![]() |
|
![]() |
#1 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]()
Dagbladet melder om politiet som bruker bonuskort.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/25/533598.html S Last edited by learjet; 25-04-2008 at 16:55. Reason: typo |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ja, dette kom sikkert som et sjokk. Eller ikke...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Ute på tur
|
![]()
Selv om jeg synes debatten er rimelig smålig, et helt konkret spørsmål: om de bruker de til å oppgradere seg selv til biz på returer etter å ha levert noen ut et sted, og om de bruker de til å slippe inn i loungen på jobbreiser (igjen, uten "gjest"), er dette lovstridig da?
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er nokså opplagt at man ikke kan operere på dette viset. Såvidt jeg har forstått så er det akseptabel bruk av bonuspoeng å oppgradere seg selv når man er på tjenestereise ved bruk av bonuspoeng opptjent i tjenestesammenheng, samt å benytte seg av fordelene man evt har som gullkunde i forhold til loungetilgang. Last edited by TOS; 25-04-2008 at 18:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
|
![]() Quote:
Jeg regner jo med at dere "private" oppgir bonusuttak til skattemyndighetene ?..... , men pytt, pytt skattesnyteri er jo lovlig, ikke sant ? ![]() Ellers er det jo slik at hele bonussystemet gjør flyreiser og hotellopphold dyrere for alle.
![]() |
![]() |
#6 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hvis det er imot statens reiseregulativ er det en ting. Men man kan jo godt være enige i at det regulativet i så fall er smålig i forhold til dagens samfunn.
Jeg mener å huske at SAS hadde for vane med å dele ut gullkort automatisk til alle medlemmene av regjeringen. Noen som vet om de fortsatt gjør det? Har ikke politikerne samme reiseregulativ som tjenestemenn i Staten? Noen bedrifter ser gjennom fingrene med at ansatte opptjener bonuspoeng på sine tjenestereiser mens andre ser det som sin oppgave her i livet og nekte de ansatte å bruke sine bonuspoeng. Og alle finner vel sin vei utenom i så tilfelle. Enig med nest siste taler! La den som er foruten skyld kaste det første gullkort!! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Hvis skattebetalerne synes det er greit at man anvender statens midler til å finansiere feriereiser så er det selvsagt greit. Jeg tror ikke det er tilfellet. Det er heller ikke snakk om at det er forkastelig å opptjene bonuspoeng til sølv- og gullkort, og det er selvsagt fint for de som gjennom dette kan lette sin egen reisetilværelse. Problemet oppstår når man tar ut poengene til private reiser. At private bedrifter evt tillater dette er en annen sak, men fritar selvsagt ikke dette fra beskatning uansett. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
I henhold til lovverket er det jo ikke noen som helst tvil om at det er ulovlig å ta ut bonusreiser i arbeidsforhold til private reiser, men så spørs det vel da om ikke lovverket er foreldet og i utakt med hva "folk flest" mener. I slike tilfeller bør lovverket endres.
Dette er etter min mening et eksempel på smålighet, og man skulle nesten tro at de som syter og klager over dette er grønne av misunnelse både på de tjenestereisene tjenestemennene har utført, samt den enorme luksus det er å bli oppgradert og ha tilgang til og de bonusreisene som er tatt ut. Mange bedrifter og organisasjoner ser mellom fingrene med de ansattes uttak av opptjente bonuspoeng nettopp for å la dette være et plaster på såret for den belastning mange og lange reiser borte fra familie tross alt er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer ettellerannet..
|
![]()
Mulig det ikke er lovlig, men det er ingen som har hjemmel til å sjekke på hvilke fly en har tjent bonuspoengene. Og flyselskapene har heller ikke lov å opplyse om hvilke fly en har tjent poengene på. Så da har man en lov som ligger der, men som det er umulig å håndheve, da andre lover setter sperrer for å sjekke opp i det.
De aller fleste bonusprofilene jeg ser hver dag er opptjent på jobbreiser. Så hva er galt med at politiet gjør det samme. Stortsett alle andre statsansatte som reiser får bonuspoeng på sine reiser.. til og med statsrådene og statsministern har jo mulighet til å gjøre det.
