Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-03-2008, 20:11   #1
C172
ScanFlyer Gold
 
C172's Avatar
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
EU Tail strike på ENBR

En Airbus slo nedi med hallen under take off på Flesland idag! Den sirklet over Vestlandet før den landet igjen på Flesland. EC-KIN var registreringen.
C172 is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2008, 20:15   #2
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Tail strike på ENBR

Nå må du bestemme deg C172....var det en Airbus eller en B738 fra Futura? EC-KIN er nemlig en B738
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2008, 20:26   #3
C172
ScanFlyer Gold
 
C172's Avatar
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
Default Re: Tail strike på ENBR

Var inside information av en som rotet litt.
Flyet må stå over natten.

Last edited by C172; 01-03-2008 at 20:32.
C172 is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2008, 20:57   #4
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Tail strike på ENBR

Trøbbel for sydenturister
http://www.bt.no/lokalt/bergen/article519542.ece
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2008, 21:02   #5
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Tail strike på ENBR

Rart om passasjerene ikke har oppdaget at halen gikk nedi. Det må da høres klart og tydelig?
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2008, 21:17   #6
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Tail strike på ENBR

Men flyet var vel for tungt da .... og da er det ikke noe hjelp i å ha 10km stripe .
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2008, 21:33   #7
Shadow
OSL Slave
 
Shadow's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
Default Re: Tail strike på ENBR

Og igjen "informasjonen var elendlig" tji hi
Har jo nesten blitt standard kommentar når ting skjer både her og der
__________________

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2008, 21:50   #8
Rossiyskie Avialinii
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,609
Default Re: Tail strike på ENBR

Så flyet var lenge rundt i området her ja, skjønte det var noe gale da jeg så det på radaren.
Rossiyskie Avialinii is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2008, 22:02   #9
Rossiyskie Avialinii
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,609
Default Re: Tail strike på ENBR

Flesland sin bane skal no holde for 738. Har no hatt futura her hver uke no. Er det 3000 meter den er?
Rossiyskie Avialinii is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2008, 22:03   #10
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Tail strike på ENBR

Om Takeoff vekt er høyere en max landingsvekt , da må man bli kvitt vekt for å lande, men med mindre man _må_ lande, og foruten å kaste ut pax, eller bag i lufta så er vel å brenne eller pumpe ut fuel det beste alternativ for å ikke å ødelegge flyet ved en for tung landing ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2008, 22:30   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
Default Re: Tail strike på ENBR

Quote:
Originally Posted by spikeld View Post
Ehhh..trodde BGO hadde en bedre lengde på landingsstripen sin enn f.eks. Torp hvor det er ikke er noen restriksjoner på å lande med et fly som så absolutt trenger det....

Hvor lang er RWY på BGO egentlig ?? (max 2500m ?? )
Flesland er 2990m .. Torp er 2950m.

Et fly har en publisert max landingsvekt den ikke kan overskride uten fare for strukturele skader. En fullastet 737 med fuel for en tur til Kanarioeyene maa brenne en del fuel foer de kommer under denne vekten. En 738 kan ikke dumpe fuel. Rullebanelengde har liten betydning i denne sammenhengen.

Selvfoelgelig - er det snakk om kritiske problemer lander man uansett, men da maa flyet gjennom en omfattende sjekk foer det kan settes i trafikk igjen.

..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 01-03-2008 at 22:32.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2008, 22:42   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
Default Re: Tail strike på ENBR

Quote:
Originally Posted by spikeld View Post
Så selve flyet spiller en større rolle under et uhell enn passasjerene.... jajo.. neppe betryggende å høre spør du meg....

Har Airbus bedre konstruerte fly ?!??
??? Sikkerhet er viktigere enn at passasjerene faar sette beina paa jorden umiddelbart.

Tailstrike kan medfoere trykkfall ettersom skroget kan bli punktert .. derfor holder man seg i lav hoeyde i naerheten av landingsplassen inntil det er forsvarlig (etter manualen) aa lande. Hvis man gaar til masrsjhoeyde og faar dekompresjon etter en tailstrike, kan pilotene se seg om etter ny jobb ...

