Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-12-2004, 09:24   #1
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,388
Default Hvorfor går man alltid inn...

Hvorfor går man alltid inn på flyets venstre side? Noen som vet svaret på dette... Gjelder også fly som ikke bruker passasjerbro.

For mange år siden gikk jeg ombord i en SAS DC-10 med dragehodedesign (så det er leeenge siden) i Chicago og da gikk vi opp trappen på "høyre" side - noe som ble poengtert - men jeg husker ikke grunnen...
EB is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 09:28   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Hvorfor går man alltid inn...'

hmm, godt spørsmpl. Det er vel ikke mulig å gå inn foran på f.eks. en MD80 - da er vel gally i veien.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 09:36   #3
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Replying to Topic 'Hvorfor går man alltid inn...'

Grunnen er banal: Før krigen hadde "alle" fly dør på høyre side - spesielt DC-familien som da var dominerende. Så kom krigen og forsvarets behov for standardisering. Alle fallskjermjegere skulle hoppe ut av C-47 til C-53 (DC-3) fra samme side. Dette ble videreført til alle transportfly.

Etter krigen var det som var av sivile fly historie og det flommet ut bokstavelig talt tusenvis overflødige militære fly ut på markedet. Og da "bare ble det sånn".

Senere kom broene og da var dørene plassert på venstre side...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 09:45   #4
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Replying to Topic 'Hvorfor går man alltid inn...'

Kommer i all hast att tänka på några klassiska undantag: Tidiga DC-3 , Li-2 , IL-12 , IL-14 , Convair CV240
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 10:19   #5
cabincruiser
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 166
Default Replying to Topic 'Hvorfor går man alltid inn...'

Og dessuten er servicedørene (dvs. høyreside-dører) ofte mindre enn hoveddørene (venstreside-dører), og derved ikke egnet til å sende pax inn der. Ivertfall slik på 737.
cabincruiser is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 10:20   #6
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Replying to Topic 'Hvorfor går man alltid inn...'

Må være no engelsk da, siden det er jo motsatt av f.eks. bussene. Vet ikke om det er derfor det heter port side? At det er siden man legger til på?

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 10:25   #7
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,388
Default Replying to Topic 'Hvorfor går man alltid inn...'

Men de større flyene har like store dører på begge sider...
EB is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 11:39   #8
Guest
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
Default Replying to Topic 'Hvorfor går man alltid inn...'

GROUNDCLUTTER! stort set alle bagage highloaders, vogne og toilet/vand/vatering service sker på den anden side af flyet - skal man have løsgående pax (i situationer uden broer) i det område har vi en accident waiting to happen
Guest is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 12:18   #9
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Replying to Topic 'Hvorfor går man alltid inn...'

Quote:
Originally posted by CK


hmm, godt spørsmpl. Det er vel ikke mulig å gå inn foran på f.eks. en MD80 - da er vel gally i veien.
Nå er vel ikke galley det største problemet med å bruke fremre høyre dør(service døra)på MD-80,heller at passasjerene må være veldig kortvokste pga størrelsen på døra.På 737 som er nevnt lenger opp er forskjellen mellom dørene på venstre og høyre side mindre.
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 12:38   #10
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Replying to Topic 'Hvorfor går man alltid inn...'

Men EB menar väl generellt varför det är som det är. Servicedörrarna kunde ju lika gärna sitta på andra sidan och pantry m.m. konstrueras därefter. Men det kanske är så att likformighet förenklar groundhandlig, gates, parkeringar o.s.v.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 18:13   #11
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
Default Replying to Topic 'Hvorfor går man alltid inn...'

American hadde (har?) en gate paa JFK hvor standard er boarding i fra hoeyre side, har boardet baade DC-10 og 767 i fra hoeyre side flere ganger i denne gaten....er ellers enig med RolfL at det har med standardisering aa gjoere at boarding foregaar i fra venstre side....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 18:18   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,524
Default Replying to Topic 'Hvorfor går man alltid inn...'

