![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
På en spotterside i Danmark....www.spotters.dk ligger denne serie
http://www.spotters.dk/portal/topic....D42+der+ruller Det har jeg godt nok ikke set en ATR lave.......men det kan den så også Hilsen ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Oj, det hadde jeg ikke forventet av et passasjerfly! Stilig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]()
Du verden, det var propellflyet sitt det
![]() Gjorde ikke 707 en barellroll på sin test flyvning??
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Hmmm. Dette så da ut som høyst ureglementert flyging i et fly som ikke er sertifisert for slike manøvre. Rart hvis ikke dette får etterspill.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Nope... Det var forgjengeren, Boeing 367-80, og det var (eller skulle være) en demonstrasjon, ikke en testflyging...
...om man skal være pirkete... ...men det er vi jo ikke... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Det er jo en loop den ATR'en foretar.
En mye farligere manøver enn en roll, for det blir flere G ved uttrekk og hvis den ikke er gjort riktig kan det gå veldig galt. Barrelroll er den eneste manøver man ustraffet kan foreta for å se verden opp-ned. Absolutt hater å høre når noen skryter av at "JEG klarte å loope flyet". Tror de at de er flinkere enn fabrikkens testpiloter? På standard småfly står det "snittflyging forbudt" på instrumentpanelet, som disse idiotene tolker som informasjon om at flyet ikke kan utføre sådant. Hallo, den står der for å informere om at flyet ikke er forsterket for flere G. Nestemann som prøver det samme kan få oppleve at vingene klapper sammen. Mot dumheten kjemper selv gudene forgjeves, sa Goethe.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,172
|
![]()
dette er vel fake?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Silig å se på, men veldig dumt. Det er vel typisk ting man mister jobben og sertifikat på ved første forsøk uansett utfall av manøvren..
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Nå går jeg vel ut i fra at en pilot ikke bare setter seg inn i et fly og tar en loop uten at dette er avklart med selskapet. Selvfølgelig er dette planlagt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Hvis man ved lidt om Cimber air vil man vide at Jørgen Nielsen er deres direktør
Hilsen ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Man kan ikke gjøre hva man vil på en testflyging heller... Dersom det direktøren i Cimber som flyr er det rett og slett skremmende, vil tippe danske LT ikke blir så blie dersom dette faktisk skjedde.
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Gud bedre...!
Det sies (fra troverdige kilder) at ved gjennomgang av testdata på Koksa skal en SAS DC-9 ha sett ut til å backtracke sin egen kurs en kort stund, med litt overlapp straks etter. Jeg husker ikke hvor de fløy testflightene med DC-9, men dette skal ha skjedd på et nokså øde sted i Sør-Norge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
|
![]()
Dette var Cool ja
![]() Piloten leger skikkeligt her !
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry). Last edited by Jan; 13-05-2008 at 14:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]() Quote:
![]()
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Tja, vi snakker tross alt om en ganske kjent og faktisk betydningsfull hendelse i luftfartens historie. At Tex Johnston hadde rollet Dash 80 var aldri noen ulempe for Boeings salg av 707. Og at det "bare" var å bytte nesa på den maskinen som ble sprengt av terrorister i Beirut var heller ikke noen dårlig reklame. Utrolig solid flymaskin, må vite.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Sitat fra den danske siden:
"Hvis en 'almindelig' kaptajn gjorde det, så ville de blive fyret og få mindre end 5 sekunder til at tømme deres ting. Derudover så ville deres certifikat blive konfiskeret (som i øvrigt begge piloter har fået - suspenderet)." Nå er det vel ikke sikkert at den skribenten vet dette, men det er vel det eneste rette før myndighetne får mer opplysniger.
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
Litet off topic men ändå: Två loopings gjordes ju av en Air Botswana kapten 11 oktober 1999 i en ATR42 men i helt annat syfte och med annat resultat. Se Aviation Safety net.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vildanden ATR42 og SAS ATR72 dekaler i 1/144 | rhusberg | Samlerhjørnet | 0 | 16-07-2013 23:56 |
Havarikommissionen advarer efter incidents med ATR42/72 | FlyHi | Flyforum | 0 | 25-08-2012 08:23 |
Iberia A321 & DAT ATR42 - Gøteborg 8/8 | Axel | Bilder & foto | 1 | 08-08-2012 22:07 |
Precision Air of Tanzania bestiller 3x ATR42 og 3x ATR72 | Trety | Flyforum | 0 | 07-08-2006 17:25 |
PIA bestiller 7 ATR42 | Trety | Flyforum | 1 | 11-11-2005 10:56 |