Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-04-2008, 17:58   #1
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

Default En kort stemningsrapport fra Sør-Afrika

Hei

Her kommer en liten stemningsrapport vedrørene Sør-Afrika. Kona og jeg har nettopp kommet hjem fra Johannesburg/Cape Town der vi har vært på en utvidet påskeferie for å besøke famile. Men vi har selvfølgelig hatt litt tid til andre ting også :-)

Vi tok noen dager i Cape Town og det kan anbefales på den varmeste. Det er en nydelig by og det minner litt om Norge med sjø, fjell, strender etc. I Cape Town området leide vi bil for en dag og kjørte rundt på Kapp halvøya, vi tok en organisert tur til vinlandet innenfor Cape Town (Stellenbosch, Paarl etc), vi tok en tur opp til Table mountain, vi tok en gåtur i VOC fotspor rundt omkring i bykjernen etc.

I Johannesburg har vi også hatt tid til litt turistaktiviter. Her om dagen var vi nede i Cullinan gruven. Denne gruven er fremdeles en aktiv gruve og det er her de fant verdens største diamant på 3106 karat. Det var kult å være nede i en gruve som fremdeles er i drift.

Sør-Afrika er store på øl og vi var i downtown området for å få en omvisning på SAB (South African Breweries). Deres omvisning heter World of beer og man får selvfølgelig et par øl på slutten av omvisningen.

Utenfor Johannesburg ligger Sterkfontein hulene. Her har man funnet fossiler og rester som viser at mennesker har bodd i Sør-Afrika ganske så lenge. Det er nå også laget et området som heter Maropeng der de prøver å forklare livets opprinnelse og det var ganske bra lagt opp.

På ferie skal man også slappe av så her om dagen tok vi en tur til et spa anlegg i byen. Plassen heter Mangwanani (se www.mangwanani.co.za) og her tok vi en full dag spa som varte fra 9 til 17. Her ble vi knadd, massert, skrubbet etc hele dagen med pauser innimellom for å ta litt drikke og snacks. Alt dette kostet 650 kr per person.

Prisnivået i Sær-Afrika er bra. Den Sør-Afrikanske randen har svekket seg litt mot kronen og 1 Rand er nå ca 0.65 kroner. Vi var ute å spiste på en restaurant som ligger på topp 10 listen av restauranter i Sør-Afrika og det måltidet kostet 600 kroner for oss begge og da var en flaske vin også med i prisen. Selv på ganske fine restauranter kan en finne en flaske vin som begynner på 65 kroner for en flaske.

Vel, jeg håper at dette har gitt en lite inntrykk av Sør-Afrika. Dersom du skal til Johannesburg så vil jeg faktisk anbefale leie av bil for å komme seg rundt. Jeg har hatt med en GPS denne gang og det har gjort det MYE enklere å finne frem. Ja, de kjører på "feil" side av veien og de har en litt anderledes kjørekultur enn oss men det er fullt mulig å finne ut av dette :-) Johannesburg blir forresten ofte omtalt som verdens farligste by. Jeg har ikke sett så mye av det til nå men det er dessverre vanlig med biltyverier, innbrudd i hus osv så vi tar selvfølgelig forhåndsregler.

Mer info med bilder og linker kommer på min hjemmeside etterhvert :-)
Old 02-04-2008, 18:40   #2
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Default Re: En kort stemningsrapport fra Sør-Afrika

Helt enig i at Sør-Afrika er bra. Var der i 2000 og anbefales.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2008, 15:15   #3
3tflyer
ScanFlyer Blue

Default Re: En kort stemningsrapport fra Sør-Afrika

Sør Afrika er riktig bra. Når Randen nå er svak er det også svært billig. Anbefaler sterkt Waterfrontområdet og turer i wineland. Robben Iland og cella til Mandela og Table Moutain er også sikkerstikk!. Etter mange turer til SA er jeg blitt helfreslt på rødvin fra Sør Afrika. har som regel reist med SA via London og det er brukbart, selv på turistklasse.
3tflyer is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules