Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-02-2008, 04:57   #1
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default En fredags traad til ettertanke....

Etter at jeg som moderator har brukt PM noen ganger de siste ukene for aa stoppe en utvikling jeg ikke setter pris paa, har jeg faatt nok svar til at jeg tar en pause....dette skal vaere morro, dette skal handle om fly og den gleden vi deler rundt vaar felles interesse....Men dessverre er det noen som ser dette forumet til aa faa utrykke sine meninger om saa mangt, og som i den prosessen faktisk opptrer saarende baade i forum tekst og ikke minst i PM bruk...det er ikke artig aa logge seg paa til meldinger om "er du riktig bevart eller?? er du tulling....og svaert lite flatterende ord om ens bedre halvdel.

Mulig er jeg blitt for gammel...men jeg synes naa at det skal vaere morro aa delta her....og naar den gleden fjernes for at enkelte (ja det er mere enn en) maa faa utrykke sine meninger (som ikke har noe overhodet med fly aa gjoere) aa det maa vi bare akseptere....vel jeg aksepterer ikke det og gaar i hangar, tross allt maa gamle DC-8'ere overhales fra tid til annen.....med haap at tonen endrer seg sjekker jeg inn som flere paa Hotel California....
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2008, 08:57   #2
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Default Re: En fredags traad til ettertanke....

Utroligt at der stadigvaek er nogen der ikke kender til "rettidig omhu" og god tone
her på forum.....Det er da ellers noget er bragt op igen og igen....sørgelig udvikling.
Dog Finn, jeg er enig med dig...håber at høre frad dig igen....
hust at "above the clouds ten sun always shines"
Hilsen
Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2008, 09:07   #3
LN-RKF
Banned

Det hadde vel vært bedre å luke bort bråkmakerne?
LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2008, 09:44   #4
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Jeg pleier å være rimelig aktiv her på forumet, men i det siste har det blitt lite virtuell sosialisering. Jeg følger derfor lite med på hva som skjer her, annet enn når mine venner her refererer høydepunkter over kaffe eller i andre sammenhenger.

Men hva er det som skjer? Kryper nettpsykopatene frem fra under steinene sine? Sorry, men dette er ikke debattsidene på VG. Jeg er akkurat så lei av tullinger på nett at jeg støtter RKF i å hive ut skrapet. Vi driver, som åtter'n sier, med dette fordi det er interessant og gøy; ikke for å tekkes kranglefanter og støysendere.

Pokker heller. Senk fandenskapet.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2008, 09:55   #5
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Dette er trist å høre... Er det ikke mulig å blokkere de som ikke klarer å oppføre seg?
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2008, 10:12   #6
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-RKF View Post
Det hadde vel vært bedre å luke bort bråkmakerne?
Utrolig glad jeg ikke er moderator når man leser hva som skjer på "bakrommet"... Men jeg er tilbøyelig til å til å støtte dette forslaget!!

I tillegg kan vi jo bare låse forumet. . . Alle som vil inn å lese/diskutere må være brukere, og vi slipper jo selvfølgelig bare inn folk på anbefaling

E!
Old 22-02-2008, 10:13   #7
Ludde
ScanFlyer Silver

Ludde's Avatar

Kan vi icke gå tillbaka till det som det var 20 meddlemmar som visste om detta forum.
Då var det ingen som bråkade eller skällde ut någon....jag tycker vi stänger ner helt och hållet och så börjar vi igen med strickta kriterier vem som accepteras......
Nu får jag väl "hate mail" jag också.
Ludde is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2008, 10:15   #8
hurvert
ScanFlyer Silver

hurvert's Avatar

Quote:
Originally Posted by uppercut View Post
Dette er trist å høre... Er det ikke mulig å blokkere de som ikke klarer å oppføre seg?
Alt er mulig men det tar bare "litt" lenger tid...
Støtter også RKF og håper 8`ern blir her.

Få vekk faenskapet...

hurvert is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2008, 10:28   #9
Seabee
ScanFlyer Silver

Dette er noe av grunnen til at jeg trives bedre på Airpics-forumet. Det er en hyggeligere tone der! Her på Scanair har jeg intrykk av at det stadig er slenging av 'dritt' mellom folk som støtter SAS, Norwegian, RyanAir, Widerøe osv. Det skyldes vel at mange av forumistene her er ansatt i disse flyselskapene. Likevel; jeg mener det bør være anledning til å uttale seg 'friskt' av og til - men med god folkeskikk - og uten personangrep. Vi har nok litt forskjellig evne til å kommunisere. Noen liker å snakke litt 'høyt' - og med lite gjennomtenkte ord... Menneskene bak Scanair fortjener respekt og takk for alt arbeidet de gjør for å la oss diskutere vår favorittinteresse...
Seabee is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2008, 10:30   #10
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Kan man ikke bare bryte igjennom å luke ut de som gjør forumet surt?

