![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
Flyselskapene rammes for fullt av høye drivstoffpriser, og enkelte har allerede gått konkurs (se faktaboks).
I Norge er Norwegian (NAS) betydelig mer utsatt enn erkekonkurrenten SAS (SAS-NOK), ettersom Norwegian ikke har noen sikring mot skyhøye drivstoffpriser. SAS og de fleste store flyselskap har sørget for delvis beskyttelse, ved at man har sikret seg en garantert oljepris (såkalt hedging) på deler av drivstofforbruket. - Det er ingen tvil hos oss om at hedging er gunstig. Vi er veldig glad for at vi har sikret 40 prosent til fast pris. Det gir betydelig mindre risiko, sier investorkontakt Sture Stølen i SAS til E24. I årets første halvår er SAS sikret at 40 prosent av drivstoffutgiftene koster noe over 89 dollar fatet - altså nesten 50 dollar lavere enn hva Norwegian må ut med i dag. Drivstoff utgjør nå rundt 20 prosent av utgiftene for SAS, og mellom 25 og 30 prosent for lavprisselskapet Norwegian. - Vi ligger åpne, det er klart drivstoffprisene biter litt nå. Vi vurderer fortløpende en sikring, men oljeprisen er for høy i dag, sier finansdirektør Frode Foss i Norwegian til E24. For Norwegian er nå drivstoffprisene den klart største utgiftsposten. Finansdirektøren er klar for å binde ved en oljepris ned mot 80 dollar fatet. - Ser vi en oljepris ned mot 80 dollar fatet, vil vi sterkt vurdere å binde. Vi er innstilte å binde opp en god del på kort sikt, opp mot 70 prosent. På lengre sikt kan vi binde opp mellom 25 og 30 prosent. Mer her, kilde E24.no
__________________
Mine bilder på Airliners |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
|
![]()
Fra Stand.by.dk 14/4-08.
http://standby.dk/news/15725 Mere end 35 procent af de samlede omkostninger går til brændstof i Sterling, og det er meget mere end hos konkurrenterne. De stigende brændstofpriser er højst mærkbare i flybranchen. British Airways melder om, at 27 pct. af omkostningerne i marts gik til brændstof, mens tallet ligger på 22 pct. for Finnair. I Sterling er man dog endnu hårdere ramt og ligger over niveauet fra de andre selskaber, skriver Børsen i dag.
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
prosentregning er moro - har man lave kostnader på alt annet er det klart at andelen av kostnadene som går til fuel blir höye. Har man höye kostnader over hele fjöla, blir den prosentvise andelen de höyere fuelskostnadene utgjör ikke så ille....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,563
|
![]()
Det ser ikke ut til at å bli fanget opp i en egen tråd , men på NRK riksnyhetene på radioen igår ettermiddag ble det opplyst at drivstoffprisene var i ferd med å ta kvelertak på Sterling.
Sterling var nå aktivt ute for å finne en fusjonspartner i markedet for å overleve på sikt. Begrepet fusjonspartner og oppkjøp ble nevnt og brukt i innslaget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
|
![]() Quote:
Sterling flyver fortsat med underskud og klargør sig nu til en alliance med et andet flyselskab for at kunne overleve i de kommende års stærkt skærpede konkurrence i flyindustrien, skriver dagbladet Børsen mandag. http://borsen.dk/finans/nyhed/129997/
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,314
|
![]()
Blir det Norwegian eller Air Berlin?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banned
Join Date: Sep 2004
Posts: 676
|
![]()
Hvis drivstoffutgiftene går opp er det vel bare å sette opp billettprisene?
Ellers i samfunnet er det vel vanlig at prisene på et produkt øker når kostnadene stiger. Det er ingen grunn til at det ikke skulle gjelde priser på flybilletter også. Det er ikke noen "menneskerett" å fly hvor som helst for kr.200,- selv om media har fått oss til å tro det de siste årene. Et annet poeng er vel at en stor andel av Norwegians billetter blir kjøpt og betalt mange måneder i forveien. Dette kan være et problem hvis utgiftene til drivstoff etc stiger mye og man sitter med et vesentlig høyere kostnadsnivå enn forutsatt da prisene ble satt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Spørsmålet er hvem av SAS og DY som først begynner å sette opp prisene for å sikre egen inntjening. Og etter at den første gjør det, følger nok den andre tett etter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Må si meg enig med LN-RKF og vil legge til at jeg tror det er konkuransen om å tilby laveste billettpris som dreper flyselskaper og ikke oljeprisen. Indirekt så er jo oljeprisen av meget stor betydning men som det ble påpekt må prisen på et produkt følge kostnadene ved produksjonen. Stort verre trenger det ikke å være.
Og det er ikke oljeprisen som tar kvelertaket på Sterling. Det er flyselskapet selv som gjennom flere har har levert til dels svært dårlige resultater og som selger flybilletter til bunnpris. Det er klart at med slike forutsetninger så vil en så kraftig økning i drifstoffpriser har meget alvorlige konsekvenser om mann ikke justerer opp billettprisene. Klarer mann seg ikke gjennom en periode med høy oljepris burde mann kanskje finne på noe annet å drive med? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
For flyselskaper i Europa er jo ikke bare oljeprisen av betydning, men også dollarkursen. For ikke mange år siden kostet 1 dollar over 9 NOK, mens den i dag koster knappe 5 NOK. Dvs. at om oljeprisen er $110 per fat, så tilsvarer dette ca $60/fat når dollarkursen var 9 NOK. Dollarutviklingen har nok sannsynligvis gjort at økningen vi ser i oljeprisen ikke har hatt så dramatisk utslag for fuelkostnadene som man kunne sett.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]()
Det plager ikke meg om billigste billett stiger dra 299,- til 399,- når det har slike årsaker. Billig er det uansett. Og det plager sikkert ikke fullprispassasjeren om prisen deres stiger fra f.eks. 6.900,- til 7.100 heller.
Jeg hadde faktisk foretrukket at prisen gikk opp enda en hundrings hvis jeg kunne slippe kredittkortgebyr, innsjekkingsgebyr, koffertgebyr og hva nå det neste måtte bli. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BGO uten Norwegian og nesten uten SAS. | N-3PB | Bilder & foto | 14 | 14-07-2012 12:15 |
Plassering og sikring av last i fly - hvordan gjøres det? | RWY 24 | Flyforum | 1 | 28-12-2010 09:35 |
Norwegian flyr uten slot | Someone | Flyforum | 17 | 19-11-2008 19:23 |
SAS flyr uten norske eiere... | EB | Flyforum | 0 | 12-12-2006 05:44 |
Utviste asylsøkerer flyr UTEN eskorte !!! | BU595 | Flyforum | 7 | 01-10-2004 18:31 |