Etter hvert som IATA utarbeidet standarder, ble det ogsaa anbefalt at passasjerer ekspederes paa hoeyre side av flyet og serviceutstyr paa venstre. Nettopp for aa unngaa, som Jens nevner, 'groundclutter' og dertil medhoerende potensielle konflikter mellom pax og utstyr. Mao. et sikkerhetsspoersmnaal ...

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 18:41   #13
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
Default Replying to Topic 'Hvorfor går man alltid inn...'

Quote:
Originally posted by Superhai


Må være no engelsk da, siden det er jo motsatt av f.eks. bussene. Vet ikke om det er derfor det heter port side? At det er siden man legger til på?
Såvidt jeg vet, er port det engelske ordet for babord, som igjen er definert som: "venstre side i skipets (flyets) fartsretning... Motsatt side heter vel da starbord side.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 19:38   #14
Guest
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
Default Replying to Topic 'Hvorfor går man alltid inn...'

et lille kuriosum. Den engelske betgenelse for at være en snob, er at være POSH. Det term kommer fra rejserne til Indien med skib fra moderlandet, der skulle man helt rejse i skyggen (air condition var ikke opfundet. Det blev til Portside Out Starboard Home

Starboard=Styrbord=Højre Port=Bagbord=Venstre
Guest is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 20:22   #15
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
Default Replying to Topic 'Hvorfor går man alltid inn...'

En enkel huskeregel for dem som ikke er helt husker forskjellen på styr- og babord til enhver tid: Tenk på hvilken side av båten man har rattkonsoll/instrumentpanel. Denne siden blir da selvsagt styrbord.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 21:34   #16
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Replying to Topic 'Hvorfor går man alltid inn...'

Quote:
Originally posted by Superhai


Må være no engelsk da, siden det er jo motsatt av f.eks. bussene. Vet ikke om det er derfor det heter port side? At det er siden man legger til på?
Port side kommer av at det er den siden båtene lå med mot havna/brygga (port på engelsk). Starboard kommer av norrønt styrbord. Og det igjen er den siden styrebordet (roret) var festet på langskip. Den andre siden het bakbord fordi det var bak rormannen. Senere er dette forkortet til babord. Etymologi er gøy! :
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 21:36   #17
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'Hvorfor går man alltid inn...'

Quote:
Originally posted by Blubird


En enkel huskeregel for dem som ikke er helt husker forskjellen på styr- og babord til enhver tid: Tenk på hvilken side av båten man har rattkonsoll/instrumentpanel. Denne siden blir da selvsagt styrbord.
Hmfr....., rattet i båten skal stå midt i ..., om man da ikke har to ratt.....

Husk , seiling en REN glede ....

Husk heller på hvilken side av båten styreåra var på gammle skip, "styrbord."..., derfor la man den andre til kai, PORT. Lett å huske , og en man i tvil så stikk innom Vikingeskip museet for å friske opp kunnskapen...
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 21:37   #18
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Replying to Topic 'Hvorfor går man alltid inn...'

Quote:
Originally posted by LN-KOG
(...) Etymologi er gøy! :
Ja, det er kjempemoro å studere insekter.

Falcon is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 21:38   #19
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
Default Replying to Topic 'Hvorfor går man alltid inn...'

Seilbåt a gitt... Gi meg 2X270 i en Goldfish 32, så er vi der!
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 21:40   #20
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Replying to Topic 'Hvorfor går man alltid inn...'

Quote:
Originally posted by Falcon


Quote:
Originally posted by LN-KOG
(...) Etymologi er gøy! :
Ja, det er kjempemoro å studere insekter.



Sier han som sender julekort med bilde av en Range Rover
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvorfor er alltid SK4175 alltid forsinket på søndager? KLM 1200 Småprat 9 09-04-2014 02:03
Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde gilera Bilder & foto 18 23-02-2011 23:16
Ikke alltid man får en stor ballong...... ENGM 911 Flyforum 0 29-07-2010 20:25
Man kan si hva man vil om skitne AF fly, SAS går de i næringen! LN-AFG Flyforum 24 04-06-2007 21:35
Hvorfor sjekke inn på sms? EB Flyforum 21 06-03-2007 14:40


All times are GMT +2. The time now is 17:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.