Scanair skal være gøy. Det skal være stor takhøyde, men ikke på denne måten!
Old 22-02-2008, 10:34   #11
learjet
oversheriffmester

Global Moderator

Det er tragisk at noen ikke kan greie å holde seg i skinnet. Slik jeg ser det så har vi i utgangspunktet et særdeles hyggelig samlingspunkt for oss er glad i fly og slikt som hører med. Har selv deltatt på fly og vin og julebord og synes dette er kjempegøy.
Her har vi alle mulige medlemmer, fra oss som er ansatt i bransjen til de som "kun" har fly som hobby. Og det er denne mixen som gjør det morsomt. Og bare se på alderspredningen, fra pur unge til de som vært i gamet noen år. Og når vi samles så viskes alderen ut og alle er med, uansett bakgrunn. Se på sologutta som dro på julebord til avdeling vest....
Vi skaper forbindelser og nye bekjenskaper på tvers av alder bosted og bakgrunn. Når jeg fohåpentlig får tatt turen til Houston nærmere sommeren, så er det en god mulighet for at jeg slår på tråden til Dag J. og hilser på.... Eller når Martin og kompisen hilste på Tommy i fjor sommer. Vi har et flott sosialt nettsted med en felles interesse.
Det skal være takhøyde i diskusjoner, men da "faglig". Det er bare helt uakseptabelt med personangrep. Det bør det være nulltoleranse for. La oss beholde og bygge på det gode vi har.

Just my two cents

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2008, 10:40   #12
Utflyttet
Ute på tur

LN-MOW, gjør mer av det jeg har gjort, som har vist seg veldig effektivt, og det er å ta ting mer "offentlig", og bruk moderator-forumet, slik at det ikke du som får trøkken personlig. Folk her inne må vite at det å slenge med leppen er å slenge med den kollektiv til de som driver stedet go at moderatorene faktisk jobber sammen.

Og for de som ikke har visst om dette, vi har siden vi flyttet forum hatt et lukket moderator-forum som bare er tilgjengelig for moderatorer, hvor vi samlet diskuterer hordan forholde oss til ting som skjer på forumet, både enkeltvis og trender, og hvor jeg og andre har tatt ting som har kommet på PM og klistret det opp i sin helhet.

Det har ikke vært snakket mye om moderator-forumet, men jeg tror det er greitt å dra det frem nå så folk skjønner at det er ikke en haug med enkel-personer som står for moderering, vi er faktisk ganske samlet, og vi har et felles medium for å utveksle meninger om moderering og diskutere avgjørelser og hvordan forholde oss til ting, og jeg mener fullt ut at all korrespondanse som er mellom en bruker og en moderator (i sammenhengen moderering av forumet) er lovlig å publisere fullt ut i moderator-forumet.

Så min anbefaling er, om du har fått PM'er som er ubehagelig, kjør peist'n'peist inn i egen tråd i moderator-furmet, og la andre moderatorer som ikke har vært innvolvert ta aksjon derfra. Dette har så langt fungert veldig bra og gjør at det ikke er grunnlag for personangrep i etterkant da det er flere moderatorer bak avgjørelsen.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2008, 10:41   #13
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Dette er utrolig synd, burde ikke være slik. Dette er jo ikke et sted hvor ytringsfriheten skal prakstiseres til ytterste grense uten hensyn til alminnelig oppførsel. Dette er ingen avis e.l. Dette skal jo være et hyggelig forum og ærlig talt er det da fullt mulig samtidig å ha meninger her. Støtter forslagene som er kommet over.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2008, 10:59   #14
Thomas
ScanFlyer Rusty

Jeg har vært medlem av "dette" forumet siden mer eller mindre dag én. I starten var det Airpics.com, så ble det Scanair.net.. og nå Scanair.no - jeg husker tilbake (9år!) med stor fornøyelse på alt og alle man har blitt kjent med og delt med hverandre gjennom disse årene, jeg må dog få si at ting har tatt VEL mye av de siste par årene..

Men, det virker på meg som Moderatorene er rimelig klar over hvem som bare er her for å skape helvete.. luk de/dem ut!
Old 22-02-2008, 11:11   #15
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Huff, dette er trist lesing Finn Erik....

