![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,617
|
![]()
Lufthansa ønsker visstnok å hindre at Iberia får ta over Spanair:
http://www.hangar.no/news/119/ARTICL...008-04-16.html
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N Last edited by jb1; 16-04-2008 at 12:29. Reason: Trykkleif |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
men selv vil de ikke kjöpe JK.
Put your money where your mouth is, Wolfgang! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Well, LH snuser forsatt pa IB.
En IB+JK i Star er ikke mulig, der kommer EU pa banen. Det vet alle. Star er alrede litt overvektig i den sentrale Europa. För man legger inn her mer eller mindre frekke kommentarer til Mayrhuber skal man tenke seg litt om hva denne mannen har som oppgave. Han er ikke Messias eller kvitt ridder til SAS. Han skal styre LH og lede selskap slik at det gir mest avkasting til aksjonerer. LH har i sitt nettverk en stor manko: Sör-Amerika, da er de svake. Og eksakt dette er IB sitt sterke. Derfor vil LH ikke gi kampen om IB tapt etter förste runde. Om SAS liker dette eller ikke. Jeg tror SAS ma erkjenne sitt eget posisjon. LH kan godt leve uten SAS, ogsa pa langt sikt. Mens omvendt ser jeg ikke at SAS klarer seg uten LH 10 ars fremover. Det svekker nemelig heile allianser om Spanair blir solgt og Iberia kan ikke kjöpes. Dermed mister man sitt tilgang til det spanske marked. Likevel er en scenario a la "LH kjöper IB og samtidlig selger SK JK" god mulig. Dette hva skjer na i den "nye verden" vil automastisk ogsa gir ökt press til konsolidering i Europa. Om man liker dette i Norden eller ikke, sa vil SAS i dagens form ikke overleve. De blir spist, som en SWISS, Austrian, LOT. Det bare tar litt lengre fordi enn i USA fordi vi har forskjellige nasjoner involvert. Mens over tid vil det skje. At LH na kommer ut og sier hva de vil, siden de er en av 3 buyers, er bare naturlig. Lik det eller ikke, mens sann er livet. Lik som i bilen. Den som kjörer bestemmer rettningen og de andre ...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Richard, my comment "to" Dr. Mayrhuber was aimed at the "reported" views of LH that they do now whant SAS to sell Spanair to Iberia - which I can understand - but as you have pointed oput several times, SAS needs the money and if Iberia is willing to pay good money for Spanair, then, SAS should sell to Iberia (and let Iberia worry about what restrictions the EU would put on the combined carrier). If LH does not want Iberia to have Spanair, then LH should either buy the carrier for a equal or highrer sum than what IB is offering, or stay out of it. In this transaction, SAS has an obligation to its owners to get the best price possible for an asset that it wants to sell, and although it should listen to its main partner's views, those should not influence the obligation to get the best price.
To follow your car analogy - SAS owns the car and drives the car |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,506
|
![]()
Med Air Europa som stor tredjeaktoer er det godt mulig at EU godkjenner det. Det er nok derfor LH er nervoese. De anser tydeligvis dette som en risiko.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
dessuten er trafikken TIL Spania ganske fragmentert, så JK+IB vil neppe ha den helt store andelen av trafikken til/fra Spania
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Løsningen er jo at LH kjøper SAS og IB, og noen andre kjøper JK fra SAS.
![]() -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Dette kjøper jeg ikke. I det sentrale europa er det kun de LH eide selskapene pluss Spanair, Austrian og Lot som er i Star. Vil vel ikke akkurat si at det er noe spesielt kraftig bortsett fra i Tyskland
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,380
|
![]()
Swiss er jo også i Star-Alliance...som helt klart er den beste alliansen i Europa - ingen over ingen ved siden!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Helt enig, Star er Alliansen for gutta, men poenget mitt var at å si at alliansen er for kraftig i sentral Europa er bare tull. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Lufthansa denies pressuring SAS to resist Spanair sale to Iberia
http://www.flightglobal.com/articles...r-sale-to.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Newcomer
Join Date: Nov 2007
Posts: 18
|
![]() Quote:
Med Tyskland, Sveits, Østerrike og Polen så har *A en meget dominerende posisjon i Sentral-Europa. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
STOCKHOLM (Direkt) SAS planerar att delge mer
information kring den pågående försäljningen av helägda dotterbolaget Spanair den 29 april. Det skriver Bloomberg News som har talat med bolagets talesman Sture Stölen. Denne upprepar att försäljningen beräknas ske under innevarande kvartal. Den 29 april är dagen för SAS delårsrapport./AK |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
hasta luego, Spanair
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 179
|
![]()
Samme for meg hvem som eier Spanair - bare de skifter navn til Spantax. Spantax - det var det schvung over det...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
ingen nyheter om Spanair 29. april. Jeg tror det er mere et spørsmål om å få solgt JK til rett pris enn å "høre på Lufthansa"
Konkurransen i Spania er beinhard, og når lyntoget mellom Barcelona og Madrid åpner vil det nok ha en umiddelbar effekt på MAD-BCN som er en av de tettest trafikere innenriksrutene i Europa (om ikke DEN mest trafikerte). Dessuten er jo også IB i spill, og det er kanskje en mer "glittering prize" enn JK. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
SAS vil nedskalere sin spanske enhet, Spanair, dersom selskapet velger å ikke godta budet fra Iberia Lineas Aereas de Espana.
http://www.dn.no/forsiden/article1398521.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Noe nytt her ? , var det slik at de Spanske konk. myndighetene ikke godkjente selg til Iberia, eller er det LH som lurer i kulissene ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Information regarding the Spanair sales process
The SAS Group would like to make some clarifications regarding the development in the Spanair sales process. As communicated in the SAS Group Strategy plan, Strategy 2011, SAS is in a process of divesting Spanair. The target for the SAS Group is as communicated earlier to finalize this process before the end of second Quarter 2008. The sales process continues with the interested parties with the same time target. If SAS does not reach a satisfactory solution regarding the divestment, SAS will abandon the current sales process and continue as a shareholder committed to ensure a profitable Spanair. SAS will make its decision on this before the end of June 2008. SAS Group Investor Relations For further information, please contact Sture Stölen, Head of Investor Relations, SAS Group, +46 8 797 1451 ------------------------------------------------------------ This information was brought to you by Cision http://newsroom.cision.com The following files are available for download: http://wpy.waymaker.net/client/wayma...fn=wkr0003.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS i forhandlinger om salg av Spanair | CK | Flyforum | 27 | 31-03-2009 19:29 |
Spanair for SAS-NO | MountainDew | Flyforum | 24 | 31-03-2008 22:14 |
SAS og Spanair... | LN-AFG | Flyforum | 1 | 12-01-2006 07:47 |
SAS/Spanair | RolfL | Flyforum | 11 | 02-02-2005 00:01 |