminal 2. Positionen är ungefär mitt emellan punkt 1 och 4 på kartan, ungefär där järnvägstunneln går under marken. Bildexempel: Sista bilden på MD-87 i den här tråden. Last edited by HansJ; 20-05-2008 at 20:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jøss! Man tackar
![]() Regner med at jeg blir på de spotterstedene som er lettest å nå med fot/buss da jeg tror gjengen på Hertz blir litt skeptiske om en 16-åring kommer å skal leie en bil ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
MD90'en mener du vel?
V2500 motorne har mye større diameter på luftinntaket enn JT8D'en på -80'en! Har du forresten reg på den 90'en? Flotte bilder! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Browncoat
|
![]() Quote:
Da jeg var der i påsken så gikk jeg til treshold på 01L og sto oppå "grustaket" der og knipset. Stoppet også opp ved frakt-plattformen og tok noen bilder av bl.a FedEx. Link til rapport
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Bussbiljetter köper du på Pressbyrån ("Narvesen".se) eller hos Arlanda Visitor centre i ankomsthallen på T5 eller informationen på T2 & 4 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Austrian planlegger å bytte ut B767/777 i løpet av 5-8 år | Trdfly | Flyforum | 1 | 13-05-2015 09:32 |
Swiss og Austrian bytter handlingagent på Arlanda | L-1011 | Småprat | 1 | 22-12-2012 00:16 |
Austrian til VIE- Et lite tips.... | SQ 777 | Reiseforum | 2 | 03-05-2010 21:45 |
Austrian Airlines med A320 på TRD idag... | LTH | Flyforum | 4 | 23-08-2005 09:39 |
Norwegian med lite uhell på arlanda | TigerBlack | Flyforum | 28 | 11-12-2004 11:38 |