Ingen searlig forskjell paa Airbius og Boeing her - ingen av dem lager fly av panserstaal.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2008, 22:45   #13
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Tail strike på ENBR

Quote:
Originally Posted by spikeld View Post
Ehhh..trodde BGO hadde en bedre lengde på landingsstripen sin enn f.eks. Torp hvor det er ikke er noen restriksjoner på å lande med et fly som så absolutt trenger det....
Der tar du nok feil... Torp sin rullebane er lengre på alle punkter som teller (med mindre "all bets are off", og man bremser for å redde livet da).
Rullebanen på BGO er fysisk lengre, men tilgjengelige lengder for avgang og landing er mindre enn på Torp. I beste fall kan Torp tilby nesten 400 meter mer, på tross av litt kortere rullebane.

Quote:
Hvor lang er RWY på BGO egentlig ?? (max 2500m ?? )
2.990 meter fra ende til annen, men bare 2.550 er tilgjengelig for Takeoff Run og landing distance...
Torp har 2.939 meter med henholdsvis 2.839 og 2.569 tilgjengelig...

...men som det blir sagt her så er det nok ikke rullebanen som spillte noen rolle her, men vekta på flyet... Charterfly er tunge...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2008, 23:01   #14
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Tail strike på ENBR

Boeing eller Airbus... det er ikke dårlig design som gjør at man må dumpe fuel før landing. Alle fly er konstruert til å kunne lette tyngre enn man lander. Enkelt og greit.
En Airbus 321 for eksempel, har max takeoff vekt på 83 tonn, mens maks landingsvekt på 71,5 tonn. Det vil si at om den må gå ned rett etter takeoff, kan de risikere å måtte dumpe over 10 tonn før de kan lande igjen.
__________________
Life is Brutale

Last edited by imm; 01-03-2008 at 23:11.
imm is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2008, 23:06   #15
G-COLE
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Re: Tail strike på ENBR

Her er BT sin versjon av det som skjedde.

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article519542.ece
G-COLE is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2008, 23:15   #16
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Tail strike på ENBR

Quote:
Originally Posted by KennethGS View Post
2.990 meter fra ende til annen, men bare 2.550 er tilgjengelig for Takeoff Run og landing distance...
Torp har 2.939 meter med henholdsvis 2.839 og 2.569 tilgjengelig...
I beste fall unøyaktig, man har maks TORA (ASDA) på BR bane 17; 2820m og bane 35 2795m. Dette er med backtaxi.. LDA er som du sier 2550 (eller 2525 bane 35)
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2008, 00:06   #17
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Tail strike på ENBR

Quote:
Originally Posted by JohnnyEagle View Post
I beste fall unøyaktig, man har maks TORA (ASDA) på BR bane 17; 2820m og bane 35 2795m. Dette er med backtaxi.. LDA er som du sier 2550 (eller 2525 bane 35)
Så ikke noe til de tallene i AIP'en...

Der sto det TORA/ASDA på henholdsvis 2.550 og 2.525 på de to banene...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2008, 00:08   #18
G-COLE
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Re: Tail strike på ENBR

Og her er flyet, når det landa på Flesland den 2. Februar...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Futura_737-86N_EC-KIN_02-02-2008_small_.jpg
Views:	341
Size:	87.8 KB
ID:	15983  
G-COLE is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2008, 07:06   #19
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,321
Default Re: Tail strike på ENBR

Noen som har bilder av skadene?
EB is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2008, 08:16   #20
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Tail strike på ENBR

Quote:
Originally Posted by KennethGS View Post
Så ikke noe til de tallene i AIP'en...

Der sto det TORA/ASDA på henholdsvis 2.550 og 2.525 på de to banene...
sjekk tekstsidene om "declared distances":http://www.ippc.no/norway_aip/curren..._2_ENBR_en.pdf
Det er også der du ser hvor mye du har tilgjengelig ved intersections
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tail strike warning 737 Firelude Flyteknisk forum 5 25-06-2015 21:32
Tail strike ThePlanespotter1 Flyteknisk forum 6 03-12-2013 09:40
Turkish Airlines tail strike(?) Malaga 30.11.2013 - Video LNv22 Småprat 1 02-12-2013 12:24
Continentals retro-737 med tail strike at gate LN-KGL Flyforum 27 17-07-2010 02:03
Korean 777 tail strike. SudCaravelle Flyforum 7 15-07-2009 23:47


All times are GMT +2. The time now is 02:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.