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
se 1)
§ 4 Rutegående transportmidler Ved bruk av rutegående transportmidler skal følgende utgifter legitimeres1: a) Rutefly. b) 1. klasse tog. c) Beste klasse skip. Øvrige utgifter til rutegående transportmidler dekkes uten legitimasjon. Departementets kommentarer: 1) Arbeidstaker kan ikke privat benytte eurobonus eller andre lignende fordeler opparbeidet gjennom tjenestereiser. Privat bruk anses som brudd på tjenestemannslovens § 20. Etter § 3 nr. 1 skal reiser foretas på den for staten hurtigste og rimeligste måte, og etter § 1 nr. 2 skal samtykke til å foreta reisen, innhentes før reisen finner sted. Ved valg av reisemåte må det også kunne legges vekt på reisens varighet, sikkerhetsmessige forhold, behov for å arbeide underveis på reisen og om det foreligger særlige krav til fleksibilitet i forhold til å forandre reisetidspunkter. Det skal innhentes forhåndssamtykke fra arbeidsgiver/oppdragsgiver i hvert enkelt tilfelle for at 1. klasse eller tilsvarende skal kunne benyttes. OT: hvordan får man fet skrift |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Å reise i jobbsammenheng er en ekstra belastning, så de stakkars bonuspoengene man får er bare et lite plaster på såret. At man da kan velge å bruke de på oppgradering eller en gratis ferie er det minste man kan forvente. Noe annet er bare nok et eksempel på norges mest brukte lov, janteloven. Så lite "luksus" som er forbundet med en flyreise i dag, samt stress med sikkerhetskontroller og forsinkelser, så burde reiser automatisk kvalifisere for ubekvemstillegg på lønnsslippen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Vi skal heller ikke glemme hva slags reiser det her er snakk om. Tvangsutsending av utlendinger er noe som det er ønskelig å ha så lite som overhodet mulig av. At politiet da opptrer på en måte som gjør at de ikke får private fordeler (som feriereiser må kunne sies å være, dersom bonuspoengene brukes til dette) av at det er flest mulig slike utsendelser, anser jeg som en selvfølge. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
For meg er det en selvfølge at politiet ikke skal ha private fordeler av å utføre oppdrag som de er pålagt. Det er strenge regler for hva politiet kan motta av gaver, og dette må også gjelde ferier de får i gave fra flyselskapene for å utføre oppdrag som samfunnet ønsker færrest mulig av. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Jeg husker i "gamle dager" (på 1980- og 90-tallet) da de statsansatte, f.eks. da min mor jobbet på Statsministerens kontor og i Finansdepartementet, så å si alltid reiste på Business Class - enten det var rundt i Europa eller videre i verden. På 2000-tallet ble dette forandret - nå må man søke om å få reise på Business Class, regelen er at man skal velge billigste reisemåte gjennom de avtalene staten har inngått. Mange statsansatte hadde uansett, så vidt jeg forstod, et prinsipp om at de ikke ville belaste staten det det kostet å reise på dyreste klasse og reiste derfor Economy fremfor Business.
Og før som nå var det ikke mulig å ta ut bonuspoeng på tjenestereiser - en regel jeg synes er helt legitim. Hvorfor skal man gjennom jobbreiser, privat som offentlig, kunne tjene bonuspoeng for så å ta det ut i fritidsreiser? Er det noen logikk i det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]()
Jeg må si meg enig i Farmer sin vinkling her.
Jeg har vært borti veldig mange av disse turene i forbindelse med jobben. Og har truffet mange av de det gjelder. Og jeg kan trygt si at det kan være særdeles utfordrene turer for politiet. Og jeg har faktisk ikke noen problemer med å "unne" dem muligheten til å slappe av i en lounge på hjemveien etter å f.eks reist OSL-AMS-DBX-AMS-OSLO på et litt over et døgn. Hvor da også halve turen er på "alerten" om det skulle skje noe spesielt. Når det kommer til uttakk av poeng til privat reise så bør de jo følge lovverket. Men at de har kort, og bruker det som nevnt ovenfor - helt greit. For dette er arbeidsreiser som kan være ekstremt krevende. Men jeg må jo bare ta med den gangen jeg hadde en DEPA (den som utvises) med to fra politiet. Begge i politiet hadde gullkort fra selskapet og de lurte på om det var greit om de kunne ta med seg DEPA i loungen. Gjett tre ganger hva svaret var....... Men det er faktisk eneste gangen jeg har opplevd noe lignende. Eller så er de proffe, diskre og meget lett å samarbeide med. S |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvilket flyselskap/bonuskort for disse reisene? | keenpilot | Reiseforum | 9 | 25-09-2014 22:04 |
Heli 01 - politiet | Sola-ENZV | Småprat | 8 | 17-10-2013 20:11 |
Bonuskort på Emirates | MountainDew | Reiseforum | 8 | 14-09-2010 23:03 |
Flere Bonuskort pr reise | Doll | Reiseforum | 7 | 17-05-2010 19:39 |
Færre har bonuskort | RH | Flyforum | 9 | 07-10-2005 15:18 |