![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ja,- dette var et interesannt program dette !
Mye jeg ikke visste om ivertfall...... -En god kanidat til neste bilde i halen på Norwegian ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Allikevel spørs det om en av SAS`pionerer ville trives så godt på den halen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Flott program! Man har virkelig rotet dypt i filmarkivene.Snadder!
Det var forresten min far som satte flysertifikatet på "junior".
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
æsj! Endelig noe spennende Fakta på Lørdag, og så er jeg i familieselskap. jaja, jeg skal ikke klage det var hyggelig, og det var rikelig med rakfisk og akevitt. Mon tro om dette programmet kommer igjen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
11.00 Fakta på lørdag: Bernt Balchen, en kunstner med vinger Norsk dokumentar. Bernt Balchens liv (1899-1973) rommer det meste av norsk flyhistorie. Han levde litt i skyggen av Roald Amundsen og Richard Byrd, men uten Bernt Balchen er det usikkert hvilken plass Byrd ville fått i historien. Etter at han var hjelpemannskap for Amundsen i 1926, skjønte Byrd at Balchen var mannen han trengte for å nå sine mål. Det ble et livslangt og konfliktfylt samarbeid for Balchen, som også hadde en ledende posisjon i amerikansk og norsk luftfart. Sendt lørdag Slutt: 11.50 FÅ noen til å fyre opp den gode gamle videospiller'n ![]()
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Man har da DVD med opptaksfunksjon
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Et flott program! Og i morgen, mandag (19.55 tror jeg) på NRK1 er det et Faktor-program om dem som holder flyene i gang (teknikere, flygeledere mv.).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Balchen-programmet var for meg en veldig positiv overraskelse. Det er ikke ofte man ser så bra programmer om flyhistorie. Men så var jo Balchen en usedvanlig fargerik fyr også. Jeg anbefaler forøvrig selvbiografien hans "Kom nord med meg" fra 1959 (?), som stadig er å finne på antikvariater, QXL, etc. Ellers trodde jeg kanskje - ut fra tittelen - at programskaperne ville har tatt med litt mer om BBs kunstneriske utfoldelser. Han var en habil tegner, og i hylla har jeg bl.a. en kokebok (!) han har skrevet og illustrert.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=54610
Snakker om sola
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Etter å ha sett reprisen igår,så oppdager man en del å sette fingeren på:
Angrepet på Pearl Harbor fant IKKE sted 9. november 1941,men 7. desember. Og Balchens innsats vedr. finsk flykjøp og opprettelsen av "Little Norway" er vel noe perifert.Moralsk støtte/besøk ja,men USA's nøytralitet på dette tidspunktet forbød enhver militær og/eller offisiell hjelp til stridende nasjoner.Man kunne levere fly og materiell som var bestilt og betalt før krigen (Curtiss Hawk,Douglas 8A og Northrop'ene) mens Cornell'ene måtte leveres som sivilt materiell til "flyklubbformål".
![]() |
#12 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Det var enkelte som ergret seg over at voice-overen sa "Marinens Flyvåpen" mens vi fikk se film av Bristol Fightere (fra Hæren) også.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
En annen ting som er u-relevant her er at min far har en hardingfele av Bernt Balchen JR for han er felemaker!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#15 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bernt Balchen Airshow 12.05.2012! | ThePlanespotter1 | Bilder & foto | 8 | 15-05-2012 23:08 |
Bernt Balchen Kjevik airshow 2012 | TigerBlack | Bilder & foto | 16 | 13-05-2012 22:56 |
Bernt Balchen Airshow video | TheEirikK | Bilder & foto | 3 | 13-05-2012 18:43 |
Bernt Balchen - en kunstner med vinger | LN-SSL | Flyforum | 0 | 24-12-2007 23:19 |
4576 Bernt Balchen passing by | atck | Flyforum | 12 | 20-06-2006 17:19 |