![]() |
|
![]() |
#1 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Jeg har ikke vist ID-kort på en stund ifm flyreise. Med Amadeus-referanse kan man sjekke inn, levere bagasje på båndet og bruke fingeravtrykket som ID både ved baggasje-droppen og ved gaten.
Betyr dette at man kan reise under falsk navn så mye man bare vil? -Eller kan de som tar imot bagasjen få bekreftet at legitimasjon ble kontrollert første gang jeg la min finger på fingeravtrykk-scanneren, og på den måten være sikker på at jeg er den jeg sier at jeg er? Jeg regner med at noen har tenkt på dette før men jeg er nysgjerrig av natur så jeg må spørre ![]()
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 13-02-2008 at 16:49. Reason: Tittel: "!" til "!??" |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det viktigste er vel at de er sikre på at det er du som reiser sammen med bagasjen du selv har sjekket inn.
Det med ID-krav som har vært en periode (og som nå er borte pga. fingreavtrykk), var jo egentlig lite gjennomtenkt siden hjemmelaget ID-kort med fødselsdato var tilstrekkelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Correct me if I'm wrong, men at det bør være korrekt navn på reisedokumentet, har det ikke mest med forsikring å gjøre?
Altså hvis du blir drept, og er registrert hos flyselskapet med annet navn enn ditt eget, vil ikke arvingene dine få utbetalt whatever forsikring.
![]() |
#4 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Ville ikke enkelte med uærlige hensikter nyte godt av dette systemet dersom navnet deres er belastet?
Har ikke Norges flyplasser noe som fanger opp belastede navn? Jeg tenker først og fremst på navn på personer PST og samfunnet har interesse av...
![]() |
#5 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() Flyplassene har foroevring ingen tilgang til passasjerlistene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
|
![]()
De to foerstnevnte ville jeg vaere villig til aa diskutere ... Kurt er OK.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Jeg tenkte som så at hvis en kriminell kommer til Norge på ett eller annet vis (evt en norsk kriminell) for å sørge for at et innenriksfly ikke kommer fram, med hensikt å bli med ned i styrten, så hadde det ikke vært meg imot at 1) et system med mistenkte navn vil være på flyplassene og at 2) det ikke var mulig å reise i falskt navn.
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 13-02-2008 at 20:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Osapanga chipongwe
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#11 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
.. men naa er vi vel litt ute paa viddene, er vi ikke? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Okei men da har jeg vel fått bekreftet at finger-trikset kun er til for å sikre at han som leverer bagasjen også er med på flyet. Og at vi ikke har amerikanske tilstander i Norge.
![]() |
#13 | |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Har du sett på maken! Noen har trykket på reputation-knappen med følgende begrunnelse for negativ reputation...
Quote:
"Tror" det er noen som overreagerer her...
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 13-02-2008 at 21:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Døøøø, nå må du ...
Jeg sier da unnskyld ofte også da ![]()
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Begrunnelsen er at et slik system antageligvis vil ha større effekt på å hindre muslimer og innvandrere i å reise enn å hindre flykapringer. Det var absolutt ikke meninga å kalle seilfly for rasist, selv om jeg skjønner at det kunne oppfattes slik. Det beklager jeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Aha... det var ikke typiske navn jeg tenkte på, men konkrete spesifikke navn som evt PST/utelandske politi og e-kilder eventuelt har på lister over mistenkte...
![]() |
#17 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Ikke ofte nok
![]() ![]() ![]()
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Så er det noen som har sagt følgende til meg:
Quote:
Quote:
For min del står jeg inne for at diskriminering av "muslimer og innvandrere" er å betrakte som rasisme. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Ute på tur
|
![]()
FYI, jeg tok LHC sin post og mitt svar og laget en grei tråd her.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=28042 Så kan vi prate mer generelt om rep-knappen og hvordan vi evt kan gjøre ting bedre der, og så holder vi denne tråden til saken. ![]() -A |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor kan man reise med "Norwegian traveldocument for refugees" ? | Capgras | Reiseforum | 1 | 18-12-2015 11:26 |
Noen som skal reise med Primera Air snart?? | Nja | Samlerhjørnet | 9 | 27-03-2009 14:14 |