![]() |
|
![]() |
#1 |
TurbopropFlyer
|
![]()
Idag fikk jeg en mail fra Norwegian om at en reise jeg har bestilt i Mai, vil få en ny avgangstid. Så må jeg bekrefte at jeg godtar endringene. Men hva er egentlig alternativet? Den nye tiden passer meg egentlig ikke så bra, men om jeg ikke godtar endringen, hva får jeg tilbud om da? Pengene tilbake og så må jeg kjøpe en ny billett? Nå er er det mye dyrere billetter enn da jeg kjøpte min...
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Når du får beskjed om en reise du skal foreta først i mai, så blir det nok kun pengene tilbake eller akseptere schedule changen desverre. Det er 14 dager før avgang som er grensen for erstatning o l.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er vel ikke helt uvanlig at DY opererer med fake avgangstider. Det har det vært mye skriverier om i media siste tiden.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=507007 |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
DY star sjanser og selger flights før de har fått bekreftet slots... ikke helt etisk spør du meg
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Å si FAKE avgangsider er vel å ta VEL i Ribro
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Tja, om man setter opp tider uten at man har slots, er ikke det fake da?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Charterselskapene opererer med følgende i sine kataloger:
Avgangstidspunkt bekreftes på endelig reisedokument som mottas når reisen i sin helhet er betalt. Så her forekommer det ofte store endringer i forhold til det som er publisert i katalog og på nett.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Charter ??, ja well trodde ikke vi bestillte en charter reise til/fra Rygge ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
OK i noens øyne/ører er Charter et bannord...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Tidsendringer forekommer hos alle, men om man aldri noensinne har hatt slotter på de tidene man opererer med, så er vel dette en litt annerledes sak enn en "standard" schedule change?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Vel, dette skjer utrolig mye oftere hos Norwegian enn hos alle andre... Hører til stadighet om folk som får slike meldinger...
Det kan høres ut som bagateller, men for folk som ikke bor i avreisebyen, kan en slik ruteendring få store konsekvenser for ferien... DY operer jo i utgangspunktet et charter selskap på majoriteten av destinasjonene de server fordi frekvensen er ukentlig eller et par dager i uka Det betyr at de som bor utenfor destinasjoner DY ikke synes er lukrative å betjene i Norge, må reise med andre flyselskaper til Oslo. Dersom endringen blir stor, kan det soleklart hende at tilslutningsflyet går så nært at man misser DY flighten på grunn av slike useriøse spekulasjoner fra DYs side. Da er det liten trøst at man får igjen de skarve småkronene for billetten som var eneste grunnen til at man valgte DY i utgangspunktet.. Da kan jo noen si at man må ta høyde for slikt. Det er jo bare svada. Skal man ta høyde for 6 timer venting på OSL fordi DY bruker en sketchy rute politikk??? Hver sin lyst... Dersom SAS gjør en endring (noe som er veldig sjelden), får du lov til å endre hele itineraryen og er det fullt, har de et hav av samarbeidspartnere å omplassere paxen til. DY tilbyr pengene tilbake noe som er en mager trøst, dersom man må kjøpe et mye dyrere alternativ fordi man er meget nært avreise dagen. Andre DY avganger er det sjelden til disse charter/feriedestinasjonene fordi frekvensen til DY ofte er en til to ganger pr. uke... Så moralen må være at man a) bruker et tradisjonelt flyselskap som tar ansvar og får deg til din slutt destinasjon dersom det blir endringer i rutetabellen. Eller b) velg DY men gjør slik man gjorde i gamle dager når man skulle til Gran Canaria eller uansett syden destinasjon: Reis til OSL dagen før.... Hver sin lyst... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
De tilbyr da gratis endring også, hvis endringen er på mer enn 30 minutter. (men sikkert bare til samme bookingklasse...)
Er forøvrig helt enig i at det er uærlig å selge billetter til tider man ikke har bekreftet ordentlig. Dette må da være en sak for forbrukermyndighetene, virker jo som det dreier seg om det meste av DY sine avganger denne våren? (fikk en slik en selv også, uten at det gjorde så mye i det tilfellet - men det ville jo f.eks. være utrolig kjipt om man hadde valgt å betale en god del ekstra for en mer praktisk avgangstid) Last edited by Andrev; 12-03-2008 at 16:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er uhyre sjelden man opplever ruteendringer. Dette er en policy DY har bestemt seg for og er noe de helt soleklart kan forhindre om de ønsker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
En ting er når de endrer tidspunktet flere timer; Selv fikk jeg nettopp flyttet mitt avreisetidspunkt fra ORD til IAH til sommeren flyttet fra 09:48 til 09:47.. Da må vi stå opp enda tidligere den morran..
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Litt trangere om plassen her borte
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Ser fortsatt ikke det som noen gyldig unnskyldning. Man klarer da fint å la fly gå på samme tidspunkt her. Istedet for å sette 7:48 som rutetid hadde 7:50 passet bedre. De praktiske konsekvensene er lik null, men man får +-2,5 minutt å gå på
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Konkurrerende selskaper med lik avgangstid | kekker | Småprat | 8 | 16-01-2016 16:37 |
Feil avgangstid fra Chania | C130 | Småprat | 9 | 14-08-2012 13:31 |
Rettigheter US domestic? | BårdK | Reiseforum | 3 | 02-08-2011 22:12 |
Rettigheter SAS | Magnus | Reiseforum | 4 | 24-01-2011 18:57 |
Ny avgangstid TG955 OSL - BKK | TriStar | Reiseforum | 14 | 03-08-2009 23:15 |