Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-03-2008, 18:10   #1
starwarsfan
Newcomer
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 11
Default WF og rekruttering - er dette årsaken?

Dette må vel være åresaken til at WF nå rekrutterer flere CC, samt at de har varslet rekruttering av flere flyvere?

http://www.dagbladet.no/dinside/2008/03/10/529270.html

Kan vel ikke bare være at _alle_ flykter til Norwegian om dagen som er grunnen?
starwarsfan is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2008, 18:24   #2
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: WF og rekruttering - er dette årsaken?

Ja som jeg bl.a. nevnte på PM tidligere, begynte jo WF å rekruttere innen
denne pressemeldingen fra SAS og Widerøe ble sluppet. Så det
var ingen tvil om at Widerøe kom til å få inn mer materiell, og dette
er nok i hovedsak årsaken til at de nå rekrutterer bl.a. CC. Men det
er ikke til å stikke under en stol, at WF også har mistet en del
CC til bl.a. Norwegian.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2008, 19:52   #3
ln-pep
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 126
Default Re: WF og rekruttering - er dette årsaken?

Alle flykter ikke til Norwegian
Grunnen til at vi rekrutterer flere cc er pga større q400 flåte
__________________
****************
Take Your seats...
ln-pep is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2008, 23:56   #4
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: WF og rekruttering - er dette årsaken?

Ja det er det som sagt ingen tvil om, hvis nå bla. Torp blir en ren
-Q400 base - i tillegg til økning av antall maskiner ellers på rutenettet
er det ingen tvil om - at det blir behov for
mer folk. Men at det har vært noe mer gjennomtrekk i WF
er det ingen tvil om, etter at DY begynte med sin
mer eller mindre massive rekruttering. WF har jo sågar tidligere
hatt div. "cash-bonus" for at folk skal gjennomføre kurs
og starte opp jobb, uten å slutte i mellomtiden.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2008, 10:08   #5
ln-pep
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 126
Default Re: WF og rekruttering - er dette årsaken?

Antall CC som har gått fra WF til DY er ikke mer en hva som er normalt. Når et norsk flyselskap rekrutterer så mye som DY har gjort er det helt normalt at også noen forlater WF til fordel for DY. Som jeg har sagt før har de fleste gått over til DY pga mulighet for base der de bor. Torp kommer til å bli ren Q400-base
__________________
****************
Take Your seats...
ln-pep is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2008, 12:16   #6
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: WF og rekruttering - er dette årsaken?

ja herregud... at WF i det hele tatt har igjen kabinpersonale fordi alle har takket ja til en glamorøs karriere i DY er jo egentlig merkelig.
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2008, 13:10   #7
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: WF og rekruttering - er dette årsaken?

DY Glamorøst? Hehe!
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2008, 13:15   #8
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: WF og rekruttering - er dette årsaken?

Hva legger man her i glamorøst? Jeg har jobbet i WF mange ( flotte ) år og er nå i DY. Forskjellen er i grove trekk slik:

Flytype.
Mye mer effektiv programmering og utnytting av crew i DY
Crewmat ombord hos DY.
Lite nightstop hos DY, fly og crew hjem til base.
Arbeidstidssystem, 5:4 DY, 7:6 WF (med noen undersystemer)
Lønn, i grove trekk det samme.

Arbeidsmiljø blant crew utmerket hos begge. Vi har det rett og slett topp på jobb
__________________
MD11 - King Of The TriHolers

Last edited by MD11; 11-03-2008 at 13:21.
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2008, 13:17   #9
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
Default Re: WF og rekruttering - er dette årsaken?

Coffee, tea?
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2008, 13:20   #10
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: WF og rekruttering - er dette årsaken?

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Hva legger man her i glamorøst?
Må vel være en drink i solnedgangen på en eller annen strand i syden omringet av en håndfull flotte damer... Du vet, sånn hverdagen til en pilot er...
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2008, 13:22   #11
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: WF og rekruttering - er dette årsaken?

Jeg synes det var glamorøst med weekend stopp på Andenes jeg!
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2008, 13:24   #12
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: WF og rekruttering - er dette årsaken?

Quote:
Må vel være en drink i solnedgangen på en eller annen strand i syden omringet av en håndfull flotte damer... Du vet, sånn hverdagen til en pilot er...
Eller var det en tam Mack i stiv kuling og sno ved luftskipsmasta i Vadsø, omringet av fulle samer
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2008, 13:30   #13
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: WF og rekruttering - er dette årsaken?

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Hva legger man her i glamorøst? Jeg har jobbet i WF mange ( flotte ) år og er nå i DY. Forskjellen er i grove trekk slik:

Flytype.
Mye mer effektiv programmering og utnytting av crew i DY
Crewmat ombord hos DY.
Lite nightstop hos DY, fly og crew hjem til base.
Arbeidstidssystem, 5:4 DY, 7:6 WF (med noen undersystemer)
Lønn, i grove trekk det samme.

Arbeidsmiljø blant crew utmerket hos begge. Vi har det rett og slett topp på jobb
hehe... men det er bare litt morsomt hvordan noen vinkler ting og hvordan de mener fremgangen til DY gjenspeiler seg i arbeidsmarkedet og flybransjen.

det er flott at DY gjør det bra, jeg vet det er et godt arbeidsmiljø der - men det er allikevel en arbeidsplass jeg aldri kunne tenkt meg.

Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2008, 14:24   #14
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: WF og rekruttering - er dette årsaken?

Når man snakker om forhold i de ulike selskapene, og som noen var inne på her; lønn. Hva er kapteinlønnen for en i SAS, WF og DY? Er det store forskjeller?
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Spørsmål om rekruttering til kabin - Om referansesjekk og lærlingordning FlyGuy Flyforum 15 02-03-2011 19:19
Hva var årsaken til dette? MartinL Flyforum 6 23-11-2006 08:48
Pilot-rekruttering Blubird Flyforum 4 16-03-2006 16:25
Årsaken til at flere av SAS sine 340 er LN? morr Flyforum 0 20-07-2005 11:35


All times are GMT +2. The time now is 22:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.