![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,388
|
![]()
Hvorfor går man alltid inn på flyets venstre side? Noen som vet svaret på dette... Gjelder også fly som ikke bruker passasjerbro.
For mange år siden gikk jeg ombord i en SAS DC-10 med dragehodedesign (så det er leeenge siden) i Chicago og da gikk vi opp trappen på "høyre" side - noe som ble poengtert - men jeg husker ikke grunnen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
hmm, godt spørsmpl. Det er vel ikke mulig å gå inn foran på f.eks. en MD80 - da er vel gally i veien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Grunnen er banal: Før krigen hadde "alle" fly dør på høyre side - spesielt DC-familien som da var dominerende. Så kom krigen og forsvarets behov for standardisering. Alle fallskjermjegere skulle hoppe ut av C-47 til C-53 (DC-3) fra samme side. Dette ble videreført til alle transportfly.
Etter krigen var det som var av sivile fly historie og det flommet ut bokstavelig talt tusenvis overflødige militære fly ut på markedet. Og da "bare ble det sånn". Senere kom broene og da var dørene plassert på venstre side...
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
Kommer i all hast att tänka på några klassiska undantag: Tidiga DC-3 , Li-2 , IL-12 , IL-14 , Convair CV240
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 166
|
![]()
Og dessuten er servicedørene (dvs. høyreside-dører) ofte mindre enn hoveddørene (venstreside-dører), og derved ikke egnet til å sende pax inn der. Ivertfall slik på 737.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Må være no engelsk da, siden det er jo motsatt av f.eks. bussene. Vet ikke om det er derfor det heter port side? At det er siden man legger til på?
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,388
|
![]()
Men de større flyene har like store dører på begge sider...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
|
![]()
GROUNDCLUTTER! stort set alle bagage highloaders, vogne og toilet/vand/vatering service sker på den anden side af flyet - skal man have løsgående pax (i situationer uden broer) i det område har vi en accident waiting to happen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]() Quote:
__________________
Mad dog... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
Men EB menar väl generellt varför det är som det är. Servicedörrarna kunde ju lika gärna sitta på andra sidan och pantry m.m. konstrueras därefter. Men det kanske är så att likformighet förenklar groundhandlig, gates, parkeringar o.s.v.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
|
![]()
American hadde (har?) en gate paa JFK hvor standard er boarding i fra hoeyre side, har boardet baade DC-10 og 767 i fra hoeyre side flere ganger i denne gaten....er ellers enig med RolfL at det har med standardisering aa gjoere at boarding foregaar i fra venstre side....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,524
|
![]()
Etter hvert som IATA utarbeidet standarder, ble det ogsaa anbefalt at passasjerer ekspederes paa hoeyre side av flyet og serviceutstyr paa venstre. Nettopp for aa unngaa, som Jens nevner, 'groundclutter' og dertil medhoerende potensielle konflikter mellom pax og utstyr. Mao. et sikkerhetsspoersmnaal ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
|
![]()
et lille kuriosum. Den engelske betgenelse for at være en snob, er at være POSH. Det term kommer fra rejserne til Indien med skib fra moderlandet, der skulle man helt rejse i skyggen (air condition var ikke opfundet. Det blev til Portside Out Starboard Home
Starboard=Styrbord=Højre Port=Bagbord=Venstre |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
|
![]()
En enkel huskeregel for dem som ikke er helt husker forskjellen på styr- og babord til enhver tid: Tenk på hvilken side av båten man har rattkonsoll/instrumentpanel. Denne siden blir da selvsagt styrbord.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Husk , seiling en REN glede .... Husk heller på hvilken side av båten styreåra var på gammle skip, "styrbord."..., derfor la man den andre til kai, PORT. Lett å huske , og en man i tvil så stikk innom Vikingeskip museet for å friske opp kunnskapen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
|
![]()
Seilbåt a gitt... Gi meg 2X270 i en Goldfish 32, så er vi der!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]() ![]() Sier han som sender julekort med bilde av en Range Rover ![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor er alltid SK4175 alltid forsinket på søndager? | KLM 1200 | Småprat | 9 | 09-04-2014 02:03 |
Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde | gilera | Bilder & foto | 18 | 23-02-2011 23:16 |
Ikke alltid man får en stor ballong...... | ENGM 911 | Flyforum | 0 | 29-07-2010 20:25 |
Man kan si hva man vil om skitne AF fly, SAS går de i næringen! | LN-AFG | Flyforum | 24 | 04-06-2007 21:35 |
Hvorfor sjekke inn på sms? | EB | Flyforum | 21 | 06-03-2007 14:40 |