Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-02-2008, 20:00   #1
LN-MAH
Newcomer

OBB 19 KRS-CPH-ORB - nytt selskap

25. Feb - KRS-CPH-ORB

Denne mandagen var det tid for å komme seg til Ørebro i forbindelse med jobb. Første leg av turen skulle gå med SAS fra KRS-CPH. For å rekke oppsatte møter var det nødvendig å velge første maskin fra KRS, noe som innebærer at en må opp en del tidligere enn det som er fornuftig. Nok om det, flyavgang fra Kjevik var kl 06:20, og taxi ventet utenfor mitt hus kl 05:00.
Ikke mye å si om fasilitetene på Kjevik, annet enn at innsjekk gikk relativt effektivt for seg, og at en rakk en ørliten espresso på 7-11 før boarding.
Maskinen som skulle ta oss til CPH denne morgenen var en MD-80. Tidligere har denne ruten blitt operert av Q400, men av grunner kjent for de fleste, er dette ikke lenger tilfelle. Pr dato opereres morgenavgangen av MD-80, og så er det CimberAir (CRJ200) og DAT (ATR-42) som bytter på å operere de øvrige avganger utover dagen.
Ikke mer enn ca 50% belegg denne morgenen, og pushback på rutetid. Må si det er bra fraspark i MDen når den er såvidt lett lastet. Begivenhetsløs tur til CPH, og siden turen var på økonomiklasse, ble det hverken vått eller tørt. SAS har mat og drikke for salg, men jeg stod over.
CPH måtte jeg plukke opp bagasjen (som forøvrig kom raskt) og sjekke inn på nytt, siden videre transport til Ørebro skulle foregå med et nytt flyseskap for min del, nemlig NextJet. Disse gutta er ikke gamle i bransjen, men opererer bl.a ruten CPH-ORB med SAAB 340. Dette selskapet er forøvrig "one class only", og boarding startet på rutetid. En blir her busset til en fjernparkering før en kommer seg ombord. OG ganske riktig, her stod en fin og skinnende SAAB 340 og ventet på oss. NextJet har som nevnt kun en-klasse, men tilbyr mat og drikke til alle, free of charge
Ørepropper ble forresten delt ut ved boarding av en meget blid kvinnelig flyvertinne. Og joda, en viss støy er det i en 340, men jeg følte ikke behovet for propper. I lufta en halvtime etter rute, og så var det tid for "smørgås" og kaffe. Smakte helt fint.
15 min før landing kom kapteinen på høyttaleren og meddelte (forsøker på svensk) "mitt herrskap, jag ska inte ljuga før er, det kommer at bli mycket svår turbulens under innflygningen, så ni får hålla i er som best det går".
Kapteinen hadde rett han, tror ikke jeg har opplevd større krenging og korrigeringer under en innflyvning før. Heftig!!
Uansett, ned kom vi, og jeg flyr gjerne med NextJet igjen.
LN-MAH is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules