![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]()
En Airbus slo nedi med hallen under take off på Flesland idag! Den sirklet over Vestlandet før den landet igjen på Flesland. EC-KIN var registreringen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Nå må du bestemme deg C172....var det en Airbus eller en B738 fra Futura?
![]() ![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]()
Var inside information av en som rotet litt.
Flyet må stå over natten. Last edited by C172; 01-03-2008 at 20:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Trøbbel for sydenturister
http://www.bt.no/lokalt/bergen/article519542.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Rart om passasjerene ikke har oppdaget at halen gikk nedi. Det må da høres klart og tydelig?
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Men flyet var vel for tungt da .... og da er det ikke noe hjelp i å ha 10km stripe .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]()
Og igjen "informasjonen var elendlig" tji hi
Har jo nesten blitt standard kommentar når ting skjer både her og der |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,609
|
![]()
Så flyet var lenge rundt i området her ja, skjønte det var noe gale da jeg så det på radaren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,609
|
![]()
Flesland sin bane skal no holde for 738. Har no hatt futura her hver uke no. Er det 3000 meter den er?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Om Takeoff vekt er høyere en max landingsvekt , da må man bli kvitt vekt for å lande, men med mindre man _må_ lande, og foruten å kaste ut pax, eller bag i lufta så er vel å brenne eller pumpe ut fuel det beste alternativ for å ikke å ødelegge flyet ved en for tung landing ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
|
![]() Quote:
Et fly har en publisert max landingsvekt den ikke kan overskride uten fare for strukturele skader. En fullastet 737 med fuel for en tur til Kanarioeyene maa brenne en del fuel foer de kommer under denne vekten. En 738 kan ikke dumpe fuel. Rullebanelengde har liten betydning i denne sammenhengen. Selvfoelgelig - er det snakk om kritiske problemer lander man uansett, men da maa flyet gjennom en omfattende sjekk foer det kan settes i trafikk igjen. .. Last edited by LN-MOW; 01-03-2008 at 22:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
|
![]() Quote:
Tailstrike kan medfoere trykkfall ettersom skroget kan bli punktert .. derfor holder man seg i lav hoeyde i naerheten av landingsplassen inntil det er forsvarlig (etter manualen) aa lande. Hvis man gaar til masrsjhoeyde og faar dekompresjon etter en tailstrike, kan pilotene se seg om etter ny jobb ... Ingen searlig forskjell paa Airbius og Boeing her - ingen av dem lager fly av panserstaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
Rullebanen på BGO er fysisk lengre, men tilgjengelige lengder for avgang og landing er mindre enn på Torp. I beste fall kan Torp tilby nesten 400 meter mer, på tross av litt kortere rullebane. ![]() Quote:
Torp har 2.939 meter med henholdsvis 2.839 og 2.569 tilgjengelig... ...men som det blir sagt her så er det nok ikke rullebanen som spillte noen rolle her, men vekta på flyet... Charterfly er tunge... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Boeing eller Airbus... det er ikke dårlig design som gjør at man må dumpe fuel før landing. Alle fly er konstruert til å kunne lette tyngre enn man lander. Enkelt og greit.
En Airbus 321 for eksempel, har max takeoff vekt på 83 tonn, mens maks landingsvekt på 71,5 tonn. Det vil si at om den må gå ned rett etter takeoff, kan de risikere å måtte dumpe over 10 tonn før de kan lande igjen.
__________________
Life is Brutale Last edited by imm; 01-03-2008 at 23:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
Der sto det TORA/ASDA på henholdsvis 2.550 og 2.525 på de to banene... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
|
![]()
Og her er flyet, når det landa på Flesland den 2. Februar...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,321
|
![]()
Noen som har bilder av skadene?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
Det er også der du ser hvor mye du har tilgjengelig ved intersections ![]()
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tail strike warning 737 | Firelude | Flyteknisk forum | 5 | 25-06-2015 21:32 |
Tail strike | ThePlanespotter1 | Flyteknisk forum | 6 | 03-12-2013 09:40 |
Turkish Airlines tail strike(?) Malaga 30.11.2013 - Video | LNv22 | Småprat | 1 | 02-12-2013 12:24 |
Continentals retro-737 med tail strike at gate | LN-KGL | Flyforum | 27 | 17-07-2010 02:03 |
Korean 777 tail strike. | SudCaravelle | Flyforum | 7 | 15-07-2009 23:47 |