Jeg støtter de andre om at man kan luke ut faenskapen, som kun bidrer med edder og galle, og heller låse forumet så en istedet får en eneste store "venne"gjeng her, som kan diskutere så krampa tar'en i en VENNSKAPELIG tone! Det HAR jo nemlig tatt VEL av her de siste årene som Thomas sier.....
Old 22-02-2008, 11:20   #16
Utflyttet
Ute på tur

Om det er mange som mener det er passelig, så har vi med det nye systemet nå "infractions" som kan tildeles, vi har i praksis i dag to forsiktige tiltak, en smekk på fingern for å være veldig offtopic og en for upassende språkbruk.

Kan jeg få foreslå at vi utvider med to nye, og en ny leveregel på forumet?

- De som føler de har noe utestående med moderatorer skal utelukkende gjøre dette ved hjelp av å gjøre dette i en tråd i et lukket moderator-forum. (Ja, vi kan gi alle lov å lage tråder der, og bare se sine egne tråder og ikke andre sine).

Og to nye infractions:

- personangrep på moderatorer via PM fører til 30 dager rett i tenkeboksen og utelukkende tilgang til å lese forumet.
- personangrep mot noen som helst generelt på PM eller offentlig til noen som helst, 30 dager rett i tenkeboksen, og etter tre forsøk inndraes permanent muligheten til å bruke PM.

Så gjør vi det klart til alle på forumet at om man får klart krenkende PM'er eller innlegg mot seg, så er det opp til brukeren å rapportere dette i moderator-forumet?

Dette gjør i praksis at ingen moderatorer skal behøve å forholde seg til PM for noe som helst i sin kapasitet som moderator, og at det er en klar beskjed til alle at personagrep ikke aksepteres på noe vis, samt at alle henvendelser tilmoderatorer skal skje i moderatorenes eget forum.

Høres dette ut som en fornuftig endring?

-A
Old 22-02-2008, 11:36   #17
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Jeg synes PH-NDR's forslag om 30 dager i tenkeboksen høres fornuftig ut, men kanskje ha det slik at det klistres opp i sin helhet i moderatorforumet sånn at moderatorkorpset tar slike avgjørelser som en gruppe. Da vil moderatorkorpset sammen ha 100% habilitet og vi hindrer avgjørelser som eventuelt kunne bli tatt i "kampens hete".

Ellers kan gjerne også terskelen for å utestenge enkelte fullstendig bli noe lavere.
Old 22-02-2008, 11:41   #18
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Jeg synes PH-NDR's forslag om 30 dager i tenkeboksen høres fornuftig ut, men kanskje ha det slik at det klistres opp i sin helhet i moderatorforumet sånn at moderatorkorpset tar slike avgjørelser som en gruppe. Da vil moderatorkorpset sammen ha 100% habilitet og vi hindrer avgjørelser som eventuelt kunne bli tatt i "kampens hete".
Jeg forsøker å holde meg til dette, en del av de avgjørelsene jeg har vært med på med mest støy (og referanser til i andre tråder i ettertid) er hvor jeg har vært den som hra fått det i fanget først og andre moderatorer har trådd til med avgjørelsene.

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Ellers kan gjerne også terskelen for å utestenge enkelte fullstendig bli noe lavere.
Men... men... men! Du kan sjekke ut men aldri forlate oss, det har vi jo bevist! (meg selv included, og har vel tatt det lengste skrittet, fra å forlate stedte til å sitte og betale for det nå )

-A
Old 22-02-2008, 11:43   #19
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Dette var trist å lese ja. Støtter absolutt de andre her; steng dem ute.

Her er mine små tanker rundt dette: Jeg synes absolutt det er bra med friske kommentarer og litt opphetet debatt rundt temaer som engasjerer oss. Det er det beste med dette forumet i mine øyne. Spesielt debatter rundt operative ting interesserer meg stort.

Det som ikke er bra er personangrep eller generell drittkasing. Jeg synes det virker som mange ikke klarer å skille mellom det å kritisere synspunkter og det å kaste dritt. Ofte kan det være like kritisk, men innpakkingen bestemmer så mye av hvordan kritikk må oppfattes. Derfor skal man passe seg veldig for hvordan man ytrer seg. Kritisér gjerne synspunkter men ikke personer.

Peace & Love!!
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2008, 11:43   #20
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Men hvis noen utestenges så regner jeg med at dere tar kontroll med den IP'n de bruker slik at de ikke bare kan lage seg et nytt nick og fortsette med dritten.
Det vil altid finnes knehøner som bare er ute etter å provosere, selv i et så "lukket" samfunn som dette er.
Det er som med et julebord, det vil altid være noen som er missfornøyd med alt.

Skjønner frustrasjonen og har selv vært der, dog på noe større forum.

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules